Simen1 Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Nå fant jeg den på kartet, men den ser ikke sånn ut. Er den nylig ombygd? Redigert: Jeg fant det ut selv: Prosjekt Carl Berners plass hos Vegvesen.no Jeg kan ikke se noe alvorlig galt med den i hvert fall. Kan du forklare hva som skal være galt? Det går fint an å kjøre rundt en firkant, ergo rund(t)kjøring. Endret 7. oktober 2010 av Simen1 Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Nå fant jeg den på kartet, men den ser ikke sånn ut. Er den nylig ombygd? Redigert: Jeg fant det ut selv: Prosjekt Carl Berners plass hos Vegvesen.no Jeg kan ikke se noe alvorlig galt med den i hvert fall. Kan du forklare hva som skal være galt? Det går fint an å kjøre rundt en firkant, ergo rund(t)kjøring. Jeg har ikke vært der selv, men etter det jeg har hørt klages det på at den er svært tungkjørt på grunn av firkantede steinkanter på vei inn/ut som legger opp til svært liten svingradius, og at rundkjøringen har dårligere kapasitet enn krysset som var tidligere og dermed gjør situasjonen enda verre i et overbelastet kryss. 3 Lenke til kommentar
sinsen123 Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 så det er sånn det virker ja. takk Lenke til kommentar
Runar Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Jeg har ikke vært der selv, men etter det jeg har hørt klages det på at den er svært tungkjørt på grunn av firkantede steinkanter på vei inn/ut som legger opp til svært liten svingradius, og at rundkjøringen har dårligere kapasitet enn krysset som var tidligere og dermed gjør situasjonen enda verre i et overbelastet kryss. Den første tiden etter at sentraløya ble ferdig, var det få som turde krysse den ytre linjen. Da gikk trafikken tregt. Etter hvert skjønte bilistene at de kunne kjøre over den ytre linjen og kutte hjørnene. Nå flyter trafikken mye bedre. http://www.vareveger.no/article260594.ece 1 Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Når vi først er inne på teite rundkjøringer. Er det noen som har skjønt hvordan man skal kjøre på de rundkjøringene i Byåsveien i Trondheim? (Jeg fant ikke noe google streetview på de plassene dessverre.) Disse rundkjøringene har brosteiner i innerste felt. Betyr det da at de som skal rett fram (i en 4-armet) kan kjøre over brosteinene? Personlig så kvier jeg meg for å kjøre over brosteinene fordi underbevisstheten min sier at det området skiller seg ut fra den vanlige veien. Dette er også noe som bryter med den vanlige måten å lage veier på. Det er viktig å være konsekvent når man lager veier. På samme måte som det er med webdesign. Folk ville for eksempel blitt forvirret om neste-knappen hadde en pil som pekte mot venstre og forrige-knappen hadde en pil mot høyre. Jeg mener å ha hørt at kjøpesentre unngår å bruke fliser med forskjellig farge på midtgangen og i butikkene. Folk som går langs midtgangen går lettere inn i en butikk hvis flisene går i ett enn hvis det er en kraftig overgang. På samme måte blir det med rundkjøring som har brosteiner, mener jeg. Lenke til kommentar
Saft Suse Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Sånn jeg har forstått det er brosteiner i midten av rundkjøringer kun der for å la busser og andre lange kjøretøy lettere navigere gjennom rundkjøringen, mens vanlige kjøretøy skal holde seg unna steinene. 2 Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Sånn jeg har forstått det er brosteiner i midten av rundkjøringer kun der for å la busser og andre lange kjøretøy lettere navigere gjennom rundkjøringen, mens vanlige kjøretøy skal holde seg unna steinene. Det var det samme kjørelæreren min sa. Rundkjøringen ved IKEA (på vei inn/ut av Omkjøringsvegen) har samme prinsipp. Du bryter ikke noen lover ved å kjøre på brosteinen, men de er altså først og fremst ment å gjøre hverdagen lettere for større kjøretøy. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Argh! Hva med litt samarbeid i rushtrafikken? På vei hjem fra jobb i dag, var det en idiot som nektet å slippe meg inn på Ring 3 ved Nydalen. Jeg kom ut i påkjøringsfeltet, og det var en luke på 30 meter. Istedetfor å lette en smule på gassen og slippe meg inn, gir idioten gass og legger seg på hornet. Jeg må bråbremse, og starte på "null" igjen når jeg skal ut på en sterkt trafikkert vei med 80-sone. I tillegg var det plass for ham i venstrefeltet hvis han absolutt skulle holdt farten oppe. Lenke til kommentar
Konformisten Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Sånn jeg har forstått det er brosteiner i midten av rundkjøringer kun der for å la busser og andre lange kjøretøy lettere navigere gjennom rundkjøringen, mens vanlige kjøretøy skal holde seg unna steinene. Stemmer sikkert, men jeg kan skrive under på at det ikke er behagelig å være busspassasjer over de brosteinene. Det blir også et problem når brosteinene går så langt ut at også vanlige biler har problemer med å komme seg rundt. Hvorfor går det ikke an å være konsekvent, og kanskje lage litt større rundkjøringer? Med stadig nye originale trafikkløsninger bidrar man bare til å gjøre livet surt for trafikantene. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Skulle ønske det var mulig å være konsekvent og satt opp skilt på hver eneste rundkjøring som sa helt klart fra om hvor mange felt det er inne i den. Ser at på helt nye rundkjøringer blir det ikke engang malt opp på veien noe som kan si hvor mange felt det er (korrekt markering ville vært heltrukkede linjer ytterst og helt innerst (på innsiden av "steinfeltet"). Uten markering vil det automatisk være slik at det er to felt dersom det er plass til det. Nå er det slik at SVV anbefaler ikke at det lages to felt i rundkjøringer der det bare er ett felt inn og/eller ut (dvs. alle rundkjøringer som lages på veier som ikke har 2 felt i alle inn og utkjøringer).. men jeg ser at her i Bodø har det kommet en ny rundkjøring av den VIRKELIG elendige sorten.. umerket og uskiltet tre-armet rundkjøring med to felt inn, og ingen merking inne i rundkjøringen (= 3 felt i dette tilfelle, men meningen er vel at det skal være ett felt inne (hvorfor er det da to felt inn?)) Endret 7. oktober 2010 av gxi Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Istedetfor å lette en smule på gassen og slippe meg inn, gir idioten gass og legger seg på hornet. Var det en mann i 30-40 årsalderen i en BMW eller Audi? På slike biler er hornet nesten utslitt mens blinklysbryteren fortsatt har plastforseglingen på. 6 Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Synes denne tråden her er så interessant at den bare må samles i Mine Innlegg. Har forøvrig ikke så mange erfaringer jeg kan klage over i dette emnet - med kun et år med L bak rattet. Men i det siste har det irritert med voldsomt at det er satt opp ganske drøye fartsdumper i området uten skilting eller hvit maling på - som nesten resulterte i skade på bilen en mørk høstkveld jeg kjørte hjemover (hadde det ikke vært for at jeg så den et par meter før og fikk bremset kraftig)... Utrolig vanskelig å sette opp skilt eller kaste litt maling på disse putene av noen fartsdumper? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 De kan jo ikke putte maling på fartsputene, da vil jo folk komme til å tro at de er rundkjøringer Lenke til kommentar
xaco Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Argh! Hva med litt samarbeid i rushtrafikken? På vei hjem fra jobb i dag, var det en idiot som nektet å slippe meg inn på Ring 3 ved Nydalen. Jeg kom ut i påkjøringsfeltet, og det var en luke på 30 meter. Istedetfor å lette en smule på gassen og slippe meg inn, gir idioten gass og legger seg på hornet. Jeg må bråbremse, og starte på "null" igjen når jeg skal ut på en sterkt trafikkert vei med 80-sone. I tillegg var det plass for ham i venstrefeltet hvis han absolutt skulle holdt farten oppe. Er det ikke fletting etter de påkjøringsfeltene? Eller tok du den som ligger litt vest for nydalen(og du skulle østover?)? og ikke den oppe ved Storo? Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Vanlig, og forøvrig forholdsvis kort, påkjøringsfelt der Sandakerveien kommer ut på Ring 3. Det er også plassert en bussholdeplass i enden av påkjøringsfeltet, så når bussen er der, er det hvertfall et helvete å komme seg ut. Gidder ikke kjøre over Storo. Det er jo et helvete. BB79: Nei, det var faktisk noe som så ut som øst-europeere i en sliten Corolla. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Aldri likt den påkjørselen i rushtiden. Vikeplikt og stor trafikk gjør meg usikker.(Nå skal det sies at jeg hater rushtrafikken generelt, skjønner ikke hvordan folk orker å sitte i bilen når det går så sakte) Endret 17. november 2010 av xaco Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Låg bak en bil i dag som lå klistret opp i mopedisten helt fremst. Det var så kort avstand at eg er sikker på at dekket til mopeden var mellom en halvmeter og meter i fra bilen. Skjønner ikke hva sjåføren tenkte på. 1 Lenke til kommentar
raid2 Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Enkelte folk skjønner bare ikke konsekvensene ved å ligge for nære, og noen har så dårlig syn og evne til å bedømme avstand at de aldri burde ført et kjøretøy. Jeg ber stadig vekk eldre familiemedlemmer og venner om å holde litt mer avstand for det er rett og slett ubehagelig å sitte på når de kjører så nære. Senest i går kveld satt jeg på med en venn som holdt alt for kort avstand, der bilen foran plutselig måtte bråstoppe siden en annen bilist fant ut at han skulle rygge ut på forkjørsveien med lysene avslått. Må innrømme at hjertet mitt hoppet over et slag der jeg satt i en bil uten airbag med slitte sommerdekk og klissvåt asfalt, et halvt sekund unna å få et ublidt møte med baklyktene til en XC90. 1 Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Utrolig vanskelig å sette opp skilt eller kaste litt maling på disse putene av noen fartsdumper? Hvitmalingen har blitt brukt opp til male rundkjøringene Tee-Zee: Søren, der røk illusjonen min om middelaldrende menn i dyre biler som tror de eier veien =) Vel, det er vel ikke bare menn som er farlige sjåfører? Jeg lo så godt at jeg fikk kebaben i vranghalsen Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Når vi først er inne på teite rundkjøringer. Er det noen som har skjønt hvordan man skal kjøre på de rundkjøringene i Byåsveien i Trondheim? (Jeg fant ikke noe google streetview på de plassene dessverre.) Disse rundkjøringene har brosteiner i innerste felt. Betyr det da at de som skal rett fram (i en 4-armet) kan kjøre over brosteinene? De som skal rett fram skal jo holde ytterste felt uansett, så de bør helst unngå brosteinene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå