gxi Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 (endret) Hvorfor skal SUVer ha lysene så høyt oppe? Ødelegger for andre. Fordi bilene er høye, og det ville ikke fungert å montere lysene for lavt i forhold til at den som kjører skal kunne se refleksjoner fra reflekser og skilt. Reflekser (inkludert skilt) reflekterer bare lys tilbake i den retningen lyset kommer fra (med en viss spredning), og kjører med med lys montert for lavt vil ikke disse refleksjonene være synlig eller lite synlig for fører. Det skal uansett ikke ha noe å si bortsett fra bakfra når de kjører (ekstremt) nært, siden disse skal være justert slik at de lyser like langt uansett. .. av alle de som ikke klarer å bruke lys korrekt, så sitter jeg og ler litt av tullingene som kjører på de aller lengste retstrekningene og tror at de skal slå av fjernlysene sine med en gang de ser lys foran seg. Har seriøst målt strekninger hvor enkelte har drevet med "slå av fjernlysene NÅ!!-blinking i hytt og pine) hvor strekningen mellom meg og dem har vært over 5km!! Endret 6. november 2010 av gxi Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Om de skal lyse 40 meter så lyser de fortsatt mer imot bilen min enn en bil som har lyktene lavere, da de, logisk nok, er lavere ned, og kan ikke lyse direkte inn i bilen om de skal lyse på veien samtidig. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 (endret) Det er egentlig irrelevant, da lykter montert langt ned også kan lyse inn i bilen din, det hele har bare med vinkelen i forhold til veien de lyser. Lyktene på SUVer eller generelt sett biler med lykter høyt opp lyser i en vinkel som kompanserer for høyden. Forskjellen vil bare eksistere helt inntil lyktene. Det er en maksgrense for hvor høyt opp nærlys kan stå uavhengig av størrelsen på bilen, derfor vil f.eks større biler som lastebiler og busser ha lyktene alt for lavt i forhold til hva som er optimalt for føreren. Dette hjelper selvsagt ikke dersom eieren av en SUV bestemmer seg for å heve bilen f.eks. Endret 6. november 2010 av gxi Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Hvor lyktene står på bilen veimessig har ikke noe å si, da 40 meter er 40 meter uansett. Men ang. skilt så tror jeg opplyste skilt ala de i tuneller kunne vært vurdert noen plasser. Men problemet er jo da strøm. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Jeg har en relativt lav bil, men jeg syntes det ikke er noe særlig værre å møte SUV'er fremfor vanlige biler. Xenon over bakketopper er ubehagelig, samt noen typer tåkelys er litt vonde, men høyden på lysa til møtende biler har jeg aldri merket meg som plagsomt. Derimot er det plagsomt å ha SUV'er og varebiler i bakspeilet, men det kan heldigvis blendes Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Det verste du kan få bak deg er en kar i en gammel harry-bil med xenonkit i både nærlys og tåkelys, da nytter det ikke å blende speilet engang, du blir fortsatt blenda av sidespeilene. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 (endret) Da er jeg glad min 22 år gamle bil har elektriske speil Om det ikke er noe å se i speilene så er det ikke det, still de sånn at du ikke blir blenda. Skulle hatt et gigantisk speil i bakruta Endret 7. november 2010 av Jimbolaia Jones Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Jeg sier bare rundkjøringen ved Holstad krysset (?) i Ås/Ski kommune.... Folk er håpløse til å plassere seg. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Kjørte med bussen i går her i Stavanger og så en mann som kjørte feil vei i rundkjøringen. No shit. Han kom fra venstresiden vår, skulle til armen lengst til venstre for han, og kjørte feil vei. Tenkte først "Skjedde det nettopp?", og så ble det litt "Oj faen", og så var bilen borte før jeg i det hele tatt rakk å tenke på å notere ned registreringsnummeret. Klarer noen å gjette hvilken aldersgruppe han var i eller? Lenke til kommentar
Bakura Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Kjørte med bussen i går her i Stavanger og så en mann som kjørte feil vei i rundkjøringen. No shit. Han kom fra venstresiden vår, skulle til armen lengst til venstre for han, og kjørte feil vei. Tenkte først "Skjedde det nettopp?", og så ble det litt "Oj faen", og så var bilen borte før jeg i det hele tatt rakk å tenke på å notere ned registreringsnummeret. Klarer noen å gjette hvilken aldersgruppe han var i eller? Sett mange slike stunt før, spesielt i Aust/ Vest-Agder. Jeg gjetter noe rundt 40 - 50 årene? Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Jeg sier bare rundkjøringen ved Holstad krysset (?) i Ås/Ski kommune.... Folk er håpløse til å plassere seg. where is das? (Holstadkrysset altså??) Om noen tilfeldigvis så to ungdommer løpe E18 fra kråkstad til ski, som to tullinger var det ikke meg og en kompis. Just tellin' Lenke til kommentar
Populært innlegg SKAÐI Skrevet 10. november 2010 Populært innlegg Del Skrevet 10. november 2010 12 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 En stor takk sendes herved til Politiet i Romeriket: http://www.nettavisen.no/motor/article3025298.ece 2 Lenke til kommentar
Mountain Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Genialt bilde! Folk som ikke gir signal er noe av det mest irriterende i trafikken. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 En stor takk sendes herved til Politiet i Romeriket: http://www.nettavisen.no/motor/article3025298.ece Yay! Bra at noen tar tak i denne saken Jeg er luta lei av å møte enøyde banditter og folk som har slått på hele juletreet sitt (tåkelys + kjørelys). Forresten observerte jeg noe rart da jeg var i Wien forrige helg. Om kvelden så jeg nesten ingen som kjørte med tåkelys i byen. Jeg så heller ingen enøyde. I Norge er det jo påbudt med kjørelys selv om dagen. Så derfor brennes nærlyset ut langt fortere. Men å slurve med lys er ingen unnskylding. Spesielt ikke i landet vårt som er så mørkt om vinteren. Hvorfor ingen kjørte med tåkelys i Wien har jeg derimot ingen forklaring på. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Ok, jeg er irritert.... Var nede i sentrum for å klippe håret i dag. Foran salongen var det stappfullt med biler så kjørte på baksiden for å parkere. Når jeg komme rundt for å gå inn, så ser jeg en fyr som prøver å parkere. Når han kom ut så sa jeg at han hadde parkert over et fotgjengerfelt (Snø på veien, så er ikke mulig å se). Meg: "Unnskyld, du står parkert over et fotgjengerfelt." Han: "Ååå, jaja, jeg skal ikke være her så veldig lenge." Meg: "Ehm, ok...?" *Han låser bilen og går* Jeg går for inn og klipper meg, stikker på banken en tur etterpå, og når jeg kommer tilbake, så står samme bil over fotjgengerfeltet enda. Da har det gått ca. 50-60 minutter... Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Da jeg skulle gå hjem fra kjøpesenteret nå i sta holdt jeg på å gå rett på/bli påkjørt av en bil som var på vei ut på hovedveien. Jeg skvatt fryktelig, og ble en smule irritert fordi den aktuelle bilen ikke hadde på lysene, og dermed ikke var lett å bli oppmerksom på (jeg var også litt redd for å falle, og så kanskje litt vel mye på bakken i stedet for fremover). Jeg så at kvinnfolket inni bilen også skvatt til, men jeg rakk ikke å signalisere til henne at hun måtte slå på lysene sine (hadde hun hatt lys på hadde hun nok sett meg litt tidligere, siden jeg hadde refleks på meg) før jeg var kommet over veien og hun var passert. Det tok imidlertid ikke mange sekundene før den samme bilen kom ryggende i min retning igjen, fordi det kom en møtende bil (som heller ikke så henne før de var for nærme hverandre, tydeligvis). Siden kvinnen hadde plassert seg midt i veien var det ikke passering for to biler, og hun kavet veldig for å rygge og komme seg til siden. Da hun endelig hadde laget plass til den møtende bilen, benyttet jeg sjansen og gikk frem og banket på passasjervinduet hennes. Jeg åpnet døren på gløtt, og sa på en munter og positiv måte at hun måtte huske å slå på lysene sine. Hun smilte og sa at hun visste det, samtidig som mannen i den møtende bilen hadde stoppet opp, rullet ned ruta si og sa akkurat det samme til henne. Idet jeg lukket bildøra igjen, oppdaget jeg at kvinnfolket satt med mobilen (type stor og bred touch-telefon) i høyrehånda samtidig som hun prøvde å gire. Ikke rart hun kaver! Nå angrer jeg bare på at jeg ikke var "frekk" nok til å be henne legge fra seg mobilen eller vente med å kjøre videre til hun var ferdig med trykkinga... Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Var og øvringskjørte med kjørelærer i Ålesund i går, og da var det ei kjerring som braut vikeplikten. Krysset er litt merkelig, da det egentlig ser ut som om forkjørsveien går rett frem, men den går egentlig et par grader til venstre for veien som har vikeplikt. Mao. jeg kjører på forkjørsveien, og jeg skal ikke av forkjørsveien. Når jeg da bestemmer meg for å følge forkjørsveien videre, kommer det en bilist forfra og krysser veien uten å bry seg om vikeplikten. Man kan se på det som et T-kryss, der "vikepliktsveien" er veldig skjeiv. Uansett, jeg oppdaga ganske fort at den bilen ikke hadde tenkt å stoppe så det gikk bra, men jeg ble rimelig irritert. Lenke til kommentar
Pytagoras Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Var og øvringskjørte med kjørelærer i Ålesund i går, og da var det ei kjerring som braut vikeplikten. Krysset er litt merkelig, da det egentlig ser ut som om forkjørsveien går rett frem, men den går egentlig et par grader til venstre for veien som har vikeplikt. Mao. jeg kjører på forkjørsveien, og jeg skal ikke av forkjørsveien. Når jeg da bestemmer meg for å følge forkjørsveien videre, kommer det en bilist forfra og krysser veien uten å bry seg om vikeplikten. Man kan se på det som et T-kryss, der "vikepliktsveien" er veldig skjeiv. Uansett, jeg oppdaga ganske fort at den bilen ikke hadde tenkt å stoppe så det gikk bra, men jeg ble rimelig irritert. Er det krysset på toppenn av Røysabakken, ved Showtime du snakker om nå? Håper du har satt deg inn i reglene som gjelder for Posthuskrysset når lyskrysset er ute av drift. Aner ikke hvor mange ganger jeg har måttet teste bremsene for folk som tror det gjelder vanlig vikeplikt for høyre når lysene er ute av drift. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Jepp, jeg regner med det er der. Jeg kom fra retning Moa og skulle inn mot sentrum. Ang. posthuskrysset. Er det ikke satt opp vikepliktskilt der og sånt? :S Jeg flytta til Hareid for tre måneder siden og er ikke kjent i området. La merke til at lysene var ute av drift i går. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå