Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Tja, jeg anbefaler deg å ta nattekjøring oslo-stockholm, veiene fra oslo-segmon er kjedelige, segmon-örebro, rimelig bra, men fra örebro til stockholm, om du tar sørsiden, har lite å skamme seg for i forhold til autobahn, med unntak av en liten strekke mellom innsjøene.

 

Uten å være for spesifik her, så er det ikke veien som begrenser toppfarten om du kjører sommerstid klokka tre på natta den veien.

 

Og ja, jeg har kjørt på autobahn, men strekken fra örebro til stockholm på sørsiden er fantastisk fin den og.

 

EDIT: For ikke å snakke om göteborg-malmö, her snakker vi 3 timer med perfekt strak betongvei mer eller mindre. Den er noe støyende, men det finnes ikke en hump på hele strekken.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tyskere kan kjøre bil, nordmenn kan IKKE kjøre bil.

 

Enig med dette, men hvorfor er det sånn? Er det føreropplæringen som er eller har vært for dårlig? Er kjørelærere mer opptatt av å ta inn flest mulig elever fremfor å lære opp færre elever, men lære disse skikkelig? Har mangel på oppfølging etter endt opplæring skylda? Eller er det kanskje en kombinasjon av veistruktur og manglende interesse for det å faktisk kjøre bil som gjør at folk aldri vil få tilstrekkelig erfaring?

 

For øvrig støtter jeg forslaget om at alle må kjøre på bane under føreropplæringen. Plasser elever i en banger fra 80-tallet og kjør sidelengs, baklengs og opp ned. Skulle også gjerne sett at alle måtte kjøre på en hel bane lagd av is istedenfor det kjøre-på-smørje-i-40 km/t-opplegget vi har her. En bekjent av meg tok sertifikatet i Finland, og der måtte han kjøre på isbane á la Gatebil on ice, og det i høye hastigheter. Det gjør at han sitter inne med langt større kunnskap rundt det å kontrollere en bil på glatta enn det de fleste her i Norge har når lappen deres kommer i posten.

 

Skal jeg være ærlig så føler jeg ikke at jeg lærte noe som helst på glattkjøringa. Enten var det ting jeg allerede skjønte (f.eks at bremsestrekningen er lenger når det er glatt, at man gjerne fyker rett frem dersom man står på bremsen uten ABS) eller så var det ting som var relativt nytt for meg (som det å rette opp sleng), men som vi aldri gjentok nok på grunn av mangel på tid. Heldigvis (?) tok jeg sertifikatet på vintertid, så det ble en del "egenlæring" på parkeringsplasser i tiden med fersk lapp.

Lenke til kommentar

En annen viktig forskjell mellom Autobahn og den nevnte veien er at det er en elgetråkk som går tvers over den. På Autobahn ville man satt inn seriøse tiltak for å få vekk elgen fra veien. Det har man ikke gjort her, så man må påregne at det kan være elg på veien til enhver tid. Og elgen er som kjent litt vanskelig å få øye på i mørket.

 

Og veien har heller ikke den samme brede veiskulderen som man ville hatt på Autobahn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå tok jeg lappen på vinteren, og hadde oppkjøring dagen etter at det hadde snødd over en meter, i tillegg til at jeg helt generelt har en veldig god forståelse for fysikk og hvordan ting reagerer på forskjellige overflater.

 

Men glattkjøringen ga meg lite, det var morro, og jeg fikk kjøre en A3 med stor motor, men utover det så lærte jeg meg ikke så mye.

 

Men på tross av det syns jeg at kravene for å få lappen er triste. Jeg brukte under 30 timer i bil inkludert oppkjøringen før jeg hadde lappen. Og det må jeg si, sånn i ettertid, at var alt for lite. De fleste timene ble brukt for å få kontroll på girene, og clutchen i bilen vi kjørte var forferdelig. Men når han oppgraderte til en ny honda accord rett for oppkjøringen var det bare tut og kjør. Med flere positive kommentarer fra sensor.

 

Nei, der har jeg mer respekt for finnene. Nå har jeg brukt halve barndommen min på diverse bilsimulatorer, så sånn sett så har jeg en viss følelse på hvordan bilen reagerer i en gitt situasjon. Men jeg ser folk som virkelig ikke aner hva som skjer med en bil når de trykker på gassen på forskjellige underlag.

 

Jeg mener, er det virkelig så vanskelig å tenke seg at om du bremser kraftig på glatta i en sving, så flyr rompa ut?

 

A-Jay: Det finnes elgetråkk på enkelte steder over norsk motorvei også, og flere steder i sverige, så vi kommer etter.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Har de spesiell kjørestil på Jessheim? Da jeg skulle kjøre ut fra ett kryss var det en som kjørte inn på 'min' vei, men jeg stussa litt på hvilken side av meg han passerte; han kjørte inn til høyre for meg. Ble litt satt ut da...

Kjørestilen på Jessheim er helt spesiell ja :p

 

Var det i lyskrysset eller?

Lenke til kommentar

@Jimbolaia Jones:

Ærlig talt, om du ikke, etter 8 -åtte- år har fått med deg lysreglene, så synes jeg du skal gå innom nærmeste politikammer og levere fra deg førerkortet.

 

Forresten, det du lærte på teorien under føreropplæringen var bl.a at enhver førerkortinnehaver plikter å til ehnver tid holde seg oppdatert med nye og oppdaterte trsfikkregler og -forskrifter. (Eller sov du under den biten?)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blir trist av å høre når Politiet sier sånt:

http://www.adressa.no/nyheter/article1548125.ece

Sitat fra artikkelen:

Han forteller at mange ikke vet at de kjører med tåkelys, og at det ikke er lov.

 

Kan dette stemme? Så vidt jeg har forstått på alle biler må man aktivt slå på tåkelysene. Ingen biler (correct me if I'm wrong) slår på tåkelys automatisk sammen med kjørelys når man starter bilen.

Lenke til kommentar

@Jimbolaia Jones:

Ærlig talt, om du ikke, etter 8 -åtte- år har fått med deg lysreglene, så synes jeg du skal gå innom nærmeste politikammer og levere fra deg førerkortet.

 

Forresten, det du lærte på teorien under føreropplæringen var bl.a at enhver førerkortinnehaver plikter å til ehnver tid holde seg oppdatert med nye og oppdaterte trsfikkregler og -forskrifter. (Eller sov du under den biten?)

Jeg kan lysreglene ut og inn, om du tror at jeg skriver generelt så sikter jeg til meg selv, så tar du skammelig feil.

 

Fortell heller til de på 40 år som tok lappen for over 20 år siden, da tåkelys bare eksisterte på Audi Quattro og liknende biler. Ingen legger merke til om de har tåkelys på bilen de kjøper, og som oftest slår de den på ved et uhell, og da står den på uansett, og starter de bilen og slår på dashbordbelysningen så slår de også på tåkelysene.

 

Men hvorfor kan ikke Politiet gå ut med det? Om det virkelig er SÅ farlig å kjøre med det på, så må det vitterlig kunne sammenliknes med å kjøre med håndholdt mobil, og det var STOR ståhei om det i nyhetene, og den loven kom rundt samme tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det står i artikkelen:

Det er åtte år siden loven om bruk av tåkelys kom til Norge. Loven sier at det kun er lov til å bruke tåkelys når det er svært dårlig sikt, eller som grøftelys i skarpe svinger, for bedre sikt. I alle andre tilfeller er det ikke lov å bruke lysene.

 

Det er jo feil.

Endret av dotten☻
Lenke til kommentar
Det er åtte år siden loven om bruk av tåkelys kom til Norge. Loven sier at det kun er lov til å bruke tåkelys når det er svært dårlig sikt, eller som grøftelys i skarpe svinger, for bedre sikt. Tåkelys kan på dagtid sammen med parkeringslys brukes som kjørelys. Etter mørkets frambrudd skal tåkelys bare brukes i nød (dårlig sikt ol.)

 

I fixez itz

Endret av Jimbolaia Jones
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...