Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Voksne bør ta mer ansvar og lære opp barna sine i hvordan de skal oppføre seg blandt trafikk, spesielt i mørket. Ei lita mørkkledd jente på ca. 10 år på sykkel (uten lys og refleks) har ingenting å gjøre blandt trafikk i mørket når de ikke engang har lært seg at man skal stoppe og gå over fotgjengerfeltet. Ingen hjelm, ingen reflekser, ingen lys, totalt mørkkledd, og peiser rett over en fotgjengerovergang uten å i det heletatt se seg for. Godt jeg var oppmerksom…

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En liten ting som irriterer meg for tiden; Syntes jeg ofte havner bak folk som ikke bruker fjernlys? Hvorfor ikke bruke de jævla lysa når det er bekkmørkt og det er passe stor fare for elg, rådyr og det som er? Har hatt lappen i 2 år og jeg har veldig mange ganger måttet bråbremse fordi det var dyr i veibanen. Stort sett på dagtid heldigvis. Også kjører folk uten fjernlys på kvelden...

Er det blinklys-teorien som går her også? Den dritdyre blinklysolja osv?

Lenke til kommentar

iHouse: sikker på at det ikke bare er snakk om biler med helt elendig fjernlys da?

Jeg blir ihvertfall provosert av å ligge bak biler med lite/intet fjernlys. Mulighetene for forbikjøring er dårligere enn når man ligger bak en bil med normale fjernlys, og mulighetene for å se en elg før det er for sent er dårligere enn om bilen forran ikke hadde vært der.

Endte opp med å kjøre i mørket i en Volvo 460 i går btw - at det går ann! Fjernlyset matcher nesten nærlyset i Astraen min... :wallbash: :wallbash:

Hvor normalt er det med blinklyshendel som må bli varm før den starter å fungere? :lol: - seriøst, blinklyset på 460-en måtte holdes på plass for å fungere før bilen ble skikkelig varm...

Lenke til kommentar

Hadde en fyr som lå i høyre felt jeg lå i venstre felt. Jeg kommer i 110 bak og han sikkert i 80. Han bare legger seg ut foran meg UTEN BLINKLYS! Jeg satt på fjernlysene også bremset hardt. Tror han lærte ettersom han brukte blinklys inn til høyre igjen når han hadde fått bilen fordi den andre bilen i høyre.

En kompis av meg opplevde å ligge bak en i venstre som ikke flyttet seg i hele tatt. Han som lå foran hadde en bil til høyre men kjørte like fort som bilen til høyre. Kompisen min blinker og tuter men ingenting skjer, ender med at et minutt senere så gasser han i høyre på også får folk kjørt forbi på høyre side. Idiot av en fyr tenker jeg.

Hvor vanskelig er det å legge den bilen din til høyre?!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Andzel: Har du et konstant behov for å holde 110km/t, over alt? Jeg syns hver eneste klage fra deg inneholder noe om at du kommer bak noen i 110km/t. Just sayin'… :p

Lenke til kommentar

Selv ligger jeg i 88 på motorveier såfremt det lar seg gjøre, dette gjør at jeg må benytte meg av venstrefilen endel, men jeg er veldig påpasselig i speilet og slipper andre som vil kjøre fortere forbi.

Hvorfor finnes det folk som skal ligge i venstrefelt og holde sin fart samtidig som de nekter og slippe forbi ?

Lenke til kommentar

Voksne bør ta mer ansvar og lære opp barna sine i hvordan de skal oppføre seg blandt trafikk, spesielt i mørket. Ei lita mørkkledd jente på ca. 10 år på sykkel (uten lys og refleks) har ingenting å gjøre blandt trafikk i mørket når de ikke engang har lært seg at man skal stoppe og gå over fotgjengerfeltet. Ingen hjelm, ingen reflekser, ingen lys, totalt mørkkledd, og peiser rett over en fotgjengerovergang uten å i det heletatt se seg for. Godt jeg var oppmerksom…

All verdens foreldreopplæring kan ikke endre på det faktum at barn er impulsive og korttenkte og ikke har den samme forståelsen av trafikksituasjoner som voksne. Det er heller ikke realistisk å vente at foreldrene skal holde barna innelåst hele vinteren. Som bilfører må man rett og slett forholde seg til dette, og gi barn ekstra stort rom og "tabbekvote" i trafikken.

Og hvis du nesten kjørte på en fotgjenger i et fotgjengerfelt har du ihvertfall et problem. I og med at det er et sted hvor man kan vente å møte på fotgjengere. Er det så mørkt at det er vanskelig å se fotgjengere, ja, så sakker man ned farten slik at det blir trygt å passere. Mindre barn er fritatt for alt objektivt ansvar på grunn av faktorene nevnt lengre oppe, så da er det ihvertfall ditt ansvar som bilfører å passe på at det ikke skjer en ulykke i slike situasjoner.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...