Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Siktet til at dersom det er skiltet med vikepliktskilt (202) i påkjøringsfeltet har de som befinner seg der vikeplikt for kryssende trafikk og de som befinner seg på (motor)veien trenger derfor ikke å gjøre noe spesielt. Er det skiltet med skilt av typen 531, "Felt for fartsøkning", er det fletting –eller "gjensidig vikeplikt" som i og for seg betyr det samme– som gjelder. De som befinner seg i høyre felt er dermed pålagt å samarbeide med de som skal utpå. Om det innebærer å flytte seg til venstre felt eller å tilpasse farten vurderes ut i fra situasjonen.

Lenke til kommentar

Det er ikke farlig å kjøre i 90km/t og ikke ense verden rundt seg? Ved fletting har man faktisk gjensidig vikeplikt, den som har nesa først har "forkjørsrett", og man skal avpasse farten sin for å lette flettingen. Å kjøre på motorvei og ikke legge merke til folk i akselerasjonsfeltet er farlig, spesielt om det er mye trafikk.

 

EDIT: Jeg gir deg forresten et fiktivt minuspoeng, siden man ikke har noen minusknapp.

 

At han ikke enser verden rundt seg er det ingen grunn til å tro, han gadd ikke å bytte felt, og tenkte at persenen i akselereasjonfeltet får avpasse hastigheten. Er det virkelig så grusomt ille? Greit nok, vedkommende kunne kjørt bedre, men folk gjør mye som er vesentlig dummere enn det i trafikken hele tiden. Når det bare er en enkelt bil som først ikke skal bytte felt, så foretrekker jeg personlig at de holder jevn fart, mye lettere å beregne slik at man fletter på en smooth måte.

 

EDIT: personlig så hadde jeg ønsket at folk ikke brukte pluss (og fiktive minsupoeng), bare for å si om man er enig. Et innlegg kan være bra selv om man ikke er enig og motsatt.

 

AtW

 

Irriterende å komme seg opp i 80-90 for så å måtte bremse igjen fordi en fjott sitter med øya fast limt til veien foran han. Da må man bremse og legge seg bak, selv om det ikke er noen i feltet til venstre, hverken foran eller bak.

 

Det er ikke den mest irriterende trafikksituasjonen i verden, men hadde denne tråden kun vært for situasjonen som var den mest irriterende hadde ikke tråden hatt to hundre sider heller.

 

Jeg vet han ikke fulgte spesielt godt rundt seg fordi jeg så på han når vi lå side om side på aks.feltet og da jeg kjørte forbi han 50 meter senere. Han stirret bare rett framover.

Lenke til kommentar

Det er ikke farlig å kjøre i 90km/t og ikke ense verden rundt seg? Ved fletting har man faktisk gjensidig vikeplikt, den som har nesa først har "forkjørsrett", og man skal avpasse farten sin for å lette flettingen. Å kjøre på motorvei og ikke legge merke til folk i akselerasjonsfeltet er farlig, spesielt om det er mye trafikk.

 

EDIT: Jeg gir deg forresten et fiktivt minuspoeng, siden man ikke har noen minusknapp.

 

At han ikke enser verden rundt seg er det ingen grunn til å tro, han gadd ikke å bytte felt, og tenkte at persenen i akselereasjonfeltet får avpasse hastigheten. Er det virkelig så grusomt ille? Greit nok, vedkommende kunne kjørt bedre, men folk gjør mye som er vesentlig dummere enn det i trafikken hele tiden. Når det bare er en enkelt bil som først ikke skal bytte felt, så foretrekker jeg personlig at de holder jevn fart, mye lettere å beregne slik at man fletter på en smooth måte.

 

EDIT: personlig så hadde jeg ønsket at folk ikke brukte pluss (og fiktive minsupoeng), bare for å si om man er enig. Et innlegg kan være bra selv om man ikke er enig og motsatt.

 

AtW

 

Irriterende å komme seg opp i 80-90 for så å måtte bremse igjen fordi en fjott sitter med øya fast limt til veien foran han. Da må man bremse og legge seg bak, selv om det ikke er noen i feltet til venstre, hverken foran eller bak.

 

Det er ikke den mest irriterende trafikksituasjonen i verden, men hadde denne tråden kun vært for situasjonen som var den mest irriterende hadde ikke tråden hatt to hundre sider heller.

 

Jeg vet han ikke fulgte spesielt godt rundt seg fordi jeg så på han når vi lå side om side på aks.feltet og da jeg kjørte forbi han 50 meter senere. Han stirret bare rett framover.

Så kjør forbi rett etterpå da, vesntre felt er ledig, det burde også være lett for deg å beregne om du burde kjørt litt fortere eller saktere for å flette om vedkommende bare holder konstant hastighet. At noen ser rett framover, ikke følger med er ikke nødvendigvis riktig.

 

Greit nok, det er absolutt rom for ting som ikke er det aller verste folk gjør, men enn sånn ting kommer veldig langt ned på lista for min del, når innlegget ditt i tillegg har en så aggresiv tone at det virker som du irriterer deg svært mye, så danner det bakteppet for spørsmålet mitt.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var ikke sånn at nattesøvnen min ble ødelagt, men det er små detaljer som det som ødelegger en god del av flowen i trafikken.

 

Ja skal love deg jeg kjørte rett forbi etterpå. :thumbup:

 

Hvis det ikke er irriterende nok for deg kan du sikkert fint bla videre i tråden. Jeg har ikke hørt om noen kommenteringsplikt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke rart folk sklir av veien og krasjer i hytt og pine straks det blir glatt. Kjørte ned til nordmøre via oppdal i går, og opp til trondheim igjen i dag.

 

Nedover var det elendig vær, snøen blåste over veien, så sikten var dårlig, veiene var glatte, og det var sørpeføre til de grader. Jeg kjørte hele veien ned uten å skli av veien, utrolig!! Det er virkelig bare å avpasse farten, spesielt i svingene.

 

Det verste må ha vært på turen opp igjen i dag. Det var speilblank is, som et eksempel så lå jeg i 5. gir i 50km/t og dro på halv gass på flat mark, og jeg begynte å spinne. Man kunne tydelig se at det var gjenskinn i hjulsporene, og det skulle ikke mange hjernecellene til og forstå at det var svinglatt. Jeg kjørte veldig forsiktig i svingene, og selv da var det en eller to svinger jeg kjente rompa glei, så jeg passa på enda mer etter dette. På et langstrekke ligger jeg i ca 80 i 70sona, turte ikke kjøre fortere da jeg kjente bilen sporet litt også da. Bak meg kommer en typisk vw suv med firehjulstrekk, esp, ekc, tuc, utc, xba, blc, og alt mulig av elektroniske hjelpemidler susende forbi i minst 110km/t. Jeg satt bare der og håpte at idioten kjørte av veien. Det er slike idioter som stoler blindt på elektronikken som ligger i grøfta. Og ikke minst de som har ettsekundsregelen med tanke på avstand til bilen foran på speilblank is, er det mulig.

 

Nei, takke seg til gamle biler uten stabiliseringskontroll, så man faktisk kan kjenne at det er glatt, og avpasser farten. Jeg vet rett og slett ikke om jeg skal le eller grine når jeg åpner adresseavisa etter et snøfall og leser overskriften "trafikkaos". Hver gang, at folk ikke lærer er helt ufattelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, du mener vel at jeg som kjører med bil som har alt det nyeste av elektronikk for holde bilen på veien om jeg gjør en feil, kombinert med de beste piggdekkens om er å oppdrive med over 200mm bredde (har mye å si på is) + felg som gjør at mine dekk kan ha maksimalt antall pigger (ja, man kan faktisk ha vesentlig flere pigger i et dekk på 16" felg enn man kan på et dekk på 14" uavhengig av størrelse på dekket) skal ligge og putre bak dere idioder med de gamleste vinterdekkene med 150mm bredde, mesteparten av evt. pigger borte, ingenting som hjelper om dere gjør noe feil, og i tillegg bånngaser til over fartsgrensen på strekningene hvor det er mulig å kjøre forbi etter å ha putret i 40 igjennom alle svinger?

 

Og, ja, den elektronikke du ikke har, den er faktisk slik at den gjør forskjellen mellom snurre 5 ganger rundt, crashe i litt motgående trafikk, for så å snurre rundt på hodet i grøfta, og å høre noen små lyder fra bremsene og så bare fortsette uten noe problem..

Endret av gxi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare tull. Det hele ender bare med definisjonen på hva som er "glatt" og hva som er en "sving". Denne definisjonen vil være helt avhengig av fører, bil, dekk, osv.

 

.. og ja, jeg har sklidd igjennom "sving" på "såpeglatt" vei i 100+km/t etter å ha kjørt forbi en slik bånnbremsisvingogbånngasspårettstrekning-fører. Så det går an.

 

Alle ESP-systenene som er i biler i dag er laget slik at de for det første sørger for at de lar bilen skli litt før den griper inn (furtsatt at det er mulig) slik at det merkes, samtidig som den gir en tydelig varsling i instrumentpanelet. Man merker det veldig tydelig når dette skjer.

 

Vær grei og ikke tro at alle de andre har like dårlig veigrep som du har. Det er det eneste kravet jeg stiller.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

 

 

Alle ESP-systenene som er i biler i dag er laget slik at de for det første sørger for at de lar bilen skli litt før den griper inn (furtsatt at det er mulig) slik at det merkes, samtidig som den gir en tydelig varsling i instrumentpanelet. Man merker det veldig tydelig når dette skjer.

 

 

 

Sånn rent bortsett fra at folk flest aldri ser i instrumentpanelet en gang...

Lenke til kommentar

Det var ikke sånn at nattesøvnen min ble ødelagt, men det er små detaljer som det som ødelegger en god del av flowen i trafikken.

 

Ja skal love deg jeg kjørte rett forbi etterpå. :thumbup:

 

Hvis det ikke er irriterende nok for deg kan du sikkert fint bla videre i tråden. Jeg har ikke hørt om noen kommenteringsplikt.

 

Jeg føler ikke noen forpliktelse til å kommentere, jeg kommenterer det jeg har lyst til å kommentere, men det er heller ingen plikt å være enig i posten man kommenterer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er bare tull. Det hele ender bare med definisjonen på hva som er "glatt" og hva som er en "sving". Denne definisjonen vil være helt avhengig av fører, bil, dekk, osv.

 

.. og ja, jeg har sklidd igjennom "sving" på "såpeglatt" vei i 100+km/t etter å ha kjørt forbi en slik bånnbremsisvingogbånngasspårettstrekning-fører. Så det går an.

 

Alle ESP-systenene som er i biler i dag er laget slik at de for det første sørger for at de lar bilen skli litt før den griper inn (furtsatt at det er mulig) slik at det merkes, samtidig som den gir en tydelig varsling i instrumentpanelet. Man merker det veldig tydelig når dette skjer.

 

Vær grei og ikke tro at alle de andre har like dårlig veigrep som du har. Det er det eneste kravet jeg stiller.

 

Jeg er enig, ESP er sikkerhetsfremmende. Det folk i praksis argumenterer for er at det er fint å ha dårligere grep. Hva blir det neste? Kjøre med sommerdekk om vinteren, fordi det tvinger deg til å kjøre så skate at konsekvesene blir mindre om man kjører ut? Folk var sikkert flinkere til å kjøre med drittbremser i gamle dager, men hva så? Hvorfor ikke øke bilens egenskaper, og la folk trene seg på den nye og bedre bilen? Det beste er at folk har best mulig slike egenskaper, og at deres trening passer til den bilen de kjører.

 

Personlig synes jeg ESP er ganske lett å merke, det lyser tydlig opp, så man ser det fint selv om man ikke ser ned på panelet. I tillegg er det som du sier slik at man om man er noenlunde oppgeådne lett merker at den slår inn. (nå finnes det sikkert folk som ikke gjør det dog, endel er jo merkverdig bevisstløse mtp feedback fra kjøretøyet når man kjører)

 

Apropos det, en ting som irriterer meg er at det er såpass mange billister som kjører i sporene når det regner mye. Det spruter vann overalt. De må jo være helt bevisstløse, som sjåfør merker man det umiddelbart på bilen at det blir tyngre, og evt at grepet senkes når man kjører i større mengder vann

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Når jeg kjører langtur gjør jeg ikke annet enn å kjøre forbi andre biler, føler jeg. Det er dritirriterende når man kommer til ei lita bygd med en svingete krøttersti, og lokalbefolkningen putrer avgårde i halvparten av fartsgrensa, fordi de bare beveger seg utenfor bygda en gang i tiåret, og har minimalt med kjøreegenskaper.

Enig. Ingenting er så irriterende som å ligge i fint driv, for så å få en lokal antihelt som kun kjører bil på søndager foran seg. Jeg kjører ikke spesielt fort, men jeg kjører effektivt. Det fører til at jeg tar igjen forankjørende biler hele tiden.

 

Og når vi først er inne på det, hva skjer med at trafikken alltid går 10-20 km/h saktere på søndager enn andre dager?

Lenke til kommentar

Når jeg kjører langtur gjør jeg ikke annet enn å kjøre forbi andre biler, føler jeg. Det er dritirriterende når man kommer til ei lita bygd med en svingete krøttersti, og lokalbefolkningen putrer avgårde i halvparten av fartsgrensa, fordi de bare beveger seg utenfor bygda en gang i tiåret, og har minimalt med kjøreegenskaper.

Enig. Ingenting er så irriterende som å ligge i fint driv, for så å få en lokal antihelt som kun kjører bil på søndager foran seg. Jeg kjører ikke spesielt fort, men jeg kjører effektivt. Det fører til at jeg tar igjen forankjørende biler hele tiden.

 

Og når vi først er inne på det, hva skjer med at trafikken alltid går 10-20 km/h saktere på søndager enn andre dager?

 

Vil du ligge i fint driv er ikke bil det rette kjøretøyet ;)

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke hvordan det går an å kjøre mens du har 10-15 biler bak deg.

Enten slipp de til siden eller inse at det å ligge 10 km under grensen er helt på tryne og få opp farten.!£$€{][<65&4457

 

Og bremsen når du kommer til et lyskryss hvor lyset er GRØNT + ingen fotgjengerfelt og ikke en annen levende sjel å se er rett og slett idiotisk.

Lenke til kommentar

Når jeg kjører langtur gjør jeg ikke annet enn å kjøre forbi andre biler, føler jeg. Det er dritirriterende når man kommer til ei lita bygd med en svingete krøttersti, og lokalbefolkningen putrer avgårde i halvparten av fartsgrensa, fordi de bare beveger seg utenfor bygda en gang i tiåret, og har minimalt med kjøreegenskaper.

 

Må nesten bare påpeke at lokalbefolkninga her omkring absolutt ikke kjører sakte på de svingete og dårlige veiene. De vet nøyaktig hvor det er trygt å kutte svingene, hva som er i vente rundt neste sving osv. Dermed kjører de som regel veldig mye fortere enn de som bare er på gjennomreise.

 

Så jeg er uenig med deg. Overforsiktige byfolk som ikke har sett en sving før er de som sinker trafikken på bygdeveiene. Det er helt greit å være forsiktig, men da må man pokkermeg slippe forbi de som tar dem igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...