Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Irriterer meg grenseløst over folka som ikke kjører forbi mopeder når det er mulighet.

Istedenfor ligger de bak mopeden i 40km? Går hvertfall ufattlig tregt og vi som ligger bak kan jo ikke akkurat kjøre forbi 1-2 biler + en moped...

Det kommer an på hva du mener med «når det er mulighet». Å kjøre forbi en moped rundt en uoversiktlig sving med 2/3 av bilen fortsatt i samme kjørefelt som mopeden er ikke hva jeg kaller en mulighet. En god mulighet er når du har god oversikt og kan legge deg godt ut til venstre, og så legge deg inn et godt stykke foran mopeden. Nå har jeg aldri kjørt moped selv, men jeg syns synd på de stakkars personene som gjør det, slik de ofte blir forsøkt presset av veien.

 

Mener når det er sikkert å kjøre forbi, ingen biler kommer imot deg eller er så langt unna at du vil greie å kjøre forbi mopeden uten å presse han av veien (osv bruk at sunn fornuft).

Før var jeg veldig irritert på mopeder, men har vel funnet ut at det er ikke deres feil at de snegler seg framover.

Endret av -Léon-
Lenke til kommentar
bestemte jeg meg for å prøve noe jeg aldri før har prøvd, nemlig å bremse med venstrefoten mens høyrefoten lå og varma seg inni kroken der varmlufta kommer ut.

La meg si det slik, venstrefoten er åpenbart vant til å hugge inn clutchen, ikke til fintfølende pusling med bremsepedalen.

Har selv testet dette og det er åpenbart at venstrefoten ikke er ment til bremsing :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
bestemte jeg meg for å prøve noe jeg aldri før har prøvd, nemlig å bremse med venstrefoten mens høyrefoten lå og varma seg inni kroken der varmlufta kommer ut.

La meg si det slik, venstrefoten er åpenbart vant til å hugge inn clutchen, ikke til fintfølende pusling med bremsepedalen.

Har selv testet dette og det er åpenbart at venstrefoten ikke er ment til bremsing :)

Godt det ikke bare er meg da :whistle:

 

En kjenning knakk for en tid tilbake venstrefoten. Han fikk lånt seg en bil med automatgir og kunne fint kjøre bil med kun en fot. (Om det er lov eller ikke er kanskje noe annet, men han gjorde det nå ..).

Men, hadde han klart det om det var høyrefoten som var satt ut av spill?

Man må kanskje her forutsette at man er høyrehendt. Noen som har erfaring på området?

 

(Dette er jo virkelig et stort, viktig spørsmål. OM det er slik at man ikke kan kjøre bil uten høyrefot, skulle det vært laget biler for folk med kun venstrefot. Håndgass og -brems, feks?)

 

Når jeg tenker meg om, er det vel noe som heter hjelpemiddelsentralen..

Lenke til kommentar

Har selv testet dette og det er åpenbart at venstrefoten ikke er ment til bremsing :)

Bare en treningssak. ;) Det er liksom innlært at når man bruker venstrefoten så trår man pedalen i bunn, fordi man er vant til å bruke den på clutchen, så man har ikke helt lært den nødvendige følelsen med pedalen -men det er som sagt bare trening/øvelse som mangler.

Lenke til kommentar
Pedalorienteringen er den samme uansett :)

Det var eg ikke klar over :)

 

Synes det var naturlig at om rattet byttet side så byttet de også plasseringen på pedalene. Men nå vet eg bedre :)

Eneste som er litt teit er at man sveiver ned sideruta når man prøver å gire ;)

 

Men gearkassen er også lik som "andre" biler. Så en høyrerattkusk har 1. (på venstre hånd) lengst fra seg og frem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Før var jeg veldig irritert på mopeder, men har vel funnet ut at det er ikke deres feil at de snegler seg framover.

Som "scooterist" noen år tilbake var det en del ekstreme forbikjløringer som ikke var så veeeldig langt unna å ende med lille meg most av en pickup. Det er viktig for bilførere å forstå at mopedister ikke har lyst til å snegle i maks 45 bortover en 80-sone, ved mindre man vil få et forelegg på 4000 +++. Jeg kjører omtrent aldri forbi moped\scootere før de legger seg i en bussholdeplass eller lignede (for de gjør som regel det) eller jeg har ekstremt god sikt forover. Det er som regel ikke lange tiden man ligger bak en scooter\moped heller, så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor folk har så inni he***** hastverk noen ganger.

Lenke til kommentar

 

Eneste som er litt teit er at man sveiver ned sideruta når man prøver å gire ;)

 

Men gearkassen er også lik som "andre" biler. Så en høyrerattkusk har 1. (på venstre hånd) lengst fra seg og frem.

 

Blinklys/Vindusviskere er byttet side på, så hender pappa brukte vindusviskeren for å vise at han skulle svinge når vi er i Sør Afrika. :!:

Endret av koots
Lenke til kommentar

Og så skjedde det igjen. En Avensisj*vel som smetter inn rett foran meg som kjører på en forkjørsvei med en 100-200m luke bak meg. Kunne h*n ikke bare ventet de 3-4 sekundene til jeg var forbi? Så hadde h*n sluppet å få en bråbremsende, irritert Audiot en halvmeter bak bakfangeren h*ns med fjernlysene på. For det var ikke langt ifra det smalt.

 

Ikke nok med det så kjørte idioten i 45-50 i 60-sona.

Endret av Audi TDI
Lenke til kommentar

Automatbil skal kjøres med en fot, men det blir vanskelig å bruke venstrefoten, spesielt til gassen på høyre side,

Mange handikappede har håndgass.

 

Personlig skjønner jeg ikke helt hvorfor det er slik, er ikke noe problem å trene opp venstre fot til å bremse med, og man minsker reaksjonstiden når man har en fot per pedal

 

AtW

 

Fart er ikke farlig. Dårlige sjåfører er farlige. Kombinasjonen er ikke heldig. Men for de som kan kjøre bil er ikke 130 en farlig fart. Bare se på autobahn, hastighetene der er ofte langt over det. Likevel dør ikke annenhver sjåfør. Tyskere kan kjøre bil, nordmenn kan IKKE kjøre bil.

Jeg er enig med deg på det meste du sier. Men den tyske autobahnen er en vei som ikke ligner noen annen vei i verden. Den kan derfor ikke sammenlignes med veier verken i Norge eller Sverige. Hvis du ser på denne videoen så forstår du nok hvorfor:

http://www.youtube.com/watch?v=TfIRn2DkITM

 

Blant annet er veien mye tykkere enn en typisk motorvei. Det er også strenge krav for hvor bratte bakkene kan være og hvor krappe svingene kan være.

 

Nordmenn kan kjøre bil. De er bare ikke så sabla flink til å kjøre på flerfeltsvei. Vi har jo bare usle 200 km motorvei i landet. Tyskland har 11 000 km. Allikevel synes jeg det er ingen unnskylding for den dårlige kjøringen her til lands. Folk lusekjører i venstrefila, blinker idet de skifter felt og skjønner ikke hva akselerasjonsfelt brukes til.

 

Det er strenge krav til kurvaturen i bakker og i svinger på motorveier i norge også.

 

AtW

 

Jeg irriterer meg grønn i disse mørke høstmånedene over fotgjengere i bystrøk som går i helt mørke klær uten refleks og samtidig forventer at bilistene skal holde vikeplikten når de hiver seg ut i gangfelt.

Jeg tror det er mange fotgjengere som er av den oppfatning av at når det er gatelys så behøver de ikke bruke refleks.

 

Klarer man ikke å se en fotgjenger uten refleks når det er gatelys, så bør man la være å kjøre i mørket. Greit nok, det er meget klokt å bruke refleks, men om man ikke klarer å ta hensyn til noe så vanlig som en fotgjenger uten refleks, så bør man revurdere om man har noe i trafikken å gjøre på det tidspunktet.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Personlig skjønner jeg ikke helt hvorfor det er slik, er ikke noe problem å trene opp venstre fot til å bremse med, og man minsker reaksjonstiden når man har en fot per pedal.

 

Bremselengden kan lett bli større om du ikke klarer å ta gasspedalen helt ut før du bremser. Det er også veldig lett for at du hviler foten på en pedal når du bruker begge. Mye mer behagelig å hvile venstrefoten, enn å sitte med den 1cm fra bremsen hele veien.

 

Det er selvfølgelig mulig å kjøre med to, men feil skjer lett da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...