Ninjahamster Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Tipper noen her trekker på smilebåndet etter å ha lest dette: http://www.ba.no/nyheter/article5371523.ece 1 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Lol what, er det påbudt å ha lys på sykkelen? o.O Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Ja, eller så kan man lære seg å plassere seg riktig, og så blinke ut. I samme sekund som du er ute i rundkjøringen er det ingen som vet hvor du skal når du blinker til venstre. Det er bedre å ha en riktig plassering og blinke ut. Blinke ut skal man gjøre uansett. At man blinker inn endrer ikke noe på det. Lenke til kommentar
hightow Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Lol what, er det påbudt å ha lys på sykkelen? o.O Lurte på det samme. Vil det si at Thor Hushovd må montere lys på sykkelen sin når han tar seg en treningstur i Norge? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Det er alltid påbudt med ringeklokke, rød refleks bak, hvite/gule reflekser på pedaler, og to separate bremser som fungerer foran og bak. Hvitt/gult lys foran og rødt lys bak er kun påbudt hvis man sykler i mørke eller under dårlig sikt. Med andre ord trenger ikke Thor lys så lenge han sykler i dagslys. 1 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 (endret) Tror ikke det er påbudt med ringeklokke Har ikke hatt det på maaaange år, og det har ingen andre jeg vet om heller xD Ingen som bruker det lengre Endret 4. november 2010 av TM B Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Tror ikke det er påbudt med ringeklokke Har ikke hatt det på maaaange år, og det har ingen andre jeg vet om heller xD Ingen som bruker det lengre § 6. Lydsignal Sykkel skal ha signalklokke. Annet varselapparat er forbudt. Forskrift om krav til sykkel (Lovdata) 1 Lenke til kommentar
hightow Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 [kverulering] Hvordan/hvem definerer mørke eller dårlig sikt? [/kverulering] Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Helt logisk at lys på sykkel skal være påbudt. De sykler jo for det meste på veien, så hvorfor skal ikke de ha lys når det er påbudt på alle biler? [kverulering] Hvordan/hvem definerer mørke eller dårlig sikt? [/kverulering] Regner med at de fleste er såpass oppegående at de har sanser til å se om det er tåke eller se om det er mørkt ute? 2. Sykkel, som brukes i mørket eller i usiktbart vær på alminnelig beferdet veg eller område, skal foran ha lykt som gir gult eller hvitt lys og/eller flerfunksjonslykt som kan gi blinkende eller fast hvitt lys. Bak skal sykkel ha lykt som gir rødt lys og/eller lykt som gir blinkende rødt lys. 3. Lyktene skal være festet til sykkelen. 4. Lyktene skal kunne sees tydelig i en avstand på 300 m. Lykter som gir blinkende lys skal blinke med minst 120 blink pr. minutt. 1 Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 [kverulering] Hvordan/hvem definerer mørke eller dårlig sikt? [/kverulering] Livserfaring. Mørke eller mørket er et opplevd fravær av lys. Tussmørke er tiden før soloppgang, som kalles demring, og tiden etter solnedgang, som kalles skumring. 1 Lenke til kommentar
hightow Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Det blir for vag lovbestemmelse å si at en skal bruke lys når det er mørkt eller dårlig sikt, nettopp fordi en ikke kan fastslå nøyaktig når det tidspunktet eller "fenomenet" oppstår. Helt logisk at lys på sykkel skal være påbudt. De sykler jo for det meste på veien, så hvorfor skal ikke de ha lys når det er påbudt på alle biler? Det var det jeg ville kverulere meg fram til. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Er det tvilsituasjoner så går det på skjønn, og her står politiet sin mening over din. Når solen kryper ned bak horisonten begynner det å bli tvil, og det er tross alt ikke så lange stunden fra solen oppe til solen borte. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 (endret) Ja, eller så kan man lære seg å plassere seg riktig, og så blinke ut. I samme sekund som du er ute i rundkjøringen er det ingen som vet hvor du skal når du blinker til venstre. Det er bedre å ha en riktig plassering og blinke ut. Nå er det en gang slik (som jeg har nevnt flere ganger i tråden) at veguvesenet her i distriktet bare har kjørt rundt i lastebiler med åpent lasteplan, på lasteplanet har de hatt løse brostein, litt skilter og noen liter maling. Dette har ført til at rundt omkring i Stavanger er det flere steder hvor noe av brosteinen/malingen har falt av lasteplanet, sammen med noen rundkjøring- og vikepliktskilter. Dessverre er veguvesenet en statlig instans, og som alle vet tar slike ALDRI feil, noe som resulterer i at malingsøl og mistede lass med brostein har blitt kalt "rundkjøringer". Bærre lækkert? Poenget mitt er at i store, ekte rundkjøringer kan man ofte se hvor en bil skal basert på plassering, men i majoriteten av Stavangers rundkjøringer er dette ikke tilfelle. Vi har unødvendig mange liksomrundkjøringer hvor 99.9999996% av trafikken går rett gjennom i begge retninger, og siden rundkjøringene er så små kan man fint holde fartsgrensen gjennom dem. Problemet er når noen da plutselig skal til venstre, man kan ofte oppfatte at de muligens skal til venstre pga. lav fart inn mot rundkjøringen, men så er det også noen (spesielt taxisjåfører) som holder seg godt opp mot fartsgrensen inn mot rundkjøringen, for å så bremse hardt og vrenge seg rundt, uten signalement. Hadde taxisjåføren satt på blinklyset hadde jeg oppfattet med en eneste gang hva hans intensjoner var. Og ikke kom her og fortell meg at jeg skal måtte senke farten for hver eneste av disse rundkjøringene. Jeg vet hva reglene er, men effekten av å måtte bremse ned fordi noen kanskje skal svinge ville ødelagt trafikkflyten totalt. Det ville vært som å ha en 60-sone med en 10 meter strekning med fartsgrense 20, bare sånn på faenskap liksom. Endret 4. november 2010 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 (endret) Her er det nye fotoboksmonsteret Sjekker en rekke faktorer Fart Avstand til bilen foran Nummerskilt-gjenkjenning for sjekk om forsikring og veiavgift er betalt Sjekk om sikkerhetsbelte er i bruk På sikt ønsker en også såkalt RFID-gjenkjenning i systemet for å sjekke om lastebiler er for tungt lastet En håper også at en kan installere et infrarød kamera i bakken i veien skal kunne registrere blant annet om dekk har for liten mønsterdybde. Under testing gjøres dette ved kontroller av biler som blir tatt til side. AVSTAND TIL BILEN FORAN! OH YES BABY! Så får man bare drømme at noe slikt blir å se ofte på/ved veiene i Norge. Endret 4. november 2010 av Ninjahamster 2 Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Ja til slike fotobokser. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 (endret) .. ser for meg køen på 20 biler på vei inn mot fotoboksen, alle vet at den står der, og alle vil selvsagt forsøke å skaffe seg 5 sekunder avstand til bilen foran. Det blir ikke lett for nummer 5 og utover og klare å bremse opp nok til å lage avstand for alle bilene foran (= 20 sekunder avstand) og sine egne 5 sekunder. Endret 4. november 2010 av gxi Lenke til kommentar
Runar Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Ja til slike fotobokser. Hva tenker du om å bruke mobiltelefoner og bilens GPS for å ta de som kjører for fort? http://www.nettavisen.no/motor/article3010302.ece Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 (endret) Men da "låner" man jo bare en annens mobiltelefon da! Problem solved EDIT: Ganske få av mobilene jeg har sett har avknapp...... Endret 4. november 2010 av Puke Nukem Lenke til kommentar
TheWankership Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Liker ikke så mye overvåkning da det bare fører til trege og nervøse sjåfører. Bare å ta seg en tur på strekninger med mye fotobokser Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Nå må folk begynne å lære seg å blinke ut av rundkjøringer.... De som blinker akkurat i det sekundet de skal ut av veien, kan egentlig bare droppe hele blinkinga - poenget er jo borte. Kanskje de har lært av sin mor at man ikke skal slå lyset av og på? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå