Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@ bb79:

 

Mener med etkryss dette var på motorveien ^^. Eller kanskje jeg ikke forsto helt hva du mente ^^.

 

Snakker om rundkjøring den dagen jeg holdt på å krasje på dagen der. Hjelpe meg, var det ei dame som la seg til venstre i rundkjøringen også skulle til høyre i rundkjøringen?!?! Jeg mener hallo..

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

 

Den rundkjøringa der er alltid like morsom. De som ligger til venstre pleier å kutte over høyre felt når de skal rett frem. Samme greia med den rundkjøringa lenger øst, i bunnen av bakken, bare der kutter alle i høyre felt over venstre felt.

Ja, det er fryktig irriterende og farlig å kutte feltene på den måten. Jeg må innrømme at jeg også kutter både rundkjøringer og lyskryss. Det skjer derimot midt på natta når det er ingen biler og etter at jeg har dobbeltsjekket at det ikke er biler rundt meg.

 

Man vet jo aldri hvor bilene er lenger. I kveld møtte jeg en bil ved Tveita som kjørte med ett parklys. Det andre parklyset hadde vel gått. Sånt koster jo en formue å bytte ut. Jeg blinket febrilsk med fjernlysene mine og tutet. Det var ingen reaksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spar heller batteriet ditt, for folk som kjører rundt på Tveita/Haugerud vil aldri ordne lysene sine uansett hva du gjør. Kjører en del rundt der på kveldstid i helgene og ingen andre steder finner man så mange enøyde banditter som der. Blinker man får man som regel bare et dumt blikk tilbake..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man skal fra Bergen til Oslo, ligger og cruiser i ca 85km/t, så tar man igjen ca 50 biler som ligger i kø, fartsgrensa er 80 men av en eller anna raaar grunn går det i 70/75.. Man begynner og kjøre forbi, ikke som en idot med selvmordstanker, men man kjører til og med forbi der veien har "trygt og kjøre forbi linjer". Når man gjør dette, så finner en midt inni i køen på at han skal flashe med lysa, en litt seinere skal faktisk tute.. Javel ? Hva betyr det da ? "Du er en idoiot som kjører forbi" ? Ligg i køen og ha selvmordstanker som alle oss andre ? Eller, du er Konge skulle ønske kona ikke satt på og at jeg og kunne kjøre forbi ?

 

Men så kommer det jeg virkelig lurer på, når man endelig har kommet seg forbi denne rekka på 50, så tar man igjen første mann/kvinne, personen som kjører denne bilen må da klare og se i speilet og se at han har en evig rekke med biler bak seg og at han aldri ser enden, og må vel klare og se at han faktisk kjører 10/5 km/t for seint ? Er han/hun rett og slett så dumme at personen ikke skjønner at de skal etter normal høffelighet slippe bilene bak forbi?

 

Over til de som skal tute og blinke igjen, de gjør jo absoulutt ikke annet enn og lage en potensiell farlig situasjon, personer som kjører forbi, er vel som oftest i full konsentrasjon, så dette skal jo ikke være en farlig situasjon, det er faktisk LOV å kjøre forbi, hvorfor skal da idioter lage seg en farlig situasjon ved og flashe lys og tute med hornet ?

 

 

Er det virkelig så stort hat mot folk som kjører forbi på Norges Veier?

 

Når jeg møter slike kolonner, når jeg er på langtur, så har jeg faktisk ikke tolmodighet til og ligge 10km/t under fartsgrensa, er jo snakk om over 6 timer i bil her.

Så jeg begynner og plukke, rolig og forsiktig, tar biler der veien tillater det, men skaper selvfølgelig ikke farlige situasjoner. Når jeg foretar forbikjøringer er jeg som sagt skjerpet, alle sanser osv er i 100% på modus, null mobilskriving, null ringing, null finne den riktige sangen på spotifylista ( slik som jeg opplever at mange av de tullingene som bare føyer seg inn og godtar det og kjøre under gjør, konsentrerer seg om allt annet enn trafikkbildet)

 

Så jeg lurer, lurer virkelig hardt på hva denne idiotiske Tutinga og flashinga med lys kommer av, kan noen av dere som faktisk gjøre dette forklare meg? har dere en rasjonell grunn til dette, eller er det rett og slett pga dere sitter der illsindte, rasende på kone som ikke lar dere kjøre fobi ?

 

 

Venter spent på fornuftige tanker om dette.

Lenke til kommentar

Jeg tror folk holder for kort avstand. Og når du må legge deg inn så føler bilen bak at du «innvaderer» hans territorium (ja, jeg tror det er menn som tuter i dette tilfellet) og må gi plass til deg. Her mener jeg klart at bil nr 1 har gjort en grov tabbe og burde ha sluppet forbi bilene. Men jeg legger også skylda på bil nr 2 og nr 3. Det danner seg kø fordi ingen gidder å kjøre forbi. Og når køen blir lang nok så tror folk at det ikke er noe vits å kjøre forbi.

 

Men det er det absolutt. Jeg har selv måtte peise forbi 50 biler når jeg skal fra Oslo til Trondheim. Greit nok for lokalbefolkningen som bare skal én mil eller to på hovedveien. For dem er det ikke mange minuttene å spare. På en langtur kan det være over 30 minutters forskjell. Er tid så viktig da? Nei, egentlig ikke. Men problemet med slik køkjøring er at farten er ujevn og faren for kjedekollisjon øker.

 

Jeg tror forresten det er to ting man lærer på kjøreskolen som enkelte prøver å unngå senere; det første er lukeparkering og det andre er forbikjøring. Enkelte synes nok dette er såpass vanskelig at de heller finner andre løsninger. Og over tid så glemmer man hvordan man gjør disse tingene. Vi har jo alle sett YouTube-videoer av damer (og sikkert også menn) som ikke kan parkere.

 

Dette var mine tanker om hvorfor det blir kø i dette landet :)

Lenke til kommentar

Jeg vil være litt mer kategorisk og si at jevn køkjøring er tryggere enn ujevn køkjøring (forbikjøringer). Jeg vil også påstå at forbikjøringer i kø skaper mer ujevn hastighet for bilene bak og dermed forverring av køen bakover. Ujevnheten i hastighet er noe som genererer kø.

 

Det er bare å se for seg køen fra fugleperspektiv.

 

Eller som datalagringsprinsippet stack (first in - last out, mange entryes, med litt ombytting mellom naboceller under veis.)'

 

Køen går ikke generelt raskere (gjennomsnittshastighet), men det oppstår flere farlige situasjoner når det kjøres forbi.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man må jo først spørre seg hvorfor det er kø i det hele tatt. Og i mange av tilfellene er svaret at den fremste bilen kjører under fartsgrensa og bremser så snart det kommer en sving. Dette er hovedårsaken til at farten hopper opp og ned. Hadde den ujevne farten vært som en følge av forbikjøringer så ville jo ikke køen ha eksistert i det hele tatt.

 

Det er alltid en risiko forbundet med forbikjøring. Så lenge det gjøres forsvarlig og riktig så er ikke det mindre farlig enn å bare være på veien, mener jeg.

 

Egentlig så tror jeg 50 biler var litt overdrevet. Jeg regnet ut at køen i så fall ville vært 3 km lang. I slike tilfeller er det bare å ligge i køen. Er det derimot en kø man kan se enden på når man ligger i en rett strekning mener jeg det fint er mulig å komme seg forbi. Da bidrar man også at det ikke hoper seg opp større kø.

 

Jeg mener enhver bilist som kommer bak en sinke har et ansvar til å kjøre forbi hvis vær, føre og trafikk tillater det. Det er jo en grunn til at vi lærer om forbikjøring på kjøreskola.

Lenke til kommentar

Jeg ser du legger skylda på én enkelt treg bilist. Det er over hodet ikke min oppfatning om de køene jeg normalt omgås med både her i Tromsø og når jeg har kjørt andre steder i landet. Køene kommer av for mye trafikk på veiene og oppstår ved knutepunkt som lyskryss, rundkjøringer, avkjøringer, påkjøringer osv.

 

Et eksempel er mellom Tromsøya og Kvaløya i rushtrafikken. Køen over selve brua (1,5 km mellom knutepunktene på hver side) ikke oppstår på selve brua, men genereres ved rundkjøringene på hver side. Folk bremser før de skal gjennom rundkjøringene og noen ganger må de stoppe på grunn av trafikken som avskjærer dominant kjøreretning. Da forplanter det seg en bølge av biler som stopper bakover. Det er veldig lite som skal til for at en bølge blir en permanent kø når det er mye trafikk, men det skal mye til å løse opp den permanente køa.

 

Tilsvarende erfaringer har jeg fra andre steder i Tromsø og andre deler av landet.

 

Det er kun når trafikkbelastningen er liten at det oppstår typiske sinke-køer. F.eks etter en traktor i 80-sone, en trailer i oppoverbakke uten krabbefelt, eller bobilister med liten motor, mye å dra på og som føles så vinglete på veien at hastigheten i svingene reduseres av komforthensyn. Sånne køer er ofte korte og løses lett ved forbikjøring på de lite trafikkerte veiene. Sånne køer rammer få og har kort varighet for hver bilist.

 

Det er kø på grunn av høy trafikkbelastning som virkelig plager et stort antall bilister daglig og har lang varighet for hver bilist.

Lenke til kommentar

Skulle gjerne ha donert litt penger i fondet som gir støtte til trafikkantene som ikke har råd til å bruke blinklysene sine. Av alle frustrasjoner, så er det de "tilsynelatende" oppegående bilistene som kategorisk ikke blinker ut av rundkjøringer og mener å plassere seg riktig er mer enn bra nok (gjelder bl a mange drosjesjåfører som gjør dette bevisst). Grrr

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...