ATWindsor Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Vel da burde heller den loven endres til påbud 1. November til når enn dere skal ha de av om våren. Hvorfor? Hva er argumentet for å ha et påbud? Hvorfor skal det være ulovlig å ha litt fleksibilitet og skjønn når det gjelder slike ting? Om det er 10 grader og bart føre i november, synes du det er riktig å bli bøtelagt for å kjøre med sommerdekk? Eller hva med 10 grader og regn? Man blir bøtelagt for å køre med sommerdekk, mens piggdekk, som er langt mindre egnet for føret er greit? AtW 1 Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Fordi landet er ikke bare Oslo, desverre. Vi har andre deler av landet der folk kjører med sommerdekk, selv på vinterføre og vekslende føre. Om det er strengere lover mot dette, og også strengere straff enn en klaps på hånda så blir det jo klart at det hjelper på. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Fordi landet er ikke bare Oslo, desverre. Vi har andre deler av landet der folk kjører med sommerdekk, selv på vinterføre og vekslende føre. Om det er strengere lover mot dette, og også strengere straff enn en klaps på hånda så blir det jo klart at det hjelper på. Strengere lover? Det er ulovlig å kjøre med sommerdekk på vinterføre i dag også, det blir ikke noe mer strengt på vinterføre av å også gjøre det ulovlig å kjøre med sommerdekk på "sommerføre" i vinterhalvåret. Straffeutmålingen har ingenting å gjøre med om man har et forbud hele vinterhalvåret eller ikke. Og er virkelig store regionale forskjeller i vær et argument for å lovfeste dette til et datointevall? FOr meg er dette et sterkt argument imot. AtW 1 Lenke til kommentar
Demonfudge Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Ta denne diskusjonen i egen tråd eller på PM? Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Legg den ned, ATW er en vegg å diskutere med uansett sak. Off-topic: Slutt å siter meg for hvert innlegg. Undøvendig når det ikke er noen innlegg imellom våre. Over til annet: Brøytebiler som kjører midt på dagen når det ikke har snødd noe på tre dager. Kjempebra. Med en gang det snør. Ingen å se. Bare her oppe det er problem? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Med en gang det snør. Ingen å se. Bare her oppe det er problem? Her (i Gjøvik-området) har de vært flinke (ihvertfall i det siste) til å brøyte med en gang det har kommet snø, så jeg kan ikke si meg enig. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Her kan det snø fra 18:00, begynne litt i det små, men utover kvelden (21-22:00) så tar det av. Butikkene stenger 23:00 her, så det er jo folk ute enda. Men de brøyter ikke før klokka 4 om natta uansett faen. Latterlig at de gjør det hvert år. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 I trondheim er hovedproblemet at fortauene i alt for liten grad brøytes, det skaper endel bry. AtW Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 De har jeg ikke tenkt så mye på som bilist her (gikk vel sist i fjor høst en gang,i selve byen that is). Men de er flinke å legge haugene fra veien på fortauene her til tider. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 De har jeg ikke tenkt så mye på som bilist her (gikk vel sist i fjor høst en gang,i selve byen that is). Men de er flinke å legge haugene fra veien på fortauene her til tider. Skaper endel indirekte krøll for billister også, syklister mister i praksis muligheten til å sykle på fortautet, folk og barnevogner som går et stykke ut i veien, kryssing av vei på "unormale" steder osv. AtW Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Jepp. Men det verste er faktisk i rundkjøringene her oppe. Det blir sporete da de ikke tar all snøen som de kan, de skraper litt bort og lar resten være. Med en av disse resultatene som følge: Det blir masse snø som dunger seg opp og blir harde kanter midt i rundkjøringa Det blir pressa sammen og hardt, som gjør det glattere enn det kunne vært om de hadde skrapa lengre ned. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Vet ikke om denne passer her, men har noen her opplevd venner som konsekvent nekter å bruke handsfree? Feks svarer mobilen, skriver sms osv mens de kjører med påstanden "Jeg har bare en hånd på rattet", "jeg kræsjer aldri" osv...? Jeg har en slik person, og for meg fremstår det som usedvanlig idiotisk holdning - tar jeg fryktelig feil da? Hun nekter å forstå uansett at hva hun gjør er farlig. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Selvfølgelig er det en idiotisk holdning, alle gjør feil og mindre heldige ting i trafikken, men de blir vesentlig mindre trygge når de i tillegg benekter at det påvirker sikkerheten. Slike "verdensmestre" er sjeldent spesielt trygge, forhåpentligvis vokser de det av seg når de blir litt mer modne. AtW 1 Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Jeg bruker ikke handsfree av den grunn at den forsvinner ofte. Men de gangene jeg bruker Spotify på mobilen til musikk bruker jeg anlegget, ellers så stopper jeg om det er noe. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) Selvfølgelig er det en idiotisk holdning, alle gjør feil og mindre heldige ting i trafikken, men de blir vesentlig mindre trygge når de i tillegg benekter at det påvirker sikkerheten. Slike "verdensmestre" er sjeldent spesielt trygge, forhåpentligvis vokser de det av seg når de blir litt mer modne. AtW Samme person liker å ligge over fartsgrensen de fleste steder (svinger, veier nær bebyggelse m.m.), gasse på inn i en rundkjøring...jevnt over aggressiv kjørestil...samtidig som mobildelen har vært en vedvarende uvane. Eneste grunn foreløpig til at jeg bryr meg er fordi det er en av mine nærmeste venner, så er jo bekymret for henne. Men forstår heller ikke holdningen... Endret 13. januar 2011 av Christian86 Lenke til kommentar
raid2 Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Jeg bruker ikke handsfree -men så benytter jeg ikke mobilen mens jeg kjører heller. Uansett er det absolutt en veldig dårlig holdning å ha. Minner meg om da jeg nekta å bruke sykkelhjelm som liten fordi "jeg hadde jo ikke planer om å velte". Tok et møte med en fortauskant før jeg skjønte at det var idiotisk. Dessverre er det ikke rom for å lære på den måten når det er snakk om kjøretøy med langt mer katastrofale følger. Tror ikke jeg kjenner noen som konstant bruker mobil, men jeg kjenner urovekkende mange som aldri husker på å bruke belte og et par som synes det er en pest og en plage og ikke benytter beltet med mindre det er kontroll, noe jeg synes er merkelig. Sikkerhetsbelte har for meg alltid vært noe som hører sammen med bilkjøring, uansett om jeg kjører eller er passasjer. 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Eg føler meg naken om eg kjører uten bilbelte. Ubehagelig på en måte. Tomt. Noe mangler. 6 Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Jeg kjører ikke før jeg har belte på (med mindre jeg rygger), og kjører ikke før passasjerene tar det på. 1 Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Spurte faktisk personen om hvorfor, fikk dette som svar: "Da må jeg jo drive å koble til det mens jeg kjører...Ellerkoble det til på forhåndhver gang før jeg kjører bil...hehe" Fikk lyst å svare at hun fortjente å få en kollisjon - med tanke på hvor mye skader som skjer pga uvettig kjøring,mobilbruk etc så hadde det kanskje være greit med en lærepenge.. Hva angår hjelm - stusser fælt over de som på vinterstid faktisk sykler uten hjeml blant annet. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Jeg kjører ikke før jeg har belte på (med mindre jeg rygger), og kjører ikke før passasjerene tar det på. Her og. Jeg tar det på helt naturlig når jeg setter meg inn i bilen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå