Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

1. Kan ikke fotgjengere lære seg å bruke refleks! Nå holdt jeg nettopp på å gjøre en fyr lam, da jeg hadde kommet til å kjørt han rett ned, om jeg ikke hadde fått øye på den hvite siden på capsen hans. Jeg bråbresmet, rygget tilbake til idioten, satte på alt av lys og gikk ut for å kjefte på idioten! Han så ikke problemet, og mente det ikke er så vanskelig å få øye på personer som går ved veien! Idiotprisen går til deg!

Denne "logikken" er ganske vanlig blandt de som ikke har sertifikatet/de som ikke kjører på kvelds-/nattestid. Med deres øyne ser de seg selv ganske godt under gatelysene, og da tror de naturligvis at alle bilene ser dem like godt, noe som absolutt ikke er tilfelle. Jeg har kjørt gjennom det ene byggefeltet her flere ganger på kveldstid, hvor det er noen veldig mørke partier med høye grantrær på den ene siden, og jeg har sett mange skumle sitiasjoner.

Syklister med den "logikken" er enda verre, ettersom de holder høyere fart, og blir enda vanskeligere å få øye på.

 

Selv har jeg kjøpt meg en (high-visibility) gul refleksjakke (slik som syklister ofte bruker), samt to refleksbånd jeg har rundt beina. Jeg mener problemet ofte ligger hos foreldre, de driter i om ungene bruker refleks på kveldstid, og selv har de aldri eid en refleks. Refleks er kanskje ikke kult, men det er endra mindre kult å oppleve den dagen hvor man må være kledd i svart og se en person bli senket 6 fot under.

Lenke til kommentar

Strengt tatt så bør du som ung mann kunne se fotgjengere uten refleks også, selv om det selvsagt er klokt å bruke refleks, og du ser folk bedre med.

Worst case scenario:

 

  1. Høst og medfølgende mørke Check
  2. Møtende bil med sterkere lys Check
  3. Din egen bil har ikke akkurat verdens beste lys Check
  4. Fotgjenger på din side av veien, med mørke klær og ingen refleks Check

Heldigvis hadde jeg senket farten såpass at jeg fikk stoppet. Greit nok at det er mitt ansvar og jeg som får skylden, men det hjelper fotgjengeren lite hvis han/hun blir påkjørt. Det koster så lite å ta på en refleks at jeg ikke skjønner hvorfor så mange ikke bruker det.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Det koster så lite å ta på en refleks at jeg ikke skjønner hvorfor så mange ikke bruker det.

Dårlig og ugyldig argument etter min mening, men: "Det er ikke kult nok..."

 

Jeg gikk sjeldent med refleks før jeg fylte 18, men gikk også på en slik måte at bilene nærmest måtte i grøfta selv for å kjøre på meg. Dumt, vet jeg i dag, men slik var nå min tankegang en gang i tiden.

Lenke til kommentar

Men jeg hadde blitt direkte sint på en billist som stoppet for å kjefte på meg om jeg gikk langs veien uten refleks.

Hva om en bilist stoppet, spurte om det finnes personer som bryr seg om deg, og ga deg en refleks?

 

Hvis jeg møter personer uten refleks på kveldstid skrur jeg ikke av fjernlyset. Jeg vet selv hvor ubehagelig det er å få fjernlys rett i ansiktet, men når de velger å gå uten refleks får de ta følgene. Jeg vil ikke risikere min egen og mine passasjerers sikkerhet for at en korttenkt fotgjenger skal slippe å snu seg vekk i 10-20 sekunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men jeg hadde blitt direkte sint på en billist som stoppet for å kjefte på meg om jeg gikk langs veien uten refleks.

Hva om en bilist stoppet, spurte om det finnes personer som bryr seg om deg, og ga deg en refleks?

 

Hvis jeg møter personer uten refleks på kveldstid skrur jeg ikke av fjernlyset. Jeg vet selv hvor ubehagelig det er å få fjernlys rett i ansiktet, men når de velger å gå uten refleks får de ta følgene. Jeg vil ikke risikere min egen og mine passasjerers sikkerhet for at en korttenkt fotgjenger skal slippe å snu seg vekk i 10-20 sekunder.

 

Ja, hva om? Jeg hadde blit sint og bedt han holde bilen parkert om han ikke ser hindringer i veien.

Fotgjengere bør absolutt for sin egen del gå med refleks, men om de ikke gjør det så har ikke billistene noe de skulle sagt. De har å kjøre etter forholdene, eventuellt parkere hjemme.

 

Og jeg er enig med deg angående fjernlys. Men jeg blender ikke ned for folk med refleks heller, såfremt det ikke er veldig oversiktlig.

Det at en fotgjenger må se litt til sides for at billisten skal ha god oversikt over veien er helt greit.

Jeg forventer heller ikke at billister blender ned for meg.

Lenke til kommentar

Jeg tror lockdog ikke tok mørkekjøring jeg. Du ser ikke folk i mørke klær før de er få meter fra bilen.

 

Og om de da er fulle og står midt i veien, for eksempel (sier ikke at folk på fest skal bruke refleks, men gjør de det: flott), da er sjansen minimal for at du ikke skal treffe ham, i forhold til om han hadde bare et lite refleksbånd rundt ene armen.

Endret av Jimbolaia Jones
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Få meter? Og du sier jeg ikke tok mørkekjøringa?

Normalt så ser du en hindring (selv mørk mann i mørke klær) over 50m forran deg ned nærlys og over 100meter på fjernlys.

Om det regner så er sikten noe dårligere, men fortsatt har du god tid så lenge du ikke kjører alt for fort.

 

Om du har problemer med å se folk før det er for sent foreslår jeg at du legger opp sjåførkarieren.

Lenke til kommentar

Det værste er om det regner litt, er sent på kvelden, og personen går i innersving med mørke klær. Om du da møter en lastebil/buss og passer deg litt fra midten, så har du ikke en sjans i havet til å se en eller annen idiot i veikanten før han mer eller mindre blokkerer den ene frontlykten, og da er det alt for sent.

 

Jeg går aldri med refleks, men har til gjengjeld nesten alltid hatt klær med slikt innebygget. Og de gangene jeg går uten, så går jeg aldri på veien, men nå er det såpass luksuriøst her at det finnes gangfelt stort sett over alt.

 

Lockdog: Noe sier meg at du tok mørkekjøring på vinteren? Med snø?

Du vet, der mørke klær skiller seg tydelig fra bakgrunden, i virkeligheten, på høsten, når mørke klær, mørk asfalt, mørk veikant og mørke trær har samme farge, så er situasjonen en helt annen.

Endret av Flimzes
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det værste er om det regner litt, er sent på kvelden, og personen går i innersving med mørke klær. Om du da møter en lastebil/buss og passer deg litt fra midten, så har du ikke en sjans i havet til å se en eller annen idiot i veikanten før han mer eller mindre blokkerer den ene frontlykten, og da er det alt for sent.

 

Jeg går aldri med refleks, men har til gjengjeld nesten alltid hatt klær med slikt innebygget. Og de gangene jeg går uten, så går jeg aldri på veien, men nå er det såpass luksuriøst her at det finnes gangfelt stort sett over alt.

 

Lockdog: Noe sier meg at du tok mørkekjøring på vinteren? Med snø?

Du vet, der mørke klær skiller seg tydelig fra bakgrunden, i virkeligheten, på høsten, når mørke klær, mørk asfalt, mørk veikant og mørke trær har samme farge, så er situasjonen en helt annen.

 

Nei, jeg tok den sent på høsten før snøen kom.

Det er og 6 år siden jeg tok lappen så jeg har opplevd nok mørke høstdager, om du var i tvil.

Så jeg er klar over at det er vanskelig å se folk langs veien og at folk bør gå med refleks.

Men det forsvarer ikke oppførselen til en som stopper å kjefter på fotgjengere for at de ikke gjør det.

 

Edit; Typo

Endret av lockdog
Lenke til kommentar

Noe sier meg at du aldri har opplevd å nesten kjøre på noen?

 

Den følelsen er helt forferdelig, jeg har kun opplevd det en gang, og det var en idiot som hoppet gjennom en hekk og ut på veien kun få meter foran meg, heldigvis var det 30-grense der, så når jeg bremset så rakk han å løpe ut av veien.

 

Jeg kan si at det ble nok av kjefting på han også, du kødder ikke med å gjøre andre til mordere, og om du prøver på det så fortjener du fint litt kjeft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Saken er den at en fotgjenger kan ødelegge sitt eget liv og i verste fall sjåføren sitt liv med egen idioti. Enten dør en, begge eller ingen, men sjåføren får skylda.

 

Det er lurt å ha refleks, det er det ingen som bestrider, men man vet som billist ca når man ser fotgjengere som ikke har refleks også, og man merker når man ikke har oversikt nok over veien av en eller annen grunn. Som regel ser man biler som kommer i mot lenge før på uooplyst vei i mørket, fordi man ser lysene på lang lang avstand. (også før man møter de i en sving). Det virker som endel har holdningen at man har seg selv å takke om man går uten refleks og blir påkjørt. Det er jeg ikke enig i. Man gir seg selv vesentlig større sikkerhetsmargin med refleks, men som bilist så bør man kjøre slik at man ser, eller i edet minste ikke treffer en person langs siden av veien uten refleks, er man ikke i stand til det, så får man kjøre saktere, eller sette fra seg bilen. Det er en selv som velger å cruise rundt i høy hastighet med et totonnsobjekt. Da må man ta konsekvensen av den faren man representerer.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Plasser der man ikke forventer folk, som en landevei med 80km/t-grense. Det er der faren er størst for at folk går (grisgrendte strøk), og der men minst forventer dem.

 

Man skal ikke være tvunget til å kjøre i 50 på landeveien for at folk SKAL gå uten refleksvest.

 

I tillegg så er det ikke ofte at folk går nærmere grøfta når de ser/hører at bilen kommer. De fortsetter som oftest der de er, er de flere, da flere i bredden også (spesielt ungdom 14-18 år)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Plasser der man ikke forventer folk, som en landevei med 80km/t-grense. Det er der faren er størst for at folk går (grisgrendte strøk), og der men minst forventer dem.

 

Man skal ikke være tvunget til å kjøre i 50 på landeveien for at folk SKAL gå uten refleksvest.

 

I tillegg så er det ikke ofte at folk går nærmere grøfta når de ser/hører at bilen kommer. De fortsetter som oftest der de er, er de flere, da flere i bredden også (spesielt ungdom 14-18 år)

 

Det er jeg helt uenig i, kommer selv fra girsgrendte strøk med 80-soner overlat. Det er uproblemetisk, man kjører midt i veien til man møter en bil, noe man sjeldent gjør på grisgrendte strøk om natta. Om det er dårlig sikt må man ta det rolig akkurat under passeringen.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Snakker ikke om biler med svære 60W-pærer i front nå, snakker om små spjælinger, gjerne på en fin turings på alkohol. Gjerne også i mørke jeans og svart jakke. Sånne som du ikke ser.

 

Man ser folk uten relfkes, og som nevnt, i grisgrendte strøk kjører man i midten av veien, fordi man sjeldent møter biler. Kjører man i midten av veien, så treffer man gjerne ikke fotgjengere, selv om man skulle overse de.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er moro å se hvor uenige vi kan være over noe så enkelt som fotgjengere og refleksbruk. Heldigvis ser det ut til at vi alle er enige om at fotgjenger absolutt burde bruke refleks, men der stopper det. Jeg er forøvrig enig i det Matsemann sier et par poster tilbake. Skjer det en ulykke er det fotgjengeren det går hardest utover, så refleks er en svært billig forsikring.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...