Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men forbikjøring av stillestående kø kan jeg ikke se at ikke skal være lovlig.

Det er til eksempel ikke noe problem å kjøre forbi ventende trafikk som skal svinge av til venstre, til høyre.

Det er gjerne noe annet enn å bruke busslommen for å "snike" i køen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men forbikjøring av stillestående kø kan jeg ikke se at ikke skal være lovlig.

Det er til eksempel ikke noe problem å kjøre forbi ventende trafikk som skal svinge av til venstre, til høyre.

Det er gjerne noe annet enn å bruke busslommen for å "snike" i køen.

Selvsagt. Jeg svarte, i likhet med A-Jay som jeg siterte, generelt.

Lenke til kommentar

Prøver du å si at når noen hopper ut foran en bil fra et sted sjåføren ikke kan se, så er de ofre?

 

Svare med et spørsmål, tjohei. Nei, se nå og svar:

 

Mener du at det var riktig som du gjorde å kjefte på en fyr du nesten kjørte på i en 30sone?

 

Jeg mener det er feil, uansett situasjon, så lenge det er snakk om en 30-sone.

Lenke til kommentar

Det minner meg om noe jeg har grunnet på et par ganger, endel bussholdeplasser har en slags liten "avkjøring" som er av en viss distanse, spesielt på motorveier. Er det teknsik lovlig å bruke disse til forbikjøring om man har lov å være i et kollektivfelt (i praksis er det lite hensiktsmessig)

 

AtW

 

Er ikke disse stort sett merket med "Innkjøring forbudt" og "Gjelder ikke buss"?

Lenke til kommentar

Hva om han hoppet ned fra en bro foran bilen, eller ut fra et vindu ut på gaten. Om han hadde landet på panseret der han kom hoppende, hadde jeg da kunnet kjefte på han?

 

Det var som sagt, en tett hekk, ikke noe fortau på den siden, ingen utkjøringer, så kan du fortelle hvorfor det var galt å ligge i 30, og hvordan det hadde vært min feil om han hadde hoppet ut 2 sekunder senere.

 

Eller enda bedre. Du kan jo fortelle hvilken fart du holder når det står 30 på skiltet, ikke er fortau på din side av veien (men er på andre), det ikke er noen utkjøringer, og neste kryss er over 100m unna.

 

Hvis du prøver å si noe lavere enn 30 kan jeg på stående fot kalle deg en løgner, sier du 30 så innrømmer du at situasjonen hadde utviklet seg identisk om det hadde vært du som kjørte der.

 

Drittunger som ikke har respekt for bilveien når de er 14, og prøver å ta livet av seg foran første beste bil fortjener 0 respekt. Og behandles deretter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke busslommer regnes som kollektivfelt. Kollektivfelt må vel skiltes for å ha den statusen?

 

Ja, det er vel kanskje sant, i kollektivfelt er det jo feks lov å kjøre forbi selv om man er på høyre side, men som du sier, tror egentlig ikke busslommer/bussveier (noen busslommer langs motorveier o.l er veldig lange). er kollektivfelt. Har dog heller ikke algt merke til at det er noen innkjøring-forbudt skilt på noen av de.

 

Forøvrig har jeg aldri brukt slike bussfelt til å komme forbi kø, pleier heller å kjøre mellom feltene. Men har vært litt nysgjerrig på det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke busslommer regnes som kollektivfelt. Kollektivfelt må vel skiltes for å ha den statusen?

 

Ja, det er vel kanskje sant, i kollektivfelt er det jo feks lov å kjøre forbi selv om man er på høyre side, men som du sier, tror egentlig ikke busslommer/bussveier (noen busslommer langs motorveier o.l er veldig lange). er kollektivfelt.

Det står jo slikt "slutt på kollektivfelt"-skilt før busstoppene langs E18 mellom Sandvika og Oslo, gjør det ikke? Eller er det kun av- og påkjøringene? Jeg mener ihvertfall å huske dette fra min tid som sjåfør i Oslo.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke busslommer regnes som kollektivfelt. Kollektivfelt må vel skiltes for å ha den statusen?

 

Ja, det er vel kanskje sant, i kollektivfelt er det jo feks lov å kjøre forbi selv om man er på høyre side, men som du sier, tror egentlig ikke busslommer/bussveier (noen busslommer langs motorveier o.l er veldig lange). er kollektivfelt.

Det står jo slikt "slutt på kollektivfelt"-skilt før busstoppene langs E18 mellom Sandvika og Oslo, gjør det ikke? Eller er det kun av- og påkjøringene? Jeg mener ihvertfall å huske dette fra min tid som sjåfør i Oslo.

 

Her i byen er det bare rett før avkjørsler ihvertfall.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg gjentar det gjerne her:

Kveøya med sine 120 innbyggere og ca 30 biler (i følge en bekjent fra området) har fått bruforbindelse. Prislapp: 200 millioner kroner, eller sagt på en annen måte: 1,67 milloner kr per innbygger eller 6,66 millioner kroner per bil.

 

For samme pris kunne man trolig driftet fergesambandet i hundre år, med gratis billett og gratis 3-retters restaurantmåltid til alle innbyggere hver tur, 2 ganger om dagen.

 

Slikt irriterer grenseløst når man vet hvor hullete veiene er i samme distrikt og hvor stort behovet for flere sykehjemsplasser og opprusting av skolene er. Dette er offentlig sløseri av første klasse.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg gjentar det gjerne her:

Kveøya med sine 120 innbyggere og ca 30 biler (i følge en bekjent fra området) har fått bruforbindelse. Prislapp: 200 millioner kroner, eller sagt på en annen måte: 1,67 milloner kr per innbygger eller 6,66 millioner kroner per bil.

 

For samme pris kunne man trolig driftet fergesambandet i hundre år, med gratis billett og gratis 3-retters restaurantmåltid til alle innbyggere hver tur, 2 ganger om dagen.

 

Slikt irriterer grenseløst når man vet hvor hullete veiene er i samme distrikt og hvor stort behovet for flere sykehjemsplasser og opprusting av skolene er. Dette er offentlig sløseri av første klasse.

Hva? Må de ikke ha bomring engang? Hadde dette blitt gjort hvor som helst annet sted så måtte de lokale betalt for det med bomring.

Lenke til kommentar

Jeg gjentar det gjerne her:

Kveøya med sine 120 innbyggere og ca 30 biler (i følge en bekjent fra området) har fått bruforbindelse. Prislapp: 200 millioner kroner, eller sagt på en annen måte: 1,67 milloner kr per innbygger eller 6,66 millioner kroner per bil.

 

For samme pris kunne man trolig driftet fergesambandet i hundre år, med gratis billett og gratis 3-retters restaurantmåltid til alle innbyggere hver tur, 2 ganger om dagen.

 

Slikt irriterer grenseløst når man vet hvor hullete veiene er i samme distrikt og hvor stort behovet for flere sykehjemsplasser og opprusting av skolene er. Dette er offentlig sløseri av første klasse.

Jeg har hørt om flere slike tilfeller i Norge. Det skal visstnok være lokalpolitikk.

 

Svenskene har skjønt det. Der er det gratis ferger. De har for øvrig en omregistreringsavgift på 50 kroner, uansett årsmodell eller vekt. Hvor mye koster noe sånt i Norge nå om dagen? Opp mot 12 000 kroner?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg gjentar det gjerne her:

Kveøya med sine 120 innbyggere og ca 30 biler (i følge en bekjent fra området) har fått bruforbindelse. Prislapp: 200 millioner kroner, eller sagt på en annen måte: 1,67 milloner kr per innbygger eller 6,66 millioner kroner per bil.

 

For samme pris kunne man trolig driftet fergesambandet i hundre år, med gratis billett og gratis 3-retters restaurantmåltid til alle innbyggere hver tur, 2 ganger om dagen.

 

Slikt irriterer grenseløst når man vet hvor hullete veiene er i samme distrikt og hvor stort behovet for flere sykehjemsplasser og opprusting av skolene er. Dette er offentlig sløseri av første klasse.

Mer typisk Norge blir det faen ikke. Møkkapolitikere. Hadde jeg bodd på det aktuelle stedet hadde jeg flytta av skam.

Lenke til kommentar

Svenskene har skjønt det. Der er det gratis ferger. De har for øvrig en omregistreringsavgift på 50 kroner, uansett årsmodell eller vekt. Hvor mye koster noe sånt i Norge nå om dagen? Opp mot 12 000 kroner?

 

En venn av meg betalte akkurat drøye 5 000 i omreg for, get this, en 11 år gammel Hyundai. Jeg betalte litt over 6 000 for en, den gang, 8 år gammel bil. Omregistreringsavgifta på en et år gammel Passat? 17 000.

Er jo helt sjukt. Men det er ikke det verste. Det verste er den åndssvake engangsavgifta.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg betalte 1300 for en 1997 Passat i 2008, altså 11 år gammel. Saken var jo den at den ble ikke regga på meg før i Januar 2009, fordi idioten av en eier ikke leverte inn papiret før jeg fikk noen til å true ham med sparken (via sjefen hans) xD

Lenke til kommentar

Og jeg betalte kroner 0 for omregistrering av min da 22 år gamle bil i 2009, og betaler 395 kroner året i veiavgift for en 87 modell bil på ei ramme fra 1978.

Verden er herlig der jeg som forurenser som en gammel fabrikk med en bil uten katalysator som bruker over 2 liter på mila vinterstid mens dere som kjører rundt i tidsriktige miljøriktige biler som bruker 0,4 på hard vinterkjøring må betale ut av nesa for det.

Skikkelig kjemperettferdig.

Endret av perpyro
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og et annet eksempel:

Svensk pris på en ny Audi S6 Avant helt ribbet for utstyr: 822 200SEK (716 289NOK i følge Google).

Samme bil bare i Norge: 1 785 100NOK.

 

Det er over en million kroner bare i avgifter det! Man betaler mer i avgifter enn for selve bilen i forhold til i Sverige...

Endret av Audi TDI
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Verden er herlig der jeg som forurenser som en gammel fabrikk med en bil uten katalysator som bruker over 2 liter på mila vinterstid mens dere som kjører rundt i tidsriktige miljøriktige biler som bruker 0,4 på hard vinterkjøring må betale ut av nesa for det.

Skikkelig kjemperettferdig.

Og der har vi selve kjernen på problemet her til lands. Istedenfor denne bakvendtpolitikken, kan de ikke snu den andreveien, slik at det lønner seg å kjøre med en nyere bil med lavere utslipp og MYE bedre sikkerhet? Jeg er ganske sikker på at det kunne hjulpet denne nullvisjonsgreia også, istedenfor å sette alle fartsgrenser til halvparten av hva som er fornuftig.

Lenke til kommentar

En venn av meg betalte akkurat drøye 5 000 i omreg for, get this, en 11 år gammel Hyundai. Jeg betalte litt over 6 000 for en, den gang, 8 år gammel bil. Omregistreringsavgifta på en et år gammel Passat? 17 000.

Er jo helt sjukt. Men det er ikke det verste. Det verste er den åndssvake engangsavgifta.

Wtf, det er ikke måte på hvor mye penger staten skal håve inn. Ikke rart folk kjører rundt i gamle vrak og dør i ulykker på veier som er både svingete og smale. Nei, skal man være smart her i landet må man kjøpe elbil og gi avkall på alt som har med kjørekomfort, fleksibilitet, kjøreglede, familie, bagasje og sikkerhet :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...