Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

En Hummer er bare kjekt hvis man havner i feil kjøreretning. Kjører man i fjellveggen kunne man like gjerne ha kjørt Micraen. Er det slik å forstå at vinterdekk ikke er påbudt i vintermånedene her? I så fall er det noe riv ruskende galt med lovverket. At det er noe riv ruskende galt med hodet til enkelte folk har vi konstatert for lenge siden...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikke påbudt med vinterdekk om vinteren, men det er derimot påbudt å bruke dekk som passer til vær og føreforhold. Er det sommerføre en periode om vinteren så er det lov å kjøre med sommerdekk den perioden. Er det vinterføre en periode om sommeren så er man påbudt å bruke vinterdekk den perioden. På Sørlandet og Vestlandet er det perioder om vinteren der det går an å bruke vinterdekk. I Nord-Norge hender det noen år at det er snø på fjelloverganger midt på sommeren. I år var et sånt år, med snø/sludd på en del fjelloverganger i begynnelsen av Juni.

 

Jeg synes den lovformuleringen er bra. Det betyr at sjåføren er påbudt å tenke selv i stedet for å blindt følge en lov som ikke alltid stemmer med forholdene. Jeg synes ikke det er urimelig mye forlangt av en sjåfør at en må være i stand til å tenke selv. Klarer man ikke det bør man fratas sertifikatet i likhet med de som ser for dårlig, har epilepsi osv.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det slik å forstå at vinterdekk ikke er påbudt i vintermånedene her?

 

Nja.

 

2. Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veggrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende. Vinterdekk er spesielt merkede dekk, særskilt fremstilt for vinterkjøring og med mønsterdybde minst 3 mm.
Lenke til kommentar

Jeg synes den lovformuleringen er bra. Det betyr at sjåføren er påbudt å tenke selv i stedet for å blindt følge en lov som ikke alltid stemmer med forholdene.

Det er jo det som er problemet. Folk tenker ikke og havner derfor i grøfta. Er det naturlig seleksjon kanskje? :p

 

Selv om det ikke skulle være snø i vintermånedene så er temperaturen vanligvis under 10 grader. Vinterdekk på sommerføre over 20 grader vil slites ned fortere fordi de er mykere. De få grunnene jeg ser til å bruke sommerdekk om vinteren er for å kunne kjøre fortere før man planer og for å få bedre bremsestrekning. Men på en annen side bør man jo ta det med ro uansett om vinteren.

 

Jeg synes loven burde være strengere her. Det burde være påbudt å kjøre med vinterdekk. Det er jo tross alt påbudt med sikkerhetsbelte. Og selv om man ikke skulle ha på belte og havne i uhell så går det bare ut over seg selv. Å kjøre med sommerdekk vil utsette andre for fare også.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det er urimelig mye forlangt av en sjåfør at en må være i stand til å tenke selv. Klarer man ikke det bør man fratas sertifikatet i likhet med de som ser for dårlig, har epilepsi osv.

Gni det inn, du...ermm.gif

 

Nei da!wink.gif

 

Jeg måtte levere inn førerkortet etter et enkeltstående anfall i februar. Kjedelig og betryggende på samme tid. Mest betryggende at førerkort kreves innlevert i tilfelle en skulle få flere, men litt kjedelig også fordi jeg trivdes godt på veien.rolleyes.gif

Endret av Dunsay
Lenke til kommentar
Jeg synes den lovformuleringen er bra. Det betyr at sjåføren er påbudt å tenke selv i stedet for å blindt følge en lov som ikke alltid stemmer med forholdene.
Det er jo det som er problemet. Folk tenker ikke og havner derfor i grøfta. Er det naturlig seleksjon kanskje? :p

Du synes altså det er greit at folk med lavere IQ enn skonummer ferdes på veiene, bare de klarer å bruke vinterdekk på sommerføre i desember?

 

Jeg er glad for at vi har et ganske strengt system med opplæring før folk får sertifikat. Det burde vært en form for oppfølging som luket ut trafikkidioter etter hvert.

 

Dunsay: Beklager, det var de tingene jeg kom på i farta.

Lenke til kommentar

[quote name='Simen1' date='23. oktober 2010 - 00:17'

Jeg er glad for at vi har et ganske strengt system med opplæring før folk får sertifikat. Det burde vært en form for oppfølging som luket ut trafikkidioter etter hvert.

 

Dunsay: Beklager, det var de tingene jeg kom på i farta.

Så kan vi vel spørre oss om hvor strengt systemet er med tanke på alle man ser i dag, selv var jeg i dag vitne til noe som bare var millisekunder fra en dødsulykke, jeg ligger bak en volvo som ligger litt over fartsgrensen, og det ligger tre biler bak meg. Jeg syntes det var en rimelig grei fart, og jeg hadde god avstand, det er tross alt glatt føre noen steder, så greit med 4-5 sekunder mellom, for ikke å snakke om at da slipper han foran å få lysene mine med maks styrke i speilene. Plutselig kjører bil nr 4 i denne rekken på 5 forbi, der man ikke kunne se noe som helst over en bakketopp, unntatt at man så lysene fra en møtende bil, og joda, plutselig kommer en lastebil over kanten.

 

Og DA legger nr 5 seg ut, altså herremannen lengst bak, og kjører forbi hele raden, og han kastet seg inn så jeg hørte dekkskrikene foran den første bilen for å unngå lastebilen, første bilen holdt på å få han i siden.

 

Hadde det vært bittelitt is der, så hadde han vært et frimerke i fronten på den lastebilen, for det var ikke en meter mellom lastebilen og bilen som kastet seg inn.

 

For ikke å snakke om alle disse idiotene som limer seg opp i ræva på meg, når jeg ikke kan se frontlysene lenger på isføre blir jeg rett og slett forbanna, er fartsgrensen 70 og det kommer et fartskamera om 200 meter er jeg ikke intresert i å ligge over 70.

 

Så jeg bremset, ikke bråbremsing, men sånn passe hardt, fra 70 ned til 40, før jeg gasset opp igjen, og da holdt assholet litt avstand.

 

Men skal virkelig det trenges? Jeg mener, jeg vil helst ikke at de skal trykke inn knappen på bagasjeluka slik at den åpnes når jeg kjører. Tenk om jeg hadde vært nødt til å bråbremse så hadde han vært i ryggen på meg, og i en liten toyota aygo er det ikke mange cm fra førerstolen til bilen slutter.

Lenke til kommentar

Jeg er glad for at vi har et ganske strengt system med opplæring før folk får sertifikat. Det burde vært en form for oppfølging som luket ut trafikkidioter etter hvert.

 

Vel da kan du vel trøste deg med at de vurderer å gjenninnføre loven om at du må ta teoriprøven pånytt etter x antall år i trafikken :)

Endret av TheHawk
Lenke til kommentar

For ikke snakke om at sensorer ofte er for snille, jeg kan i farta komme på en hel haug mennesker jeg ikke kan fatte at fikk lappen, sånn som de kjører. (folk som har tatt lappen i samme tidsrom som meg)

 

Selv hadde jeg ikke mer enn 24-25 timer på veiene før jeg tok oppkjøring og bestod med glans og pluss i margen, og jeg syns ikke det burde være mulig (klager jo ikke på at jeg fikk lappen) Bare syns jeg møter alt for mange som aldri skulle fått lappen hver eneste gang jeg er ute og kjører.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kjenner også til den. Har hatt mange turer med hjerte langt opp i halsen, selv et halvår/år etter at de fikk lappen. Jeg mener at de budre ha kvittet seg med de værste brølerne innen den tid om opplæringa var god nok. Da snakker jeg grove feil, som å se til høyre når man kjører inn i rundkjøringen osv. Ja det skjedde, holdt på å dreit på meg da han jeg satt på med plutselig kjørte rett inn i rundkjøringen uten å se til venstre, og hele fronten på bilen som var i rundkjøringa var kun en halvmeter unna sidedøra.

 

Jeg fikk iallefall intrykket av at det ikke var helt gjennomført når jeg kjørte opp iallfall. Glattkjøringa var manglende og dårlig, lite pressing av grenser for å kjenne bedre hvordan bilen reagerer.Fikk kun kjørt FWD, skulle også likt å kjørt bakhjulstrekker og 4WD for å sammenligne. Mørkekjøring er en vits i seg selv, jeg satt iallefall bare på i baksetet og så på, mens vi måtte fortelle når kjørelæreren (som kjørte) måtte skru av/på langlysene. Mye mer også, koster flesk, men opplæringsprogrammet er mangelfult.

 

En ting som jeg skulle likt å sett på programmet i fremtiden er banekurs. Alle har godt av å ta en bil ut på bane og virkelig presse grenser og lære seg bedre bilkontroll. Jeg føler alt for mange har helt fjerne oppfattninger om hvordan en bil fungerer og hvor mye den kan presses/ikke bør presses. Er så lei av å ligge bak folk som er livredde bare de ser en sving og bremser for den minste ting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

For ikke å snakke om alle disse idiotene som limer seg opp i ræva på meg, når jeg ikke kan se frontlysene lenger på isføre blir jeg rett og slett forbanna, er fartsgrensen 70 og det kommer et fartskamera om 200 meter er jeg ikke intresert i å ligge over 70.

Apropos det, jeg opplevde noe lignende i går, bare at det var en ENDA mer facepalm-situasjon. Jeg var ute på langturen jeg nevnte tidligere i tråden, og akkurat da jeg kom til rundkjøringen hvor man kan kjøre mot Haugesund eller fortsette mot Oslo var det full stans pga. noen biler som hadde kollidert 2-300 meter lengre fremme, som følge av såpeglatte veier. Vi ble stående i 15-20 minutter sånn ca, og i løpet av den tiden var det flere (inkludert meg) som gikk ut av bilene og litt lengre frem for å se litt bedre hva som skjedde. Veien var så glatt at det var vanskelig å gå (typ Bambi på glattisen), og alikevel når bilene var fjernet fra veien og køen begynte å bevege seg presterte folk å kjøre med ca. en billengdes avstand til kjøretøyet foran, i 50km/t -- på såpeglatte veier, like etter at man har stått i en kø og sett resultatet av glatte veier. Er folk rett og slett dumme, ignorante, eller gir de blanke faen? Jeg mistenker også at flere av dem hadde sommerdekk på bilene sine, som gjør det hele enda mer idiotisk.

Lenke til kommentar
Vel da kan du vel trøste deg med at de vurderer å gjenninnføre loven om at du må ta teoriprøven pånytt etter x antall år i trafikken :)

:thumbup:

 

I går fikk jeg demonstrert trafikkidioti på nytt. Jeg kjørte i 40 km/t i en veldig svingete 50-sone med slaps. Ingen med vettet i behold kjører i 50 gjennom de svingene på slapseføre. Så kommer det en tulling med hastverk bak meg og legger seg 2 meter fra støtfangeren. 2 meter er som kjent alt for kort avstand i 40 km/t så jeg roet ned tempoet gradvis til 10 km/t. Fyren bak stoppet helt og jeg rullet videre og økte hastigheten gradvis siden han tydeligvis tok hintet om avstand. Så skulle jeg inn på en forkjørsveg og måtte vente på ~15 biler før det ble ledig. Fyren bak lå fortsatt bak. Da jeg svingte ut fulgte han etter og tok en hasardiøs forbikjøring. 50 sone med svak sving og biler i mot ca 200 meter unna. Bilene i motgående kjørefelt bremset for å unngå krasj og jeg måtte bremse for å slippe han lettere forbi. Sånn idiotoppførsel fortjener en notis så jeg holdt inne hornet når han kjørte forbi og blinket med langlysene når bilene i mot hadde passert. Han svarte med å blinke med tåkelysene. Makan til tulling som hisser seg opp i trafikken og gjør trafikken farlig for andre.

Lenke til kommentar

Dunsay: Beklager, det var de tingene jeg kom på i farta.

Ingen fare, jeg prøvde egentlig bare å være litt moroklump,

men internet + irony = fail, som vanlig...whistle.gif

 

Ja, det var kjedelig å levere inn førerkortet, men jeg fleiper med det hele tiden.

Selvironi er bestekompisen min, hehe!smile.gif

 

Brian: Helt enig angående mangelfull glattkjøreopplæring med RWD og 4WD! Jeg hadde også all kjøreopplæring med FWD, og en nødmanøver på rv 35 fra Gardermoen mot E6 i november i fjor, som såvidt gikk bra, hadde antagelig gått til helvete og litt til, hadde jeg ikke hatt kjennskap til hvordan min egen, bakhjulsdrevne bil oppfører seg med tapt veigrep på våt nysnø. En stor takk rettes herved til min pappa og vår ulovlige lek kalt 'sidelengs på store, tomme parkeringsplasser midt på natta'...

Lenke til kommentar

Han svarte med å blinke med tåkelysene. Makan til tulling som hisser seg opp i trafikken og gjør trafikken farlig for andre.

 

Jeg føler med deg. Her hvor jeg bor holder de på sånn, men føler det er verre pga her er det ikke så nøye om det er dobbelsperrelinje med flere påkjøringsfiler i mot, neida, de tar fart og fyker avgårde mot trafikken med livet som innsatts for å spare 1 minutt siden de skal av 2 km lenger fremme hvor det er et stort industrianlegg.

 

De skal ha for å prøve å være kreative da, de prøver jo å kjøre forbi ved å legge seg ut i påkjøringsfeltet :p

 

Btw, jeg synes det hadde gjort seg med obligatorisk rundkjøringskurs for alle. Folk lager jo sine egne regler >.< Passerte 3 biler på ytteren i går i en rundkjøring. Alle skulle inn hvor jeg skulle og de skjønte vist nok ikke hvorfor jeg ikke slapp dem inn og at de måtte stoppe midt i rundkjøringen pga de lå i feil felt. Er en smule oppgitt over folk sine dårlige kunnskaper til både plassering og til bruk av blinklys i rundkjøring.

Lenke til kommentar

Jeg skulle ønske jeg hadde en bane jeg kunne kjøre på for å få vite eksakt hvordan min egen bil oppfører seg på glatt føre!

 

Greit, jeg hadde glattkjøring med en RWD, men hva hjelper det når det var en nymoderne bil med antispinn, anstiskrens, ABS og fuglene vet hva, når det eneste jeg har på bilen min er... Ja Bremser og FWD? :tease:

Lenke til kommentar

Jeg skulle ønske jeg hadde en bane jeg kunne kjøre på for å få vite eksakt hvordan min egen bil oppfører seg på glatt føre!

Det er (var, usikker på om det fortsatt er sånn) mulig å "leie" flere av NAFs glattkjøringsbaner. Du kan jo ringe din nærmeste NAF-avdeling og høre. ;)

Lenke til kommentar

Bane? Stor parkeringsplass på kvelden funker fint det. Bare kjør og test grensene litt, men pass for guds skyld på at det ikke er noen i nærheten :) En FWD er ganske forutsigbar, da den bare går rett frem som regel.

 

Jeg og pappa hadde mange turer på slike plasser når jeg øvelseskjørte, fordi han ville at jeg visste hvordan jeg skulle reagere om bilen slapp helt plutselig. Og jeg er veldig takknemlig for den treninga nå, for den har kommet godt med i enkelte tilfeller. Alt for mange trykker inn bremsen i vill panikk når en RWD slipper, og det er det dummeste du kan gjøre. Dette finner du ikke ut før du evt er oppe i en farlig situsajon, noe som ikke er en fordel akkurat. Så skikkelig bilkontroll lærte jeg faktisk ikke på kjøreskolen, den lærte jeg selv.

Endret av Brian
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...