Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Hva er det med folk og parkering? Er det plutselig blitt umulig å parkere ryddig bare fordi at den utydelige oppmerkingen nå er dekt med snø? Virker som om folk plutselig mister romfølelse og slenger bilen fra seg der de hadde den sist(eller mistet den). Parkeringskapasiteten blir jo redusert med 20% bare fordi folk dobbeltparkerer og slenger bilene fra seg. Håpløst.

Har merka det samme på skolen og generelt over alt! Blir så irritert over at det plutselig blir "umulig" å parkere normalt bare fordi det er litt snø.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange nyere biler krever ekstra operasjoner for lyspærebytte, som f.eks. at selve lykten eller nærliggende deler må skrus ut. Grunnen til at bilene er laget slik er først og fremst kravene til sikkerhet, da spesielt kravene til deformasjonssoner.

De fleste merkeverksteder jeg har vært i kontakt med skifter lyspærer kostnadsfritt, så det er neppe gjort for å tjene ekstra kronasjer på hyppigere service.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet at det er et mareritt på enkelte biler, men poenget var at han ikke engang hadde prøvd å finne ut av det. Det var liksom bedre å kjøre rundt med bare ett lys i et par uker.

På bilen min (2011 VW Polo) er det superenkelt å bytte pærer, om man bare leser manualen. Skru ut to skruer, trekk ut hele lykta, løsne en kabel, bytt pære, fest kabelen igjen, dytt lykta på plass, fest to skruer, ferdig. Det er utrolig hva man får til om man bare prøver, om man ikke engang gidder å prøve skjer det jo ikke mye.

Jeg prøvde å skifte pære på min mors Toyota Yaris, i manualen så det lett ut og det er sikkert lett nok. Men jeg fikk ikke den forbanna pæren ut selv om det. Sto sikkert i 10 min og prøvde. Etter det ga jeg opp og lot henne kjøre til et verksted som gjorde det.

Lenke til kommentar

Deilig når man kommer på et aksfelt og det ligger en runker i høyrefelt som ikke faen flytter seg til venstrefelt selv om det er helt tomt. Bremser, legger meg bak, kjører forbi og ser at karen stirrer rett fram som en saltpinne. Kødd!

Man skal faktisk ikke flytte seg til venstrefelt med mindre det er helt, tvingende nødvendig. Det riktige å gjøre her er å ta i bruk fletteregelen og tilpasse farten for å slippe inn den som ligger i flettefeltet.

Lenke til kommentar

Deilig når man kommer på et aksfelt og det ligger en runker i høyrefelt som ikke faen flytter seg til venstrefelt selv om det er helt tomt. Bremser, legger meg bak, kjører forbi og ser at karen stirrer rett fram som en saltpinne. Kødd!

Man skal faktisk ikke flytte seg til venstrefelt med mindre det er helt, tvingende nødvendig. Det riktige å gjøre her er å ta i bruk fletteregelen og tilpasse farten for å slippe inn den som ligger i flettefeltet.

De fleste akselerasjonsfelt har delt vikeplikt med feltet ved siden av seg, så de i høyre er like pliktige til å akselerer/bremse ned/skifte felt som de i akselerasjonsfeltet. Det er helt korrekt kjøring å skifte felt for å slippe på nye trafikanter på motorveien.

Lenke til kommentar

http://www.h-avis.no/nyheter/det-er-biler-alle-veier-1.5880005

"Å nei! Glatt! Her er jo 80-sone, hva skal eg gjørra da? *pang*"

Eg var selv ute og kjørte i dette området i går kveld i jobbsammenheng. Ikke bare var eg der, hvor det regnet lett i 0 til -1 grader med god sikt, men også i mer grisgrendte strøk hvor det var ned mot -4-5 grader, hagl eller snø og tåke.

Var det noe problem å holde fire hjul på veien? E-eh, nei.

Brukte eg fartsskiltene som pålagt minste hastighet? E-eh, nei.

Eg kjørte etter forholdene, holdt god avstand til bilen foran og utførte jevnlige bremsetester for å vurdere veigrepet(selvfølgelig med god klaring til bilen bak). Ja, eg kjente jo selv at veien var såpeglatt flere steder men da er det bare å kjøre deretter. Og oppdager man ikke at det er såpeglatt før man skal ut av bilen etter et sammenstøt så har man ikke fulgt så godt med(med mindre man gikk fra sommerføre til speilblankt på 5 meter).

Parkerte på en bensinstasjon for å etterfylle spylerveske og mens eg stod der og fylte så sklei sjåføren av nabobilen på vei ut av den. Så glatt var det. Heldigvis gikk det og bra :)

Lenke til kommentar

For å ha det helt på det rene: Det jeg snakker om er fletting på motorvei med to felt i samme retning, dvs man har totalt tre felt: venstrefeltet, høyrefeltet, og akselerasjonsfeltet. Da skal den som ligger i høyrefeltet i utgangspunktet ikke flytte seg til venstrefeltet med mindre det er helt nødvendig for å unngå kollisjon, eller den ønsker å forbikjøre den som kjører inn. Den som ligger i høyrefeltet og den som ligger i akselerasjonsfeltet skal samarbeide for å slippe inn den som ligger i akselerasjonsfeltet.

Venstrefeltet er forbeholdt forbikjøring. Grunnen til at motorveier har så god trafikkflyt er at de har gjennomgående to felt, skulle folk alltid flytte seg til venstre felt når de kom over akselerasjonsfelt ville trafikkflyten blitt dårligere.

Hva? Nei. Med mindre det er skiltet med vikeplikt er det gjensidig vikeplikt.

Fletting og vikeplikt er to helt forskjellige ting.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Jeg er blant dem som mener at venstrefeltet aldri skal brukes uten at man har en god grunn til det. I forbindelse med fletting har man en meget god grunn, ettersom man da skal hjelpe andre biler inn på veien. Et feltskifte forutsetter selvsagt at man ikke hindrer annen trafikk, som ved alle andre feltskifter. Det betyr at dersom det er biler som er i ferd med å kjøre forbi til venstre, skal man ikke legge seg over.

Dersom venstrefeltet er fritt, ser jeg ingen grunn til at bilen som allerede ligger på veien ikke skal skifte felt. Her har man en situasjon hvor man kan gjøre det enklere for hverandre hvis forholdene tillater det, og da ser jeg heller ingen grunn til at man ikke skal gjøre nettopp det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Greit nok, vedkommende kunne vært mer smidig, men er dette virkelig noe å irritere seg særlig mye over? Jeg må innrømme på lista over tåplige manøvre folk gjør, så kommer en slik situasjon langt langt ned, det er ikke farlig, og man taper svært lite tid.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er ikke farlig å kjøre i 90km/t og ikke ense verden rundt seg? Ved fletting har man faktisk gjensidig vikeplikt, den som har nesa først har "forkjørsrett", og man skal avpasse farten sin for å lette flettingen. Å kjøre på motorvei og ikke legge merke til folk i akselerasjonsfeltet er farlig, spesielt om det er mye trafikk.

EDIT: Jeg gir deg forresten et fiktivt minuspoeng, siden man ikke har noen minusknapp.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Det som irriterer meg mest med bruk av aksellerasjonsfelt er alle bilistene som skifter felt før flettingen begynner. De må på død og liv skifte felt så fort som mulig og blinker seg over i første del av aksefeltet der feltene er atskilt med linjer. Ofte har de da ikke oppnådd tilstrekkelig fart og dette skaper dårlig flyt i trafikkbildet.

Lenke til kommentar

Det er ikke farlig å kjøre i 90km/t og ikke ense verden rundt seg? Ved fletting har man faktisk gjensidig vikeplikt, den som har nesa først har "forkjørsrett", og man skal avpasse farten sin for å lette flettingen. Å kjøre på motorvei og ikke legge merke til folk i akselerasjonsfeltet er farlig, spesielt om det er mye trafikk.

EDIT: Jeg gir deg forresten et fiktivt minuspoeng, siden man ikke har noen minusknapp.

At han ikke enser verden rundt seg er det ingen grunn til å tro, han gadd ikke å bytte felt, og tenkte at persenen i akselereasjonfeltet får avpasse hastigheten. Er det virkelig så grusomt ille? Greit nok, vedkommende kunne kjørt bedre, men folk gjør mye som er vesentlig dummere enn det i trafikken hele tiden. Når det bare er en enkelt bil som først ikke skal bytte felt, så foretrekker jeg personlig at de holder jevn fart, mye lettere å beregne slik at man fletter på en smooth måte.

EDIT: personlig så hadde jeg ønsket at folk ikke brukte pluss (og fiktive minsupoeng), bare for å si om man er enig. Et innlegg kan være bra selv om man ikke er enig og motsatt.

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...