Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forsåvidt sant det, men å ligge bak og observere var ganske interessant for han drev å bremset som sagt som en helt, men fortsatte å ligge i rumpa på Toyotaen. Selv om Toyotaen kunne gjort noen sprell for å få Mercen til å slakke av, så må det gå an for Mercen å ta hintet uansett mener jeg da!

 

Jeg observerer også mange av disse bilistene som har tillagt seg en særdeles uheldig kjørestil. Jeg undres hva som er motivasjonen for slik atferd i trafikken? Kanskje de tror at de kommer fortere frem ved å pushe bilen foran?

På langkjøring har jeg sett biler som har holdt på slik i et titalls mil, speede og bremse utallige ganger. Jeg antar at dette medfører vesentlig høyere drivstoff-forbruk og i tillegg må det jo slites på bremser.

Og selvfølgelig går det ut over sikkerheten og må være utrolig stressende for vedkommende.

 

Jeg rister bare på hodet :thumbdown:

Lenke til kommentar

Idag irriterer jeg meg over kø, kø og atter kø.

 

Stod "innelåst" i et parkeringshus på Kilden i Stavanger i 25 minutter. Det hadde av en eller annen grunn blokket seg fullstendig. Idiotisk løsning på dette parkeringshuset, inngang i 3 etasje og eneste utgang er på gateplan. Man må gjennom hele labyrinten for å komme ut og det fungerer dårlig i julerushet.

Lenke til kommentar

Fint at du betaler for 2 plasser, men parkeringshuset hvor saken ble referert fra har gratis parkering, i et bysentrum med presset parkeringskapasitet.

Jeg skjønner tankegangen, men tviler på om de det gjaldt i denne saken tenker sånn, ettersom de da kan plassere bilen utenfor og (i teorien) få bedre plass.

Endret av hightow
Lenke til kommentar
Uansett betaler jeg for to plasser.

Er det sant? Jeg trodde absolutt ingen faktisk gjorde det, men hvis du er ærlig her så får du all honnør fra meg :thumbup:

Trodde man måtte gjøre det, ellers får man vel bot? Man opptar jo etter reglene to plasser. Jeg tenker at det samme må gjelde for denne type parkering som for parkering med tilhenger, også da må man "trekke" to lapper.

 

EDIT: Når det er sagt, jeg unngår dette spesielt trange parkeringshuset så langt det er mulig. Jeg betaler selvsagt heller for én plass i et parkeringshus med noe bedre klaring. Veldig glad i Klostergarasjen, her har man god plass, og perfekt beliggenhet.

 

hightow: Ved gratis parkering må man nok gå mer moralsk til verks ja. Slikt finnes uansett ikke lengre her i byen, her betaler man over alt.

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at noen har bredere biler en "standard", så hvorfor du mener det er lettere å forstå slike parkeringer lurer jeg på gitt.

Jeg forsvarer det overhode ikke men ta på deg konsulentlua i DNB med en holden bankkonto, pen låneavtale og litt mere romslig økonomi en gjennomsnitsnormannen har.

Regner med at du da vil føle deg en anelse viktigere en de fleste andre og når man da har en litt større bil en standar og man tross alt er så viktig så er jo dette forsvarlig.

Når du derimot tar av deg lua serr du at dette er helt forkastelig.

Problemet er at mange når de får en litt mere romslig økonomi mister helt gangsynet og gjør som de vil.

 

Om Simen1 ikke liker store biler så må han alikavel ta innover seg at mange biler er større en 1980 standarbilen.

De har blitt både bredere og lengere di siste 30 årene, noe parkeringsplassene ikke har blitt.

 

Men igjen jeg har ikke noe problemer med å parkere en Hyunday H1 varebil i parkeringshus så lenge takhøyden er stor nok så det er mulig å parkere folkelig med stor bil, det må bare planlegges litt bedre med tanke på søyler og nabobiler.

Lenke til kommentar

Hvis det er den typen parkeringshus hvor man setter fra seg bilen før man legger på mynter er jo saken grei -da legger man på penger to ganger og får to lapper- men om det er av typen hvor man trekker en lapp eller stapper inn bankkortet på vei inn i parkeringshuset blir det jo verre.. Parkeringsvakta har jo ingen idé om mine intensjoner om å betale to ganger i sistnevnte type parkeringshus når det ikke er noen lapp i ruta, han ser bare en drittstøvel som opptar to plasser :shrug:

Lenke til kommentar

spesielt om det er slike mur-påler mellom hver 2-3 plass. Har faktisk opplevd å måtte åle meg ut av bilen, for å gå bak til enden av bilen og klatre sidelengs borover muren foran nabobilen(e) for å komme meg ut. Enkelte parkeringshus later til å være designet for Nissan Micra.

 

Slik er det på jobb, plass til tre biler mellom hver søyle. Hvis man rygger inn må man ha ryggeskills på plass for og ikke ta sidespeil hvis man har tenkt og lage plass til tre biler. Og hvor skal man liksom da komme seg ut, når man går ut døra står man mellom 2 biler og innelåst mellom stolpen. Hadde jeg hatt nissan micra kunne jeg jo bare pakert lengre bak og gått rundt, men funker dårlig når man kjører normal bil ..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ryggeskills har jeg mer enn nok av, men har man en bil som er litt større enn Micra vil man måtte ty til kreative metoder for å komme seg ut uansett. Oppmerkingen er ofte også slik at stripa kommer midt på søylen, slik at det forsvinner 20cm fra hver parkeringsplass ved siden av den.

Lenke til kommentar

Tja. Det er da ikke verre enn å plassere fronten noen centimeter fra stolpen.

 

Har fortsatt til gode å ikke få plass hvis jeg vil. Prøver selvsagt å unngå trange plasser, men av og til må man.

 

Så lenge man får speilet bak stolpen, så er det ikke noe problem. Og med mindre du har en fryktelig lang bil, pleier dette å gå helt fint. (Har parkert fryktelig mange trange steder med en hel haug forskjellige biler.)

 

Plasserte blant annet en lang versjon av MB R-klasse på en slik plass det diskuteres her for et par uker siden. Får man speilet bak stolpen, er det ikke noe problem. Og når en lang R-klasse klarer det, må du ha lastebil for å ikke klare det. Man trenger ikke ha en halvmeter bak bilen. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Enkelte har faktisk behov for en stor bil, Transporteren min er faktisk full fra gulv til tak med kabelesker og div. annet man ikke får plass til i en Micra. Privat har jeg en Polo, kunne sikkert hatt en større bil slik at jeg fikk med meg mer om jeg skulle ha behov for det, men faktum er at jeg i 99% av tilfellene kjører alene, og den eneste lasten jeg har er suben i bagasjerommet, så jeg har ikke behov for noe større, ergo har jeg valgt bil etter behov (og lommebok, såklart).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Hvordan betaler man dobbelt i parkeringshus egentlig? Jeg bare stikker inn kortet på vei ut og inn?

 

AtW

Det aktuelle parkeringshuset har det gamle systemet med automater hvor man trekker lapper. Det nye systemet med kort på veg inn og ut er for øvrig mye bedre. Da står man så lenge man har behov, ikke så lenge som det står på lappen...

Lenke til kommentar

Hvordan betaler man dobbelt i parkeringshus egentlig? Jeg bare stikker inn kortet på vei ut og inn?

 

AtW

 

Jeg slutta å bruke kortet på tur inn på parkeringshus/plass når jeg fikk brukket bankkort på utenlandstur og ble stående klokka 2 om natta på Gardermoen og trengte hjelp til å åpne bommen, siden kortet ikke var leselig. :thumbdown: Tok nok i hvertfall 10 min før noen tok telefonen, selv om de var trivlige nok til å stole på meg når jeg fortalte hvor lenge jeg hadde stått, slik at jeg fikk betalt.

Så et lite tips er å få billett, og kun bruke kort på tur ut. :)

Det fungerer fint å først stikke inn billetten for så å stikke inn kortet på tur ut. Du får en ekstra papirlapp, men de fleste parkeringsplasser har en boks til å kaste den i hengende på automaten ved bommen.

 

 

Og Micra er faktisk så liten at jeg nesten er redd for å sitte på med en. Aldri følt meg så utrygg som når jeg satt baki en Micra i 90 med et vongtog bak meg. :ermm:

Lenke til kommentar

Enkelte har faktisk behov for en stor bil, Transporteren min er faktisk full fra gulv til tak med kabelesker og div. annet man ikke får plass til i en Micra. Privat har jeg en Polo, kunne sikkert hatt en større bil slik at jeg fikk med meg mer om jeg skulle ha behov for det, men faktum er at jeg i 99% av tilfellene kjører alene, og den eneste lasten jeg har er suben i bagasjerommet, så jeg har ikke behov for noe større, ergo har jeg valgt bil etter behov (og lommebok, såklart).

 

Langt fra alle velger bil etter behov som sådan. Dvs det er ganske mange som fint kunne klart seg med en mindre bil. Sånn sett er det jo noe i argumentet med at man selv kan velge en mindre bil for å slippe noen av ulempene med en stor bil. Det gjelder veldig mange.

 

AtW

Lenke til kommentar

Selv små biler nå om dagen er da bredere enn en stor bil fra 20 år siden. Merker det tydelig at min bil som er en bil i "mellomklassen" er bredere enn en stor stasjonsvogn fra 10 år tilbake. Dette er da snakk om 10-20 cm, som faktisk betyr noe på enkelte parkeringsplasser.

 

Dersom det skal være plass til to seter, en midtkonsoll så får man en viss bredde uansett hvor "stor" bilen er. Legger man da til de 20-30 cm som er nødvendig for å gjøre bilen kollisjonssikker fra sidene (krympesoner i dørene og sidearbagger foran og bak), så ender man opp med at en liten bil fra nå om dagen blir bredere enn en stor bil fra 10 år tilbake.

 

Det er egentlig bare å se på formen på siden av bilene. Gamle biler går det rett nedover fra siderutene og ned både innveldig og utvendig. På nye biler ser man helt tydelig en utflating under rutene utover før det går nedover. Det samme gjelder gjerne på innsiden også. Dette er da ekstra bredde som ikke gir plass til noe mer, men som er nødvendig likevel.

Endret av gxi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Langt fra alle velger bil etter behov som sådan. Dvs det er ganske mange som fint kunne klart seg med en mindre bil. Sånn sett er det jo noe i argumentet med at man selv kan velge en mindre bil for å slippe noen av ulempene med en stor bil. Det gjelder veldig mange.

 

AtW

Nå vil jeg påstå at behov er noe subjektivt.

Joda vi kunne sikkert alle ha klart oss med en Micra eller annen småbil men ikke alle ønsker og kjøre rundt i en bitteliten bil.

Det er tross alt en anseelig mengde penger som skal til for å kjøpe seg en ny bil selv om den er i nedre avgiftsklasse.

Jeg har i allefal ikke giddet å bruke 200 000.- på en bil jeg egentlig ikke hadde lyst på.

Mange kjører rundt i de bilene de har lyst til og derfor ser bybildet ut slik det gjør men alt fra 900ccm Zuzuki til Dodge Ram STR-10

Lenke til kommentar

Langt fra alle velger bil etter behov som sådan. Dvs det er ganske mange som fint kunne klart seg med en mindre bil. Sånn sett er det jo noe i argumentet med at man selv kan velge en mindre bil for å slippe noen av ulempene med en stor bil. Det gjelder veldig mange.

 

AtW

Jeg tror folk flest er oppegående nok til å velge en bil etter behov. Større biler betyr langt høyere pris, og nordmenn flest er relativt gjerrige. Eksempelvis kan et ektepar med voksne barn som kjøper seg en SUV ha behov for det, f.eks. som trekkvogn til større hengere.

 

Videre er sikkerhet prioritert høyt hos mange, og det er vel en gang slik at større biler stort sett er sikrere enn mindre. Små biler har blitt mye bedre, men "taper" galant mot større biler i en krasj.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...