gxi Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Blir trist av å høre når Politiet sier sånt: http://www.adressa.no/nyheter/article1548125.ece Sitat fra artikkelen: Han forteller at mange ikke vet at de kjører med tåkelys, og at det ikke er lov. Kan dette stemme? Så vidt jeg har forstått på alle biler må man aktivt slå på tåkelysene. Ingen biler (correct me if I'm wrong) slår på tåkelys automatisk sammen med kjørelys når man starter bilen. Gamle biler med fysiske brytere for tåkelys er gjerne slik at tåkelysbrytere (foran og/eller bak) kan stå konstant på. Kombinèr det med at noen biler må hovedlysbryteren stå i nærlys eller markeringslys for å få instrumentpanelbelysning så har man kombinasjonen tåkelys + nærlys uten at vedkommende som kjører vet det. Det er da de samme folka som kjører til motoren stopper når den er tom for olje, fordi de driter langt i hvilke lamper som lyser i istrumentpanelet. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Fortell heller til de på 40 år som tok lappen for over 20 år siden, ... Jeg er 42 år og "tok lappen" for 24 år siden. Jeg er helt og fullstendig klar over om jeg bruker tåke/kurvelys eller ikke. Det har jeg og har hatt full kontroll på i over 15 år på de 3 siste bilene jeg har hatt *med* tåke/kurvelys. På generell basis står jeg på mitt: Man *plikter* ifølge trafikkreglene og førerkortforskriften å holde seg oppdatert på de til enhver tid gjeldnede og implementerte regler, forskrifter og pålegg som omhandler trafikk. Da jeg kjørte opp fantes det hverken trafikklys, rundkjøringer eller flettefelt (i Tromsø). Motorvei var noe man så på TV fra Tyskland eller USA. Likefullt er/var dette noe vi skulle *kunne* og som lett ga stryk på teorien om vi bommet. Så til noe som ble nevnt tidligere i tråden om dagens føreropplæring: MØKK! Før lærte vi faktisk noe. Nå er det altfor lett å få lappen. Det er blitt enklere, man trenger jo ikke obligatorisk teorikurs engang. Trafikkbildet, selv i lille Tromsø er blitt enormt mye større og mer avansert på de 24 årene jeg har kjørt bil. Vi har fått både trafikklys, rundkjøringer (ca 40 stk) og til og med fartsøknings- og forbikjøringsfelt, fletteregler og påkjøringsfelt. Dette fantes ikke for bare 15 år siden. Det fantes ikke noe som het "flettefelt" eller "påkjøringsfelt" i teorien i det hele tatt i 1986. Likefullt har jeg og alle andre pliktmessig måttet lære oss det i ettertid, og forholde oss til dette. Så igjen. Lysregler innført for 8 år siden ikke bare *burde*, men *SKAL* forstås av samtlige (motor)trafikanter. Som Simen1 sa, det burde vært obligatorisk fornyelse med ny prøve hvert 5. år. Og da selvfølgelig med vektlegging på nyinnførte regler. Men jeg har ikke svovel bare til oss trafikanter. Statens Vegvesen (eller populært kalt "satans vegvesen") kan til hælv*te hute seg til å lage enhetlige og konkrete regler for rundkjøringer. Vi har både 3- 4- og til og med 5-armede rundkjøringer i Norge, men fortsatt ingen konkrete regler. Kilde Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 (endret) Enklere å få lappen? Jeg lurer på hvor du det ifra? Idag må folk gjennom myye mer enn du måtte for 24 år siden. Trafikalt grunnkurs er obligatorisk av lov. De fleste trafikkskolene har også "obligatoriske" teorikurs for hvert trinn. Endret 6. november 2010 av dotten☻ Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Det ER enkelt å få lappen. 1 Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Jaja, se på alle idiotene som aldri skulle hatt lappen. MEn at det er enklere enn før, tviler jeg meget sterkt på. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Det var lettere før, men det er likevel for lett i dag. Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Hva er det dere mener skal bli annerledes da, om dere mener det er altfor lett å få lappen? Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Strengere sensorer, men la alt annet være som det er, bortsett fra glattkjøring som burde bli mer grundig. Om du ikke har fulgt 100% med så er sjansen for stryk tilnærmet det samme. Færre med lappen=sparer miljøet. Og sparer liv. 1 Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Vel, nå har jeg "inside info" med hvordan det ble gjordt for 24 år siden (meg), 45 år siden (Pappa) og ett år siden (kona). For 45 år siden var det omtrent bare å "fortelle" at en kunne kjøre bil. Pappa fikk lappen etter én runde rundt biltilsynet som det het da. Begrunnelse; sensoren erklærte at "jeg la merke til hvordan du tok løs med clutch/gear, så jeg forstår du har kjørt mye". Lappen i boks. Meg selv: Jeg hadde 16 bytimer, obligatorisk sikkerhetspakke på veg (8 timer), obligatorisk glattkjøringsbane (4 timer) og obligatorisk mørkekjøring (4 timer teori + 4 timer praksis). Obligatorisk 36 timers teorikurs inkludert 8 timer 1.hjelp. I tillegg obligatorisk oppfriskningskurs på glattkjøringsbane etter 2 år (4 timer teori + 4 timer praksis med egen bil). (Og jeg måtte kjøre *SELV* på mørkekjøring.) Kona: Trafikalsk grunnkurs. Jeg var med henne pga språket de to første (av 4) kvelder. Forbanna sprøyt, "teorikurs" uten eksamen. Mørkekjøring hvor hun ble *fortalt* hvor "vanskelig" det er å kjøre i mørket. Ingen praktisering mednedblending og/eller kjøre imot ikkeblendet trafikk. (Noe vi øvde mye på, mørkekjøringskurset jeg måtte ta var 4 timer teori og 4 timer praksis). Ingen "oppfrisking" etter to år. Så, pøh - det er *IKKE* vanskeligere i dag. Noe det *burde* være mhp det ekstremt mye større og mer avanserte trafikkbildet i dag enn for 24/45 år siden. Det eneste som ikke har forandret seg er den elendige veikvaliteten.. 2 Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Det var iallefall med blending, refleks, osv hos oss. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Det var iallefall med blending, refleks, osv hos oss. Fikk du kjøre selv? Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Nei det fikk jeg ikke, av den grunn at det var 8 elever med, to biler. Men så bor jeg oppe i Lofoten, så vi har det mørkt halve året så og si, så vi er jo garantert å kjøre når det er mørkt en gang under opplæringa (da de fleste trafikkskoler har sommerferie) Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Man får ikke kjøre selv på mørkekjøringsdemonstrasjonen. For oss som tok lappen over vinteren er det jo ikke noe problem, men for de som tar den på sommeren blir det jo noe annet. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 De som tar lappen i mars starter med timer i februar. Enda mørkt. De som starter i August=Lappen i november-desember=Mørkt. Dette gjelder her i nord-norge seff. Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Vel hvis man møter noen med tåke+kjøre -lys på vått evt glatt føre, reflekterer bakken som regen tåkelysa rett hjem synes da jeg, dette blir det samme som å kjøre med langlys på det er vel ikke så farlig... Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Bullshit. Hadde mørkekjøring for 3 år siden. Da var vi 3 biler, vi kjørte riktignok ikke selv, jeg var under 18 da. Men da lærte vi alt om lys, vi kjørte langt ut i skauen kl 8 på kvelden og alle bilene fikk se hvor godt de andre kjærelærerene synes med refleksvest kontra uten refleksvest. Bilene kjørte mot hverandre i skogen, så vi fikk se hvordan det var å bli blenda av fjernlys på natta. Jeg gikk i hvertfall hjem derifra og følte jeg hadde lært MYE. Husker jeg fortalte mye til mamma også, som også hun, som har hatt lappen i 30 år, ikke visste. Landeveiskjøringa var vi også to biler på, og da kjørte vi selv. Her demonstrerte vi forbikjøringer på hverandre bl.a. Sikkerhetskurset. Vi lærte mye på kurset inne hos NAF, greit nok. Fikk føle hvordan det var å kræsje i 10 km/t, fikk lært litt om hvordan man monterer tilhenger og hvordan man korrekt kobler lysene på tilhenger. Vi lærte også om hvor mye en bruskasse etc. som lå løst i baksete ville veie om vi kræsjet i en viss fart. De hadde også en smart vekt, som viste hvor mye man selv ville veie om man ikke hadde på sikkerhetsbeltet og kræsjet. Lærte hvordan man sikret ting korrekt. Flott kurs! Men på banen var det bare lek og moro. Ang. oppkjøring ble jeg fortalt at jeg ikke hadde noen feil. Det samme ble to venner av meg. En annen venn av meg strøk fordi han ikke satte ned farten nok da han kjørte forbi noen folk på fortauet. Dette var på Billingstad Trafikkstasjon som lenge har strøket mellom 30-40% på førerprøven. Så vil ikke tro disse er noe snillere enn resten, da prosenten på teoriprøven er godt under strykprosenten på landsbasis på 53%. Jeg personlig tror nok opplæring har blitt strengere. Dette sa kjørelæreren min selv, som har jobbet både offentlig (sensor) og nå privat. Om den er streng nok vet jeg ikke, men synes det er mange 40 åringer som kjører som idioter, mye verre enn mange 20-30 åringer jeg har sett. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Jeg synes det er verre å møte SUVer med Xenon midt i fleisen. Hvorfor skal SUVer ha lysene så høyt oppe? Ødelegger for andre. Forøvrig feilstilte xenon, både originalt og ikke, er noe dritt. Har vært borti nyere biler der xenon-pærene har lyst rett hjem, pga feilstilt fra verksted, eller gåen høydejustering Lenke til kommentar
mhw357 Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Joa, jeg også lærte en god del på mørkekjøringen. Husker særlig at de demonstrerte hvor viktig det er med parklys når man står langs veikanten på kvelden og hvor sent man faktisk ser folk uten refleks. Men hvis vi ser på antall unge sjåfører (eller sjåfører generelt) som benytter seg av denne kunnskapen er det tallet latterlig lavt (har faktisk vært borti ei 19 år gammel jente med lappen som spurte "Hva er parklys?")... Det er faktisk så dårlig at jeg blir glad hver gang jeg ser en bil som står med parklys Så det er nok litt til hva du gjør det til - om du har interesse og følger med eller om du bare er det fordi du må... Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Apropos parkering. Taxier med LANGLYS type xenon rett i fleisen i byen, samt parkert i nabolaget så de lyser rett hjem (bokstavelig talt), eller så man ikke ser noe. Lenke til kommentar
Demonfudge Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Det er faktisk så dårlig at jeg blir glad hver gang jeg ser en bil som står med parklys Håhå, enig. Tror også visse mennesker må ha liten sjans mot dyr som løper ut i veien med tanke på hvor treige de er til å slå av fjernlysene. Eller kanskje det bare er latskap. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå