Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Du synes altså det er greit at folk med lavere IQ enn skonummer ferdes på veiene, bare de klarer å bruke vinterdekk på sommerføre i desember?

 

Jeg er glad for at vi har et ganske strengt system med opplæring før folk får sertifikat. Det burde vært en form for oppfølging som luket ut trafikkidioter etter hvert.

Det jeg mente var at det ikke burde være slark i loven når det gjelder vinterdekk i perioden der det er lov å bruke dekk. I stedet for at det skal være lov med piggdekk fra 1. november til etter påske så burde det vært påbudt. Da unngår man at late folk kjører med sommerdekk til langt på vinteren.

 

Jeg er helt enig med deg at dumme folk burde holde seg langt unna veien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må være noe med lørdager som bringer ut de merkeligste sjåførene.

Et lite utdrag fra dagens opplevelser:

 

Det første jeg møter på er et kvinnfolk som plutselig står på bremsen fordi hun oppdaget en ledig parkeringsplass. Ingen blinklys, ingen svak oppbremsing for å varsle, ingen ting. Var forsåvidt ingen problem å stanse, da det er 30 sone samt at jeg holdt god avstand som alltid, men når det stanses slik så er det naturlig å tenke at det er en midlertidig stans (er et fotgjengerfelt like ved bl.a) og man kjører derfor tett opp mot bilen foran slik man ville gjort ved et lyskryss f.eks. Endte opp med at hele rekka måtte rygge for at kjerringa skulle få parkert.

 

Deretter møter jeg på en bil som ligger i ca 40 km/t nedover svingen i Svartdalstunnelen (der det er ett felt og 70). Han i Range Roveren foran meg virket passe irritert over den merkverdige hastigheten i og med at han pressa seg langt opp i ræva på den trege bilen. Hadde han ligget nære nok hadde nok den lille japsebilen blitt sugd inn i inntaket :p

 

Etter det møter jeg på et kvinnfolk som overhodet ikke visste hvordan rundkjøringer fungerer. Jeg ligger i rundkjøringa er på vei rundt og så kjører jaggu kjerringa ut i rundkjøringa halvannen meter foran meg så jeg absolutt ble både hindret og forstyrret. Hun hadde ingen bak seg, så det var ikke noen som presset bakfra, og det var kun to andre biler utenom meg hun hadde trengt å vente på. Skulle vel spare tid da, kanskje? Isåfall var det jævlig merkelig å ligge i under halvparten av fartsgrensa etterpå.

Lenke til kommentar

Må være noe med lørdager som bringer ut de merkeligste sjåførene.

 

Du må huske på at i Oslo er det lassevis av folk som gjerne er slaver av kollektivtrafikken til og fra jobb hele uka, men når helga kommer skal de jo selvfølgelig ut med bilen.

Glad jeg holder bilen unna noe annet enn hovedveiene i helger, sentrum er ille nok når det hovedsaklig er yrkessjåfører og folk som ellers trenger bilen i jobbsammenheng der.

Lenke til kommentar

Angående det med mangelfull kjøreopplæring:

 

Jeg hadde så og si all kjøreopplæringen min på RWD biler (kjøreskolebilen og bilen jeg kjører til vanlig nå) og på glattkjøringen min så skrudde kjørelærer av all antispinn, antiskrens, ABS og alt som skal hjelpe deg å holde bilen på veien, så jeg fikk prøvd og følt både med og uten hjelpemidler, noe som er ganske kjekt, da bilen min bare har ABS.

 

Syns egentlig det er litt dumt at kjøreskoler har så fancy nye biler, da det er et begrenset antall 18-åringer som har råd til tilsvarende bil med tilsvarende hjelpemidler. Kan jo si at bilen jeg kjørte på kjøreskolen er den fineste bilen jeg har kjørt, selv om bilene til foreldrene mine er langtifra gamle eller dårlige.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

På hvilke biler kan ABS slås av? Det eneste jeg kan slå av i min bil er ESP (Electronic Stability Program), ABS trodde jeg var alltid på i alle biler som har det.

Lenke til kommentar

Noen skolebiler har vel kanskje montert en bryter som kutter sikringen til ABSen. Kjørelæreren jeg brukte gjorde det ved å slå av tenninga.

 

Dette er vel generelt sett ikke en særlig god idè, da det vil gi en falsk reaksjon i bilen side "ABSen" også står for å hindre at bakhjulene skal låse seg før forhjul (dette systemet kalles EBD, Electronic Brakeforce Distribution).

 

Tror ikke det leveres biler nå om dagen (isåfall veldig få) hvor det er mulig å slå av ESP i sin helhet. Vanlig med bryter for å slå av Traction Control for å kunne dra seg løs av enkelte få situasjoner. Min bil nekter å slå av selv Traction Control dersom hastigheten er over 40km/t, og slår man den av vil den automatisk slå seg på med en gang hastigheten går over 40km/t.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Glattkjøring/sikkerhetskurs på bane er bevisst styrt unna at det skal bli for mye fokus på det rent biltekniske med å håndtere en bil på glatt føre.

 

Læreplanen er krystallklar på akkurat det, men i praksis så er det gjerne samme gamle glattkjøringen under nytt navn. Man må huske på at målgruppen ikke er de som er mest interesserte, ei heller de som har øvelseskjørt helt fra fyllte 16 år. Så om man har kjørt noen mil på vinterføre så føles det fort litt meningsløst ut.

 

Man har relativt lite tid på banen, og da er det viktigste å få inn at glatt føre påvirker bilens egenskaper ganske drastisk, og at man må vise litt forsiktighet, og lære av erfaringene man får. Det er jo viktigere å skjønne at man må ta hensyn til føret og unngå å få sleng, enn å tro at man vet hvordan man retter opp en sleng, og dermed kjøre uforsvarlig fort.

 

Biler med mulighet til å "skru av" esp kan ikke skru den av helt. ESP er såpass sammenkokt med ABS-systemet at det kun er mulig å endre terskelverdiene før det slår inn, og det er nok. Uansett så klarer ikke ESP å oppheve de fysiske lover, så om terskelverdiene er stilt lave nok så oppfører bilen seg i praksis likedan som en bil uten ESP. (Dvs. drar man på seg en uopprettelig sleng så blir det skogstur av det, samme faen.)

 

Var "prøvekanin" på glattkjøringsbane for en 2.årsstudent for et par uker siden. Fikk en liten aha-opplevelse i forhold til glattkjøringen jeg opplevde når jeg kjørte opp for tre år siden med en gammel trafikklærer. Hva trafikklæreren fokuserer på har mye å si, og det er faktisk relativt lite man får til å sitte iløpet av et par timer på bane. Henger man seg opp i det tekniske (som man uansett lærer seg etter et par vintre.) så blir det lite tid til å fokusere konkret på sikkerhet. F.eks noe så banalt som å prioritere noen få runder ekstra med terping på korrekt bremseteknikk istedet for å ta mange runder med hvordan man retter opp sleng - sistnevnte lærer man seg rent praktisk, men bremseteknikken skal det gjerne til en aha-opplevelse med dårlig utfall til før man tenker over. (Viktigere på en halvgammel typisk førstegangsbil med abs enn på en ny bil med gode bremser, kansje også nødbrems-assistent.)

 

Standarden på typiske førstegangsbiler holder også på å bli bedre. F.eks tør jeg påstå at det holder på å bli få normale førstegangsbiler uten abs for de som har lite bilinteresse.

Lenke til kommentar

Spørs. Jeg er interessert i bil, første jeg kjøpte var en 97 VW Passat. Selvfølgelig 1.8T. Om en ungdom ikke kan bruke 50.000 på en grei bil, så er sjansen liten for at man får ABS i det hele tatt egentlig. Iallefall under 30.000. Da snakker vi Golf 3 og eldre, og tilsvarende (vel og merk, biler i god stand, ikke tilnærmet rep. objekt som folk bruker til de slutter å gå), som ikke har ABS. Kjenner mange uten særlig bilinteresse som ikke har ABS i sin første bil. Opel Astra, Volvo 240, Toyota Corolla (88 modell).

 

Det går fortsatt mye på penger, og mange modeller, selv om ganske gamle, går for ganske mye pga. standen de er i. Å kjøpe en bil der bremsene, motoren, eller annet ganske nødvendig utstyr svikter er ikke bedre enn ingen ABS imo.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg kjører mange biltyper, og prøver alltid å finne ut hvordan ting funker. På mange biler kan TC (traction control) slås av, og det er litt forskjellig når den går på igjen: På enkelte er den av til neste start av motor, på andre når man passerer en viss hastighet, og på andre igjen ser den ut til å være av en viss tid. På mange biler kan man slå av ESP ved å holde TC-off inne noen sekunder, men det varierer om ESP da er helt avslått, eller om den bare gir deg litt mer å gå på. På de som har grader av ESP (BMW X3, for eks) er det en sekvens med trykking på knapper sammen med tenning av/på som slår ESP helt av. På min egen bil er alt påslått hele tiden, ikke mulighet for noe moro. Nå skal det sies at elektronikken fungerer veldig bra på denne i forhold til på mye annet jeg kjører.

 

Når det gjelder muligheten for å slå av ABS har jeg aldri sett dette.

Lenke til kommentar

Når jeg hadde glattkjøring (for en del år siden, i en Golf av et eller annet slag) nappa vi ut sikringer til ABSen forsvant..

 

Funker det også, men det som kjørebiler generelt har er en overbroing av denne koblingen som de bare vrir en bryter for å løse ut.

Lenke til kommentar

Tror ikke biler har slike sperrer. :)

Hva om en er innpå fjellet og ødelegger og kortslutter ABS-sensoren ved å kjøre på en stubbe eller noe?

 

Ukens tusentips; sakesjekk i fra Biltema - styr unna :thumbdown:

Kanskje ikke overraskende, men ble rimelig forbanna her når jeg ikke fikk SENKA bilen etter tredje dekk jeg la om til vinterdekk.

Hadde til og med smurt jekken før jeg begynnte, og den var helt kliss ny (kosta riktinok kun 109kr, men)

Lenke til kommentar

Lå bak en fyllekjører i natt. Møtte han først i en 80-sone, øverst i Rælingstunnelen, da sto bilen stille i høyrefeltet. Et kvarter senere møtte jeg samme bil igjen, da hadde den fått flyttet seg noen kilometer og kommet seg av motorveien.

Bilen sjanglet bortover veien i 20 km/t med nødblink på før han etter hvert stoppet på en bensinstasjon. Ut kom en ravende full fyr, to unger og en dame. :mad:

Lenke til kommentar

Ringte med en gang jeg møtte han for andre gang, for det var først da jeg skjønte at det var en fyllekjører. Politiet kom akkurat for sent til å se at det var den fulle mannen som kjørte, men de ble eskortert hjem etter en halvtimes diskusjon. Dama som først var passasjer kjørte bilen nå, mens politiet fulgte etter.

Så jeg aner ikke om fyren mistet lappen, til tross for flere vitner og overvåkningskamera på bensinstasjonen.

Lenke til kommentar

Idag kjørte jeg Ring 3, ved et uhell hadde jeg litt dårlig tid i dag. Og dermed ble farten 90+ til 100 men ikke mer. Endte med at det var to biler i høyre felt og klart i venstre. Bilen bak den som ligger foran hiver seg rett ut meg uten blinklys eller noe. For å si det sånn, bremsene funket bra! Tutet og bare ristet på hodet, men tror dere ikke han kødden forsetter å irritere?! Han flytter seg ikke til høyre igjen, ender med at jeg flytter meg til høyre for å så kjøre forbi han og forsette videre i venstre felt. Herregud!

 

Mot Fornebu i den tunnelen der, litt før ved Shell stasjonen ,var det en som lå i venstre felt og ikke pelte seg over til høyre felt. Blinket på han TO ganger og da flyttet han seg etterhvert.

 

På vei hjem videre ved Asker var det en lastebil i 30KM i høyrefelt og ved kl 3 tiden så er det mye trafikk. Jepp da, ikke mer kaos for å si det sånn. NOT. Aldri opplevd så mye kaos på et sted før ved Asker.

 

Litt før Tranby ved siden av Liertoppen er det faktisk en SYKLIST og en mann som går på MOTORVEIEN. KAOS IGJEN! Politiet skulle ta han en bil var på vei ettersom jeg ringte. Var ikke bare jeg som hadde ringt for å si det sånn.

 

 

Igår:

 

Akkurat der man svinger av til Tranby er det en pick-up som mister masse kasser i veien. Bråstopp for mange, og nesten kollisjoner ettersom var en dust som lø helt oppi ræva på folk men faktisk der og da hadde han lagt seg litt lenger bak. Jeg kjørte av til Tranby og så bare det ble enormt kaos mens jeg forsatte videre på min vei:p

 

Mye rart på TO dager!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det forundrer meg fortsatt hvor jævla dumme folk er. Jeg skulle i dag rygge inn på en oppmerket parkeringsplass langs et murbygg (typisk butikk liksom), siden bilen min er nokså lang rygger jeg så langt bak at hengerfestet er et par centimeter fra veggen. Når jeg er ca. en meter fra veggen ser jeg plutselig i det indre speilet at en mann går bak bilen min! Hva han tenkte med aner jeg ikke, men hadde jeg rygget litt fortere hadde han ikke gått videre, for å si det slik. Folk må lære seg å ha litt mer respekt for biler som rygger, å gå mellom en ryggende bil og en murvegg med en klaring på en meter er bare idiotisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...