Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Ja, som sagt VET jeg at ved en eventuell ulykke er det min feil, men så har man da den kjære §3, som i mitt tilfelle sier "forkjørsrett, ikke påkjørsrett". Det bare irriterer at folk skal være så egoistiske og korttenkte. Og jeg rygger alltid inn der hvor det er mulig, men det er ikke alltid det er like praktisk, som i dag.

Lenke til kommentar

Her i sør-norge er de store, brede, tørre, god asfalt, ingen fotgjengere - så det at dere i nord har det sånn betyr ikke at vi har det sånn.

Det er enda ikke en unnskyldning for å kjøre i 140 km/t uten lappen gjennom Oslofjordstunnelen. Det pleier uansett være litt vått i tunnelene i Sør-Norge også.

Sa aldri at det var en unskyldning, og det at det er vått der av og til betyr ikke at det var det da. Uansett, kan du si med hånda på hjertet at du ikke hadde testet sykkelen ut? Helt ærlig: Hadde du, som 15åring unlatt å gjøre det, om du hadde muligheten, og forholdene tilsa at det var godt føre?

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri ville kjørt noe kjøretøy uten sertifikat for det kjøretøyet(eneste unntaket er øvelsekjøring). Gjorde det aldri som 15 åring og jeg gjør det ikke nå heller.

 

Spør du meg så var ikke farten i seg selv som var verst med det du gjorde. Men at du kjørte uten lappen og opplæring. Og farten i tillegg til det sier meg at du egentlig ikke burde være i trafikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her i sør-norge er de store, brede, tørre, god asfalt, ingen fotgjengere - så det at dere i nord har det sånn betyr ikke at vi har det sånn.

Det er enda ikke en unnskyldning for å kjøre i 140 km/t uten lappen gjennom Oslofjordstunnelen. Det pleier uansett være litt vått i tunnelene i Sør-Norge også.

Sa aldri at det var en unskyldning, og det at det er vått der av og til betyr ikke at det var det da. Uansett, kan du si med hånda på hjertet at du ikke hadde testet sykkelen ut? Helt ærlig: Hadde du, som 15åring unlatt å gjøre det, om du hadde muligheten, og forholdene tilsa at det var godt føre?

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri ville kjørt noe kjøretøy uten sertifikat for det kjøretøyet(eneste unntaket er øvelsekjøring). Gjorde det aldri som 15 åring og jeg gjør det ikke nå heller.

 

Spør du meg så var ikke farten i seg selv som var verst med det du gjorde. Men at du kjørte uten lappen og opplæring. Og farten i tillegg til det sier meg at du egentlig ikke burde være i trafikken.

Hva vet du om min opplæring? FYI: Jeg har vært på trafiaklt grunnkurs, sikkerhetskurs for mc, sikkershetskurs for banekjøring, div. sikkerhetskurs for bil + kjørt siden jeg var 5 (Riktignok i mye lavere fart, og mindre kjøretøy).

Det var øvelsekjøring, så jeg kjørte på en måte lovlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Bortsatt fra den ulovlig høye farten, selvsagt.

 

Modifisert "vits":

Motorsykkelkjøring, stor idyll.

Rett i fjellvegg, pizzafyll.

 

(Jeg prøver ikke å være morsom her, 140 på to hjul i en tunnel uten lappen er hva det er, uansett)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

 

Hva vet du om min opplæring? FYI: Jeg har vært på trafiaklt grunnkurs, sikkerhetskurs for mc, sikkershetskurs for banekjøring, div. sikkerhetskurs for bil + kjørt siden jeg var 5 (Riktignok i mye lavere fart, og mindre kjøretøy).

Det var øvelsekjøring, så jeg kjørte på en måte lovlig.

 

For å være helt ærlig, så får man ikek inntrykket av at du har en veldig velutviklet trafikkforståelse av din andre innlegg, hverken genrelt, eller på to hjul.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har ikke så veldig mye trafikkerfaring nei, bare rundt 50 timer på vei (lovlig) - har par hundre timer ulovelig. Selv om jeg har alle de kursene, så betyr ikke det at jeg kan det i praksis nei, men jeg synes det blir for dumt at han kommer med argumentet om opplæringa mi, når han fakitsk har null insikt i den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Man har litt innsikt i den, basert på din alder og dine utsagn. Selv har jeg to år på veien, og ~50.000km på baken, og selv ikke det er mye. Det raskeste jeg har kjørt er 140km/t, da på svensk motorvei med 120-grense, og 140 på nåla (~135 på GPS). Tunneler er ikke stedet å teste sykkelen, finn heller en fin og tørr slette med dagslys.

Lenke til kommentar

Man har litt innsikt i den, basert på din alder og dine utsagn. Selv har jeg to år på veien, og ~50.000km på baken, og selv ikke det er mye. Det raskeste jeg har kjørt er 140km/t, da på svensk motorvei med 120-grense, og 140 på nåla (~135 på GPS). Tunneler er ikke stedet å teste sykkelen, finn heller en fin og tørr slette med dagslys.

Jeg hadde 144 på speedometeret, så med en margin på 10% kan man si jeg kjørte 134 km/t, men det er forsatt fort. Kan du egentlig forklare hvorfor ikke tunnel? Det er vindstille og fin asfalt? Må være mye bedre enn en tofelts vei, som det kan være frost, regn, e.l på?

 

Greit jeg ikke vet noe om din opplæring, men bare holdningene dine generelt. Med at du prøver å få deg selv til å tro at det er greit. Det er ikke forsvarlig i mine øyne å kjøre i 140 km/t i den tunnelen(selv med 3 felts vei).

I starten kan du se at holdningen min var "jeg vet det var dumt, men jeg gjorde det" - den er forsatt det, men det er ganske irriterrende at det forsatt kverruleres på.

Lenke til kommentar

Hva vet du om min opplæring? FYI: Jeg har vært på trafiaklt grunnkurs, sikkerhetskurs for mc, sikkershetskurs for banekjøring, div. sikkerhetskurs for bil + kjørt siden jeg var 5 (Riktignok i mye lavere fart, og mindre kjøretøy).

Det var øvelsekjøring, så jeg kjørte på en måte lovlig.

Petter Solberg som er en råtass bak rattet begynte med kjøring allerede i 8-årsalderen. Det gir han allikevel ingen rett til å bryte lovene. Dette gjelder nok også for deg. Uansett hvor mange kurs du har tatt.

 

Hvis du har vært gjennom trafikalt grunnkurs så skjønner du hva fart og risiko er. Jeg nevner det allikevel. Hvis du skulle kjøre i 140 km/t og kollidere med en bil, så vil føreren av bilen kunne komme fra det uten varige men. Du derimot som sitter i en motorsykkel uten noe beskyttelse blir til pizzafyll.

 

PS. Petter Solberg kjørte radiostyrt bil før han ble stor nok. Hvis du er fartsglad og for ung så vil jeg anbefale deg å kjøpe Logitech G27 og GTR Evolution.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva vet du om min opplæring? FYI: Jeg har vært på trafiaklt grunnkurs, sikkerhetskurs for mc, sikkershetskurs for banekjøring, div. sikkerhetskurs for bil + kjørt siden jeg var 5 (Riktignok i mye lavere fart, og mindre kjøretøy).

Det var øvelsekjøring, så jeg kjørte på en måte lovlig.

Petter Solberg som er en råtass bak rattet begynte med kjøring allerede i 8-årsalderen. Det gir han allikevel ingen rett til å bryte lovene. Dette gjelder nok også for deg. Uansett hvor mange kurs du har tatt.

Å sammenligne meg med Petter solberg blir for dumt, det skjønner du selv.

 

Hvis du har vært gjennom trafikalt grunnkurs så skjønner du hva fart og risiko er. Jeg nevner det allikevel. Hvis du skulle kjøre i 140 km/t og kollidere med en bil, så vil føreren av bilen kunne komme fra det uten varige men. Du derimot som sitter i en motorsykkel uten noe beskyttelse blir til pizzafyll.

Ja, viss jeg kræsjer i 140 kommer jeg nok til å dø. jeg kan riktignok være heldig, og bare fly bortover, men den sjansen er ikke direkte stor.

 

 

PS. Petter Solberg kjørte radiostyrt bil før han ble stor nok. Hvis du er fartsglad og for ung så vil jeg anbefale deg å kjøpe Logitech G27 og GTR Evolution.

PS. Jeg har fjernstyrt bil + fjernstyrt fly. Det er òg gøy. Men det er begrenset hvor gøy det er å stå på samma området og kjøre rundt.

Lenke til kommentar

Å sammenligne meg med Petter solberg blir for dumt, det skjønner du selv.

Da bør du i alle fall ikke gi uttrykk for at du er en verdensmester bak rattet og skryte av hvor fort du har kjørt. Du har ikke lov til å kjøre på veien alene og slettes ikke i 140 km/t! Å komme med påstander om at du har erfaring med kjøring og har tatt diverse kurs er helt irrelevant så lenge du er for ung.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En av grunnene som jeg ser til at det er værre å kjøre stygt i tunnell i forhold til vanlig vei er rett og slett at omfanget av en ulykke er som oftest værre i en tunnell.

Etter en kollisjon i tunnell, med etterfølgende brann og giftig og svart røyk, så er redningsarbeid, og evakuering av restrerende mennesker i tunnellen en svært stor utfordring, og situasjonen kan være livstruende for mange flere enn de som var direkte innvolvert i ulykken.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Nå får det være nok om Skippy og hans fart, det første alle unge gutter gjør når de får lappen i hånda (mc, bil eller moped) er å gi en smule blanke i alle formalitetene som de har måttet forholde seg til hver bidige gang det skulle kjøres med ledsager (alle de gangene du har blitt mast på når du kjørte 3-4 km/t for fort på speedometeret), og endelig får man lov til å bruke det sagnomsuste venstrefeltet, og gjøre forbikjøringer ved to felt i samme vei, der det ikke en gang er nødvendig, bare fordi du kan!

 

Forskjellen er bare at mange roer seg ned etter et par turer...

 

 

Også kan det jo sies at man ikke mister lappen før ved 141km/t i 100-sona, noe som senker terskelen for å overstige farten opp til dette.

Endret av Slettet+13412342564
Lenke til kommentar

En av grunnene som jeg ser til at det er værre å kjøre stygt i tunnell i forhold til vanlig vei er rett og slett at omfanget av en ulykke er som oftest værre i en tunnell.

Etter en kollisjon i tunnell, med etterfølgende brann og giftig og svart røyk, så er redningsarbeid, og evakuering av restrerende mennesker i tunnellen en svært stor utfordring, og situasjonen kan være livstruende for mange flere enn de som var direkte innvolvert i ulykken.

Det har jeg faktisk ikke tenkt over, og sånn sett er det jo mye, mye værre. (Men da blir det ikke særlig værre med større fart, da blir det ille uansett)

 

Å sammenligne meg med Petter solberg blir for dumt, det skjønner du selv.

Da bør du i alle fall ikke gi uttrykk for at du er en verdensmester bak rattet og skryte av hvor fort du har kjørt. Du har ikke lov til å kjøre på veien alene og slettes ikke i 140 km/t! Å komme med påstander om at du har erfaring med kjøring og har tatt diverse kurs er helt irrelevant så lenge du er for ung.

Å herre! Jeg kjørte ikke aleine! LES! Jeg gidder ikke diskutere med deg, jeg vet det var dumt, og akkuratt nå gir jeg totalt faen i hva du sier om det.

Lenke til kommentar

Hehe, husker selv dagen etter jeg fikk lappen. Var bart på veiene, så skiftet til sommerdekk på familiebilen. Kjørte til en gigantisk parkeringsplass, som var full av slafs og is. Kjørte som en gærning der i flere timer (langt oppå fjellet og stengt).

 

Men over til en ting jeg lurer på.

 

post-87384-1285087227,7611_thumb.png

 

Blå bil der har vel vikeplikt om jeg som rød ønsker å kjøre forbi?

Var med i en nestenulykke en gang jeg satt på med en kamerat. Skulle kjøre forbi en traktor, og en fyr kjørte ut og hadde tydeligvis kun sett til venstre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...