Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, jeg er åpenbart ganske lur som ikke har bil, så forferdelig dyrt det er å eie en bil :)

 

AtW

Sånn! Nå er det riktig.

 

:thumbup:

 

Hehe, var mer en slags kommentar til at det virket som eneklte syntes det var så fryktelig grusomt å eie en bil, og at man led så voldsomt som bilist :) Det er tross alt frivillig, ja det kunne vært billigere osv, men det er tross alt ikke en såå stor lidelse å ha en bil :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er tross alt frivillig, ja det kunne vært billigere osv, men det er tross alt ikke en såå stor lidelse å ha en bil :)

Du har helt rett! :)

 

Jeg elsker bilen min. Selv om bensin er dyrt, forsikring er dyrt og vedlikehold er dyrt, i tillegg til at norske bilister generelt sett er idioter. Men det er fortsatt lite som bringer mer glede enn en kjøretur.

Lenke til kommentar

- Er vekstedet for dyrt, velg et annet eller la være å reparere.

- Liker du ikke veiavgift, selg bilen.

 

Poenget mitt er at du liker bil så godt at du aksepterer både veiavgift og verkstedprisene. Liker du ikke bil så godt så står du helt fritt til å kunne selge bilen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Poenget mitt er at du liker bil så godt at du aksepterer både veiavgift og verkstedprisene. Liker du ikke bil så godt så står du helt fritt til å kunne selge bilen.

Du har rett, men det er likevel lov å protestere mot det man oppfatter som unødvendig høye avgifter og priser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å selge bilen går ganske hardt utover bevegeligheten en bil gir selv om det kan være en mulighet.

Det er ikke alle steder som har like godt utbygd kollektivtilbud som sentrale Osli, Bergen og Trondheim har.

Joda du kan sikkert ta bussen til jobben om du Bor i Mo I Rana også og jobber innenfor sentrum men mange steder er å reise kollektivt ikke noe mulighet og da er bilen eneste alternativ.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

- Er vekstedet for dyrt, velg et annet eller la være å reparere.

- Liker du ikke veiavgift, selg bilen.

 

Poenget mitt er at du liker bil så godt at du aksepterer både veiavgift og verkstedprisene. Liker du ikke bil så godt så står du helt fritt til å kunne selge bilen.

Takk for å repetere mitt eget poeng. Papegøyeargumentasjon?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...og myndigheter som bruker veiavgifter til kollektivutbygging.

.. hadde de nå enda gjort det da, så hadde det liksom vært litt "greit" siden det ville vært et poeng å ta inn avgiften, og beløpet kunne vært korrekt for noe. Pr. dags dato er det bare en "avgift" hvor beløpet er bare hentet rett fra lufta, og havner inn i statskassa. Dèt at det er Tollmyndighetene som tar inn avgiften sier egentlig sitt..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

...og myndigheter som bruker veiavgifter til kollektivutbygging.

.. hadde de nå enda gjort det da, så hadde det liksom vært litt "greit" siden det ville vært et poeng å ta inn avgiften, og beløpet kunne vært korrekt for noe. Pr. dags dato er det bare en "avgift" hvor beløpet er bare hentet rett fra lufta, og havner inn i statskassa. Dèt at det er Tollmyndighetene som tar inn avgiften sier egentlig sitt..

 

Å øremerke inntekter til en konkret utgiftsbruk er ineffektivt, og bør bare brukes i særtilfeller.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Irriterer meg innmari over:

 

Nærlys kombinert med tåkelys når det regner.

Folk som aldri setter på parklys når de har parkert. (Er umulig å se bak bilen når det er mørkt)

De som ligger alt for nær bilen foran.

Folk som "hiver" seg ut i veien, men ikke akselererer ordentlig.

 

Sikkert mer også, men dette var det jeg kom på i farten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Irriterer meg innmari over:

 

Nærlys kombinert med tåkelys når det regner.

Folk som aldri setter på parklys når de har parkert. (Er umulig å se bak bilen når det er mørkt)

De som ligger alt for nær bilen foran.

Folk som "hiver" seg ut i veien, men ikke akselererer ordentlig.

 

Sikkert mer også, men dette var det jeg kom på i farten.

 

Ihvertfall de tre første er lovbrudd, antagelig nummer fire også (til hinder for annen trafikk)...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nummer fire er et grovt brudd på vikeplikten. Du skal senke farten og vise med farten din at du akter å stanse og holde vikeplikten, dersom farten din inn mot en vikelinje er stor nok (typisk bråbrems 20 cm før linja) vil de fleste reagere ved å enten slippe gasspedalen, eller å bremse, og du har dermed forstyrret den du hadde vikeplikt for, og brutt vikeplikten.

 

Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler).

 

§ 7. Vikeplikt

 

1. Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse.

 

EDIT: På grunn av det forvirrede svaret under her, vil jeg klarere at "du" ikke er rettet til "Minus", men til folk generelt (i dette tilfellet bilføreren Minus siktet til)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Nummer fire er et grovt brudd på vikeplikten. Du skal senke farten og vise med farten din at du akter å stanse og holde vikeplikten, dersom farten din inn mot en vikelinje er stor nok (typisk bråbrems 20 cm før linja) vil de fleste reagere ved å enten slippe gasspedalen, eller å bremse, og du har dermed forstyrret den du hadde vikeplikt for, og brutt vikeplikten.

 

Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler).

 

§ 7. Vikeplikt

 

1. Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse.

Sier du at Minus brøt vikeplikten sin? Det sier ihvertfall ikke innlegget hans noe om...

 

EDIT: Nevermind, jeg leste innlegget ditt en gang til... Tror jeg feiltolka første gangen...?whistle.gif

Endret av Dunsay
Lenke til kommentar

Irriterer meg innmari over:

 

Nærlys kombinert med tåkelys når det regner.

Folk som aldri setter på parklys når de har parkert. (Er umulig å se bak bilen når det er mørkt)

De som ligger alt for nær bilen foran.

Folk som "hiver" seg ut i veien, men ikke akselererer ordentlig.

 

Nærmest den komplette generell listen over irriterende ting andre bilister gjør. Er så drittlei av xenon i tåkelys + nærlys at jeg har begynt å sette fjernlys imot. Får selvfølgelig fjernlys imot også, men det bryr meg pent lite. Folk som bryter vikeplikten blinker jeg som regel to ganger med lysene til, de fleste gir på litt ekstra.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at du liker bil så godt at du aksepterer både veiavgift og verkstedprisene. Liker du ikke bil så godt så står du helt fritt til å kunne selge bilen.

Du har rett, men det er likevel lov å protestere mot det man oppfatter som unødvendig høye avgifter og priser.

Spesielt i et land som Norge med spredt bosetning og dårlig utbyggede kollektivtilbud (sett bort fra de største byene). For veldig mange er bilen et behov, ikke et gode. Selvsagt kunne alle disse solgt bilene sine og satt seg på ræva, men det ville ikke akkurat tjene samfunnet. På grunnlag av dette er det så absolutt på tide å modernisere bilavgiftene vi har i dette landet. Omregisteringsavgiften og effektavgiften må avskaffes/endres slik at folk har råd til nyere og sikrere biler (som i de aller fleste tilfeller også har høyere effekt enn gamle biler).

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Var gøy å kjøre mot Drammen i dag. Alle ligger jo nesten i venstrefelt så var bare å ligge i høyrefelt nesten helt alene fra asker til drammen :).

 

Eller på ring 3 var en gravemaskin som kjørte på ring 3 lå vel i 10 KM. Det endte med at alle la seg over til venstre og jeg kjørte vel forbi hele 50 biler på høyreside og la meg over til venstre når jeg var veldig nærme gravemaskinen og forsettet :).

 

Er ikke rart det blir kø i Norge når folk ligger i vestre å du kan godt kjøre forbi over 50+ biler i høyrefelt!

 

Sånne folk irriterer meg, uansett om du blinker på de eller ikke så flyter de seg ikke. Kjører da på siden og tuter og bare rister på hode til dem noen ganger. PS: Dette er folk som ikke flyter seg i hele tatt!

 

Irriterer meg innmari over:

 

Nærlys kombinert med tåkelys når det regner.

Folk som aldri setter på parklys når de har parkert. (Er umulig å se bak bilen når det er mørkt)

De som ligger alt for nær bilen foran.

Folk som "hiver" seg ut i veien, men ikke akselererer ordentlig.

 

Sikkert mer også, men dette var det jeg kom på i farten.

 

 

Enig med alle sammen, eller de som kjører alt for sakte osv. Tror det er er en lang lang liste man kan lage :p

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...