Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Du er kanskje ikke klar over at disse 80 km/t-kjørerne egentlig kjører i 70-75 km/t bare? Hvis man ligger helt fremst i en kø på 50 biler og det ikke er noen biler foran seg så burde det ringe en bjelle.

 

Folk flest tror at man kan kjøre så sakte man vil fordi det er alles rett. Og at fartsgrensen kun er øvre fartsgrense. Men det går an å bruke litt sunn fornuft. På godt tørt sommerføre ser jeg stadig folk som lusekjører. Det vitner om dårlig dømmekraft og kjøreerfaring.

 

Om man selv ikke tør eller klarer å holde fornuftig fart så bør man i alle fall vike for de som vil forbi.

Så 80 var visst ikke 80 likevel nei.

 

Hva med alle disse som tror at fartsgrensen er nedre fartsgrense. Det er jo faktisk de som tar feil. Hvorfor kritiserer du ikke dem?

 

La oss si at jeg holder fartsgrensen i henhold til GPS, og du kommer i 120 km/t bakfra. Bør jeg da sporenstreks kjøre i grøfta, bare fordi du anser 120 km/t for å være en fornuftig hastighet? Ja/nei.

Endret av Konformisten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, men om vedkommende ligger bak deg over en lengre strekning og tydelig signaliserer at han vil forbi så bør du enten;

a) hjelpe til for å få til en trygg forbikjøring der hvor det er mulig.

b) kjøre til siden når det er fysisk og praktisk mulig for deg

 

Du er ikke tjent med å ha en slik bilist bak deg, uansett hvor gode eller dårlige grunner han har for å ville kjøre for fort.

Lenke til kommentar

Jeg tror du undervurderer hvor mange råkjørere det er rundt omkring. Når man har kjørt en del, blir man etter hvert lei av å kjøre til siden hver gang en fartssynder dukker opp i bakspeilet. For å være ærlig mistenker jeg en del her inne for å tilhøre denne gruppen. Jeg slipper folk forbi der det føles fornuftig, men det er uaktuelt å tenke på det hele tiden.

Lenke til kommentar

Eg kjører ca 10 mil på veien pr dag, så eg har nok av møter med råkjørere.

 

De fleste "råkjørere" eg får bak meg innfinner seg som regel med at de har en bil fremfor seg og legger seg 3 sekunder(eller mer bak) og holder samme hastighet frem til de får en forbikjøringsmulighet.

 

De andre, de som faktisk nesten henger på kroken min og ligger på midtstripa 50% av tiden for å se etter forbikjøringsmuligheter vil eg ikke ha bak meg. Derfor sørger eg for at de kan utnytte enhver mulighet til å kjøre forbi som de kan få, og/eller så kjører eg til siden.

 

Dette gjør eg like mye pga min egen sikkerhet(eg vil IKKE ha de i ræva mi om eg må bremse, eller at de kræsjer når de kjører forbi), men også fordi lovverket sier at eg skal det. Eg skal ikke være til unødvendig hinder for annen trafikk, og eg skal opptre hensynsfylt. Å da ikke slippe noen bak meg som ÅPENBART VIL/SKAL forbi er et brudd på begge disse reglene, om det forekommer over en lengre strekning.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Jeg ble opplært til at dersom det kommer en bak som vil forbi skal jeg ikke foreta meg noe som helst.

 

Dvs.:

 

1: Holde korrekt og jevn hastighet, hverken øke eller slakke av.

2: Ligge akkurat som vanlig i kjørefeltet, hverken legge meg ut eller inn.

 

Jeg ble derimot oppfordret til å kjøre inn på en busslomme, rasteplass el.l., om mulig, for å avverge eventuelle farlige forbikjøringer (det er mange idioter som overvurderer egne reaksjonsevner i trafikken).

 

Dette praktiserer jeg etter beste evne, men merker jeg har en tendens til å legge meg litt ut for å gi bedre plass... Kjører etter vist hastighet på speedo, forrige eier justerte det selv og etter egen test med GPS viser det seg å være nøyaktig til og med 80 km/t og inntil 5 km/t misvisning ved 100 km/t. Blir likevel tatt igjen og forbikjørt relativt ofte, selv om jeg tar igjen flere selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er eg ikke uenig i. Om en bak vil forbi meg så mener eg ikke at eg senker hastigheten og kjører ut på veiskulderen umiddelbart. Men så snart det for eks er en forbikjøringsmulighet så legger eg meg mer til høyre(holder samme hastighet) og reduserer hastigheten min i det øyeblikket bilen bak har kommet såpass langt i forbikjøringen at det er for sent å avbryte. Det er det eg mener med å bidra til en forbikjøring.

Lenke til kommentar

Var en historie i et bobilmagasin for noen stund siden angående en ekstremt saktekjørende bobilkusk. (Tror jeg har nevnt det før). Via registeringsnummer tilegnet politiet seg mobilnummeret til føreren, som fikk pålegg å kjøre til siden eller sette opp farta, ellers ble det lappmist.

Dette skal jeg huske på. Jeg har flere ganger i sommer sett bobiler som ikke holder fornuftig fart og som har skapt lange køer uten å slippe forbi noen. Jeg tenkte med en gang: «Scheisse, zhe Germans ist hier again!» Men neida, det viste seg å være norsk bobil.

 

 

La oss si at jeg holder fartsgrensen i henhold til GPS, og du kommer i 120 km/t bakfra. Bør jeg da sporenstreks kjøre i grøfta, bare fordi du anser 120 km/t for å være en fornuftig hastighet? Ja/nei.

Det er normalt ikke så ekstremt. Men jeg ser ofte folk ligge ca. 100 km/t på speedometeret i 80-sonen. Hvis de vil forbi så har du ingen rett til å leke politi og sperre for dem. Du skal heller ikke momentant kjøre i grøfta. Det går fint an å slakke av idet personen kjører forbi slik nomore beskriver.

 

 

Jeg tror du undervurderer hvor mange råkjørere det er rundt omkring. Når man har kjørt en del, blir man etter hvert lei av å kjøre til siden hver gang en fartssynder dukker opp i bakspeilet. For å være ærlig mistenker jeg en del her inne for å tilhøre denne gruppen. Jeg slipper folk forbi der det føles fornuftig, men det er uaktuelt å tenke på det hele tiden.

Får jeg spørre hvor lang kø det vanligvis er bak din bil? Er det vanligvis bare et par biler eller er det mer enn ti biler? Hvis det bare er et par biler så klarer disse råkjørerne fint å kjøre forbi selv uten hjelp. Hvis det er en lang kø du skaper så bør du vurdere å slippe de forbi. Kjører du på en lang strekning med doble sperrelinjer bør du også svinge til siden.

Lenke til kommentar

Får jeg spørre hvor lang kø det vanligvis er bak din bil? Er det vanligvis bare et par biler eller er det mer enn ti biler? Hvis det bare er et par biler så klarer disse råkjørerne fint å kjøre forbi selv uten hjelp. Hvis det er en lang kø du skaper så bør du vurdere å slippe de forbi. Kjører du på en lang strekning med doble sperrelinjer bør du også svinge til siden.

Vanligvis ikke så mange, men svært ofte én. Pleier å kjøre til siden når det blir tre eller flere biler bak meg.

 

Jeg lurer fremdeles på hvorfor du bare kritiserer dem som følger fartsgrensene, men ikke folk som bryter dem. Det fremstår som litt ubalansert. Kanskje dette er avslørende også for din egen kjørestil?

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10045021

 

Det jeg irriterer meg mest er vel egentlig folk som ikke bruker lysene sine. Der det er vanskelig å komme ut er enda farligere ettersom du ikke ser noe lys ifra biler som kommer.

 

Lurer på hva som skjer da vist du eventuelt skulle krasje pga dusten ikke hadde lys og du trodde det var klart.

 

Har et kryss der jeg bor og du ser bare blader, folk bruker lysene for å komme seg ut men når folk kjører uten hjelpe meg noen neste ulykker for å si det sånt.

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

Jeg lurer fremdeles på hvorfor du bare kritiserer dem som følger fartsgrensene, men ikke folk som bryter dem. Det fremstår som litt ubalansert. Kanskje dette er avslørende også for din egen kjørestil?

Jeg mener selv at så lenge man holder fartsgrensene eller forsvarlig fart i forhold til vær, føre og trafikkforhold så er det trygt. En som holder høyere fart er i alle fall ikke til hinder for noen. Så lenge denne «råkjøreren» holder tre sekunders avstand til bilen foran så gjør ikke vedkommende noe galt.

 

Men å lusekjøre uten å ha noen som helst anelse om hva som foregår bak seg er direkte trafikkfarlig. Man irriterer folk bak seg som gjerne vil holde høyere tempo. Det framprovoserer farlige forbikjøringer. Hadde den fremste bilen svingt unna eller holdt høyere fart ville ikke disse forbikjøringene vært nødvendig.

 

Jeg ferdes ofte på veiene og har sett at lusekjørerne ikke holder jevn fart. De ligger ofte i 70 km/t i svingene, men peiser på til 90 km/t på rettstrekkene. Trailersjåfører blir nok sinna fordi de ikke får holdt jevn fart.

 

De du kaller «råkjørere» og som det er mange av i Norge kjører bare 10 km/t over fartsgrensa. De har jeg ingen hensikt i å kritisere. Norske veier har kunstig lave fartsgrenser. Mange veier i Norge har blitt rettet opp og fått bedre veistandard. Bilene har også blitt bedre og sikrere. Allikevel har fartsgrensa vært den samme som på 70-tallet.

 

Mange vil jo påstå at økt sikkerhet i bilene ikke automatisk betyr at man kan holde høyere fart. Utviklingen på bilene har gått fremover de siste 40 årene. En vanlig personbil i dag har kortere bremsestrekning og bedre veggrep enn en tilsvarende gammel bil. Det er derfor unødvendig å ha så lave fartsgrenser. Våre svenske naboer har på tilsvarende veistandard høyere fartsgrenser enn oss. Har de et ønske om at folk vil dø i trafikken, eller?

 

Folk som kjører 50 km/t over er de virkelig farlige råkjørerne. Heldigvis er det få av dem i dette landet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For så vidt enig i det første avsnittet, men at folk følger tre sekunders-regelen hører dessverre til unntakene. Som lovlydig person er det minst like irriterende når bilister kliner seg opptil støtfangeren, kanskje også uten at de har noen hensikt om å kjøre forbi.

 

Hvorvidt fartsgrensene er for lave blir ganske subjektivt. De kan ikke settes med utgangspunkt i at 30-åringer som kjører Audi A6 4.2 skal være fornøyde. Vi har en stor variasjon av trafikanter, mht. kjønn og alder. Det gjelder også bilenes kjøreegenskaper, som du var inne på. Eldre folk med undermotoriserte biler finnes også ute i trafikken, og de har vel ikke noen mindre rett til å mene noe om fartsgrensene.

 

Jeg er ikke enig i at svensk og norsk veistandard kan sammenlignes. I Norge er det en langt større andel av svingete, oppsprukne krøtterstier. Mange steder kan det sikkert argumenteres for at fartsgrensene er satt for lavt. Men på de dårlige veiene vi har, er vel så ofte den generelle fartsgrensen på 80 km/t for høy. Saken blir ikke stort bedre når de nevnte gamlingene "tvinges" til å kjøre fortere enn de føler seg bekvemme med.

Lenke til kommentar

Håpløst. Kan ikke folk gå fremfor med et godt eksempel for den yngre generasjonen? Var nettopp og hentet i SFO og bevitnet da en farlig situasjon fremprovosert av en eldre herremann. Langs veien stod det en guttunge som skulle over. Han kunne tydeligvis trafikkreglene, stoppet fint opp på siden av veien, såg seg til begge sider og signaliserte på ingen måte at han var på vei til å løpe over, men at han ventet på at det var klart. Dessverre var det ingen overgang i nærheten så dette var nok eneste alternativet hans. I en 60-sone.

 

Så kommer det en eldre herremann kjørende i 40km/t eller tilsvarende, godt under fartsgrensen i det minste, ser gutten, og tenker tydeligvis at han skal hjelpe han over og stopper opp for å slippe han over. Gutten vet plutselig ikke hva han skal gjøre da det er tydelig at han har blitt lært opp til å vente. Og så skjer det mest utrolige. Mannen fløyter på gutten! Snakk om å gjøre gutten en bjørnetjeneste... Kanskje gutten regner med at bilene stopper neste gang og bare løper over? Genialt.

Lenke til kommentar

Så igår når jeg kjørte hjem fra jobb en moped uten baklys! Veldig smart du.

Bilen foran meg svingte over i andre kjørefelt og jeg lurte på hva i svarte han drev med, satt på fjernlysene og ser en moped så vidt i mørket. Hadde jeg ikke hatt bil foran meg hadde jeg kanskje kjørt rett i baken på han, det var 70 sone.

Lenke til kommentar
Hvorvidt fartsgrensene er for lave blir ganske subjektivt. De kan ikke settes med utgangspunkt i at 30-åringer som kjører Audi A6 4.2 skal være fornøyde.

Selv har jeg ikke sett noe klar sammenheng mellom de som kjører fort og hvilken type bil de kjører. I Norge trenger man ikke mer enn en 1,2-liters motor for å kunne holde de fartene som er lovlig her. Det er ofte de unge uerfarne sjåførene med gamle slitne Golf 1,6 som gjerne vil tråkke litt ekstra på gassen.

 

 

Vi har en stor variasjon av trafikanter, mht. kjønn og alder. Det gjelder også bilenes kjøreegenskaper, som du var inne på. Eldre folk med undermotoriserte biler finnes også ute i trafikken, og de har vel ikke noen mindre rett til å mene noe om fartsgrensene.

Jeg ser ofte det omvendte. Eldre folk har bedre økonomi og kjører nye og moderne biler. Å holde fartsgrensa i dette landet under normale værforhold burde enhver som har rett til å ferdes på veien kunne klare. Er man så skrøpelig at man ikke klarer det så bør man la være å kjøre og ikke utsette samfunnet for fare. Hvis de eldre føler seg usikre så bør de i alle fall ta en liten pause og slippe køen forbi seg. De har det vel ikke travelt?

 

 

Jeg er ikke enig i at svensk og norsk veistandard kan sammenlignes. I Norge er det en langt større andel av svingete, oppsprukne krøtterstier. Mange steder kan det sikkert argumenteres for at fartsgrensene er satt for lavt. Men på de dårlige veiene vi har, er vel så ofte den generelle fartsgrensen på 80 km/t for høy. Saken blir ikke stort bedre når de nevnte gamlingene "tvinges" til å kjøre fortere enn de føler seg bekvemme med.

Sverige har også mange svingete og dårlige veier. Jeg har selv kjørt på noen av disse i innlandet, utenfor hovedfartsårene. Det er ikke disse veiene jeg snakker om. Ta for eksempel RV3 gjennom Østerdalen. Der er det milevis med øde landskap uten hus eller avkjørsler. Veien der er også rett og fin. Før har det vært 90-sone der, men nå er det maks 80 hele veien. Selv på de nye partiene nord for Elverum er det bare 80-sone til tross for at veien er like rett og fin som mange 90-soner er på E6.

 

Tilsvarende hovedveier i Sverige (og nå snakker jeg ikke om firefelts motorvei eller krøtterstier) har 90-100 sone utenfor tettbygde strøk og 70-sone ved tettbygde strøk. Innlandsvegen gjennom Mora, Østersund og Storuman er et eksempel. I Norge er det henholdsvis 80-sone og 60-sone som gjelder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sverige har også mange svingete og dårlige veier. Jeg har selv kjørt på noen av disse i innlandet, utenfor hovedfartsårene. Det er ikke disse veiene jeg snakker om. Ta for eksempel RV3 gjennom Østerdalen. Der er det milevis med øde landskap uten hus eller avkjørsler. Veien der er også rett og fin. Før har det vært 90-sone der, men nå er det maks 80 hele veien. Selv på de nye partiene nord for Elverum er det bare 80-sone til tross for at veien er like rett og fin som mange 90-soner er på E6.

 

Tilsvarende hovedveier i Sverige (og nå snakker jeg ikke om firefelts motorvei eller krøtterstier) har 90-100 sone utenfor tettbygde strøk og 70-sone ved tettbygde strøk. Innlandsvegen gjennom Mora, Østersund og Storuman er et eksempel. I Norge er det henholdsvis 80-sone og 60-sone som gjelder.

Du sammenligner svenske veier som er høvelig dimensjonert for trafikken med norske veier som er underdimensjonert for trafikken.

 

Det har vært økende trafikkmengde og flere ulykker på de veiene du nevner de siste årene, derfor er det nødvendig med reduserte fartsgrenser. Hadde veien vært utvidet og tilpasset den faktiske trafikkmengden med færre avkjørelser, forbikjøringsfelt, midtdeler, alternative vei for syklister/fotgjengere osv (noe som man er langt flinkere på i Sverige enn i Norge) kunne man hatt 90 på disse veiene, kanskje til og med 100 på noen strekninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du sammenligner svenske veier som er høvelig dimensjonert for trafikken med norske veier som er underdimensjonert for trafikken.

 

Det har vært økende trafikkmengde og flere ulykker på de veiene du nevner de siste årene, derfor er det nødvendig med reduserte fartsgrenser. Hadde veien vært utvidet og tilpasset den faktiske trafikkmengden med færre avkjørelser, forbikjøringsfelt, midtdeler, alternative vei for syklister/fotgjengere osv (noe som man er langt flinkere på i Sverige enn i Norge) kunne man hatt 90 på disse veiene, kanskje til og med 100 på noen strekninger.

Har du noen gang kjørt på disse veiene jeg nevner? Jeg har flere ganger kjørt både gjennom strekningen i Sverige og den i Norge. RV3 gjennom Østerdalen er ikke så trafikkert som man skulle tro. De som skal fra Oslo til Trondheim kjører ofte via E6 over Dovre. Jeg observerer at godt over halvparten av bilene ved krysset på Stange fortsetter rett fram mot Hamar. Og tilsvarende møter jeg mer trafikk så snart jeg tar av RV3 ved Ulsberg og kommer inn på E6 igjen.

 

De få gangene jeg har møtt mye trafikk gjennom Østerdalen er ved spesielle anledninger som jul og påske. Men da er E6 mye verre. Under normal trafikk er Østerdalen ganske øde. Det kan være 30 minutters kjøring mellom tettstedene der. Mange områder har lange oversiktlige rettstrekninger hvor trærne har blitt kuttet godt ut på hver side. Det er også få av- og påkjørsler i disse øde områdene. Her kunne det fint ha vært 90-sone. I tettbygde strøk er det allerde i dag 60- og 50-sone.

 

Innlandsvegen i Sverige strekker seg også gjennom mye ødemark uten befolkning. Men også der er det til dels store tettsteder. Jeg mener å ha hørt at tungtrafikk ofte kjører innlandsvegen hvis de for eksempel skal fra Oslo til Tromsø. Den veien har omtrent like stor last, om ikke mer, enn RV3 og omtrent like god veistandard som RV3.

 

Jeg kan forresten ikke huske å ha sett så mye gang- og sykkelsti langs innlandsvegen. Langt ute i ødemarka er det ikke mange fotgjengere uansett. Det er vel kun ved tettstedene det er sykkelsti, men her er jo fartsgrensa lavere.

 

Edit: leif

Endret av bb79
Lenke til kommentar

Selv har jeg ikke sett noe klar sammenheng mellom de som kjører fort og hvilken type bil de kjører. I Norge trenger man ikke mer enn en 1,2-liters motor for å kunne holde de fartene som er lovlig her. Det er ofte de unge uerfarne sjåførene med gamle slitne Golf 1,6 som gjerne vil tråkke litt ekstra på gassen.

I så fall er det stor forskjell på våre observasjonsevner. Av de bilene jeg stadig ser i bakspeilet, er det mistenkelig ofte en av følgende:

 

1) Audi

2) SUV

3) Varebil

4) Råner

 

Jeg ser ofte det omvendte. Eldre folk har bedre økonomi og kjører nye og moderne biler. Å holde fartsgrensa i dette landet under normale værforhold burde enhver som har rett til å ferdes på veien kunne klare. Er man så skrøpelig at man ikke klarer det så bør man la være å kjøre og ikke utsette samfunnet for fare. Hvis de eldre føler seg usikre så bør de i alle fall ta en liten pause og slippe køen forbi seg. De har det vel ikke travelt?

Ja, her er du inne på det samme igjen. De som kjører fortest har størst rett til å ferdes på veien. Alle andre har bare å flytte seg.

 

Sverige har også mange svingete og dårlige veier. Jeg har selv kjørt på noen av disse i innlandet, utenfor hovedfartsårene. Det er ikke disse veiene jeg snakker om. Ta for eksempel RV3 gjennom Østerdalen. Der er det milevis med øde landskap uten hus eller avkjørsler. Veien der er også rett og fin. Før har det vært 90-sone der, men nå er det maks 80 hele veien. Selv på de nye partiene nord for Elverum er det bare 80-sone til tross for at veien er like rett og fin som mange 90-soner er på E6.

Du nevner bare én vei her, som antakelig er vår beste riksvei. Hva med alle de andre hovedveiene som knytter sammen de store byene, f.eks. E18, E16 og RV7? Førstnevnte er full av flaskehalser, de to andre minner mer om krøtterstier. Tilsvarende eksempler finnes ikke i nabolandet. Svenskene er også langt flinkere til å hogge ned krattet i veikanten, så veiene blir mer oversiktlige.

 

Jeg mener alt dette har feil fokus. Fartsgrensene er ikke hovedproblemet i Norge, det er veistandarden.

Lenke til kommentar

Ja, her er du inne på det samme igjen. De som kjører fortest har størst rett til å ferdes på veien. Alle andre har bare å flytte seg.

Det er ikke det jeg mener. Det er ingen som er tjent med at det dannes unødvendige køer på veien. Folk flest vil gjerne holde fartsgrensen. Og det burde de få lov til uten at noen skal leke politi eller stå på sin rett til å kjøre så sakte de vil. Hvis man kjører såpass sakte at man er til hinder for andre i trafikken, ja da må man bare flytte på seg. Sånn er det dessverre. Det er en grunn til at traktorer ikke får lov til å kjøre på motorvei.

 

 

Du nevner bare én vei her, som antakelig er vår beste riksvei. Hva med alle de andre hovedveiene som knytter sammen de store byene, f.eks. E18, E16 og RV7? Førstnevnte er full av flaskehalser, de to andre minner mer om krøtterstier. Tilsvarende eksempler finnes ikke i nabolandet. Svenskene er også langt flinkere til å hogge ned krattet i veikanten, så veiene blir mer oversiktlige.

 

Jeg mener alt dette har feil fokus. Fartsgrensene er ikke hovedproblemet i Norge, det er veistandarden.

Jeg er helt enig med deg at veistandarden i Norge er dårlig. Vi har som et av de rikeste landene i verden det dårligste veinettet. Det er ikke fordi det koster så mye å bygge vei på grunn av fjell og fjorder. Andre land har også dette. Faktisk så er budsjettet for norske veier like stort som budsjettet for svenske veier. Men ikke tro at Svenskene har perfekte veier heller. Der har jeg selv ferdes på ganske så hullete og svingete veier. De har i alle fall gjort noe riktig når de har 1600 km med motorvei mens vi har 200 km.

 

Poenget mitt var at hvis man sammenligner to lignende veier i Norge og Sverige så har vi lavere fartsgrenser. Jeg kjenner ikke til E18, E16 og RV7 så godt at jeg kan uttale meg der. Men basert på de kjøreturene rundt om i Norge og Sverige så mener jeg at vi har lavere fartsgrenser enn våre naboer, til tross for at vi også har kuttet trærne og rettet ut veiene våre.

Lenke til kommentar

Ja, her er du inne på det samme igjen. De som kjører fortest har størst rett til å ferdes på veien. Alle andre har bare å flytte seg.

Det er ikke det jeg mener. Det er ingen som er tjent med at det dannes unødvendige køer på veien. Folk flest vil gjerne holde fartsgrensen. Og det burde de få lov til uten at noen skal leke politi eller stå på sin rett til å kjøre så sakte de vil. Hvis man kjører såpass sakte at man er til hinder for andre i trafikken, ja da må man bare flytte på seg. Sånn er det dessverre. Det er en grunn til at traktorer ikke får lov til å kjøre på motorvei.

Det er jo ikke det det er snakk om. Om du ligger i 80 i 80-sona, så holder du jo fartsgrensa. Hva er problemet da? Vil folk kjøre OVER fartsgrensa, så får de komme seg forbi selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...