Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Tidligere i dag sto det en svær varebil midt i gata her ute og når man står sånn kan det være vanskelig for de bak å vite om man står å venter på fotgjengere eller noe annet og straks skal kjøre videre eller om man står parkert. Hadde han hatt på nødblink ville alle de bak med en gang skjønt at han sto parkert. Men neida, han foran meg sto sikkert et minutt bak varebilen før han skjønte at varebilen ikke kom til å kjøre i nærmeste fremtid.

 

Men ja, i sikkert 9 av 10 tilfeller er bruk av nødblink unødvendig, og det blir en slags "ulv, ulv"-effekt av konstant misbruk.

 

I andre land er det andre regler og normer rundt bruk av nød og varsellamper, men det betyr ikke at det er likt her i landet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder varebiler/lastebiler, så anser jeg deres nødblink som arbeidslys når de står i ro. Dessuten er det nesten håpløst å finne parkering for lastebiler i Oslo sentrum, så det plager meg ikke at de står som de gjør. Ellers finnes det vel en regel som sier at man kan stå på parkering forbudt (ikke stans forbudt) i 10 minutter for av -og pålessing.

Lenke til kommentar

Ja, den sto ulovlig parkert. Nei, bruk av nødblink ville ikke gjort det mer lovlig, men det var heller ikke poenget..

 

Forskrift om bruk av kjøretøy:

§ 1-6. Varsling ved nødstans

1. I bil skal det medføres minst en varseltrekant i samsvar med forskrift om krav til kjøretøy.

2. Er kjøretøy plassert til fare eller hinder for trafikken og det ikke straks flyttes til egnet sted, skal føreren varsle andre kjørende med varseltrekant, nødsignallys eller på annen måte.

 

Det jeg ville frem til var at dersom varebilen hadde stått med nødblinken på ville det fjernet enhver tvil om hva hensikten til sjåføren var. Det er riktignok ikke snakk om nødstans, men bilen sto likevel "plassert til fare eller hinder for trafikken", og jeg mener derfor at nødblink kunne egnet seg i denne situasjonen. Er noe annet når man parkerer foran en søppelcontainer uten å hindre noe annet enn en eventuell søppelbil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Joda, sånn sett er jeg enig, men situasjonen hvor han da måtte satt på nødblink skulle aldri ha oppstått i utgangspunktet. Men, oftest er lastebilsjåførene "uskyldige", det har ingen annen måte å levere til kunder uten skikkelig vareleveranse.

Lenke til kommentar

Vi var vel seks biler etter hverandre og jeg var bil nr 3. Bil nr 1 kjører vel i 75 KM og PLUTSELIG kommer det en rev / katt eller hva det var for noe.

Hva er fartsgrensen på den strekningen? Siden bil 1 lagde kø på minst tre biler bak så tipper jeg at han kjørte litt sakte. At folk kjører forbi ved nødblink forundrer meg ikke. Blink til høyre brukes til å slippe bilen bak forbi. Å bruke nødblink er kanskje litt unormalt, men bilen bak kan ha oppfattet det som tegn til å kjøre forbi.

 

Han syntes det var utrolig at det var ungdommer som hadde utstyr vil si refleksvest og lommelykt noe han skulle skaffe dage etterpå, vil da si idag.

Refleksvest var fra 1. mars 2007 påbudt i bil. Det snodige er at politiet i praksis ikke bøtelegger mangel på refleksvest:

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Utstyr+og+sikkerhet/Refleksvest+i+bil

 

Uansett bør man ha en refleksvest i bilen for sin egen del. At ikke 50-åringen hadde fått med seg det er jo litt underlig. Hva mer har han ikke fått med seg? Vikeplikt i rundkjøringer?

 

Nødblink, er ikke det også kalt "universal parkeringsvaktavstøter", av typen "jeg parkerer litt her, sånn halvveis på fortauet mens jeg sperrer hele sykkelfeltet, og så setter jeg på nødblinken, for da er det helt ok? Folk misbruker nødblink så mye at det blir en "ulv ulv"-effekt av det.

Jeg bor i Oslo og ser daglig nødblink i forsøk på å parkere feil. Det er slike folk parkeringsvaktene bør konsentrere seg om. Ikke å ta folk som faktisk parkerer på lovlig oppmerkede plasser, men der billetten har gått ut med 5 minutter.

 

 

For det første alle kjører rolig der om natta pga det stor en del skilt. STOR ELGFARE derfor pluss at politet kjører ofte den ruten for å ta folk som kjører for fort. 80KM, pluss når det først er en bil i fronten som ligger i 80 så kommer det en del bak så blir det bare sånn.

 

Lurer på hvor du får kø hele tiden ifra jeg? Pga folk lager ikke kø når de ligger i fartsgrensen :)

Lenke til kommentar

For det første alle kjører rolig der om natta pga det stor en del skilt. STOR ELGFARE derfor pluss at politet kjører ofte den ruten for å ta folk som kjører for fort. 80KM, pluss når det først er en bil i fronten som ligger i 80 så kommer det en del bak så blir det bare sånn.

 

Lurer på hvor du får kø hele tiden ifra jeg? Pga folk lager ikke kø når de ligger i fartsgrensen :)

Du skrev jo selv at det var seks biler etter hverandre. Det er det man kaller kø. Du skrev også at bil nr 1 kjører i 75 km/t. Det er 5 km/t under fartsgrensa. Var det forresten 75 på speedometeret eller på GPS? I så fall kan den faktiske farten ha vært enda lavere. Ikke rart det blir kø da.

 

Vi var vel seks biler etter hverandre og jeg var bil nr 3. Bil nr 1 kjører vel i 75 KM og PLUTSELIG kommer det en rev / katt eller hva det var for noe.

 

Det er størst elgfare i skumringen. Om natta kan man fint holde fartsgrensa uten at det går ut over sikkerheten. (Men med så mange enøyde biler med feil justerte lys så skjønner jeg hvorfor enkelte lusekjører.) Politiet tar ikke folk selv om de ligger 5-10 km/t over. Det er verstingene de er ute etter. Jeg har selv blitt forbikjørt av politiet om natta. Da holdt politibilen ca. 100 km/t i 90-sonen. Politiet hadde det ikke travelt. Da ville de i så fall ha kjørt mye fortere og hatt sirene på.

 

Edit: Folk på forumet her bør, så langt det er mulig, prøve å begrense hvor mye tekst de quoter. Kutt ut quote som ikke er relevant i svaret. Da blir det lettere å lese og mindre å scrolle :)

Endret av bb79
Lenke til kommentar
kø m1 (gj fr fra lat. cauda 'hale')

1 rekke av ventende personer el. kjøretøyer stille seg, stå, kjøre i kø / bryte ut av køen / snike i køen

2 siste delen av en militæravdeling på marsj slutte seg til køen / ta køen passe på at ingen blir igjen / siste del av deltakerne i en konkurranse havne langt bak i køen

3 om e forh: underplagg for kvinner som ble brukt for å få skjørtet til å stå ut bak

4 støtestokk i biljard el. couronne

Lenke til kommentar

Uff opplevde noe litt skummelt idag. Driver med lett lappen og hadde landeveis kjøring i dag. Jeg kjørte varadero (Første gang jeg har kjørt alene) Og kjørelæreren kjørte en Yamaha. Det regna som faen og blåste som faen. KJørelæreren fant en strekning som vi kjørte litt fram og tilbake på, vi hadde et fast stoppsted hvor vi stoppet for at han skulle kommentere kjøringa mi, og så var det en runde til. Etter at vi hadde stoppa og prata, kjørte vi tilbake igjen.

 

Plutselig ser jeg en bil stå på jordet vedsidan veien og stusser litt på det, men fortsetter. Så kjører læreren forbi meg og blinker til siden, vi stopper i en slags busslomme Og han sier ''Så du det'' Jeg kjønte ikke hva han pratet om. Den bilen som kjørte ut? Så begynte jeg og tenke på den som sto på jordet, og det viste seg at den hadde mista kontrollen i svingen og kjørt rett ut på jordet. Og fordi jeg så et par sek i speilet gikk jeg glipp av det. Vi kjørte til bake for å sjekke, og alt hadde gått bra.

 

Denne situasjonen skremte meg litt, det at jeg faktisk ikke så bilen kjøre ut og at kjørelæren sa at hvis vi hadde kjørt tilbake 30 sek tidligrer kunne det gått galt. Kommer til å være mye mer oppmerksom fra nå av.

Lenke til kommentar

Var en ulykke i dags morgen ved Asker.

 

Det som hadde skjedd var at en bil hadde sikkert kjørt for fort og ikke sett det plutselig ble bråstopp eller at han lå fornærme noe som gjorde at han tok å kjørte hardt inn i bilen nr 2 som igjen tok med seg bil nr 3 som igjen tok med seg bil nr 4. Bil nr 3 og to var hardt skadet front og bak.

 

Vist han bakerste sjåføren brukte mobil håper jeg han mister lappen eller mister lappen uansett. Å lage så farlig situasjon og ikke klarer å følge med bilene foran sier seg selv at han ikke hadde trengt lappen i mine øyner. Det regnet også i dag så hold deg lenger bak da ettersom bremselengden fordobler seg nesten :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg veit ikke bare spekulasjon men de fleste kjør i ræva er mest pga mobilbruk har jeg hørt. Men kan være feil. Men han fortjener uansett samme straff. Kanskje jeg skrev litt rart men samme straff er fortjent uansett. :new_woot:

Den påstanden var relativt modig - i alle fall uten støttende empiri. Godt du ser at det ikke nødvendigvis stemmer.

Lenke til kommentar

Å faen! Feite damer som røyker samtidig som de kjører burde vært skutt. I dag møtte jeg på ei slik ei midt i en sving, på en landevei, med en fotgjenger gående på min side av veien. Ikke at det er så stort problem, men når den feite røykedama kjører midt i veien, så blir det forbanna vanskelig å få til dette.

 

Så du som holdt på å lage skade for x antall tusen; Gå å dø, gjør oss alle andre en tjeneste!

Lenke til kommentar

Nødblink er ikke til for å unnskylde ulovlig parkering :)

 

Personlig rekord: Halvannen time på nødblink på "parkering forbudt" i Nedre Slottsgate i Oslo uten å komme tilbake til gul lapp på ruta :whistle:

 

Er omreisende servicetekniker med varebil, og av og til går man lei av å lete etter parkeringsplass når man er på tjuende runda i kvadraturen og egentlig bare skal inn til en kunde i maks fem minutter...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Uhm, en vanlig parkeringsbot ligger vel på 500kr (hvertfall den jeg fikk på mandag (som jobben selvsagt må betale :p )), skulle jeg tatt meg fri en halv dag uten lønn hadde jeg tapt 840kr. Men, jeg er enig med serviceteknikeren over her, noen ganger er det umulig å finne brukbare parkeringsplasser. Apropo parkeringsplasser, skulle inn på et kjøpesenter og jobbe i dag, men kunne faen ikke parkere i parkeringshallen, makshøyden var 210 cm i innkjøringspartiet (2. etg.), jeg kunne fint kommet meg inn i 1. etg, men der var det selvsagt innkjøring forbudt, slik at man må gjennom 2. etg. Idiotisk.

Lenke til kommentar

Jeg tar aldri sjanser når det gjelder parkering i Oslo Sentrum. Her gjelder det å ha alt 110% på det reine. Dessuten svir en bot såpass mye, at jeg heller tar meg en halv dag fri uten lønn enn å få bot.

 

Jeg hater å ta sjanser, men av og til må det til for å få gjort jobben. Regner med ca et parkeringsgebyr i halvåret, og tar bare sjanser på offentlige områder, de private selskapene er håpløst firkanta (og dyre).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...