Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

I går klarte jeg å gjøre noe helt idiotisk. Kikket til venstre for å se om statoilen sør for Grong var åpen, og hadde på forhånd bremset ned til ca 10km/t. Når jeg da så fremover holdt jeg på å ta i snøskavelen, bremset og skled ut, ble således stående helt fast...

Sto i kanskje 5 minutter før første bil kom forbi, vedkommende stoppet ikke, til tross for at det var helt klart at jeg sto fast... Etterhvert kom det heldigvis en bil som stoppet og hjalp meg opp.

Jeg stopper alltid når det ser ut som om at folk har problemer, spør om hjelp, og kjører videre hvis de sier det er greit eller at jeg ikke kan hjelpe!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg stopper alltid når det ser ut som om at folk har problemer, spør om hjelp, og kjører videre hvis de sier det er greit eller at jeg ikke kan hjelpe!

Det er en gang jeg har vært med på å hjelpe noen opp av grøfta, og da var det ikke jeg som kjørte heller, jeg har egentlig ikke for vane å stoppe og spørre om folk trenger hjelp, regner med at det snart kommer noen andre som kan hjelpe de, men så er det ikke altfor ofte at jeg møter på folk med problemer heller.

Lenke til kommentar

Det kommer helt an på hvor det er for min del. På bygda er det mulig eg stopper, men ikke i byen eller på hovedfartsveier. Først og fremst kvier eg meg til å stoppe av frykt for tjuver eller svindlere. I by og på hovedveier er det størst sannsynlighet for at nettopp de står, og mindre sannsynlig ute på "bydga". I byer er det dessuten en smal sak å få tak i en kranbil, mens ute på bygda er det ofte slik at det kan ta et par timer før kranbilen dukker opp. Er det veldig kaldt så er det og større sannsynlighet for at eg stopper.

Irriterte meg grønn i dag at ei eldre dame nektet å slippe meg frem i en rundkjøring selv om det var full stopp der hun skulle. Dvs eg skulle til venstre i rundkjøringen og hun kom fra min venstre og skulle rett frem. Hadde hun laget ei lita luke så hadde eg og flere biler bak sluppet frem. Men neida. Så snart bilen fremfor henne flyttet seg en halvmeter så var hun der, til tross for at eg tydelig ville frem og hadde blikkkontakt med henne ved flere anledninger. Argh!

Lenke til kommentar

Ikke meg, men søstera mi som var ute og kjørte på lille julaften.

Hun kjørte rundt på en parkeringsplass på jakt etter en ledig plass da hun fant en fyr som var på vei ut. Hun stoppet et stykke fra plassen og satte på blinklys for å indikere hvor hun skulle, samtidig som hun ventet slik at han kunne rygge ut. Han rygger, rygger, rygger og rygger. *dunk* Begge går ut av bilene for å se på skadene da søstera mi sier "Du kan da se deg for når du rygger". Han svarte "Jammen eg såg deg ikke". No shit sherlock.

Lenke til kommentar

Det ble heldigvis ingen skader. Bilen traff støtfangeren og den gjorde jobben sin :)

Men hun kunne jo ikke vite at han ikke såg henne. For alt hva hun kunne vite så såg han henne og skulle stoppe rett før. Men nå er jo eg subjektiv siden det er søstera mi :)

Hehe, få som har såpass kontroll på bakparten at de rygger nærmere enn 1 meter fra bilen, så her er du nok ikke spesielt objektiv ;)

Lenke til kommentar

Var ute å kjørte i går. Fekk ein idot som hang seg på hengerfestet bak meg.

Han tok ikke hintet når jeg la meg i 45-50 i 60 sona, så jeg la meg tilbake til ca 65 i 20 sek.

Plutselig sprang en usynlig katt over veien. Måtte visst bremse hardt ned på glatta. Skal si han stressa. Plutselig låg han 150 meter bak meg.

Og oppi det hele, så henger det skilt i bakruta som sier det er 'BABY ONBOARD'

For å få sagt det da. Jag var aleine i bilen.

Lenke til kommentar
Han tok ikke hintet når jeg la meg i 45-50 i 60 sona, så jeg la meg tilbake til ca 65 i 20 sek.

Hvilket hint? At du kjørte unødvendig sakte og skapte dermed irritasjon og var til unødvendig hinder for andre trafikanter og trafikkflyten? Tipper han forstod såpass. Om du av en eller annen legitim grunn(de finnes, naturligvis) ikke klarte å holde 60 i 60-sona så skal du slippe frem andre trafikanter når du har mulighet til det.

Plutselig sprang en usynlig katt over veien. Måtte visst bremse hardt ned på glatta. Skal si han stressa. Plutselig låg han 150 meter bak meg.

Høres lite forsvarlig ut. Med den kommentaren der så fremstår du som en større idiot i trafikken enn nevnte bil.

Lenke til kommentar

Er det ingen her som tenker på at ved å ligge farlig nær forankjørende, faktisk er til hinder hvis det skal oppstå en situasjon foran som krever hard bremsing og rask reaksjon? Jeg er enig i at man skal slippe forbi ved mulighet, men man kommer ikke fortere til en busslomme eller lignende ved å ligge klistra til forankjørende. Dessuten ser jeg altfor mange rumpekjørere som slakker av farta etter å ha fått fri vei foran seg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du bør jo kanskje lese gjennom før du siterer.

Hvilket hint? At du kjørte unødvendig sakte og skapte dermed irritasjon og var til unødvendig hinder for andre trafikanter og trafikkflyten? Tipper han forstod såpass. Om du av en eller annen legitim grunn(de finnes, naturligvis) ikke klarte å holde 60 i 60-sona så skal du slippe frem andre trafikanter når du har mulighet til det.

Satt farten ned på oversiktlig strekke UTEN at vedkommende ønsket å kjøre forbi.

Men han ønsket tydligvis kun å henge fast på hengerfestet mitt, noe jeg ikke er videre interessert i. Av den grunn bremset jeg ned, SAMTIDIG som jeg følger med i speilet at vedkommende ikke kjører i baken på meg.

Tipper du er av den typen IDIOTER i trafikken, siden du lar deg støte av at jeg tydelig viser sånne idioter, at jeg ikke ønsker å ha dei til å skubbe meg i fronten på eksempelvis et møtende vogntog med skrens på hengeren.

Det burde jo ikke komme overraskende på noen i trafikken at bilen forran kan komme til å bremse.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Den fremste bilen har alltid forkjørsrett. Blir det kollisjon, og en bil bak er for nærme så den også får en trøkk/skader noe, så får han skyld, ikke bilen framst (i midten i tilfelle front-front)

Det finnes ingen forkjørsrett, enda mindre i denne sammenhengen.

Det finnes heller ingen rasjonell grunn til å verken henge på noens tilhengerfeste eller blokkere for annen trafikk. Forskjellen er at man kan gjøre noe med det sistnevnte, slipp heller den bakenforkjørende forbi. Politiet får ta seg av førstnevnte tilfeller.

Lenke til kommentar

157dcb9606a7cf4d0d3664540a90e68f.png

Sånn så det ut på E6 når jeg var ute å kjørte nå og jeg forstår at det er værre å se hvor man skal ligge, men er det nødvendig å ligge midt i veien, kjøre med alt av lys på, og i tillegg ramle avgårde i sikkert 140 km/t? Håper den bilisten jeg snakker om kjøte ut i neste sving. Nek!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...