ATWindsor Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Mulig tunellene er mye dårligere i nordnorge, men i trondheimsområde og på østlandet har jeg sjelden opplevd problemer av den typen du snakker om (og det er til informasjon på samme planet). Det er også strengere krav til kurveradius i tunneller enn utenfor (altså, like krappe svinger er ikke tillat) AtW Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Det irriterer meg at folk surver og syter så forskrekkelig over dette nye opplegget i forbindelse med Bjørvikatunnellen .. Om det kom som en overraskelse på noen at det er litt ekstra kø fra igår og noen dager framover, så har de surret rundt med øyne og ører lukket det siste halve året. 1 Lenke til kommentar
feggy Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Irriterer meg over folk som skal ligge så innforjævlig nærmt biler med L bakpå. Helt dønn. det er vel bare til å la de kjøre vel? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Ser at det er en del biler på veiene for tiden med veldig liten utstyrspakke. Har sett flere i det siste som mangler speedometer, speil(selv om de har festene på sidene utvendig) og blinklys(eller blinklysbryter). Hvor mye sparer de på dette tro? Kjørte bak en som låg i 70-75km/t i en 80-sone i dag, i over 20 minutt. Så ble det en overgang fra 80 til 70 og da økte vedkommende plutselig hastigheten til godt over 80km/t. Vedkommende blinket heller aldri og eg kan ikke forstå at speilene skal ha blitt brukt. I så tilfelle ville vedkommende ha sett at det hadde bygget seg opp en betydelig kø bak(før overgangen til 70). 1 Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Da jeg var barn lærte jeg at man ikke skal leke med å slå lyset av og på. Blinklysene på bilen kan jo derfor ikke ha godt av å blinke slik de gjør! Best å ikke bruke dem så mye. De koster jo 9995 kr å få byttet ut. Dessuten koster blinklysbryter en månedslønn, så den bør man også unngå å slite ut. Da blir det lettere å selge bilen senere. Visste du forresten at tåkelys er gratis å bytte? Hvis bilen er inne på service eller EU-kontroll og du sier at du har kjørt med tåkelysene så mye at pærene må byttes - ja, så får du gjort det gratis og får dessuten 1000 kr i avslag på den øvrige jobben! Speil og speedometer skal man ikke se på. Jeg har jo lært at man må følge med på veien! Å se i speil og speedometer er farlige distraksjoner som vil medføre at man kjører i grøfta. Dessuten kan jeg fint kjøre under fartsgrensa. Om jeg lager kø på 20 biler og provoserer fram unødvendige forbikjøringer, så er det ikke mitt problem. Jeg bryter ingen lov ved å lusekjøre på en varm og tørr sommerdag 4 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Dessuten kan jeg fint kjøre under fartsgrensa. Om jeg lager kø på 20 biler og provoserer fram unødvendige forbikjøringer, så er det ikke mitt problem. Jeg bryter ingen lov ved å lusekjøre på en varm og tørr sommerdag Eg ser ironien i alt det andre du skrev, men eg trenger bekreftelse på at det siste avsnittet ditt også er ironi Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Dessuten kan jeg fint kjøre under fartsgrensa. Om jeg lager kø på 20 biler og provoserer fram unødvendige forbikjøringer, så er det ikke mitt problem. Jeg bryter ingen lov ved å lusekjøre på en varm og tørr sommerdag Personlig er jeg litt lei av den ansvarsfraskrivningen som fregår i forbindelse med forbikjøring, det er ganske lamt å skylde på den man kjører forbi fordi man foretar en farlig forbikjøring. AtW 2 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Det er sant. Valget om å foreta en forbikjøring under gitte forhold ligger på deg selv, ikke andre. Så om forholdene er feil så har man tatt feil valg. 3 Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Nomore: Hele posten min var ment ironisk. Også siste avsnitt Det var kanskje litt overdrevet av meg å påstå at lusekjørere er skyld i uforsvarlige forbikjøringer. Det er jo opp til den enkelte om de vil kjøre forbi eller ikke. Jeg tror derimot at mange nøler og derfor kjører forbi i en situasjon som ikke er ideell. Jeg stiller meg fortsatt undrende til denne holdningen til lusekjøring på veien. Det er helt greit å sinke folk bak seg i over 20 minutter. Når jeg tar den lange rulletrappa ned mot Stortinget T-banestasjon ser jeg av og til folk stå og sperre på venstre side. Folk som kommer bak sier bare «unnskyld», og da gir man plass med en gang. Det er jo en selvfølge at man ikke skal være til hinder i trafikken. Det er ikke snakk om forskjell på liv og død når man slipper noen fram til T-banestasjonen. Hvorfor skal det være så forbaska vanskelig å slippe folk forbi på (bil)veien da? 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Eg synes den ene ikke unnskylder den andre. Dvs, selv om noen lusekjører fremfor meg så er eg selv ansvarlig for å sørge for en forsvarlig forbikjøring. Det at vedkommende lusekjører gjør ikke at eg kan foreta en uforsvarlig forbikjøring. En annen ting er at 3-4 stk klarte å kjøre forbi i dag. Det i seg selv burde jo gitt noen indikasjoner til sjåføren fremst at hastigheten kanskje var noe under normalt. 3 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Hvorfor skal det være så forbaska vanskelig å slippe folk forbi på (bil)veien da? Gleden av det overdrevet, irrasjonelle sinnet man vet sjåføren i bilen bak har, fordi vedkommende måtte slacke på farten i noen sekunder. Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Vel, hvis man hadde en megafon på bilen så kunne man kanskje oppnådd samme effekt. Jeg tror rett og slett noen bare kjører i sin egen verden og glemmer alt rundt seg. Så en gang en lusekjører som sperra i venstrefeltet på Rv4. Jeg lå litt bak han, og brukte til slutt lyshornet for å hinte at jeg ville forbi. Ingen reaksjon. Får plutselig øye på en politibil med blålys i speilet, og legger meg i høyrefeltet. Politiet legger seg bak nevnte luser med blålys og blinkende lyshorn/wig-wags, men nei, fortsatt ingen reaksjon. Til slutt kommer sirena på, og luser'n våkner. Han hiver seg kjapt over i høyrefelt, uten å tenke på at det faktisk kan finne seg noen der. Etter dette kjører jeg forbi, og syns å huske at det stod "Militær vakt" eller tilsvarende på sida. Gjøk. Hvorfor skal det være så forbaska vanskelig å slippe folk forbi på (bil)veien da? Gleden av det overdrevet, irrasjonelle sinnet man vet sjåføren i bilen bak har, fordi vedkommende måtte slacke på farten i noen sekunder. Sykt, rett og slett sykt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Snakket med de som driver med tuneller på jobb, de hadde ikke hørt noe om at man bevisst legger inn krappe svinger for å hindre forbikjøringer, ihvertfall ikke med det som bygges i disse dager. Riktignok ble det avogtil brukt svinger med inn og utgang for å roe farten, slik at man ikke kjørte for fort i overgangen mellom dagslys og tunnellys. AtW Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Hva er det med tuneller som gjør det værre så kjøre fort der? Hvilken planet er det du kjører i tunneler på? Iallefall her i Nord-Norge er de aller fleste tunnellene lekke og fuktige med stor kalkutfelling som legger seg som "snø" i veibanen og er ekstremt glatte, spesielt siden veibanen som regel også er fuktig eller direkte våt ("søkkblaut" på Nord-Norsk). Mhp "slake svinger" er ikke det noe jeg har sett i omtalte tunneler. Svingene kan være ganske så krappe og er lagt inn *BEVISST* for å hindre forbikjøring. På toppen kommer dette med veibudsjett og kostnadsprioritering Oslo-gryta v.s resten av Norge og spesielt Nord-Norge hvor våre tunneler gjerne er smalere (for toveis trafikk) enn det er for enkeltløpene i tunnelene sørpå. Sålangt er det *KUN* tunnelen mellom Troms-øya og fastlandet som har akseptabel kvalitet nord for Sinsen-krysset (Sinnsyk-krysset). Her i sør-norge er de store, brede, tørre, god asfalt, ingen fotgjengere - så det at dere i nord har det sånn betyr ikke at vi har det sånn. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Her i sør-norge er de store, brede, tørre, god asfalt, ingen fotgjengere - så det at dere i nord har det sånn betyr ikke at vi har det sånn. Det er enda ikke en unnskyldning for å kjøre i 140 km/t uten lappen gjennom Oslofjordstunnelen. Det pleier uansett være litt vått i tunnelene i Sør-Norge også. 2 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Hvorfor skal det være så forbaska vanskelig å slippe folk forbi på (bil)veien da? Gleden av det overdrevet, irrasjonelle sinnet man vet sjåføren i bilen bak har, fordi vedkommende måtte slacke på farten i noen sekunder. Sykt, rett og slett sykt. Jeg har ikke bil her oppe jeg studerer, så kjører ikke så mye for tiden. Men som relativt ny bak rattet (~1 år), så føler jeg at jeg ikke tør kjøre så fort på de svingete fjellveiene der jeg kommer fra, som en del andre gjør. Da er jeg flink til å kjøre til siden og hjelpe forbi. Det er derimot veldig mange, her i tråden og den om syklister, som tydeligvis føler dagen deres er ødelagt om de må slacke på farten. 1 Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Her i sør-norge er de store, brede, tørre, god asfalt, ingen fotgjengere - så det at dere i nord har det sånn betyr ikke at vi har det sånn. Det er enda ikke en unnskyldning for å kjøre i 140 km/t uten lappen gjennom Oslofjordstunnelen. Det pleier uansett være litt vått i tunnelene i Sør-Norge også. Sa aldri at det var en unskyldning, og det at det er vått der av og til betyr ikke at det var det da. Uansett, kan du si med hånda på hjertet at du ikke hadde testet sykkelen ut? Helt ærlig: Hadde du, som 15åring unlatt å gjøre det, om du hadde muligheten, og forholdene tilsa at det var godt føre? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Jeg har et lite spørsmål til dere, som jeg vil ha deres synspunkter på. Jeg vet at jeg har vikeplikt for alt og alle når jeg rygger, det er noe alle burde vite. Men, jeg kjører en Transporter på jobb, og 99.99999% av tiden kjører jeg alene (ergo, ingen medhjelper som kan gå ut og passe på når jeg rygger), og det er ikke alltid like lett å ha oversikt når man rygger rundt hjørner osv. Jeg var i dag hos en kunde som bodde i enden av en blindvei, hvor jeg ikke hadde muligheter for å snu. Jeg måtte altså rygge noen meter bakover, for å snu i neste kvartal, og måtte derfor rygge rundt et hjørne. Nå, jeg VET at jeg har vikeplikt, og er såklart veldig observant i speiler og det jeg klarer å se ut vinduet, men når det da kommer en bil rasende forbi bak meg (mens jeg rygger!), er ikke det da like mye brudd på vtl. §3? Aktpågivende og hensynsfull and whatnot. Alle som har rygget en bil før (noe jeg vil anta at de aller fleste har) vet at man har dårligere oversikt, spesielt med en større "kassebil", hvor er da logikken i å peise forbi like bak meg? Bilen jeg snakker om var også en kassebil på grønne skilter. Selv prøver jeg å være så forståelsesfull som mulig, og tenke "litt lengre" (gir f.eks. rom til lastebiler som må blokkere veien for å rygge inn et sted osv.), er det så vanskelig? Og så til slutt: Forbanna fotgjengere som skal passere like bak bilen når jeg tydelig er i ferd med å rygge. Suicidal mindless idiots. Dulta faktisk borti en utenlandsk kvinne med bilen, like etter hendelsen med den andre bilen. Eier folk ikke sunn fornuft lengre? Blir nødt for å kjøpe en ryggelyspære med PIIP-PIIP-PIIP-lyd, og rigge den til et skikkelig lufthorn. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 (endret) Jeg er alltid ekstra oppmerksom når jeg ser trafikkanter som gjør ting de egentlig ikke har sikt nok til å gjøre, noe man til tider bare er veldig nødt til å gjøre.. Ser jeg noen rygge ut på en vei uten særlig sikt vil jeg sørge for at det ikke blir kollisjon av det. Desverre gjelder det ikke alle, så det skjer ulykker i slike tilfeller alt for ofte. Det er veldig lite sansynlig at man kan gi noen skylden i en evt. ulykke, da det faktisk står i trafikkreglene at en "skal sørge for tilstrekkelig sikt.. blabla om nødvendig med medhjelper". Ang. fotgjengere som går bak ryggende biler, så er de bare ganske enkelt ikke klar over hvor vanskelig det er å ha sikt i alle retninger, spesielt i vinkler utover under rygging... desverre. Det fører til at noen av dem blir rygget ned med jevne mellomrom. Der det er slik at jeg vet at jeg ikke har mulighet for å snu vil jeg alltid forsøke å rygge inn istedet for ut. Ser folk som har parkeringsplasser med innkjørsel rett ut på trafikkerte fylkesveier ikke tenker så langt veldig ofte.. de kjører rett fram inn, og så må de rygge totalt uten sikt ut på veien. Det er enklere da å kjøre rett inn fra den trafikkerte veien, men totalt sett er det veldig farlig. Endret 21. september 2010 av gxi 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå