Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Ja, her er du inne på det samme igjen. De som kjører fortest har størst rett til å ferdes på veien. Alle andre har bare å flytte seg.

Det er ikke det jeg mener. Det er ingen som er tjent med at det dannes unødvendige køer på veien. Folk flest vil gjerne holde fartsgrensen. Og det burde de få lov til uten at noen skal leke politi eller stå på sin rett til å kjøre så sakte de vil. Hvis man kjører såpass sakte at man er til hinder for andre i trafikken, ja da må man bare flytte på seg. Sånn er det dessverre. Det er en grunn til at traktorer ikke får lov til å kjøre på motorvei.

Det er jo ikke det det er snakk om. Om du ligger i 80 i 80-sona, så holder du jo fartsgrensa. Hva er problemet da? Vil folk kjøre OVER fartsgrensa, så får de komme seg forbi selv.

 

 

Faktisk har jeg sett traktorer på E18 i hundre sonen de har faktisk lov til det når de har gule lys på seg. Så selv at politet bare kjørte forbi uten å gjøre noe.

 

En gang kjørte militær bil foran en stor lastebil i 30 i hundre sonen politet kjørte bare forbi. Dette er fordi de har lov til dette :p. Men traktorer har å holde seg unna men de har faktisk lov ettersom gult lys betyr de kan bryte trafikkreglene på noen måter.

 

Kjører jeg i 80 KM og noen vil forbi ja, da får de kjøre forbi men vist de gjør det helt idiotisk så får de kjeft ifra meg. Gjort det engang og han fyren sa unnskyld osv. Jeg er ikke redd for å gå ut å prate med folk.

 

Der jeg jobber kom det noen uten kjørelys men med de lysene som bare går på bakken. Dette var helt ny bil og jeg ble blenda. Utrolig nok er ikke det ofte jeg blir blenda men noen ganger blir jeg. Sa ifra til han og han bare sa: Trodde de skrudde seg på automatisk og skulle ringe steder der han kjøpte bilen også spørre hvorfor de ikke skrur seg på automisk som han hadde fått beskjed om at de skulle. Dagen etter kjørte han med lysene sine på :). Han takket og bukket ^.^.

 

Eller har du bare de som viser fingeren når du blinker på de.

 

 

Kanskje på tide å sette på fjernlysene mot de bilene som kjører med de idiotiske lysene så kanskje de forstår at hvordan folk blir blenda at de får igjen :)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. Gult lys lar de ikke bryte trafikkreglene. Gult blinkende lys skal brukes til å markere unormalt kjøremønster.

 

Skrev kanskje litt feil men med unormalt kjøremønster så kan de uansett ligge langt under hastigheten enn hva hastigheten er. Noe som kan bli veldig ille når folk kommer i 80 KM bak også skal noen hive seg til venstre ifra høyre når de ligger i 30+?

Lenke til kommentar

I praksis har jeg ingen problemer med å komme meg forbi folk som kjører ujevnt (dvs. 70-90 km/t på 80-sonen). Jeg foretrekker å ha dem bak meg i stedet for at jeg plutselig må bremse opp rett før en bakke fordi fyren foran havnet i en sving.

 

Å legge all skyld på lusekjøreren fremst er heller ikke helt rettferdig. Ofte burde bil nr. 2 og nr. 3 bak være litt mer våken og kjøre forbi i stedet for å ligge og runke bak i flere mil med gode forbikjøringsmuligheter. Jeg har selv sittet på noen som er ekstremt forsiktige med forbikjøringer. De er så forsiktige at de på en 1 km lang rett strekning ikke tør å kjøre forbi fordi det i enden kommer en møtende bil.

 

En kombinasjon av lusekjører + nølere bak med null erfaring med forbikjøring skaper derfor unødvendige lange køer. Der det er mulig så kjører jeg forbi hele køen, etter hvert. Enkelte steder er dette ikke mulig på grunn av dobbelt sperrelinje eller fysisk sperre. For eksempel 90-sonene sør for Trondheim og utenfor Drammen der det er autovern som blokkerer.

 

Slike veier er jo såpass sikre og man burde fint kunne holde 90 km/t. Da blir det ekstrent irriterende når den fremste bilen putrer avgårde i 80 km/t uten å slippe forbi noen. Enkelte andre steder har ikke sperrelinje, men er såpass uoversiktlige at det gjør forbikjøring vanskelig. Da burde den fremste bilen være snill og ta en pause :p

 

Jeg er på ingen måte en råkjører. Men jeg innrømmer at jeg foretrekker å ligge litt over fartsgrensa når vær og føre tillater det. Det er dessuten mer optimalt for sjettegiret, og jeg kommer fortere fram. Det er ikke fordi jeg har dårlig tid. Det er bare slik jeg foretrekker å ha tempoet mitt. Akkurat på samme måte som at enkelte folk går fortere enn andre.

Lenke til kommentar

Enig, er jo greit at folk ikke gidder og kjøre forbi heller, men da må dem jo holde goood avstand til bilen foran. Så er det opp til han bak som kommer om han gidder og kjøre forbi. Har noen forresten opplevd å se et sted hvor dem har sånn midtrabatt i midten av veien og det ikke er plass til å slippe forbi en bil ? På siden om man evt får motorstopp, eller får en ambulanse i bakruta. Hva blir egentlig det lovlige alternativet om man får en ambulanse bak seg der ?

Lenke til kommentar

Da bør man bryte fartsgrensen så mye som man selv føler at man klarer å mestre, for å være minimalt til hindring for ambulansen. Kravet om fri vei har prioritet over skiltene. Det er skjelden lenge imellom strekningene der det er mulig å legge seg såpass ut til siden at det går greit for ambulansen å passere.

 

Motorstopp må man planlegge sånn at det ikke skjer når man er på motorvei der man er til vesentlig ulempe for resten av trafikken. Man blir bøtelagt og får kjeft om man presterer å få det til f.eks i en trang tunell.

Lenke til kommentar

Kanskje på tide å sette på fjernlysene mot de bilene som kjører med de idiotiske lysene så kanskje de forstår at hvordan folk blir blenda at de får igjen :)?

Tror folk lærer av slikt. Husker godt rett etter jeg hadde fått sertifikatet og var en tur over svenskegrensa. Som de fleste sikkert vet, så er det ikke alltid belysning på veiene i Sverige, så jeg kjørte med fjernlysene på, og da jeg kom til en bakke kom det en bil i motgående felt. Jeg tenkte ikke på at jeg kjørte med fjernlys, men denne karen ble åpenbart litt forbanna så han skrudde på alt han hadde av fjernlys. Tre tusenmetringer på taket, to tusenmetringer i front, pluss de vanlige lampene. Skal si jeg fikk en støkk da :p Så ikke veien i det hele tatt og var nesten på vei ut i grøfta. Nå er jeg mer påpasselig rundt lysbruk, og pleier også å manuelt heve/senke kjørelysene hvis det er fare for at selv normale kjørelys kan blende.

 

Jeg er på ingen måte en råkjører. Men jeg innrømmer at jeg foretrekker å ligge litt over fartsgrensa når vær og føre tillater det. Det er dessuten mer optimalt for sjettegiret, og jeg kommer fortere fram. Det er ikke fordi jeg har dårlig tid. Det er bare slik jeg foretrekker å ha tempoet mitt. Akkurat på samme måte som at enkelte folk går fortere enn andre.

Akkurat slik er jeg og. Det er ikke snakk grove fartsovertredelser, men rundt 10km/t fortere enn grensa, noen litt ganger mer, noen ganger litt mindre. Alt etter mengde trafikk, lokasjon, veistandard og så videre. Kjører aldri fortere enn fartsgrensa i 30 og 40-sona, da det ofte er enn meget god grunn til at det er såpass lav fartsgrense der, men ser ingen problemer med å ligge i 60 på forkjørsvei i 50-sona, eller litt over 90 i 80-sona. Jeg har på ingen måte problemer med å ligge bak folk som jevnt holder fartsgrensa, men hvis du aldri når 75 i 80-sona kommer jeg nok til å kjøre forbi deg ved en passende anledning.

 

Hva blir egentlig det lovlige alternativet om man får en ambulanse bak seg der?

Hva det lovlige alternativet er vet jeg ikke, men jeg vet hva jeg ville gjort. Jeg ville peisa på som bare faen. Mener det var en på forumet her som for en tid tilbake havna i en slik situasjon, bare med en politibil i utrykning, og han ble visst oppringt av politiet i etterkant og fikk skryt for god dømmekraft hvis jeg husker rett. Edit: var vel dette innlegget.

 

For bare noen få uker siden havnet jeg i en lignende situasjon der jeg lå i venstre felt og ventet på grønt lys. Det kom en ambulanse bak meg med lys og lyd og hele pakka, men jeg hadde ikke mulighet til å legge meg til høyre siden det var tettpakket med biler, ikke var det mulig å presse seg så langt til høyre eller venstre at ambulansen kunne kommet forbi heller. Hva gjorde jeg? Jeg bare peisa på og kjørte på rødt. Hva annet skulle jeg gjort? Det er jo en ekstraordinær situasjon, så jeg tror neppe man ville fått noe straff. Det er jo snakk om liv her.

Endret av raid2
Lenke til kommentar

Har et spørsmål her: Når det er sykkelfelt i veibanen på begge sider, kun atskilt fra bilveien med en linje, er det lov til å sykle i "feil" retning da? Altså ligge på venstre side. Det er så enormt irriterende, da det ikke er plass til å møte noen.

Så vidt meg bekjent er det ikke det. Sykkelen regnes som et kjøretøy, og vi har høyrekjøring i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har et spørsmål her: Når det er sykkelfelt i veibanen på begge sider, kun atskilt fra bilveien med en linje, er det lov til å sykle i "feil" retning da? Altså ligge på venstre side. Det er så enormt irriterende, da det ikke er plass til å møte noen.

I veibanen regnes en syklist som kjørende. Så det er like forbudt for syklister som for bilister å sykle i feil retning.

 

Ikke bare er det irriterende og strengt forbudt, det er farlig. Tenk deg hva som skjer hvis to syklister møtes på det smale sykkelfeltet på Elgeseter bru i Trondheim samtidig som en buss passerer i kollektivfeltet rett ved siden av (og bare så det er sagt, i rushtiden passerer det busser konstant her). Vi får en veldig skummel situasjon.

 

Er det veldig, veldig vanskelig å sykle rett vei i sykkelfeltet får man heller sykle på fortauet.

 

EDIT: Jeg har opplevd flere ganger å møtes som beskrevet over. Og begynner å lure litt på om jeg skal reagere litt neste gang jeg opplever dette. Noen forslag?

Endret av A-Jay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er faktisk på Elgseter bru jeg har opplevd det flest ganger. Spesielt irriterende når jeg føler meg "snill" som treningssykler der det er sykkelfelt, men allikevel må stoppe opp av slike grunner.

 

Endret: Er også litt på utkikk etter en måte og få sagt i fra på.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Det er faktisk på Elgseter bru jeg har opplevd det flest ganger. Spesielt irriterende når jeg føler meg "snill" som treningssykler der det er sykkelfelt, men allikevel må stoppe opp av slike grunner.

Nå er det dog litt irriterende at det er dårlig tilrettelagt for de som skal over på "feil side" uten å bytte side. Men det er ingen unnskyldning for å oppføre seg som en totalt idiot og på egoistisk vis utsette andre syklister som følger trafikkreglene for fare.

 

Skal jeg over på "feil side" bruker jeg enten lyskrysset ved kinoen og undergangen (eller lyskrysset) ved Studentersamfundet for å bytte side, eller så sykler jeg rolig på fortauet og tar hensyn til fotgjengerne der.

 

EDIT: Faktisk synes jeg politiet skulle ta seg en tur dit med Adresseavisa og Under Dusken på slep og bøtelegge de som sykler feil vei. Det er ikke alle steder det er like farlig, men på Elgeseter bru kan en litt uheldig møting fort ende under et busshjul.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

På Elgeseter bru virker det ofte som om folk er både blinde, dumme og hensynsløse, ja. I tillegg til de som sykler feil vei i sykkelfeltet har vi jo de som sykler på riktig side av veien i forhold til retningen, men som likevel velger å sykle slalom mellom fotgjengerne på fortauet.

 

I Trondheim er de også utrolig dårlige til å merke fartshumpene. Det er greit nok at det av og til står skilt i begynnelsen av gata, men det er pokker ikke alltid så lett å se hver enkelt hump. Og når man gjerne må ned i gangfart for ikke å skalle hodet i taket, så går det fort ut over både bilen, lasten og menneskene inni hvis man oppdager en hump litt for sent (selv om man bare kjører i underkant av 30).

 

I gaten der jeg bor mangler ikke bare merkinga på hver enkelt hump, men der er heller ikke skiltet på annen måte. Fryktelig irriterende, og i verste fall dyrt og smertefullt for den som kjører inn i gata for første gang og ikke ser humpen som kommer fem meter etter rundkjøringa.

Lenke til kommentar

Kjørte på 23 veien den veien med Oslofjordtunnelen.

 

Vi var vel seks biler etter hverandre og jeg var bil nr 3. Bil nr 1 kjører vel i 75 KM og PLUTSELIG kommer det en rev / katt eller hva det var for noe. . Fyren var sikkert 50 år og var helt borte liksom. Setter på nødblink osv. Bil nr: Kjører vel så nærme at han hiver seg ut i venstrefelt og kjører videre. Jeg stopper med nød-blink selv midt i veien pga veit ikke hva som skjedd osv. Ender med at bil nr 4 bare hiver seg ut i venstrefelt når det kommer bil i mot.

 

Tenker ingen på at de som har nød blink trenger eventuelt hjelp? Ente med at jeg og dama og fyren sto igjen og dama på med refleksvest og jeg ga min refleksvest til fyren pga han ikke hadde. Gjorde meg ingenting pga jeg mer i skauen pga skulle se etter dyret ettersom han sa han hadde truffet det. Han fyren hadde aldri kjørt på et dyr selv og trodde det var en katte og han var en katte elsker. Han syntes det var utrolig at det var ungdommer som hadde utstyr vil si refleksvest og lommelykt noe han skulle skaffe dage etterpå, vil da si idag.

 

Håper han gjør det og synes jeg gjorde en god gjerning. Roet ned fyren og dama pluss lette etter dyret pluss spurte fyren kanskje tre ganger er du 100% sikker på at du klarer å kjøre? Han sa ja, og endte med at han lå bak meg hele veien før han svingte opp før Oslofjordtunnelen mot Drøbak.

 

Men igjen rart ikke folk stopper tenkt deg vist det var kollisjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nødblink, er ikke det også kalt "universal parkeringsvaktavstøter", av typen "jeg parkerer litt her, sånn halvveis på fortauet mens jeg sperrer hele sykkelfeltet, og så setter jeg på nødblinken, for da er det helt ok? Folk misbruker nødblink så mye at det blir en "ulv ulv"-effekt av det.

 

Apropo det, jeg så i dag en lastebil som hadde parkert ganske idiotisk for å laste ut varer, han hadde slått på nødblink, og faktisk satt opp varseltrekant 2 meter bak bilen ...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Vi var vel seks biler etter hverandre og jeg var bil nr 3. Bil nr 1 kjører vel i 75 KM og PLUTSELIG kommer det en rev / katt eller hva det var for noe.

Hva er fartsgrensen på den strekningen? Siden bil 1 lagde kø på minst tre biler bak så tipper jeg at han kjørte litt sakte. At folk kjører forbi ved nødblink forundrer meg ikke. Blink til høyre brukes til å slippe bilen bak forbi. Å bruke nødblink er kanskje litt unormalt, men bilen bak kan ha oppfattet det som tegn til å kjøre forbi.

 

Han syntes det var utrolig at det var ungdommer som hadde utstyr vil si refleksvest og lommelykt noe han skulle skaffe dage etterpå, vil da si idag.

Refleksvest var fra 1. mars 2007 påbudt i bil. Det snodige er at politiet i praksis ikke bøtelegger mangel på refleksvest:

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Utstyr+og+sikkerhet/Refleksvest+i+bil

 

Uansett bør man ha en refleksvest i bilen for sin egen del. At ikke 50-åringen hadde fått med seg det er jo litt underlig. Hva mer har han ikke fått med seg? Vikeplikt i rundkjøringer?

 

Nødblink, er ikke det også kalt "universal parkeringsvaktavstøter", av typen "jeg parkerer litt her, sånn halvveis på fortauet mens jeg sperrer hele sykkelfeltet, og så setter jeg på nødblinken, for da er det helt ok? Folk misbruker nødblink så mye at det blir en "ulv ulv"-effekt av det.

Jeg bor i Oslo og ser daglig nødblink i forsøk på å parkere feil. Det er slike folk parkeringsvaktene bør konsentrere seg om. Ikke å ta folk som faktisk parkerer på lovlig oppmerkede plasser, men der billetten har gått ut med 5 minutter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...