Sheldon C Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Jeg syns Stavanger har latterlig mange mini-rundkjøringer, f.eks. på Domkirkeplassen, utenfor Madla Amfi og mellom Radisson/Breiavatnet/Sentralstasjonen er vel de minste jeg har sett, men det er ikke mangel på de. Virker som en del av de ble slengt inn bare fordi det akkurat passet med en liten prikk midt i veien der. For ikke å snakke om de to "rundkjøringene" på Åsen, rett ved Shell. To malingflekker med kun noen få meter mellom.. 1 Lenke til kommentar
Amberlamps Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 (endret) ^^Det er noe galt med hele infrastrukturen i Stavanger. Så har vi de bilistene som liker seg i venstre felt på motorveien. Jeg lå bak en som også skulle inn til motorveien og etter plasseringen i rundkjøringen så havner vi begge i venstre felt, men han bare fortsetter der. Jeg blinker en gang med fjernlyset - ingenting, god sjangs til å legge seg inn, blink nummer to - han drar på - hjelper lite, velger da å legge seg inn. HVORFOR?? HVORFOR?? Bruk 100 år på å komme deg opp i 90 på høyre side for helvette. Endret 17. desember 2010 av Amberlamps Lenke til kommentar
koots Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Er en rundkjøring i Sandefjord hvor de aller fleste kjører rett fram og det sjeldent kommer trafikk som skal i/kommer fra en av de andre armene. Dette har ført til at de aller fleste bare kjører rett ut uten så mye som å sjekke at det er klart, og folk blinker da heller ikke ut av rundkjøringen. Et under at jeg ikke har hørt om folk som bulker der. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 (endret) Husk også at dette er testresultater for en spesifikk bil. Dekk oppfører seg veldig ulikt fra bil til bil grunnet ulik vekt, ulike kjøreegenskaper, osv. Prøv f.eks. å sammenligne to dekktester, de ulike kandidatene kommer nesten aldri likt ut. Det er grunnen til at jeg aldri kjøper dekk basert på en test, men på flere ulike kilder. Når det er sagt mener jeg at piggfrie dekk fungerer best på "bar" og våt vei, mens piggdekk er best når veien har snø, is, saltgraut, osv. Likevel har jeg valgt å kjøre piggfrie dekk, mest pga. støy, men også fordi det koster penger å kjøre på piggdekk i Bergen. (Noe som er litt av et antiklimaks nå som dødsulykkene herjer speilglatte veier...) Litt artig at man kobler dødsulykker opp mot speilglatte veier. Det er faktisk på godt vinterføre at de fleste dødsulykkene forekommer mens når det er skikkelig glatt bulker vi bare en masse og kjører av veien i relativt lav fart sammenlignet med når det smeller på godt føre. Helt enig, men faren kommer når dem som er vant til å kjøre like fort som på sommeren ikke forstår at vinterføre kan være farlig i like høy fart. Her vil jeg påstå at veisaltingen bidrar til å "lure" mange. EDIT: Dette poenget tar jeg også opp i tråden om veisalting. "Testen stemmer ikke over ens med mitt inntrykk/mening, ergo må det være noe feil med testen" ? Det å påpeke en tests begrensninger er ikke det samme som å si at den er feil. Jeg har riktignok andre erfaringer, men det betyr ikke at tester som støtter mine erfaringer ikke har de samme begrensningene. Alle høyere utdanninger har for øvrig "øremerkede" studiepoeng som lærer deltakerne at alle undersøkelser og tester er plaget av begrensninger og feil. Jeg regner med at du kjenner til dette. Endret 19. desember 2010 av tor_erik 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Joda, kritisk innstilling er bra, men her virker det mer som religiløs vantrohet i disfavør av piggfrie dekk. Når NAF erfarer at de er bra på noen føre så mottas det med en hellig overbevisning om at det ikke er sant. Det utvises ingen kritikk andre veien, f.eks at de piggfrie undervurderes. Det er liksom fullstendig utenkelig. 2 Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 (endret) Har to småirritasjoner å komme med idag. Den ene skjedde i går. Jeg skulle nedover veien her, og ser at en bil skal rygge ut fra en sidevei, og siden han allerede er ganske langt ute i veien så roer jeg ned for å la han kjøre. Når han ser jeg kommer så stopper han opp for å la meg kjøre først. Problemet er bare at han står langt ute i veien, og det kommer et par biler i mot, så jeg kommer faktisk ingen vei. Det skjønner ikke han og blir stående i enda en 5-6 sekunder, før jeg endelig får fri bane i det andre kjørefelt og kommer forbi. Er det så vanskelig å skjønne at jeg lar han kjøre først når jeg gir tegn med både hender og lys? (Det var mørkt, så det kan ha noe å si, det forstår jeg): Dette skjedde idag. Jeg skulle innom å fylle diesel før jeg kjørte hjem. Jeg har lokket på høyre side av bilen, og så at det var to ledige pumper. Den ene på riktig side, den andre på venstre. Ikke noe krise egentlig, men det som irriterer er at jeg ikke fikk kjørt på den pumpen jeg ville, fordi noen hadde prestert å parkere foran slik som dette: Bare småplukk, men irritasjoner er det Endret 20. desember 2010 av MartinF Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Det skjønner ikke han og blir stående i enda en 5-6 sekunder, før jeg endelig får fri bane i det andre kjørefelt og kommer forbi. Ja, her gjelder det å utnytte den korte tiden vi har på jorden og der kastet du bort dyrbare 5-6 sekunder...som du kunne brukt på mye mere fornuftig ting Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 (endret) Nå er vel ikke irritasjon alltid så rasjonell heller da Selv ble jeg rimelig irritert i dag da veien hjem var blokkert av ett stk diger trailer med henger på dårlige helårsdekk. Selv vanlige biler med vinterdekk sliter der på vinteren, så hva den sjåføren tenkte med må gudene vite... Ble stående i en time og se på at Falken prøvde å få løs duden. Heldigvis kom onkel blå to the rescue og fikk låst opp bommen på en gangvei så jeg og ca. 30 andre småfrustrerte bilister fikk kjørt rundt. Endret 20. desember 2010 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Irriterer meg grenseløst at jeg ikke har noe som helst å utsette på dagens trafikk. 3 Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Joda, kritisk innstilling er bra, men her virker det mer som religiløs vantrohet i disfavør av piggfrie dekk. Når NAF erfarer at de er bra på noen føre så mottas det med en hellig overbevisning om at det ikke er sant. Det utvises ingen kritikk andre veien, f.eks at de piggfrie undervurderes. Det er liksom fullstendig utenkelig. Jeg kan bare snakke for meg selv, men noen religiøs oppfatning av at piggdekk er bedre har jeg ikke. Grunnen til at jeg foretrekker piggdekk er todelt, det kommer både av egne og andres erfaringer. Piggfrie dekk er like gode som piggdekk på noen typer føre, men som gxi så klokt sa lenger her oppe: Man må sko seg etter alle mulige situasjoner man kan komme oppi. Dersom man eksempelvis treffer på en isbelagt vei, kommer man ofte til kort med piggfrie dekk. Det hjelper da lite at det var saltet og bar vei for 5 min siden... Personlig synes jeg også at piggdekk gir bedre grep på glatt føre generelt. Hvor ofte kjører man egentlig på fin nysnø, som piggfrie dekk skal være så gode på? Nok en gang må jeg understreke at jeg likevel kjører på piggfrie dekk. Dette er etter en grundig vurdering om at 1) de støyer mindre og 2) jeg er ikke 100 % avhengig av å bruke bilen hver dag. Altså kan jeg komme meg fram på annen måte de dagene det ikke er forsvarlig å kjøre på piggfrie dekk. Vi har nettopp hatt et par slike dager her i Bergensområdet, med forferdelig glatte veier. På jobb har man hatt store problemer med å komme fram med biler på piggfritt, mens piggdekk har klart biffen uten problemer. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Det skjønner ikke han og blir stående i enda en 5-6 sekunder, før jeg endelig får fri bane i det andre kjørefelt og kommer forbi. Ja, her gjelder det å utnytte den korte tiden vi har på jorden og der kastet du bort dyrbare 5-6 sekunder...som du kunne brukt på mye mere fornuftig ting Det er nevnt så mange ganger før at man ikke skal være til hinder for andre i trafikken. Å hindre en annen bilist i 5-6 sekunder går derfor under denne kategorien. Uansett er det ikke dette som er hovedproblemet. Det jeg synes er uforsvarlig av den som rygger er at dette skjer fra en tilsynelatende utkjørsel eller liten vei. Og attpåtil skjer dette når det er mørkt. Ikke bare er dette farlig og tankeløst. Sjåføren som rygger på denne måten vil også få all skyld hvis det skjer en ulykke. Lenke til kommentar
hightow Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 (endret) Irriterer meg grenseløst at jeg ikke har noe som helst å utsette på dagens trafikk. Da har du sikkert vært et irritasjonsmoment for andre i trafikken . Jeg lurer på når Audi stasjonsvogna skal skjønne at det ikke er noe særlig lurt å kutte yttersvingen i rundkjøringa når det ligger en bil innenfor. I disse juletider er det viktig å ta opp flest mulig parkeringsplasser i parkeringshus, slik at kapasiteten reduseres med opptil 50%. Det blir litt ironisk når "temaet" for jula er å tenke mer på andre. Endret 21. desember 2010 av hightow 2 Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 I disse juletider er det viktig å ta opp flest mulig parkeringsplasser i parkeringshus, slik at kapasiteten reduseres med opptil 50%. Det blir litt ironisk når "temaet" for jula er å tenke mer på andre. Dette er et kjent problem. Som regel er det kjærringer i mikrobiler som på mystisk vis klarer å nævvle hele tre -3- plasser med en miniutgave av en Nissan Micra. Hvorfor kan ikke den ellers så avgiftskåte trafikketaten få gjennomslag for og bøtelegge slike snørrfinner kraftig? 2 Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 (endret) Som regel er det kjærringer i mikrobiler Der finnes så definitivt også kjerringer i SUVer som tror de kjører vogntog. Havna bak ei heromdagen i X5 som først og fremst sørget for å ta opp to kjørefelt inn mot - og gjennom - ei rundkjøring, men også skråparkere og oppta to ledige plasser inne på kjøpesenterparkeringa. Fordomsfull, jeg? Blir jo aldri det av å faktisk oppleve slik. EDIT; i rettferdighetens navn, der finnes gubber i SUVer som kjører vogntog også. Endret 21. desember 2010 av jonlem 2 Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Irriterer meg grenseløst at jeg ikke har noe som helst å utsette på dagens trafikk. Da har du sikkert vært et irritasjonsmoment for andre i trafikken . Garantert. Kjører et akebrett ev en bil på jobben. Garanter ein eller anna som meinte eg holdt for lav fart i dei hardeste kurvene. Men i dag derimot. Kan ikke si jeg liker å ligge bak kjøreskolebiler i utgangspunktet, men havnet bak ein sånn 4 ganger i dag. Herrejesus. Det går treigt det. Den ene kunne jo ikkje kjøre ut i rundkjøringa, når det var ein bil i den. OFFF!! Lenke til kommentar
Saft Suse Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Jeg blir så lei folk som kjører som om de fremdeles bruker sommerdekk. Herregud, det er grenser for hvor forsiktig man kan være. Særlig med 4WD, som denne siste tufsen hadde. Ikke gidder de å tenke på køen de skaper bak seg heller. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Jeg er lei av bilister som ikke tar hensyn til vinterglatte veier og konstant ligger klistret til bilen foran og prøver å pushe den til å kjøre fortere. 6 Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Hadde noen av dere ligget bak meg nå nettopp så hadde jeg sikkert vært et irritasjonsmoment. Men det var grei trafikkmengde, og jeg lå uansett bak to nek som kjørte meget sakte. Endte opp med å måtte kjøre bilen til pappa idag. En gammel firhjulstrekker som han skryter opp i skyene når det gjelder vinteregenskaper. Daihatsu Rocky '97 For å ta en liten liste: Helt elendige bremser uten ABS. Daugang på 5-10cm. 0 kontakt fra underlaget før det er for sent. En jævla kloss når den først slipper. Understell som gir traktor-følelse under sakte manøvrering. Hopper opp og ned, og lager ulyder for den minste ugjevnhet i lav fart. Seig Tohatsu industrimotor som lager uutholdelige diesellyder når det er kaldt. (-20 nå) Nesten ubrukelig nærlys. Ekstralys som peker rett ned, 2 lysflekker i bakken 15 og 25m forran bilen hjelper lite. Jeg blir riktig frustrert å kjøre slikt makkverk. Må nesten ned i 50 i de værste svingene i 80-sona, siden jeg ikke under noen som helst omstendighet vil skli med denne klossen. Kunne lett holdt 80 hele veien med min egen bil. Man merker hvor godt det er med god bakkekontakt, gode lys og gode bremser når man må ivei uten noen av delene. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 ...Bedre enn å ikke kjøre bil i det hele tatt. 2 Lenke til kommentar
TechTiger Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Jeg blir så lei folk som kjører som om de fremdeles bruker sommerdekk. Herregud, det er grenser for hvor forsiktig man kan være. Særlig med 4WD, som denne siste tufsen hadde. Ikke gidder de å tenke på køen de skaper bak seg heller. Jeg bryr meg sjelden om kø som skapes bak meg, de få gangene det skjer. Jeg kjenner min egen bil best og må jeg ned i 20 for å klare svingen så må jeg ned i 20. Heller 10 sinte sjåfører bak meg enn en tur i grøfta, vente 2 timer på NAF, for så å betale ut av nesa for et par plastdeksler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå