Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men over til en ting jeg lurer på.

 

post-87384-1285087227,7611_thumb.png

 

Blå bil der har vel vikeplikt om jeg som rød ønsker å kjøre forbi?

Var med i en nestenulykke en gang jeg satt på med en kamerat. Skulle kjøre forbi en traktor, og en fyr kjørte ut og hadde tydeligvis kun sett til venstre.

Korrekt. Blå bil har alltid vikeplikt i den situasjonen. Timing og slikt er faktisk uintressant, da et vikepliktskilt gjelder for hele veien, ikke kjørefelt.

 

Uansett kjørefelt skal man ALDRI kjøre ut på en forkjørsvei uten å se i begge retninger, ganske enkelt fordi man har vikeplikt for begge retninger uansett. Jeg vil aldri om jeg klarer å se det kjøre ut på en forkjørsvei dersom en bil ligger bak en traktor på den samme veien og jeg hindrer forbikjøring.

 

Grunnregelen er at alle som er på vei inn på en forkjørsvei skal ikke under noen omstendighet kjøre slik at trafikken på forkjørsveien blir hindret eller forstyrret. Det er en grunn til at forkjørsveier finnes.

Endret av gxi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Er jævli lei av plombene i mopeder.. -.-'

 

Plombene i mopeder irriterer faktisk meg også, og jeg har aldri kjørt moped... Det at de må ligge der å sperre høyre delen av kjørefeltet mitt når de ikke har kapasitet til å følge øvrig trafikk er ikke gøy :(

Lenke til kommentar

En av grunnene som jeg ser til at det er værre å kjøre stygt i tunnell i forhold til vanlig vei er rett og slett at omfanget av en ulykke er som oftest værre i en tunnell.

Etter en kollisjon i tunnell, med etterfølgende brann og giftig og svart røyk, så er redningsarbeid, og evakuering av restrerende mennesker i tunnellen en svært stor utfordring, og situasjonen kan være livstruende for mange flere enn de som var direkte innvolvert i ulykken.

 

Godt innlegg. Hadde tenkt til å skrive noe lignende selv.

 

Dersom en ulykke forekommer i en tunnel er det ikke bare-bare å få øvrig trafikk ut av tunnelen slik at redningsarbeidere kan komme til, i tillegg til at tunneler ofte er der fordi det ikke finnes noen alternative veier hvor man kan ha omkjøring (ellers hadde man ikke bygd tunnelen i utgangspunktet). Å rydde opp i ulykker tar tid, og ofte mange flere timer om det er i tunnel. Man må komme frem med redningsbiler, rydde vrak, inspisere tunnelveggene for strukturell skade, kontrollere CO-nivå og andre ting jeg ikke har peiling på før tunnelen åpnes igjen. Hender at tunneler blir stengt i over 24 timer etter ulykker, og hvis tunnelen er eneste måten man kan komme seg fra f.eks en øy og over til fastlandet er det mange som må ta fri fra jobben.

 

Skal du absolutt råkjøre i tunnel bør du i det minste sørge for at det er en mindre viktig tunnel med alternative omkjøringsruter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men over til en ting jeg lurer på.

 

post-87384-1285087227,7611_thumb.png

 

Blå bil der har vel vikeplikt om jeg som rød ønsker å kjøre forbi?

Var med i en nestenulykke en gang jeg satt på med en kamerat. Skulle kjøre forbi en traktor, og en fyr kjørte ut og hadde tydeligvis kun sett til venstre.

Korrekt. Blå bil har alltid vikeplikt i den situasjonen. Timing og slikt er faktisk uintressant, da et vikepliktskilt gjelder for hele veien, ikke kjørefelt.

 

Uansett kjørefelt skal man ALDRI kjøre ut på en forkjørsvei uten å se i begge retninger, ganske enkelt fordi man har vikeplikt for begge retninger uansett. Jeg vil aldri om jeg klarer å se det kjøre ut på en forkjørsvei dersom en bil ligger bak en traktor på den samme veien og jeg hindrer forbikjøring.

 

Grunnregelen er at alle som er på vei inn på en forkjørsvei skal ikke under noen omstendighet kjøre slik at trafikken på forkjørsveien blir hindret eller forstyrret. Det er en grunn til at forkjørsveier finnes.

 

Jeg tviler sterkt på om du får skylda om du kjører ut på en forskjørsvei, er ute på veien, og en bil deretter foretar en forbikjøring og kolliderer i deg. Vi har jo vært inne på dette i forbindelse med rundkjøringer, og det er lite som tyder at en så omfattende tolkning av forkjørsveikoseptet er riktig.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder endel tunneler er jeg fullstendig for å montere gjennomsnittsmåling fra innløp til utløp, ganske enkelt fordi det er alt for mange som feilberegner i tunneler og lager ufattelige ulykker. Her selvsagt må det komme en løsning for motorsykler, f.eks kombinasjon av bilde bakfra og forfra i tillegg til en regelendring som sier at den som eier kjøretøy er ansvarlig med mindre det kan bevises at noen andre kjørte. Optimalt sett burde en slik måling vært skiltet at den f.eks reagerer på 10km/t over fartsgrensen for å unngå sinkekjøring.

 

Kombinasjonen av stein på begge sider er ikke veldig positivt om man kolliderer. Om man kolliderer i en tunnel i 140km/t, så "kastes man ikke bare fremover", man vil treffe tunnelveggene opptil flere ganger, og da dør man. Kan tenke meg til at en person + en motorsykkel flyvende i 140km/t har potensiale til å ta livet av flere personer inne i andre biler i tillegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ut i fra lovverket er det vel bilen som skal krysse gul-linja og kjøre forbi som har vikeplikten i det en bil har kommet ut i møtende felt.

Og om man foretar en forbikjøring rett før et kryss bør man fratas lappen uansett hvem som har vikeplikten i tilfellet. Så lite oppmerksome folk er til å se til høyre når de kjører utpå, så bør man vite bedre. Så noe hindring vil du ikke være om du slenger deg utpå i møte med en traktor, da de som ligger bak ikke kommer til å kjøre forbi før krysset uansett.

 

Dessuten er skjelden traktorer noe særlig problem å komme forbi, så noe særlig ekstra hjelp bør ikke være nødvendig til de som ligger bak den :p

Lenke til kommentar

Når det gjelder endel tunneler er jeg fullstendig for å montere gjennomsnittsmåling fra innløp til utløp, ganske enkelt fordi det er alt for mange som feilberegner i tunneler og lager ufattelige ulykker. Her selvsagt må det komme en løsning for motorsykler, f.eks kombinasjon av bilde bakfra og forfra i tillegg til en regelendring som sier at den som eier kjøretøy er ansvarlig med mindre det kan bevises at noen andre kjørte. Optimalt sett burde en slik måling vært skiltet at den f.eks reagerer på 10km/t over fartsgrensen for å unngå sinkekjøring.

 

Kombinasjonen av stein på begge sider er ikke veldig positivt om man kolliderer. Om man kolliderer i en tunnel i 140km/t, så "kastes man ikke bare fremover", man vil treffe tunnelveggene opptil flere ganger, og da dør man. Kan tenke meg til at en person + en motorsykkel flyvende i 140km/t har potensiale til å ta livet av flere personer inne i andre biler i tillegg.

 

Jeg er ikke overbevist, jeg tror heller jeg ville tatt mine sjanser med en fin slett vegg, enn å gå i grøfta eller treffe en gjerdestolpe, det er brå stopp som dreper deg på MC, og det tror jeg er mindre sannsynlig med slike vegger, ujtnatt ved snuplasser, telefonstasjoner o.l. MC-folk tar svært svært sjeldent livet av andre trafikanter, i særdelshet andre trafikanter i bil. Det virker for meg underlig å bryte med et viktig rettsikkerhetsprinsipp for en såpass perfer ting som å hindre MC-ulykker i tuneller.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder endel tunneler er jeg fullstendig for å montere gjennomsnittsmåling fra innløp til utløp, ganske enkelt fordi det er alt for mange som feilberegner i tunneler og lager ufattelige ulykker. Her selvsagt må det komme en løsning for motorsykler, f.eks kombinasjon av bilde bakfra og forfra i tillegg til en regelendring som sier at den som eier kjøretøy er ansvarlig med mindre det kan bevises at noen andre kjørte. Optimalt sett burde en slik måling vært skiltet at den f.eks reagerer på 10km/t over fartsgrensen for å unngå sinkekjøring.

 

Kombinasjonen av stein på begge sider er ikke veldig positivt om man kolliderer. Om man kolliderer i en tunnel i 140km/t, så "kastes man ikke bare fremover", man vil treffe tunnelveggene opptil flere ganger, og da dør man. Kan tenke meg til at en person + en motorsykkel flyvende i 140km/t har potensiale til å ta livet av flere personer inne i andre biler i tillegg.

 

Er det ikke slik at norsk lovverk pålegger politiet og være sikker på hvem sjåføren er for å kunne gi de et forelegg?

Så ta motorsykler med fotobokser vil de nok ikke få til.

 

Edit;

Trøtt, leser for fort, og fikk ikke med meg at du nevnte regelendringen.

Endret av lockdog
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og om man foretar en forbikjøring rett før et kryss bør man fratas lappen uansett hvem som har vikeplikten i tilfellet.

Er du sikker på det? Jeg fant dette hos Lovdata:

5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke

d) når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.

 

Poenget med forkjørsveg er at trafikken skal flyte bedre. Hvis de på forkjørsveg skal passe seg for hver utkjørsel og kryss så hadde ikke forkjørsvegen vært særlig effektiv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når det gjelder endel tunneler er jeg fullstendig for å montere gjennomsnittsmåling fra innløp til utløp, ganske enkelt fordi det er alt for mange som feilberegner i tunneler og lager ufattelige ulykker. Her selvsagt må det komme en løsning for motorsykler, f.eks kombinasjon av bilde bakfra og forfra i tillegg til en regelendring som sier at den som eier kjøretøy er ansvarlig med mindre det kan bevises at noen andre kjørte. Optimalt sett burde en slik måling vært skiltet at den f.eks reagerer på 10km/t over fartsgrensen for å unngå sinkekjøring.

 

Kombinasjonen av stein på begge sider er ikke veldig positivt om man kolliderer. Om man kolliderer i en tunnel i 140km/t, så "kastes man ikke bare fremover", man vil treffe tunnelveggene opptil flere ganger, og da dør man. Kan tenke meg til at en person + en motorsykkel flyvende i 140km/t har potensiale til å ta livet av flere personer inne i andre biler i tillegg.

 

Jeg er ikke overbevist, jeg tror heller jeg ville tatt mine sjanser med en fin slett vegg, enn å gå i grøfta eller treffe en gjerdestolpe, det er brå stopp som dreper deg på MC, og det tror jeg er mindre sannsynlig med slike vegger, ujtnatt ved snuplasser, telefonstasjoner o.l. MC-folk tar svært svært sjeldent livet av andre trafikanter, i særdelshet andre trafikanter i bil. Det virker for meg underlig å bryte med et viktig rettsikkerhetsprinsipp for en såpass perfer ting som å hindre MC-ulykker i tuneller.

 

AtW

 

Den er jeg enig i. Skulle jeg kjørt ut en plass (ikke kolidert) ville jeg valgt en tunnelvegg over mye annet. Både i bil og på sykkel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ut i fra lovverket er det vel bilen som skal krysse gul-linja og kjøre forbi som har vikeplikten i det en bil har kommet ut i møtende felt.

Og om man foretar en forbikjøring rett før et kryss bør man fratas lappen uansett hvem som har vikeplikten i tilfellet. Så lite oppmerksome folk er til å se til høyre når de kjører utpå, så bør man vite bedre. Så noe hindring vil du ikke være om du slenger deg utpå i møte med en traktor, da de som ligger bak ikke kommer til å kjøre forbi før krysset uansett.

 

Dessuten er skjelden traktorer noe særlig problem å komme forbi, så noe særlig ekstra hjelp bør ikke være nødvendig til de som ligger bak den :p

Stefaren min og mamma var i en kollisjon, der stefaren min kjørte forbi en traktor på en forkjørsvei, og det kom en kar ut på forkjørsveien som ikke kikket til høyre (den siden stefaren min kom fra). Det endte med en relativt vraket bil (kondemnert), og bilføreren som brøt vikeplikten ut på forkjørsvegen fikk all skyld.

 

Det er, som nevnt under, forbudt å kjøre forbi i et høyreregelkryss, men ikke på en vanlig forkjørsvei. Jeg ville alikevel utvist stor forsiktighet, aldri stol på noen andre enn deg selv.

Lenke til kommentar

Og om man foretar en forbikjøring rett før et kryss bør man fratas lappen uansett hvem som har vikeplikten i tilfellet.

Er du sikker på det? Jeg fant dette hos Lovdata:

5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke

d) når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.

 

Poenget med forkjørsveg er at trafikken skal flyte bedre. Hvis de på forkjørsveg skal passe seg for hver utkjørsel og kryss så hadde ikke forkjørsvegen vært særlig effektiv.

 

Ja, jeg er sikker, den bør fratas.

Jeg vil ikke ha folk på veien som er så tilbakestående at de tror alle som kan komme fra siden vil stoppe i tide.

Lenke til kommentar

Ut i fra lovverket er det vel bilen som skal krysse gul-linja og kjøre forbi som har vikeplikten i det en bil har kommet ut i møtende felt.

Det stemmer ikke, fordi lovverket sier at vikeplikt gitt ved skilt (vikeplikt eller stopp-skilt) gjelder over vikeplikt gitt ved regler, ganske enkelt. Dvs. at det hjelper ingenting hva regelverket sier, dersom skilt sier noe annet.

 

Dette er igjen da samme diskusjonen som er blitt tatt opp når det gjelder rundkjøringer, og det er sansynlig at dette vil ende opp i en 10-sider diskusjon med veldig mange som ikke i det hele tatt skjønner relasjonen mellom vikepliktskilt og trafikkregler skal si sitt. Tenk igjennom det først, vikepliktskilt har prioritet, og trafikkreglene kommer på 4.plass (foran politi, lysregulering og skilt/merking)

 

Nå er det slik at den som kjører forbi har en plikt for å sjekke om veien er klar, men den som kjører inn på en forkjørsvei har en enda større plikt. Den som kjører forbi etter at noen har entret veien foran bryter uansett sin "sjekke om det er klart"-plikt. Vikepliktregelen har etter gjelende praksis blitt satt over både tegn (blinklys) og plassering, og det hjelper veldig lite for den som har brutt vikeplikt og si at "den andre gjorde feil".

 

Dèt at det finnes et unntak for forbudet om forbikjøring igjennom kryss i forkjørskryss er også noe som taler for at det er ikke feil å kjøre forbi på forkjørsveier, selv om det betyr passering av kryss. Ikke alltid det er mulig å se fra forkjørsveien engang at det er kryss på veien.

Endret av gxi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ut i fra lovverket er det vel bilen som skal krysse gul-linja og kjøre forbi som har vikeplikten i det en bil har kommet ut i møtende felt.

Det stemmer ikke, fordi lovverket sier at vikeplikt gitt ved skilt (vikeplikt eller stopp-skilt) gjelder over vikeplikt gitt ved regler, ganske enkelt. Dvs. at det hjelper ingenting hva regelverket sier, dersom skilt sier noe annet.

 

Dette er igjen da samme diskusjonen som er blitt tatt opp når det gjelder rundkjøringer, og det er sansynlig at dette vil ende opp i en 10-sider diskusjon med veldig mange som ikke i det hele tatt skjønner relasjonen mellom vikepliktskilt og trafikkregler skal si sitt. Tenk igjennom det først, vikepliktskilt har prioritet, og trafikkreglene kommer på 4.plass (foran politi, lysregulering og skilt/merking)

 

Jeg tror du missforstår hva jeg mente.

Det var ment som et inspill til det "vente med å kjøre utpå til folk har fått kjørt forbi traktoren" inlegget.

Mente kun at sålenge de ikke har begynnt forbikjøringen, så har man ingen vikeplikt for de som ligger bak traktoren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ut i fra lovverket er det vel bilen som skal krysse gul-linja og kjøre forbi som har vikeplikten i det en bil har kommet ut i møtende felt.

Det stemmer ikke, fordi lovverket sier at vikeplikt gitt ved skilt (vikeplikt eller stopp-skilt) gjelder over vikeplikt gitt ved regler, ganske enkelt. Dvs. at det hjelper ingenting hva regelverket sier, dersom skilt sier noe annet.

 

Dette er igjen da samme diskusjonen som er blitt tatt opp når det gjelder rundkjøringer, og det er sansynlig at dette vil ende opp i en 10-sider diskusjon med veldig mange som ikke i det hele tatt skjønner relasjonen mellom vikepliktskilt og trafikkregler skal si sitt. Tenk igjennom det først, vikepliktskilt har prioritet, og trafikkreglene kommer på 4.plass (foran politi, lysregulering og skilt/merking)

 

Nå er det slik at den som kjører forbi har en plikt for å sjekke om veien er klar, men den som kjører inn på en forkjørsvei har en enda større plikt. Den som kjører forbi etter at noen har entret veien foran bryter uansett sin "sjekke om det er klart"-plikt. Vikepliktregelen har etter gjelende praksis blitt satt over både tegn (blinklys) og plassering, og det hjelper veldig lite for den som har brutt vikeplikt og si at "den andre gjorde feil".

 

Jeg viser fortsatt til at veivesenets tolkning harmonerte med min og mine meningsfellers vurdering angående rundkjøringer, så jeg hadde vært litt forsiktig med å anta en mangel på forståelse på relasjonen mellom skilt og trafikkregler, essensen er at på et eller annet tidspunkt så går det over fra å være den som kjører ut på veien til å være den som kjører forbi sin skyld, disputten er hvor kjapt dette skjer. Det er absolutt ingenting som tyder på at det aldri skjer, eller at det alltid skjer, derfor er det et sted i mellom, og dette avhenger av psosijon og timing.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke ha folk på veien som er så tilbakestående at de tror alle som kan komme fra siden vil stoppe i tide.

Jeg vil ikke ha folk på veien som kjører ut på en forkjørsveg uten å forsikre seg om at det er klart fra både høyre og venstre.

 

Ja, jeg er ikke uenig, men slik er det bare ikke.

Det er dessverre mange av de, det har jo flere nevnt her.

Dermed er det uforsvarlig å kjøre forbi rett før et kryss, da dette skaper farlige situasjoner.

 

Greit at forkjørsveier skal gjøre flyten bedre, men tett er det ikke mellom kryssene i områder hvor det finnes traktorer. En kommer seg forbi andre plasser en rett forran kryss.

 

 

Dèt at det finnes et unntak for forbudet om forbikjøring igjennom kryss i forkjørskryss er også noe som taler for at det er ikke feil å kjøre forbi på forkjørsveier, selv om det betyr passering av kryss. Ikke alltid det er mulig å se fra forkjørsveien engang at det er kryss på veien.

 

Men mener du da at man har god nok oversikt over veien forran til å kjøre forsvarlig forbi, om man ikke en gang ser et kryss? :whistle:

Lenke til kommentar

Dermed er det uforsvarlig å kjøre forbi rett før et kryss, da dette skaper farlige situasjoner.

Det er minst like uforsvarlig, hvis ikke mer, å kjøre ut på forkjørsvegen hvis bilene som allerede kjører der er så nærme krysset at dere vil kollidere ved en eventuell forbikjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...