ATWindsor Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 Denne diskusjonen går samme vei som syklistene som mente de ikke hadde noe ansvar, og om noe galt skjedde så var alt bilistens feil. Når noen går med kølsvarte klær over veien der det er lite eller ingen lys, så kan man ikke uten videre regne med at det skjer, da blir det som nevnt 30-grense over hele landet til slutt. De eneste som driver med ansvarsfraskrivelse er folk som mener at at man som ikke billist ikke kan forventes å se fotgjengere som krysser veien i områder med gatelys uten refleks. Jeg tør videre å påstå at man har rimelig minimal erfaring med trafikk i byområder om man virkelig ikke regner med at de vil være fotgjengere uten refleks i gatene. Jeg tipper det tar meg mindre enn ett minutts kjøring etter mørkets frambrudd her i trondheim å se noen. AtW Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Vil det være mulig å arrangere en offentlig utdeling (uthenging) av kaktus til disse forvirrede skrotingene som bruker veiskulder, av- og påkjøringsramper og busslommer til forbikjøring av kø i rushen? Det er et soleklart brudd på veitrafikklovens paragraf 3, såvidt jeg kan forstå, og det bidrar ikke akkurat til god flyt og stabilitet i trafikken som allerede går litt for sakte og i rykk og napp. Så skaper det også en hel del frustrasjon og irritasjon, hva for egoisme er det som får folk til å oppføre seg slik? Greit, for all del, noen har sikkert ei fødende kone eller et døende kjæledyr i baksetet, men ikke alle de 25-30 jeg observert på gode halvannen time idag. Lenke til kommentar
OlafG Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Irriterer meg noe helt ekstremt at folk ikke forstår at det er vikeplikt ved påkjøringene til E16 før og etter Hamangtunnelen. Om morgenen blir det masse kø i retning Oslo fordi folk bare peiser på og forventer at det er fletteregel der, og andre veien blir det mange farlige situasjoner fordi folk bare gir på. Spesielt med vogntog. Og hver gang jeg stopper opp for å vike der så kommer det en eller annen sopp i BMW eller Audi og har det så travelt at han må legge seg på hornet.... Holdt på å kræsje med en dame i en Skoda der en gang. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Jeg mener å huske vi hadde en lignende refleksdiskusjon rundt disse tider i fjor, og jeg ble lei den gangen også da vi tydeligvis ikke kom noen vei. Jeg har derfor flyttet en del innlegg ut fra Klagemuren og inn i en ny tråd, Korrekt oppførsel overfor fotgjengere uten refleks? (forslag til bedre navn kan sendes på PM), hvor dere kan fortsette diskusjonen/debatten/kranglingen i fred. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Har du reaksjoner på moderering tar du kontakt med meg via en privat melding. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Fotgjengeroverganger som blir brukt så sjeldent at man "aldri" opplever å måtte stoppe ved de bør fjernes. De gir en falsk trygghet om bilistene i området har fått for vane å kjøre over uten å redusere farten og/eller ha godt nok overblikk til å stoppe om det tilfeldigvis skulle komme en fotgjenger. Dessverre så har de få brukerne av slike fotgjengeroverganger for vane å sette seg på bakbeina og protestere - slik at reglene blir glemt og fotgjengerovergangene får forbli allikevel. Har tre slike i nærområdet som jeg kommer på i farten - en ved en butikk i 50-sone, der det er <10 kryssende om dagen som ble beholdt uforandret etter mye protester i lokalavisen. Her har jeg personlig opplevd å måtte stoppe to ganger på 3 år, selv om jeg har kjørt forbi mange ganger i uken. En i en 60-sone, som også ble merket for fjerning. Etter protester ble det plutselig 40-sone av typen som ikke respekteres. Burde disse fotgjengerovergangene vært fjernet? Uten tvil. Men selvfølgelig er det ikke så enkelt, siden de få brukerne av de er flinke til å rope høyt. Å skjønne at en fotgjengerovergang som ikke respekteres av bilistene er verre enn å ikke ha en fotgjengerovergang er vanskelig. 3 Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Den jeg snakker om er det mer enn 10 som går over, jeg har ikke noe tall, og har ikke så mye fritidsproblemer at jeg orker regne. Men om jeg skal regne fra det blir mørkt til forsvarlig tid å sitte der (klokka 00?), så kan det være fra 5-50, alt ettersom hva som skjer, og når på året (vi har det lyst 3 timer i døgnet i Desember, nå i november har vi nærmere 8-10). Men det er en god del av disse som bruker refleks. Også har du de få som ikke bruker det. Skal stoppe med denne diskusjonen nå, det er allerede laga en splitta tråd for denne. EOD Ellers, hvorfor lager man de forbanna nippelrundkjøringene? Forbanna dritt. Lyskryss hadde vært mye lettere for alle å forstå, for det går alle igjennom på oppkjøringa. Men i Lofoten, der vi har 60000 turister årlig, mange med bil, så kan man ikke forvente at de skal lære seg LOKALE trafikkregler i tillegg til de nasjonale. Med de lokale går det da på f.eks. de små rundkjøringene, hvordan man skal blinke og plassere seg. Latterlig. Lenke til kommentar
raid2 Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Irriterer meg noe helt ekstremt at folk ikke forstår at det er vikeplikt ved påkjøringene til E16 før og etter Hamangtunnelen. Om morgenen blir det masse kø i retning Oslo fordi folk bare peiser på og forventer at det er fletteregel der, og andre veien blir det mange farlige situasjoner fordi folk bare gir på. Spesielt med vogntog. Er noe lignende ikke så langt unna der jeg bor: Maks enn 1 av 10 av de som kommer fra veien med vikepliktskiltet viker for de som er på veien til venstre. Senest i går måtte jeg bråbremse fordi en kar slang seg ut foran meg. Hadde vanligvis ikke irritert meg over det, da den lokale regelen her er fletting når det er mye trafikk, men det som fikk meg til å renne over i går var at jeg og den andre bilen var de eneste på de aktuelle veiene ved dette tidspunktet. Han hadde tapt kanskje 3 sekunder på å slakke farten og vike for meg, men neida. En dag smeller det, og med et så tydelig vikepliktskilt er det ingen tvil om hvem som vinner saken. Skjønner ikke at folk tør å holde på slik. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Burde disse fotgjengerovergangene vært fjernet? Uten tvil. Men selvfølgelig er det ikke så enkelt, siden de få brukerne av de er flinke til å rope høyt. Å skjønne at en fotgjengerovergang som ikke respekteres av bilistene er verre enn å ikke ha en fotgjengerovergang er vanskelig. Husk å ta denne gruppen med i beregningen når du uttaler deg om fotgjengeroverganger: https://www.blindeforbundet.no/internett/nyheter/vern-sebrastripene Lenke til kommentar
tropenatt Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Hvorfor irritere seg når man kan bruke trafikkaos for det det er verdt. Denne filmen inspirerer til sykling, og har et par close calls hvor syklisten har sitt på det rene. Fra Grønland og Grünerløkka i Oslo, trafikkaosets mekka. http://www.youtube.com/watch?v=NTLEkjC9uBI Lenke til kommentar
xaco Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Hvorfor irritere seg når man kan bruke trafikkaos for det det er verdt. Denne filmen inspirerer til sykling, og har et par close calls hvor syklisten har sitt på det rene. Fra Grønland og Grünerløkka i Oslo, trafikkaosets mekka. http://www.youtube.com/watch?v=NTLEkjC9uBI Er jeg den eneste som legger merke til at han sykler på rødt flere ganger i den filmen? 2 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Syklisten i videoen din (er det deg?) er tydeligvis ikke klar over at også syklister må stoppe for rødt lys, samt følge andre grunnleggende trafikkregler som vikeplikt. Du sier den inspirerer til sykling. For min del gir den meg et ønske om å se ham straffet hardt. Flere ganger. 3 Lenke til kommentar
tropenatt Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Det er flere lovbrudd mot syklisten, en lovbrudd utført av syklisten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836 Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Det er flere lovbrudd mot syklisten, en lovbrudd utført av syklisten. Åja, da er det jo greit da?? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Men da er det jo greit. Så lenge man tar en opptelling i syklistens favør.... 1 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Så det er greit å bryte loven så lenge noen andre har gjort det? 1 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Blæ, ikke mye irriterer meg mer i trafikken enn folk som sykler på feil side av veien når det er sykkelfelt. 4 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Det er flere lovbrudd mot syklisten, en lovbrudd utført av syklisten. Buhu. Det gir deg fortsatt ingen rett til å selv bryte loven. 5 Lenke til kommentar
tropenatt Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Lover brytes hele tiden. Ingen lover har samme verdi. Noen synes det er greit å lage hjemmebrent, noen synes det er greit la 15-åringen smake på øl, noen får en kompis til å flislegge badet svart. Noen sykler på rødt. Syklister vet hvor sårbare de er, så sjansen for at de gjør det uten å være sikre på at det går bra er veldig liten. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Syklisten i videoen din (er det deg?) er tydeligvis ikke klar over at også syklister må stoppe for rødt lys, samt følge andre grunnleggende trafikkregler som vikeplikt. Du sier den inspirerer til sykling. For min del gir den meg et ønske om å se ham straffet hardt. Flere ganger. Hmm, la ikke merke til noen vikepliktsbrudd i forbifarten (dog fulgte jeg bare med med et halvt øye), hvor forekommer de? AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 (endret) Xaco: Jeg regner med det var sterkt ironisk ment. Hvis ikke: 0:21 Sykler ikke i sykkelfeltet som ligger 2 meter til høyre for han 0:26 Sykler mot kjøreretninga 1:00 Sykler mot rødt lys 1:14 Sykler mot rødt lys igjen 1:17 Bytter kjørefelt uten å gi signal 1:21 Kjører mot kjøreretninga 1:26-1:35 Tar lite hensyn til fotgjengerne 1:35 Sykler over fotgjengerfelt (og blir nesten påkjørt) 1:17 Kjører diagonalt i et kryss 1:40-1:51 Tar lite hensyn til fotgjengerne igjen 1:56 Viker ikke for hindring i egen kjørebane. Presser heller ut han i kjørebanen til høyre. 2:02 Presser seg mellom to kjørefelt 2:10 Bruker ikke sykkelfeltet som ligger 2 meter til høyre for han Endret 18. november 2010 av Simen1 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå