Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Mye idioter..

 

Inkl. meg idag.

 

Glatt på veien og ikke gruset noe særlig akkuratt utenfor her, så jeg lekte litt rally da kjører fremover, og bremser ned når jeg nærmer meg en sving. Men merker jo fort at bremsene ikke får tak i det hele tatt og jeg er på vei i grøfta. Tenkte bare faen heller, vrengte over rattet i håp om at den ville gripe etterhvert og stå på bremsen. Endte med at bilen snudde seg 180 grader rundt og jeg ble utrolig letta! Mer respekt for kong vinter dette året og. Spes her de ikke salter veiene..

 

Stå på bremsa burde du jo absolutt ikke gjøre... Så lenge hjula er låst og du sklir får de ikke tak nok til å styre uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lett brems (slik at man ikke skrenser, men senker farten litt),clutch og ingen brå bevegelser med rattet er vel det som gjelder? Med mindre man har 4x4, hvor det beste nesten er å gi gass.

 

Skeptisk (til å gi gass), ihvertfall forutsatt ditt eneste mål er å skli minst mulig ut i svingen, og ikke driver med rally og vil raskt igjennom svingen også.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Skeptisk (til å gi gass), ihvertfall forutsatt ditt eneste mål er å skli minst mulig ut i svingen, og ikke driver med rally og vil raskt igjennom svingen også.

 

AtW

 

Enig. Akselerasjon (både negativ og positiv/bremse og gi gass) "stjeler" veigrep. Styringa (altså det å svinge for å følge veien) bør få bruke mest mulig av veigrepet, og derfor er både gassing og bremsing ugunstig.

Lenke til kommentar

Spørs hvordan man sklir. Slipper bakenden på en FWD bil så er det beste å slippe bremsen, svinge ut av svingen og gi litt ekstra gass for å skli ut fronten slik at man får grep bak. Og deretter er det best å slippe gassen og bremsen, trykke inn clutchen og følge svingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørs hvordan man sklir. Slipper bakenden på en FWD bil så er det beste å slippe bremsen, svinge ut av svingen og gi litt ekstra gass for å skli ut fronten slik at man får grep bak. Og deretter er det best å slippe gassen og bremsen, trykke inn clutchen og følge svingen.

 

Men hvorfor skulle bakenden slippe når man bremser inn i en sving? Er det noen grunn til å anta at det skulle føre til noe annet enn understyring?

 

AtW

Lenke til kommentar
Stå på bremsa burde du jo absolutt ikke gjøre... Så lenge hjula er låst og du sklir får de ikke tak nok til å styre uansett.

Hvis du ikke har antiskrens da :)

Blir det for glatt så hjelper ikke ABS-en uansett (håper det var ABS du mente, for antiskrens hjelper da ikke mot låsing av hjul).

Endret av Zodihax
Lenke til kommentar

Svinger man kraftig samtidig med kraftig bremsing på en bil med kun ABS ender man opp med at den bare sklir rett frem uansett. Så lenge hjulet sklir vil ikke ABSen koble bremsen tilbake igjen, og vrir man hjulet med rattet så langt at det sklir vil vinkelen få det til å skli og dermed ender man opp med ingen brems og ingen styring. Man er nødt til å bremse hardt først med styringen rett frem, så slippe bremsen helt og så styre. ABSen hindrer at man mister fullstendig kontroll over bilen ved hard oppbremsing, men vil ikke gjøre at man kan svinge samtidig som man bremser.

 

En bil med CBC vil oppføre seg helt anerledes, da den vil kunne bremse hardt og styre bilen ved å bremse mindre på ene siden. CBC finner man på helt nye biler, og er i praksis antiskrens ved kraftig bremsing. En bil med kun antiskrens vil det også lønne seg å bare slippe bremsen helt opp og så svinge. Antiskrenssystemet vil så jobbe med å både holde den stabil i svingen samtidig som den forsøker å bremse den ned så mye som mulig.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Spørs hvordan man sklir. Slipper bakenden på en FWD bil så er det beste å slippe bremsen, svinge ut av svingen og gi litt ekstra gass for å skli ut fronten slik at man får grep bak. Og deretter er det best å slippe gassen og bremsen, trykke inn clutchen og følge svingen.

 

Men hvorfor skulle bakenden slippe når man bremser inn i en sving? Er det noen grunn til å anta at det skulle føre til noe annet enn understyring?

 

AtW

Når du bremser så blir vekta forskjøvet framover. På en FWD bil så er den som regel allerede fortung. Dermed så blir det veldig lite vekt bak på hjula noe som resulterer i at bakenden slipper.

 

Dette gjelder da som regel ikke når det er speilblankt men når du har litt feste på veien.

 

Har opplevd dette par ganger i min Celica. Skjer som regel hvis du må panikk bremse i tillegg rett før en sving.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Man skal ikke bremse I SVINGEN, men før. Etter halve svingen skal man gasse igjen. Standard rallydriving :D

Standard rallykjøring skal skje på bane, ikke på vei. Jeg vet at bremsing i svingen er farlig praksis på glatt føre, men på godt føre kan man godt bremse moderat inn i svingen også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørs hvordan man sklir. Slipper bakenden på en FWD bil så er det beste å slippe bremsen, svinge ut av svingen og gi litt ekstra gass for å skli ut fronten slik at man får grep bak. Og deretter er det best å slippe gassen og bremsen, trykke inn clutchen og følge svingen.

 

Men hvorfor skulle bakenden slippe når man bremser inn i en sving? Er det noen grunn til å anta at det skulle føre til noe annet enn understyring?

 

AtW

Når du bremser så blir vekta forskjøvet framover. På en FWD bil så er den som regel allerede fortung. Dermed så blir det veldig lite vekt bak på hjula noe som resulterer i at bakenden slipper.

 

Dette gjelder da som regel ikke når det er speilblankt men når du har litt feste på veien.

 

Har opplevd dette par ganger i min Celica. Skjer som regel hvis du må panikk bremse i tillegg rett før en sving.

 

Du får bakhjulsslipp når du bremser hardt inn mot en sving? Det høres veldig atypisk ut. Å ha for høy fart inn mot en sving fører så godt som alltid til understyring. Om du ikke driver å gasser masse i samme slengen. I den situasjonen burde det uansett være ganske uproblematisk å bremse ned osv, da framhjulet åpenbart har nok grep til å sitte på veien.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt, om man svinger litt og bremser så får man sleng bak, det er ikke atypisk i det hele tatt, man kan finne ungdommer hele vinteren som prøver å få til det.

 

Det er ikke akkurat et eksempl på for høy fart inn mot en sving, og bremsing i den forbindelse. Man klarer jo å framprovosere bakhjulsslipp, men det er situasjoner der man i utgangspunktet ikke hadde en fart som var slik at man hadde noe å redde inn (mao, uten å framprovosere det, så er det ikke engang en situasjon å manuvrere seg ut av). Dette er ikke noe som skjer når man kommer for raskt inn mot en sving.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du begynner å svinge i svingen, og så bremser der forhjulene har bedre grep enn bahjulene kan jeg absolutt se at det skjer. Selvfølgelig avhengig av hastighet og vinkel på sving etc.

 

Det det har vært snakk om her er en situasjon der man har for høy hastighet inn i sving, da vil man såvidt jeg kan skjønne, i alle praktisk reelle situasjoner, understyre. Alle mulig rånermoves inne i svingen kan framprovosere litt av hvert, men her snakker vi om å komme for raskt inn i sving.Reelt sett vil man ikke oppleve vesentlig forskjellig firksjon på forhjul og bakhjul i noe annet en svært korte tidsintervaller, fordi bilen flytter seg hele tiden.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...