Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er da fult logisk at når du bremser så forskyves vekta framover fordi det ønsker å forsette. Støtdemperne foran blir klemt sammen og bakdemperne blir høyere pga av vekten skyver framover. Dette gjør at vekta over bakdekkene blir mye mindre.

 

Når du da svinger så har dekka framme mye vekt over segog de klarer å bite i asfalten i et lite øyeblikk før de slipper. Men dette er nok til at bilen begynner å svinge litt. Siden vekta over bakdekka er forsatt liten så får dem ikke nok grep til å kunne bli med på denne endringen i retning.

 

Og så slipper dem. Og du ender opp med en fwd bil som legger bred med ræva.

 

Og dette skjer som sagt ikke når det er speil blankt som jeg sa i min første post, kun når det er tilstrekkelig feste, som regel når det er vått eller litt glatt. Om du tror på det eller ikke Atw er en ting, men det er veldig elementær fysikk. Og jeg og mange andre har opplevd det før.

Lenke til kommentar

Det er da fult logisk at når du bremser så forskyves vekta framover fordi det ønsker å forsette. Støtdemperne foran blir klemt sammen og bakdemperne blir høyere pga av vekten skyver framover. Dette gjør at vekta over bakdekkene blir mye mindre.

 

Når du da svinger så har dekka framme mye vekt over segog de klarer å bite i asfalten i et lite øyeblikk før de slipper. Men dette er nok til at bilen begynner å svinge litt. Siden vekta over bakdekka er forsatt liten så får dem ikke nok grep til å kunne bli med på denne endringen i retning.

 

Og så slipper dem. Og du ender opp med en fwd bil som legger bred med ræva.

 

Og dette skjer som sagt ikke når det er speil blankt som jeg sa i min første post, kun når det er tilstrekkelig feste, som regel når det er vått eller litt glatt. Om du tror på det eller ikke Atw er en ting, men det er veldig elementær fysikk. Og jeg og mange andre har opplevd det før.

 

Spørsmålet er ikke om det går ann å oppleve det, spørsmålet er om det er det du opplever når du har for høy fart inn mot en sving. Dette er ikke situasjonen i ditt eksempel, når det som du sier er tilstrekkelig feste. Ingen har nektet på at det er mulig å overstyre en firehjulstrekker.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Er alt for mange idioter som har kjørt ut av veien i det siste. Lurer på hvordan de enda kan beholde førekorte. Har sett samme person tre ganger på rad på samme dag!

 

Jeg synes det ikke er glatt i hele tatt, men kan hende jeg har helt nye og dyre vinterdekk som sitter som et skudd! Aldri opplevd så bra dekk. Der folk sier det er glatt ligger jeg i fartsgrensen og har ikke engang problem!

 

Men her om dagen i en rundkjøring var det en dust som bare kjørte rett ut foran meg uansett at han så på meg. Han stirret på meg for å se om jeg bremset eller ikke. Idiot av en fyr..

 

Ellers har det vært veldig rolig for meg i det siste :thumbup:

 

 

Har du FF også sklir du bare så GASS som det! Jeg sklidde som bare det engang med verdens dårligste vinterdekk, de var ulovlige å kjøre med også fant jeg ut senere. Men jeg bremset ingenting hjalp. Tok gassen i bånd og fikk kontroll på bilen med engang med turtall på 6. Men med bakhjulsdrift funker det ikke i det hele tatt bare på foran! Og ja det hjelper som bare det! Prøv det selv!

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle du bremset hvis du ikke har for høy fart inn i svingen? :ermm:

 

Folk bremser da hele tiden i svinger selv om de ikke har så høy fart at det ikke er mulig å klare svingen.

 

AtW

 

Folk bremser uansett i en sving, ser ut som de er mer redd å kjøre i en høyre sving enn venstre sving. Legg merke til dette og du merker fort hva jeg mener :cool:

Lenke til kommentar

Har du FF også sklir du bare så GASS som det! Jeg sklidde som bare det engang med verdens dårligste vinterdekk, de var ulovlige å kjøre med også fant jeg ut senere. Men jeg bremset ingenting hjalp. Tok gassen i bånd og fikk kontroll på bilen med engang med turtall på 6. Men med bakhjulsdrift funker det ikke i det hele tatt bare på foran! Og ja det hjelper som bare det! Prøv det selv!

Skal man få kontroll over bilen igjen, skal du verken gasse eller bremse. Det er jo en av de få tingene man må få med seg fra glattkjøringstimen. På en bil med manuelt gir så presser du inn kløtsjen og på en med automat så legger du bilen i nøytralt. Da vil du kunne mye lettere styre enn vis du prøver å bremse eller gasse på!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sette en automatbil i N mens man holder på å miste kontrollen?

Nei du etter 12 år bak rattet i automatgirede biler er den enkleste å slippe gassen.

Begynner du å tulle med girspaken kan du fort få deg en ubehagelig overaskelse når du stresser febrilsk med å få igjen kontrollen og 1. eller 2. giret kicker inn og nesten låser opp drivhjulene fordi man bomma på giret.

Ved å slippe gassen så vil kassa tilpasse farta og i værste fall stå for et bitteliten men ubetydelig oppbremsing men helt udramatisk sammenligne med å bomgire.

Der en manuellgiret bil vil bremse på motoren når man slipper gassen vil ikke en automatgiret bil gjøre det samme men heller forsøke å tilpasse giret til fart og gasspedalbruk.

Mulig nyere kasser bremser på girene men det lille jeg har kjørt dobbeltklutchede automatkasser kan jeg ikke erindre at det var noe merkbar motorbrems der heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sklir rumpa skal du gasse. Etter to år med leking så har jeg funnet ut at det funker på 3/3 FWDer jeg har kjørt. Så jeg tror det er normen. Å trykke inn clutchen får bare rompa til å fortsette, siden framhjula bare går fritt. Gasser du vil bilen den veien framhjula står og baken retter seg.

Lenke til kommentar
Folk bremser uansett i en sving, ser ut som de er mer redd å kjøre i en høyre sving enn venstre sving. Legg merke til dette og du merker fort hva jeg mener :cool:

Dette har en naturlig forklaring. Rundt en høyresving har man kortere sikt enn rundt en venstresving fordi man ikke har noe motgående kjørefelt å se "over". Noen venstresvinger (med god oversikt) gir også en viss mulighet til å kutte svingene litt. Høyresvinger er også knappere enn venstresvingen på samme sted (motsatt kjøreretning) siden man kjører i innersvingen ved høyresving og yttersvingen ved venstresving. Ergo kjører man saktere i høyresvinger enn når man kjører samme sving motsatt vei.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ikke direkte trafikkrelatert, men irriterer meg stort over bussjåfører av og til. Som for eksempel i dag, så kjørte ei kjerring bussen som jeg skulle ta hjem. Hun klarte kun å bremse i små "etapper" virket det som. Altså et sekund med hard bremsing, slippe opp ett sekund, for deretter å bremse hardt i et sekund igjen osv osv. Slik gjorde hun hele tiden, faen så irriterende når du står og de kjører som noen apekatter. Står jo å svaier og hoier til alle side i bussen når de ikke klarer å kjøre som normale folk. Hva faen er så vanskelig med å bremse jevnt. Vedkommende akselererte tragisk treigt i tillegg, som om bussen ikke akser treigt nok med full spiker fra før av. Kjørte på kantstein slik at hele bussen kastet til siden. Behagelig tur må jeg si, hurra for kollektiv.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...