Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Av og til lurer jeg litt på om ikke legensjekken som alle eldre må ta for å kunne beholde er litt vel overfladisk, noe i denne duren:

Legen: Ser og hører du bra nok til at du kan kjøre bil?

Gamling: HÆÆÆÆ?

Legen: SER OG HØRER DU GODT NOK TIL AT DU KAN KJØRE BIL?

Gamling: Jaaa!

Legen: Greit, da får du beholde lappen litt til da.

 

Hvorfor lurer jeg på dette idag? Jo, jeg har lest dagens avis og kom over en liten nyhet. Nettversjonen av den er her.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
Av og til lurer jeg litt på om ikke legensjekken som alle eldre må ta for å kunne beholde er litt vel overfladisk, noe i denne duren:

Legen: Ser og hører du bra nok til at du kan kjøre bil?

Gamling: HÆÆÆÆ?

Legen: SER OG HØRER DU GODT NOK TIL AT DU KAN KJØRE BIL?

Gamling: Jaaa!

Legen: Greit, da får du beholde lappen litt til da.

 

Hvorfor lurer jeg på dette idag? Jo, jeg har lest dagens avis og kom over en liten nyhet. Nettversjonen av den er her.

:nei:

 

Gamle mennesker er ofte trafikkfarlige. Når man gjør noe så UTROLIG dumt som å SNU på en motorvei med heltrukken sperrelinje skulle man aldri hatt lappen. Hadde de måttet gå gjennom en test f.eks hvert 2. år fra fylte 70 til 80 og hvert år derfra ville det nok hjulpet litt. Og at leger kan be om at folk skal opp til ny førerprøve med kjøretimer ville også vært fint.

Lenke til kommentar

Hovedproblemet med eldre er at de ikke er vant til moderne trafikk.. når de kjørte opp, rundt 1940-50, så var det ikke mange bilene på veien, og da kunne man uten problem ta en u sving på veien.

Men i dag, når trafikken er totalt annerledes så tror enkelte av de at de ennå kan gjøre slik.

 

Så en liten teoriprøve og førerprøve etter fyllte 65-70 år hadde ikek vært dumt. Da hadde mange eldre blitt oppdatert på nyere trafikk, og kunne lettere ha taklet det..

 

For her må man ikke kjære alle over med en kam, for det finnes mange eldre som fullt ut fortjener lappen i dag, men desverre er det alltid unntak i slikt.. og det er DE som bør lukes ut

Lenke til kommentar
Hvordan da? Jeg er litt forvirret mht. venstreregel og feltskifte - går ut fra at man i rundkjøring har vikeplikt for de fra høyre når man skifter felt? (Det blir isåfall sjelden praktisert...)

Et par ting slik som jeg har forstått det:

 

3-arms rundkjøring. Avkjørsel til høyre og rett fram. 2 felt inn:

Biler som skal til høyre legger seg i høyre felt (logisk). Biler som skal rett fram legger seg i venstre felt (logisk, men mange gjør ikke dette).

Her blir jeg forvirret. Hvis jeg skal rett fram så legger jeg meg til venstre og skifter felt før jeg kjører ut. Biler som skal til høyre kommer fint forbi meg uten problemer. Men hvis en bil som skal rett fram legger seg i høyre felt på siden av meg og vi bulker så vil jeg få skylden siden jeg bytta felt. For at dette ikke skal skje må jeg da bruke høyre felt når jeg skal rett fram. Hva er da vitsen med venstre feltet?

 

Kommer det en bil på siden av meg slik så må jeg jo stoppe opp og slippe den forbi. Da vil jeg straks lage forvirring og kaos.

 

Håper noen skjønner hva jeg mener.

 

En annen ting som er irriterende: Folk som kjører inn i kryss når de BURDE ha sett at de ikke vil komme ut av krysset. Dette er en feilfri oppskrift på trafikkork!

Lenke til kommentar

Her blir jeg forvirret. Hvis jeg skal rett fram så legger jeg meg til venstre og skifter felt før jeg kjører ut. Biler som skal til høyre kommer fint forbi meg uten problemer. Men hvis en bil som skal rett fram legger seg i høyre felt på siden av meg og vi bulker så vil jeg få skylden siden jeg bytta felt. For at dette ikke skal skje må jeg da bruke høyre felt når jeg skal rett fram. Hva er da vitsen med venstre feltet?

 

 

i en trearms rundkjøring, der som du sa, man har 1 rett fram og en til høyre.. og den du kommer i fra, og det er 2 felt, så skal jo selvfølgelig venstre felt brukes...

 

Men har du derimot en arm til venstre, så skal du bruke høyre felt, men ikke blinke til høyre.. det skal du først gjøre når du er på tur ut av rundkjøringen..

 

Sånn er det jeg har oppfattet det

Lenke til kommentar

Her blir jeg forvirret. Hvis jeg skal rett fram så legger jeg meg til venstre og skifter felt før jeg kjører ut. Biler som skal til høyre kommer fint forbi meg uten problemer. Men hvis en bil som skal rett fram legger seg i høyre felt på siden av meg og vi bulker så vil jeg få skylden siden jeg bytta felt. For at dette ikke skal skje må jeg da bruke høyre felt når jeg skal rett fram. Hva er da vitsen med venstre feltet?

 

 

i en trearms rundkjøring, der som du sa, man har 1 rett fram og en til høyre.. og den du kommer i fra, og det er 2 felt, så skal jo selvfølgelig venstre felt brukes...

 

Men har du derimot en arm til venstre, så skal du bruke høyre felt, men ikke blinke til høyre.. det skal du først gjøre når du er på tur ut av rundkjøringen..

 

Sånn er det jeg har oppfattet det

Stemmer, men bare så dere vet det kan de være skiltet anderledes eller tegnet piler i bakken som viser andre ting. Feks at høyre felt bare er til høyre i en 4 armet rundkjøring.

Lenke til kommentar
Hovedproblemet med eldre er at de ikke er vant til moderne trafikk.. når de kjørte opp, rundt 1940-50, så var det ikke mange bilene på veien, og da kunne man uten problem ta en u sving på veien.

Men i dag, når trafikken er totalt annerledes så tror enkelte av de at de ennå kan gjøre slik.

 

Så en liten teoriprøve og førerprøve etter fyllte 65-70 år hadde ikek vært dumt. Da hadde mange eldre blitt oppdatert på nyere trafikk, og kunne lettere ha taklet det..

 

For her må man ikke kjære alle over med en kam, for det finnes mange eldre som fullt ut fortjener lappen i dag, men desverre er det alltid unntak i slikt.. og det er DE som bør lukes ut

Du har et poeng der ja. Trafikkbildet har blitt dramatisk endret siden de tok førerkortet selv.

Lenke til kommentar
Hovedproblemet med eldre er at de ikke er vant til moderne trafikk.. når de kjørte opp, rundt 1940-50, så var det ikke mange bilene på veien, og da kunne man uten problem ta en u sving på veien.

Men i dag, når trafikken er totalt annerledes så tror enkelte av de at de ennå kan gjøre slik.

 

Så en liten teoriprøve og førerprøve etter fyllte 65-70 år hadde ikek vært dumt.  Da hadde mange eldre blitt oppdatert på nyere trafikk, og kunne lettere ha taklet det..

 

For her må man ikke kjære alle over med en kam, for det finnes mange eldre som fullt ut fortjener lappen i dag, men desverre er det alltid unntak i slikt.. og det er DE som bør lukes ut

Du har et poeng der ja. Trafikkbildet har blitt dramatisk endret siden de tok førerkortet selv.

...Og på samme måte kommer vi mest sannsynlig til å få problemer når vi blir eldre. Det kommer alltids forandringer. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg får skrive en liste jeg og:

  • Folk som ikke bruker blinklys når de skal svinge, skifte felt eller kjøre ut av rundkjøringer, spesielt de som skal til høyre. Gjelder mest i Stavanger og omegn.
  • Folk som bryter vikeplikt (untatt ved fletting når det er saktegående kø selvsagt)
  • Folk som ikke klarer holde feltet sitt i rundkjøringer, men kjører halvveis i mitt slik at jeg må bråbremse!
  • Folk som kjører 10 km/h under fartsgrensen (ikke når det er glatt)
  • Folk som kjører med ulovlig kjørelys, f eks tåkelys og nærlys, eller tåkelys og parklys i mørket! Og folk som ikke tar av fjernlys ved møting.
  • Lave fartsgrenser på veier der det uten problem kunne vært høyere. Det fører til at folk mister respekten for dem.

kommer ikke på mer akkurat nå.

Endret av oro2
Lenke til kommentar
Hadde de måttet gå gjennom en test f.eks hvert 2. år fra fylte 70 til 80 og hvert år derfra ville det nok hjulpet litt. Og at leger kan be om at folk skal opp til ny førerprøve med kjøretimer ville også vært fint.

Hadde dette vært kun for den aldersgruppen du nevner hadde det vært et skritt i riktig retning. Dette bør gjelde for alle som har lappen i dag. Det er allt for mange, både unge og gamle, som aldri skulle ha hatt lappen i dag!

Lenke til kommentar

Jeg misliker folk som kjører på den smale veien vi har her, når de ikke kan rygge. De sitter der, hjelpeløse, med hjertet i halsen. Egentlig litt morsomt, men ikke så morsomt å måtte rygge en evighet til forrige møteplass. I alle fall ikke når den andre bilen kunne ha rygget 2 meter, hvis den hadde turt. :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg misliker folk som kjører på den smale veien vi har her, når de ikke kan rygge. De sitter der, hjelpeløse, med hjertet i halsen. Egentlig litt morsomt, men ikke så morsomt å måtte rygge en evighet til forrige møteplass. I alle fall ikke når den andre bilen kunne ha rygget 2 meter, hvis den hadde turt. :(

Jeg hater når jeg kommer på smal vei, legger meg langt ut til siden i svinger og andre uoversiktlige plasser, så kommer det ei kjerring som synes det er tryggest å kjøre midt i veien... Har ofte måtte bråbremse i slike situasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...