Kokobananas Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Jeg vil heller møte overforsiktige byfolk på veiene fremfor noen verdemsmestre av noen bygdetullinger som tror de "vet nøyaktig hvor det er trygt å kutte svingene, hva som er i vente rundt neste sving osv.". Du vil helst møte byfolka, ja. Men det er ikke de du vil ligge bak. Og det var det vi snakka om nå. For øvrig liker byfolka å ligge midt i veibanen for å være sikre på at bilen ikke skal finne på å velte utfor på en av sidene, så jeg liker ikke å møte dem heller. Er umulig å passere når de tror de må ha en meter vei på høyresida av bilen for å være trygge. Det funker ikke når veien er i underkant av fire meter brei. 2 Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Men å møte en bygdetulling i full fres på feil side av veien i en sving er greit? Er de synske også, i og med at de veit hvor det er trygt å kutte svingene, og hva de har i vente rundt neste sving? Det virker ihvertfall som om mange tror det. 1 Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Hvis noen vil oppleve komplett trafikkanarki, så trenger man ikke lenger reise til eksotiske steder i Asia. Nå er det bare å ta seg en tur til Stjørdal i Nord-Trøndelag rundt klokken 16 på en hverdag, spesielt om vinteren. Det som om alle har glemt trfikkreglene og hvordan man forholder seg i trafikken. Det er helt villt. Jeg kjører aldri i sentrum klokken fire, uten de gangene jeg må. Nå kjørte jeg en rask tur for å slippe av lillesøsteren min på et kjøpesenter, og på den lille 15-20 minutters perioden på veien, så opplevde jeg masse rart... Kvinnfolk i en klassisk kjerringbil som presterte å kjøre til venstre for en bil i et kryss, for å så legge hardt over til høyre, også tok hun første til venstre uten å blinke: Kryss med tre "armer" hvor ingen vil kjøre. Ble stående i nesten to minutter, pga. en veldig passiv sjåfør foran meg...[/b] Kvinnfolk med en hund på fanget hadde en trang til å ta sjansen i en rundkjøring, som nesten skapte en kollisjon. Fotgjengere (jajaja, jeg vet de er fredet omtrent ALLTID) som absolutt SKAL gå over veien hvor som helst! ...Og tilslutt, en nabb av en kassebil som ombestemte seg og plutselig skulle samme vei som meg i et kryss inn på en forkjørsvei: Jeg er grønn bil i begge illustrasjonene. Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Men å møte en bygdetulling i full fres på feil side av veien i en sving er greit? Er de synske også, i og med at de veit hvor det er trygt å kutte svingene, og hva de har i vente rundt neste sving? Det virker ihvertfall som om mange tror det. Nei, jeg sa heller ikke at det var greit. 1 Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Jeg tror den byfolk vs bygdetulling debatten bør legges død nå, ellers blir jeg nødt til å komme fram med mangfoldige eksempler over bønner i byen. Uansett om det er i byen eller på landet, de fleste farlige situasjoner jeg har vært ute for har vært med folk som ikke er kjent og/eller ikke vet hvor de skal (dette inkluderer også situasjoner hvor jeg har driti meg ut). Kjøp dere GPS folkens! Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 MartinF: På bildet, så er den svarte greia på parkeringsplassen meget malplassert. En frelsesarme-innsamlingssylinder, som blokkerer enormt med sikt fra høyre. Burde ikke vært lov Selv om det en mye rar kjøring i Namsos, så er bygatene her meget letthåndterlige i forhold til Stjørdal. Mye av skylden ligger vel på at på mystisk vis så har handelsstanden i kjernen flyttet utover, og trafikken blitt mindre akkurat nede i hovedgatene. BaronSlask: akkurat gps-bruk må man være forsiktig med. En eller annen B-kjendis fra Cæsar skulle på noe arrangement lenger oppe i bygda, og presterte å kjøre seg av veien. Det tok 45min før utrykningen kom fram, siden gps-en hadde ledet han inn på korteste vei, uten at han klarte å forklare hvor han var hen. (Liten sidevei som brukes relativt lite, og har dårlig standard.) Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Morsomt at man har begynt å kalle kjøring i Stjørdal og Namsos for "bykjøring". Hva kaller man da kjøring i Oslo og Bergen? "Storbykjøring"? Lenke til kommentar
raid2 Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Det tok 45min før utrykningen kom fram, siden gps-en hadde ledet han inn på korteste vei, uten at han klarte å forklare hvor han var hen. Morsomt at du nevnte det, for jeg fant akkurat ut at GPS-en min har en "hvor er jeg" funksjon. Når man trykker står det f.eks "Jeg var på [Vei X], Oslo, mellom Kristian IV's gate (50m) og Karl Johans gate (40m) for 2 minutter siden" pluss at koordinatene står tydelig ved siden av. Sikkert veldig hendig om man skulle komme utfor noe. Førstehjelpsguide har den, samt lokasjonen til nærmeste lege, dyrlege, tannlege, sykehus, apotek, bensinstasjon, offentlige transpormiddel, bilverksted. Telefonnummer til nødhjelp, NAF Assistanse, direktenummer til spesifikke politistasjoner, leger og sykehus osv. Fancy! Ikke at det hadde hjulpet meg noe særlig om noe skulle skjedd et sted mellom i går og et halvt år siden, for jeg fant det ut nå nettopp 1 Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 MartinF: På bildet, så er den svarte greia på parkeringsplassen meget malplassert. En frelsesarme-innsamlingssylinder, som blokkerer enormt med sikt fra høyre. Burde ikke vært lov At det var sa du? :S Morsomt at man har begynt å kalle kjøring i Stjørdal og Namsos for "bykjøring". Hva kaller man da kjøring i Oslo og Bergen? "Storbykjøring"? Hvor stor må byen være før man kan kalle det bykjøring? Stjørdal har passert godt 21 000 innbyggere, er den største byen i Nord-Trøndelag og vokser hinsides fort. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Nei vent, tror jeg så feil. Lignet i farten veldig på innkjøringen på E14 der frelsesarmeen har en meget stygt plassert innsamlingssylinder. Krysset før rundkjøringen bortenfor statoil. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 (endret) Stemmer at det ved er innkjøring på E14, rett før rundkjøringen ja. Men kan ikkenhuske noen innsamlingssylinder. Fullt mulig du har rett. Endret 15. desember 2010 av MartinF Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 [*]Fotgjengere (jajaja, jeg vet de er fredet omtrent ALLTID) som absolutt SKAL gå over veien hvor som helst! Slik er det endel av i trondheim også, dog kan det svært ofte spores til elendig brøyting av fotgjengerområder, plutselig støtter fotgjengere på store hauger av snø der de vanligvis går, og må krysse over til andre siden. AtW Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Jeg vil heller møte overforsiktige byfolk på veiene fremfor noen verdemsmestre av noen bygdetullinger som tror de "vet nøyaktig hvor det er trygt å kutte svingene, hva som er i vente rundt neste sving osv.". Du vil helst møte byfolka, ja. Men det er ikke de du vil ligge bak. Og det var det vi snakka om nå. For øvrig liker byfolka å ligge midt i veibanen for å være sikre på at bilen ikke skal finne på å velte utfor på en av sidene, så jeg liker ikke å møte dem heller. Er umulig å passere når de tror de må ha en meter vei på høyresida av bilen for å være trygge. Det funker ikke når veien er i underkant av fire meter brei. Sliter mye med det problemet der på vei til og fra hytta. Byfolka som de siste ti åra har invadert hytteområdene burde ha fått et "slik kjører man utenfor storbyen" kurs med på kjøpet. Er jo livsfarlig å møte de når de ligger halvveis over i mitt felt fordi veien ikke er 6m+ i bredde. Og det virker som at jo større og dyrere bil de kjører, jo mer plass "trenger" de. Til dere som muligens føler dere truffet: Det er en grunn til at de hvite stripene våre enten er borte eller svært slitt. Du må nemlig så langt ut på kanten mange steder for at et møte ikke skal ende i et smell. Vis respekt for møtende trafikanter, forsøk å gi de så god plass som mulig. 1 Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Hvor stor må byen være før man kan kalle det bykjøring? Stjørdal har passert godt 21 000 innbyggere, er den største byen i Nord-Trøndelag og vokser hinsides fort. Godt spørsmål, jeg innrømmer at poenget mitt var litt billig. Men jeg påpeker likevel et relevant fenomen. Her i Norge er kravene for å bli en by blitt nesten latterlig lave. Stjørdal er langt fra det verste eksempelet, men føyer seg galant inn i rekken av det jeg vil kalle "større tettsteder". Oslo er rundt 28 ganger større enn Stjørdal, målt etter innbyggertall. Menmen, nok off topic. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Feil... I Oslo bor det 900 000 mennesker. Oslo er dermed 42 ganger større. På engelsk wikipedia kan man jo lese om tettsteder i USA med 4000 innbyggere, men omtales som "city". Jeg tror dette går mer på infrastruktur enn antall innbyggere. Feks i Grimstad, Norge bor det 20 000 innbyggere. Byen har ETT lyskryss. På mindre steder enn dette kan man se flere lyskryss, rundkjøringer etc. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 Feil... I Oslo bor det 900 000 mennesker. Oslo er dermed 42 ganger større. (...) Jeg skal ikke påstå verken det ene eller det andre, da jeg tross alt er bergenser. Men Wikipedia hevder at innbyggertallet i Oslo var ca 597 000 den 1. oktober i år. Jeg baserte min utregning på dette, men for alt jeg vet kan det være flere som bor der. Lenke til kommentar
raid2 Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 SSB sier 596 923. Hvor tallet 900 000 kommer fra aner jeg ikke, kanskje de ekstra 300 000 er asylsøkere som ikke telles med i folketellinga Lenke til kommentar
xaco Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 (endret) SSB sier 596 923. Hvor tallet 900 000 kommer fra aner jeg ikke, kanskje de ekstra 300 000 er asylsøkere som ikke telles med i folketellinga Tror engelske wikipedia drar med seg Asker, Bæreum, deler av Ringerike, Ski og noen andre tettsteder ikke veldig langt ifra Oslo. De kan også dra inn folk fra Eidsvold og kanskje til og med Drammen. edit: http://no.wikipedia.org/wiki/Osloregionen den øvre delen av listen til og med bærum blir ca 900k Endret 16. desember 2010 av xaco 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 1-2 cm snø i Stavanger på morrakvisten og totalt kaos. Bussene står på kryss og tvers og lager enorme køer. Kjører ikke bussene med vinterdekk? Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 (endret) Feil... I Oslo bor det 900 000 mennesker. Oslo er dermed 42 ganger større. (...) Jeg skal ikke påstå verken det ene eller det andre, da jeg tross alt er bergenser. Men Wikipedia hevder at innbyggertallet i Oslo var ca 597 000 den 1. oktober i år. Jeg baserte min utregning på dette, men for alt jeg vet kan det være flere som bor der. SSB sier 596 923. Hvor tallet 900 000 kommer fra aner jeg ikke, kanskje de ekstra 300 000 er asylsøkere som ikke telles med i folketellinga Det nordmenn ikke forstår er at en bygrense og kommunegrense ikke er det samme. I Oslo kommune bor det litt i underkant av 600 000, men det bebygde området, 900 000. Når du skal finne ut hvor stor en by er, går du ikke på kommunen og byråkratiet, men hvordan den er bygget. Oslo by tar dermed med seg bla Bærum, Lillestrøm og Lørenskog m.m. Du kan kjøre fra Lillestrøm til Bærum, via Oslo sentrum, i boligområder hele veien. Det er det som forteller hvor stor en by er, ikke kommunegrenser. Kilde: Endret 16. desember 2010 av Hanske Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå