ATWindsor Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Problemet er jo at syklister er blitt vandt til at bilister stopper for dem, fordi alt for mange bilister faktisk stopper unødvendig.Jeg er enig. Syklister regnes som kjørende og har vikeplikt for biler når de skal over fotgjengerfelt. Noen bilister velger alikevel å stoppe og slippe de over, og det bør de faktisk ikke gjøre. Her kan det fort bli misforståelser og påkjørsler. Det er mye tryggere at syklistene går av sykkel og går over gangfelt. Sikkerheten veier tyngre enn noen få sekunders besparelse. Jeg stopper normalt ikke for syklister som ikke stiger av sykkel. Unntaket er små barn. Da tar jeg ikke noen sjanser, men stopper og slipper dem over. Du kjører altså ned folk fordi du har "retten på din side"? Da kan jeg opplyse deg om at det ikke finnes noe som heter påkjørselsrett. Det er selvsagt strengt forbudt å kjøre på andre selv om de bryter trafikkreglene. Du må altså pent stoppe for syklister som sykler over gangfeltet, men du kan selvsagt gi dem beskjed om hva du mener ved å bruke hornet eller heise ned vinduet og si noen gloser. Nei, du misforstår totalt. Jeg stopper ikke for syklister som sitter på sykkelen og venter på å komme over gangfelt. De får overholde vikeplikten og vente til det blir klart. Eventuelt kan de enkelt stige av og bli gående og da har jeg selvfølgelig stopp-plikt. Selvfølgelig kjører jeg ikke på syklister som sykler over gangfelt, jeg er da ikke riv ruskende gal!! Hvorfor? Det eneste du oppnår er å kaste bort tiden til andre billister og syklister. AtW Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Det var ingen som sa tydelig tegn før tredje post om det emnet, AtW, og allikevel, som i reflekssaken, så tror du at alle syklister er engler og gir tydelig tegn. Jeg må skuffe deg. De sykler over uten å se seg for. Vi snakker her om falsk trygghet fordi folk stopper, om du durer ut i gangfeltet som en villmann ut av det blå, så vil du raskt oppleve at billister ikke får stoppet i god tid, og det gir ingen falsk trygghet. I reflekssaken er det bare de som ikke skjønner at mange ikke bruker refleks som ikke forholder seg til realitetene. AtW Så fint, da er vi jo enige, folk kan komme ut av det blå. Og da i svarte klær uten refleks også. Du sier jo selv at man kan da gi problemer for bilister med å stoppe. Men, som jeg har nevnt før, så har alle fotgjengerovergangene her i byen fått ekstra belysning. Om det er pga. mangel av refleks eller et overfylt asylmottak vet jeg ikke (det var en kødd) 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Det var ingen som sa tydelig tegn før tredje post om det emnet, AtW, og allikevel, som i reflekssaken, så tror du at alle syklister er engler og gir tydelig tegn. Jeg må skuffe deg. De sykler over uten å se seg for. Vi snakker her om falsk trygghet fordi folk stopper, om du durer ut i gangfeltet som en villmann ut av det blå, så vil du raskt oppleve at billister ikke får stoppet i god tid, og det gir ingen falsk trygghet. I reflekssaken er det bare de som ikke skjønner at mange ikke bruker refleks som ikke forholder seg til realitetene. AtW Så fint, da er vi jo enige, folk kan komme ut av det blå. Og da i svarte klær uten refleks også. Du sier jo selv at man kan da gi problemer for bilister med å stoppe. Men, som jeg har nevnt før, så har alle fotgjengerovergangene her i byen fått ekstra belysning. Om det er pga. mangel av refleks eller et overfylt asylmottak vet jeg ikke (det var en kødd) Ja, folk kan komme ut av det blå, de kan feks sykle langs gangveien og ta en veldig brå retningsendring og sykle over gangfeltet, det er en skummel manøver. Fotgjengere som krysser fotgjenger-feltet, er ikke "ut av det blå", klarer man ikke å se om det er fotgjengere tilstedet, så må man roe farten. AtW Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Er de mørkkledd så kommer de ut av det blå, særlig når de heller ikke ser seg for, men går rett ut, eller prøver å være smarte og løpe før bilene kommer. Men de som sykler uten lys og refleks tar kaka lett. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Er de mørkkledd så kommer de ut av det blå, særlig når de heller ikke ser seg for, men går rett ut, eller prøver å være smarte og løpe før bilene kommer. Men de som sykler uten lys og refleks tar kaka lett. Greit, jeg får bare konludere med at jeg mener man må forvente fotgjengere uten relfkes på fotgjengeroverganger, mens du ikke mener det. Vi får evt ta en grundigere diskusjon i den andre tråden. AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836 Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Ikke så galt at det ikke er godt for noe AtW, du kjører ihvertfall ikke på noen Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Var nettopp ute å kjørte min far til noen bekjente. Det er litt mildere vær nå, og det har snødd idag. Det har blitt latterlig glatt noen steder, blant annet dit jeg kjørte nå istad. Det som skjedde var at jeg så at en bil stod i en busslomme for å slippe av noen personer, noe som forsåvidt er greit, men plutselig vrenger sjåføren ut i veien for å snu og kjøre tilbake igjen, og det skjer samtidig som det kommer biler fra begge sider, blant annet meg. Hva faen tenker folk med? (1) Det er glatt, (2) det kommer biler fra begge retninger og (3) han brukte selvfølgelig ikke blinklys. Gratulerer, dette er dagens idiotpris! Lenke til kommentar
Brian Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Var ekstremt nære på å bytte lakk i sted. Kjørte bak ei idiotkjerring som kjørte litt merkelig på tofeltsveien mellom to rundkjøringer. For de lokalkjente, så er det veibiten ved ICA på moholt, som går over omkjøringsveien, hvor det er to felt og rundkjøring på hver side av brua. Da jeg lå rett bak, hun kjørte seff treigt, så begynte hun å sige mot venstrefeltet omsider, uten blinklys. Jeg så da sjangsen til å smette forbi, siden jeg skulle rett frem, og regnet med at hun skulle til venstre da hun byttet felt. Jeg akselererte og hadde fronten min ca rett bak passasjerdøra foran, da jeg ser bilen komme nærmere og nærmere min, jeg hiver meg på bremsen og panikkbremser og prøver febrilskt og legge meg til siden uten å ta begge felgene i kantsteinen. Det var snakk om bare få cm unna. Neket fortsatte rett frem i rundkjøringa etterpå, bokstavelig talt. Lå rett forna meg i høyre, over i venstre i rundkjøringa og ut rett frem, genialt! 1 Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Om jeg bare hadde fått ei krone hver gang ei fomlete kjerring gjorde som du beskrev over. Forferdelig irriterende. 2 Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Brian, føles ut som det er en trønderting. Det skjer hele tiden her på Stjørdal også. Ingen kan å kjøre rundkjøringer Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 (endret) Brian: Det er da du ringer politiet. Dem får effektivt fyllekjørende idioter av veien. Endret 4. desember 2010 av dotten☻ Lenke til kommentar
CFM Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Njaaa. Det rundkjøringsgreiene er et stort problem her i Rogaland også... Lenke til kommentar
Brian Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 (endret) Flaks for vedkommende at tuta mi er gåen akkurat nå, hvis ikke skulle ho fått hørt det. Skal investere i et slikt kompressorhorn etterhvert som brøler ut 120db. Skal bli en sann fornøyelse og skremme livskiten ut av folk som gjør slike manøvre, så de kansje lærer. Hun kjørte ikke noe merkelig etter dette, så jeg tror ikke det var fyllekjøring, men man vet vel aldri. Var iallefall en rød e36 som var skamsenka med BP skilter. Så hvis noen kommer over denne, hils fra meg og bytt felt rett foran vedkommende LINK hmm, litt i svakeste laget, men bør absolutt funke Endret 4. desember 2010 av Brian Lenke til kommentar
CFM Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 http://www.youtube.com/watch?v=6gSsMYjQVnY&playnext=1&list=PL6A9FF5A42FE88A7E&index=56 Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Haha, er en van her i Bergen som har et sånt båthorn. Holdt på å gjøre i buksa første gangen jeg hørte det Lenke til kommentar
Brian Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Hehe tenkte på noe slikt ja Har hørt biltema sitt kompressorhorn før. Funker greit det også, er nesten så billig at det er verdt å prøve. Kan ikke gi de stakkars idiotsjåførene hjertestopp heller akkurat Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Hater fortsatt nippelrundkjøringene rundt om i Norge. Hver dag ser jeg en ny bil som bryter vikeplikta eller bare står og venter på høyreregel. Jeez, det går sikkert mer bensin der per dag enn strøm til et lyskryss med LED-pærer. Et kryss med lys trenger ikke sentral styring, bare noen bakkesensorer. Har vi råd, NEIDA Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Jeg blir nesten fasinert over hvordan enkelte ikke klarer å beregne veikanten så fort det kommer snø over stripene. Lå i dag bak to biler (ikke samtidig) som lå midt i veien. Høyre hjulpar i venstre veispor og venstre hjulpar i motgående trafikks hjulspor, selv da det kom trafikk imot. La seg bare littegranne over i høyre idét bilene passerte og så var det tilbake igjen. Og som om det ikke var ille nok: Detta var (bl.a.) på E18 på motorveien! Der det var midtdeler og flerfelt lå apene midt i og dekka to felt. 2 Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Problemet er jo at syklister er blitt vandt til at bilister stopper for dem, fordi alt for mange bilister faktisk stopper unødvendig. Hva mener du med "unødvendig"? Det er ikke unødvendig å stoppe for syklister som sykler over gangfeltet. AtW Jeg regner med at han sikter til at syklister må gå av sykkelen for at bilister skal ha vikeplikt for dem. Når de fleste bilister stopper uansett, skaper dette en falsk trygghet om at alle stopper - den gang ei. Når det er sagt, det ER mer effektivt at syklister sykler over så lenge de gir tydelig tegn. Er det en flask trygghet? Er det virkelig noen som er psykopat nok til å kjøre ned en syklist når de tydelig ser de skal over et gangfelt? Jeg har ikke hatt så mye trøbbel med dette hverken i den ene eller andre retningen, men det burde være innenfor rekkevidde, selv trafikanters idioti tatt i betraktning, å få til slike kryssinger ganske trygt. AtW Ja, det er en falsk trygghet. Man behøver ingen psykopattendenser for å forvente at en syklist som skal krysse veien (og som sitter på setet) vil opprettholde sin vikeplikt, akkurat som biler gjør når de skal krysse vegen. I den grad noen likevel velger å stoppe, er det barmhjertig av dem - men det kan skape en implisitt forventning om at andre vil gjøre det samme. 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Ja, det er en falsk trygghet. Man behøver ingen psykopattendenser for å forvente at en syklist som skal krysse veien (og som sitter på setet) vil opprettholde sin vikeplikt, akkurat som biler gjør når de skal krysse vegen. I den grad noen likevel velger å stoppe, er det barmhjertig av dem - men det kan skape en implisitt forventning om at andre vil gjøre det samme. For all del, om man insisterer på å være så regelsrytter at man vil gjøre ting mer upraktisk for både syklisten og seg selv, så får man bare kjøre på. Personlig synes jeg det er en utrolig lite smidig holdning til trafikkavvikling. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå