Hugo_Hardnuts Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 (endret) Dette er sikkert nevnt før, men jeg blir lettere oppgitt over folk som MÅ kjøre forbi selv om køen er så lang at man ikke har sjans til å komme forbi alle. Det eneste man oppnår er at det blir masse unødvendige nedbremsinger og ujevn kjøring, samt at det kan oppnå farlige situasjoner. I dag tidlig var det feks. en fyr som kom ut på veien og forsøkte å presse seg forbi i akselerasjonsfeltet, og selvfølgelig gikk han helt bananas da jeg ikke gadd å bremse for å slippe han utpå (det var god plass bak meg og han lå også bak meg da akselerasjonsfeltet startet). Ble en del tuting og blinking med lys bakfra (fint med automatisk blendbart sladrespeil ). Var som sedvalig laaang kø, men trafikken fløyt greit rundt fartsgrensa hele veien. Men ved første mulighet kjørte han selvfølgelig forbi, noe som gjentok seg resten av turen (også et par steder med sperrelinje). Allikevel kunne jeg fortsatt se bilen hans en halv times kjøring senere da han svingte av veien igjen. Tipper han da lå ca. 30 sek foran meg... 1-2 cm snø i Stavanger på morrakvisten og totalt kaos. Bussene står på kryss og tvers og lager enorme køer. Kjører ikke bussene med vinterdekk? Busser bruker vel generelt helårsdekk, mao. dekk som fungerer dårlig både sommer og vinter Edit: Legger til at jeg stemmer for død ved skjem, rusten gaffel for folk som ikke blinker ut av rundkjøringer og ikke bruker parklys når de stopper langs veien Endret 16. desember 2010 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 1-2 cm snø i Stavanger på morrakvisten og totalt kaos. Bussene står på kryss og tvers og lager enorme køer. Kjører ikke bussene med vinterdekk? Busser på kryss og tvers så jeg ikke noe til, men jeg hadde en liten opplevelse i en forgjengerovergang, hvor en av bilene som skulle stoppe for meg glei 20 meter før den stoppa. Heldigvis hadde jeg vett nok til å vente med å krysse før det sto stille fra begge sider. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 Det nordmenn ikke forstår er at en bygrense og kommunegrense ikke er det samme. I Oslo kommune bor det litt i underkant av 600 000, men det bebygde området, 900 000. Når du skal finne ut hvor stor en by er, går du ikke på kommunen og byråkratiet, men hvordan den er bygget. Oslo by tar dermed med seg bla Bærum, Lillestrøm og Lørenskog m.m. Du kan kjøre fra Lillestrøm til Bærum, via Oslo sentrum, i boligområder hele veien. Det er det som forteller hvor stor en by er, ikke kommunegrenser. Kilde: Så f.eks. Gjerdrum og Sørum som er langt ute på landet er da en del av Oslo? Jeg vil ikke akkurat kalle det å være i Oslo, da det både er et stykke unna, omgivelsene er helt annerledes og de er ikke engang nabokommuner. Man bedriver ikke bykjøring på disse stedene akkurat.. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 (endret) Det nordmenn ikke forstår er at en bygrense og kommunegrense ikke er det samme. I Oslo kommune bor det litt i underkant av 600 000, men det bebygde området, 900 000. Når du skal finne ut hvor stor en by er, går du ikke på kommunen og byråkratiet, men hvordan den er bygget. Oslo by tar dermed med seg bla Bærum, Lillestrøm og Lørenskog m.m. Du kan kjøre fra Lillestrøm til Bærum, via Oslo sentrum, i boligområder hele veien. Det er det som forteller hvor stor en by er, ikke kommunegrenser. Kilde: Så f.eks. Gjerdrum og Sørum som er langt ute på landet er da en del av Oslo? Jeg vil ikke akkurat kalle det å være i Oslo, da det både er et stykke unna, omgivelsene er helt annerledes og de er ikke engang nabokommuner. Man bedriver ikke bykjøring på disse stedene akkurat.. Det er sånn det blir i storbyer. I Paris kan du kjøre 1,5 timer ut av byen, og fortsatt være i Paris. Dette er regnet ut etter standarder, sikkert satt av EU. EDIT: Ny informasjon. Endret 16. desember 2010 av Hanske Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 Jeg foreslår at vi forholder oss til tall fra SSB. Poenget er uansett ettertrykkelig understreket. La oss gå tilbake til trafikkrelaterte saker. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 Piggdekk er igjen dårligere på annet føre. Etter min mening er det optimale å ha piggfrie vinterdekk supplert med kjetting i bagasjerommet for nettopp sånne forhold. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 (endret) Piggdekk er igjen dårligere på annet føre. Etter min mening er det optimale å ha piggfrie vinterdekk supplert med kjetting i bagasjerommet for nettopp sånne forhold. Nåja. De er kanskje generelt sett dårligere på våt asfalt (uten is), ellers er piggdekk langt langt over piggfrie eller tilnærmet samme nivå. Selv om de er på samme nivå på f.eks snø og slaps vil de tape alt på is. Det lille av gummi som tapes der piggene står er ingenting i forhold til hva man får igjen for piggene. Mener å ha lest noen tester som viser at de beste piggfrie vil på vinterføre være omtrendt like gode som de dårligste piggdekkene (av nordisk type). Jeg kan ikke si at jeg liker argumentet "kjører oftest på våt asfalt". Man kan ikke bruke dekk basert på hva man oftest kjører på, man er bare nødt til å vite hele tiden hva man kjører på og tilpasse seg etter det. De dårligste vinterdekkene er dessuten svært dårlig på å faktisk gi respons tilbake hvorvidt de holder på å slippe eller ikke. Merker på mine Hakka 7-dekk at jeg merker det i ratt og alt at noe ikke sitter helt lenge før de faktisk begynner å skli. Kjører jeg inn i en sving er det veldig ofte at denne responsen er nok til at jeg faktisk rekker å trø litt på bremsen for å redusere hastigheten nok til at de griper igjen. Ang. den typen føre hvor løs snø ligger på is, så vil jeg tro at piggdekk generelt sett vil fungere langt bedre enn piggfridekk. Er det lite snø kan piggene i piggdekk klare å gripe igjennom nok til at man i det minste klarer å stå stille. I tillegg vil snøen fylle igjen alle små ujevnheter i isen under, og dermed er det abolutt ingenting for piggfrie dekk å gripe til selv om de kommer igjennom til isen. Endret 16. desember 2010 av gxi 2 Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 Piggdekk er igjen dårligere på annet føre. Etter min mening er det optimale å ha piggfrie vinterdekk supplert med kjetting i bagasjerommet for nettopp sånne forhold. Det eneste piggfritt er bedre på er støy. Her i huset har vi to biler, en Yaris med ContiViking piggfrie og en Kangoo med Noranza 2 piggdekk. På isete/hardpakka underlag som det er her i innlandet gjennom store deler av vinteren, er det en gedigen forskjell på veigrepet. At folk i det hele tatt gidder å kjøre med piggfritt her skjønner ikke jeg. Greit nok med piggritt om man bare sysler rundt i saltgryta i Oslo og på hovedveier, men man skal ikke langt unna før forholdene er ganske annerledes, og det er på sideveiene der det ikke saltes man møter på utfordringer. 1 Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 Jeg kan ikke si at jeg liker argumentet "kjører oftest på våt asfalt". Man kan ikke bruke dekk basert på hva man oftest kjører på, man er bare nødt til å vite hele tiden hva man kjører på og tilpasse seg etter det. Meget godt poeng. Jeg kjører selv på piggfritt nå, men kjørte piggdekk før. Merker godt forskjellen, piggdekk føles rett og slett "tryggere". Grunnen til at jeg valgte piggfritt denne gangen var støy. Så får jeg heller ta det litt rolig når det er glatt. Lenke til kommentar
asswipe Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 selvom om fakta sier at piggdekk er best, hjelper det ikke å kjøre på noen type dekk uten at hjernen har full tillit til dem. Har du følelsen av at piggfri er dritt, ikke kjør med dem. Selvfølgelig vil ikke piggfri dekk på våt is være optimalt. Men jeg har bytta over til piggfri i år. Er veldig fornøyd, og god respons fra dekkene. Kjøre dog en bil på 900 kg og en motor med lavt dreiemoment så lett å regulere kraften i 1. gir. Og nei bor ikke Oslo, men derimot et stykke utenfor hvor det er hardpakka snø, trege måkebiler og MANGE oppoverbakker. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 Piggfritt griper bedre på enkelte overflater enn piggdekk, ikke fordi de har en større gummioverflate, piggene er tross alt neglisjerbare i størrelse. Men fordi gummien er mykere, gummien i piggdekk må være hardere for å holde fast piggene. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 (endret) gxi og dere andre: Sjekk vinterdekktesten til NAF. Sjekk også tabelloversikten over de ulike føreforholdene. Det er slett ikke en så enkel konklusjon som at piggdekk er best. Det kommer helt an på føret og hvor slitt dekkene er. På snø og slaps er piggfritt best, mens pigg kommer best ut når det er is eller over +5°C. Jeg mener fortsatt at piggfritt + kjetting er en god løsning. Ved over +5°C har man uansett ganske godt grep med piggfritt selv om pigg scorer ennå bedre. Piggfritt gir altså godt grep ved alle kjøreforhold unntatt is, men da tar man på kjettingene for anledningen. Endret 17. desember 2010 av Simen1 Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Hva er snø? Er det løs snø på veien bare den nærmeste tida etter snøfallet, eller er det som snø å regne flere dager etterpå da den er tilkjørt og underlaget er som om det skulle vært is på veien? Hvis snø også er tilkjørt snø, som det tross alt har vært her siden oktober, er piggdekk mye bedre enn piggfritt på (til)kjørt snø. Hvis piggfritt hadde vært bedre hadde vel ikke 8-9 av 10 som har problemer her hatt piggfritt? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Feks i Grimstad, Norge bor det 20 000 innbyggere. Byen har ETT lyskryss. På mindre steder enn dette kan man se flere lyskryss, rundkjøringer etc. Ett lyskryss som forøvrig har vært ute av drift i noen uker nå. Men antall rundkjøringer begynner å komme seg. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Jonas: Les linkene. Det står det forklart hvordan testmetodikken er. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 gxi og dere andre: Sjekk vinterdekktesten til NAF. Sjekk også tabelloversikten over de ulike føreforholdene. Det er slett ikke en så enkel konklusjon som at piggdekk er best. Det kommer helt an på føret og hvor slitt dekkene er. På snø og slaps er piggfritt best, mens pigg kommer best ut når det er is eller over +5°C. Jeg mener fortsatt at piggfritt + kjetting er en god løsning. Ved over +5°C har man uansett ganske godt grep med piggfritt selv om pigg scorer ennå bedre. Piggfritt gir altså godt grep ved alle kjøreforhold unntatt is, men da tar man på kjettingene for anledningen. Det er ikke så simpelt heller. Nord for Sinsen er været ofte så variabelt at det er +7 den ene dagen og -7 den andre, med følgende vær også. I forgårs hadde vi ingen sne på veiene, helt fint, dagen etter: 20cm med sne. Idag: 15cm blåst bort, is igjen på veien. Lenke til kommentar
plaskedamm Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 (endret) vil bare meddele at jeg har hatt piggfritt i 4 år nå(har BARE forhjultrekk) og har kommet meg fram sikkert og trygt ,og jeg bor nord for polarsirkelen,har kjørt de fleste fjelloverganger pluss bratte bakker,bruk hodet så kommer du trygt og sikkert fram Endret 17. desember 2010 av plaskedamm Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Jonas: Les linkene. Det står det forklart hvordan testmetodikken er. Uten at jeg helt kan si det sikkert virker det som om de mener "snø" er løs og ikke tilkjørt snø. Etter et snøfall tar det ikke mer enn en dag på en trafikkert vei før snøen er tilkjørt og omtrent hard som is. Da hjelper det lite om et piggfritt dekk gjør det bra på løs snø når vi veldig sjelden har slike forhold. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 17. desember 2010 Del Skrevet 17. desember 2010 Jonas: Les linkene. Det står det forklart hvordan testmetodikken er. Husk også at dette er testresultater for en spesifikk bil. Dekk oppfører seg veldig ulikt fra bil til bil grunnet ulik vekt, ulike kjøreegenskaper, osv. Prøv f.eks. å sammenligne to dekktester, de ulike kandidatene kommer nesten aldri likt ut. Det er grunnen til at jeg aldri kjøper dekk basert på en test, men på flere ulike kilder. Når det er sagt mener jeg at piggfrie dekk fungerer best på "bar" og våt vei, mens piggdekk er best når veien har snø, is, saltgraut, osv. Likevel har jeg valgt å kjøre piggfrie dekk, mest pga. støy, men også fordi det koster penger å kjøre på piggdekk i Bergen. (Noe som er litt av et antiklimaks nå som dødsulykkene herjer speilglatte veier...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå