Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, eller så kan man lære seg å plassere seg riktig, og så blinke ut.

 

I samme sekund som du er ute i rundkjøringen er det ingen som vet hvor du skal når du blinker til venstre. Det er bedre å ha en riktig plassering og blinke ut.

Blinke ut skal man gjøre uansett. At man blinker inn endrer ikke noe på det.

Lenke til kommentar

Det er alltid påbudt med ringeklokke, rød refleks bak, hvite/gule reflekser på pedaler, og to separate bremser som fungerer foran og bak.

 

Hvitt/gult lys foran og rødt lys bak er kun påbudt hvis man sykler i mørke eller under dårlig sikt. Med andre ord trenger ikke Thor lys så lenge han sykler i dagslys.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt logisk at lys på sykkel skal være påbudt. De sykler jo for det meste på veien, så hvorfor skal ikke de ha lys når det er påbudt på alle biler?

 

[kverulering]

Hvordan/hvem definerer mørke eller dårlig sikt?

[/kverulering]

 

 

Regner med at de fleste er såpass oppegående at de har sanser til å se om det er tåke eller se om det er mørkt ute?

 

2. Sykkel, som brukes i mørket eller i usiktbart vær på alminnelig beferdet veg eller område, skal foran ha lykt som gir gult eller hvitt lys og/eller flerfunksjonslykt som kan gi blinkende eller fast hvitt lys. Bak skal sykkel ha lykt som gir rødt lys og/eller lykt som gir blinkende rødt lys.

3. Lyktene skal være festet til sykkelen.

4. Lyktene skal kunne sees tydelig i en avstand på 300 m. Lykter som gir blinkende lys skal blinke med minst 120 blink pr. minutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir for vag lovbestemmelse å si at en skal bruke lys når det er mørkt eller dårlig sikt, nettopp fordi en ikke kan fastslå nøyaktig når det tidspunktet eller "fenomenet" oppstår.

 

Helt logisk at lys på sykkel skal være påbudt. De sykler jo for det meste på veien, så hvorfor skal ikke de ha lys når det er påbudt på alle biler?

Det var det jeg ville kverulere meg fram til. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ja, eller så kan man lære seg å plassere seg riktig, og så blinke ut.

 

I samme sekund som du er ute i rundkjøringen er det ingen som vet hvor du skal når du blinker til venstre. Det er bedre å ha en riktig plassering og blinke ut.

 

Nå er det en gang slik (som jeg har nevnt flere ganger i tråden) at veguvesenet her i distriktet bare har kjørt rundt i lastebiler med åpent lasteplan, på lasteplanet har de hatt løse brostein, litt skilter og noen liter maling. Dette har ført til at rundt omkring i Stavanger er det flere steder hvor noe av brosteinen/malingen har falt av lasteplanet, sammen med noen rundkjøring- og vikepliktskilter. Dessverre er veguvesenet en statlig instans, og som alle vet tar slike ALDRI feil, noe som resulterer i at malingsøl og mistede lass med brostein har blitt kalt "rundkjøringer". Bærre lækkert?

 

Poenget mitt er at i store, ekte rundkjøringer kan man ofte se hvor en bil skal basert på plassering, men i majoriteten av Stavangers rundkjøringer er dette ikke tilfelle. Vi har unødvendig mange liksomrundkjøringer hvor 99.9999996% av trafikken går rett gjennom i begge retninger, og siden rundkjøringene er så små kan man fint holde fartsgrensen gjennom dem. Problemet er når noen da plutselig skal til venstre, man kan ofte oppfatte at de muligens skal til venstre pga. lav fart inn mot rundkjøringen, men så er det også noen (spesielt taxisjåfører) som holder seg godt opp mot fartsgrensen inn mot rundkjøringen, for å så bremse hardt og vrenge seg rundt, uten signalement. Hadde taxisjåføren satt på blinklyset hadde jeg oppfattet med en eneste gang hva hans intensjoner var.

 

Og ikke kom her og fortell meg at jeg skal måtte senke farten for hver eneste av disse rundkjøringene. Jeg vet hva reglene er, men effekten av å måtte bremse ned fordi noen kanskje skal svinge ville ødelagt trafikkflyten totalt. Det ville vært som å ha en 60-sone med en 10 meter strekning med fartsgrense 20, bare sånn på faenskap liksom.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Her er det nye fotoboksmonsteret

 

Sjekker en rekke faktorer

 

Fart

Avstand til bilen foran

Nummerskilt-gjenkjenning for sjekk om forsikring og veiavgift er betalt

Sjekk om sikkerhetsbelte er i bruk

På sikt ønsker en også såkalt RFID-gjenkjenning i systemet for å sjekke om lastebiler er for tungt lastet

En håper også at en kan installere et infrarød kamera i bakken i veien skal kunne registrere blant annet om dekk har for liten mønsterdybde. Under testing gjøres dette ved kontroller av biler som blir tatt til side.

 

AVSTAND TIL BILEN FORAN! OH YES BABY! Så får man bare drømme at noe slikt blir å se ofte på/ved veiene i Norge.

Endret av Ninjahamster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

.. ser for meg køen på 20 biler på vei inn mot fotoboksen, alle vet at den står der, og alle vil selvsagt forsøke å skaffe seg 5 sekunder avstand til bilen foran. Det blir ikke lett for nummer 5 og utover og klare å bremse opp nok til å lage avstand for alle bilene foran (= 20 sekunder avstand) og sine egne 5 sekunder.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Nå må folk begynne å lære seg å blinke ut av rundkjøringer....

 

De som blinker akkurat i det sekundet de skal ut av veien, kan egentlig bare droppe hele blinkinga - poenget er jo borte.

Kanskje de har lært av sin mor at man ikke skal slå lyset av og på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...