Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

post-27516-0-38627400-1289505947_thumb.jpg

(Nord er opp, Øst til høyre og Vest til venstre)

Dette krysset er merket med de rette skiltene fra før av, men det er en god del som ikke har forstått hvordan det hele fungerer.

Den oransje merkingen er Europavei 136, som er forkjørsvei og du har dermed bare vikeplikt for fotgjengere og intern høyreregel med tanke på de som kommer på Keiser Wilhelmsgt fra vest og skal videre øst på samme gate.

Grønn pil er de som kommer fra Sjøgata og og skal til Korsegata, og som ikke har vikeplikt for noen andre enn fotgjengere.

Blå pil er de som kommer fra Korsegata og skal inn på forkjørsvei. Vikeplikt for all trafikk utenom de som kommer fra øst i K. Wilhelmsgate (og kanskje fotgjengere).

Rød pil er der de fleste synder; Denne retningen har vikeplikt for ALL trafikk i veikrysset og som har vanvittig mye å holde styr på. Som oftest kjører jeg i samme retning som grønn pil og må bråbremse ganske ofte for biler fra K. Wilhelmsgate.

Håper du har fått lært deg hvordan dette krysset fungerer når lyskrysset ikke er med leken, og så håper jeg at jeg slipper å bremse for deg i framtiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grønn pil er de som kommer fra Sjøgata og og skal til Korsegata, og som ikke har vikeplikt for noen andre enn fotgjengere.

Jeg er ikke lokalkjent på det stedet, men opphører ikke forkjørsvei i det du forlater E136 (det orange feltet) dvs. at du må stoppe for rød-pil? :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg er ikke lokalkjent på det stedet, men opphører ikke forkjørsvei i det du forlater E136 (det orange feltet) dvs. at du må stoppe for rød-pil? :hmm:

Nei. Forkjørsveien innbefatter hele krysset og opphører dermed ikke før man har forlatt krysset (gitt at man har kommet fra forkjørsveien).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen direkte klaging, da det ikke angikk meg akkurat denne gangen.

Jeg lurer bare på hvor liten risikoforståelse enkelte har. Det var forholdsvis glatt enkelte steder da jeg kjørte hjem fra jobb i dag, men folk ligger fortsatt halvannen meter bak bilen foran i 70-80 km/t.

Jeg er på ingen måte noe englebarn i trafikken, men noen trenger virkelig å bruke hodet mer når de kjører bil.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Ingen direkte klaging, da det ikke angikk meg akkurat denne gangen.

Jeg lurer bare på hvor liten risikoforståelse enkelte har. Det var forholdsvis glatt enkelte steder da jeg kjørte hjem fra jobb i dag, men folk ligger fortsatt halvannen meter bak bilen foran i 70-80 km/t.

Jeg er på ingen måte noe englebarn i trafikken, men noen trenger virkelig å bruke hodet mer når de kjører bil.

Kan ikke bli mere enig! Rævkjørere er den største synden i trafikken. Spesielt i rushtrafikken opplever man vanvittig aggressiv kjøring. Det er ikke noe bra følelse å vite at hvis det skulle oppstå en farlig situasjon og man må bråbremse så får man bilen bak rett i ræva.

Viktig at man sier ifra til bilisen bak når man mener avstanden er for kort, noen korte blink med bremselysene bør være tilstrekkelig hint.

Forøvrig så finnes det vel systemer i biler som sier i fra hvis man holde for kort avstand til bilen foran. Noen som vet om det finnes tilsvarende som måler avstand til bil bak og automatisk gir et signal ved for kort avstand, f.eks et skilt som lyser opp 1001-1002-1003 ?

Endret av Bond007
Lenke til kommentar

Jeg irriterer meg grønn i disse mørke høstmånedene over fotgjengere i bystrøk som går i helt mørke klær uten refleks og samtidig forventer at bilistene skal holde vikeplikten når de hiver seg ut i gangfelt.

Jeg tror det er mange fotgjengere som er av den oppfatning av at når det er gatelys så behøver de ikke bruke refleks.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ang. diskusjonen om krav for å få lappen. Det er ikke mangel på ferdigheter som dreper, det er holdningene til dem bak rattet.

Alt fra å kjøre for fort, beruset, tekste meldinger og generelt mene "regler gjelder ikke meg".

Går derimot ikke an å teste holdninger i stor grad. Alle _vet_ hva de bør svare. Å gjøre det er noe annet.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Forøvrig så finnes det vel systemer i biler som sier i fra hvis man holde for kort avstand til bilen foran. Noen som vet om det finnes tilsvarende som måler avstand til bil bak og automatisk gir et signal ved for kort avstand, f.eks et skilt som lyser opp 1001-1002-1003 ?

Det gjør det sikkert, men jeg synes bryteren for tåkelysene fungerer greit. Da gir man rumpekjøreren to valg: Enten kjøre forbi, eller holde større avstand.

Lenke til kommentar

Det er så morsomt å se hvor lite solidarisk og hjelpsom man kan være for en buss i trange gater/kryss. Vedkommende i den lille personbilen viste absolutt ingen forståelse i hvordan han/hun skulle opptre i krysset (lette innkjøringen for bussen).

Det hele endte med at bussjåføren holdt på å ripe opp siden av bussen pga. et lite veiarbeidskilt som stod ved krysset. I tillegg var det småglatt.

Her håpte jeg faktisk på at bussen sklei inn på sida til føreren av personbilen.

Lenke til kommentar

Sånne får jeg bare lyst til å dytte borti fangeren til når jeg havner bak dem. Jeg er heldigvis ikke farlig nok til å handle sånn, men jeg liker tanken.

Havnet bak en slik en i en gedigen Ford for noen uker siden midt i sentrum her borte. Hadde bare idioten lagt seg riktig kunne jeg enkelt svingt rett av til høyre med en gang jeg kom, men han tvang meg til å vente noen minutter ekstra. Det høres jo lite ut, men når en stor andel av trafikantene gjør samme greia blir man lett forbanna til slutt.

Lenke til kommentar

Mulig det, men det går også an å bruke den greia som sitter bak kjeften og øynene dine og tenke litt logisk og fremkommelighet for andre. Når det er en halvmeter plass til venstre for deg burde det ringe en bjelle. Særlig når du ser bilen bak deg ikke kommer forbi. Mange plasserer seg også litt bak "krokodilletennene" så de faktisk kan svinge litt til venstre og gjøre litt plass, men nei, det blir for mye.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Irriterer meg grenseløst over folka som ikke kjører forbi mopeder når det er mulighet.

Istedenfor ligger de bak mopeden i 40km? Går hvertfall ufattlig tregt og vi som ligger bak kan jo ikke akkurat kjøre forbi 1-2 biler + en moped...

Det kommer an på hva du mener med «når det er mulighet». Å kjøre forbi en moped rundt en uoversiktlig sving med 2/3 av bilen fortsatt i samme kjørefelt som mopeden er ikke hva jeg kaller en mulighet. En god mulighet er når du har god oversikt og kan legge deg godt ut til venstre, og så legge deg inn et godt stykke foran mopeden. Nå har jeg aldri kjørt moped selv, men jeg syns synd på de stakkars personene som gjør det, slik de ofte blir forsøkt presset av veien.

Lenke til kommentar

Jeg har en beklagelse jeg er nødt til å klemme fra meg.

Jeg må beklage overfor de som befant seg rundt meg onsdag morgen, på E6 sørfra inn mot Oslo, ved Klemetsrud, litt over kl 0700.

Jeg fremsto nok som litt av en idiot, kanskje til og med rusa, der jeg helt uten forvarsel og vanvittig brått hugde i bremsene, kanskje tilsynelatende helt uten noen tydelig grunn.

Det hadde seg altså slik at der køa subba framover i 10-15 km/t, var jeg litt sent ute, rastløs og jeg kjeda meg noe helt vanvittig. Siden lastebilen bak meg syntes det var greit å holde en avstand på >50 meter, bestemte jeg meg for å prøve noe jeg aldri før har prøvd, nemlig å bremse med venstrefoten mens høyrefoten lå og varma seg inni kroken der varmlufta kommer ut.

La meg si det slik, venstrefoten er åpenbart vant til å hugge inn clutchen, ikke til fintfølende pusling med bremsepedalen.

Jeg har kanskje aldri følt meg så dum i trafikken, og følt at jeg fremsto så til de grader som en skikkelig tulling.

Så som sagt, jeg beklager det på det aller sterkeste overfor alle som befant seg på siden av meg, foran meg og bak meg på det tidspunktet, jeg kan kun forestille meg hvilke tanker de har måttet gjøre seg på grunn av min dumskap og akkurat da litt dårlige impulskontroll.

Jeg lover å aldri, aldri gjøre det igjen.

Så håper jeg at jeg kan være unnskyldt og tilgitt. Hva gjelder den andre gangen dette skjedde, omtrent 2 minutter senere, regner jeg ikke med at noen vil unnskylde meg for det.

Fristelsen ble rett og slett for stor til å prøve bare eeen gang til.

Endret av jonlem
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...