Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri sagt at du ikke har lov til å leie en motorsykkel. Poenget er bare at du "fører" fortsatt et motorkjøretøy, og skal derfor følge reglene som kjørende. Du har dermed f.eks ikke lov teknisk sett til å gå med en motorsykkel på en gangvei, men jeg tviler veldig på at noen vil klage på det uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri sagt at du ikke har lov til å leie en motorsykkel. Poenget er bare at du "fører" fortsatt et motorkjøretøy, og skal derfor følge reglene som kjørende. Du har dermed f.eks ikke lov teknisk sett til å gå med en motorsykkel på en gangvei, men jeg tviler veldig på at noen vil klage på det uansett.

 

Jojo, men å måtte oppholdeseg der vanlig motorkjøretøy oppholder seg når man leier den er jo i praksis det samme som et forbud.

 

AtW

Lenke til kommentar

Du har ikke lov å lei en moped på gangfeltet eller noe :p. Kompisen min fikk politiet i nakken pga det og dermed vist han ikke flyttet seg ifra fortauet og ut på veien så fikk han bot.

 

Husker ikke hvor stor den var men jeg sitter enda igjen med ???.

 

 

Hadde en jævelig idiot her om dagen. Skulle kjøre forbi en bil og legger meg ut osv. Dette er motorvei med tofelt.

 

En idiot kommer bak meg etterhvert og ser ikke køen foran meg og ender med at bremsene skriker. og dama hans skaller hodet i dashbordet. :p. Han kjører helt oppi ræva med hele tiden og endelig kommer det et sted jeg kan legge meg inn fordi ikke orket idioten. Ender med at han skal prøve å kjøre forbi meg på høyresiden. Ender med at jeg legger meg inn uansett og farten var da 100. Jeg brukte blinklys og tre sekunder før jeg legger meg inn. Da kjører han helt oppi ræva mi og jeg ser i speilet og plutselig viser han meg fingeren. Ender bare med at jeg trår på bremsen hardt også gasser på igjen og dama hans slår hodet i dashbordet (Tror ikke hun brukte belte) og fyren bremser og etter det kjører han forbi på høyre side der han tar av å smiler. Deretter peker jeg forover og ender med at hans sine bremser skriker mer pga det sto kø der han skulle av :p. Herregud for en idiot pluss at fyren var sikkert 60+ nærmere 70. Sier bare stakkars dame..

 

Eller opplevde jeg to studenter på moped som bare hiver seg ut ifra en vei der de har vikeplikt foran meg jeg tuter og får fingeren tilbake og på andre siden kommer det en lastebil og tuter skikkelig som hender med at han ene kjører rett ned i grøfta :p Idiot av en fyr på moped når man kommer i 60 KM. Han tok bare moped opp og kjørte som faen igjen. Var trimmet for å si det slikt. Lastebilen bare kjørte videre uten å stoppe og jeg så faktisk da i speilet at mopeden kjørte forbi den og forsvant. Hva tenkte de på? De hadde bare hjelm på og ikke noe annet moped klær på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et hypotetisk spørsmål: I tunneler og på broer er det ofte forbudt å gå og sykle. Hva skal man juridisk sett gjøre om man får motorstopp et sted det ikke er mulighet til å svinge av eller lov til å være fotgjenger (f.eks dytte en bil).

 

Det er flere tunneler som har SOS plasser. Sånne små plasser med SOS telefon osv, der er det faktisk lov å gå. I oslofjord tunnelen er det ikke noe sånt og der må man faktisk bare bli sittende med varselblink til en fyr kommer og hjelper deg. Dette ser de på kameraer i taket og ofte hender de ringer til NAF osv.

Lenke til kommentar

Et hypotetisk spørsmål: I tunneler og på broer er det ofte forbudt å gå og sykle. Hva skal man juridisk sett gjøre om man får motorstopp et sted det ikke er mulighet til å svinge av eller lov til å være fotgjenger (f.eks dytte en bil).

stoppe i veien og sette ut varseltrekant vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Et hypotetisk spørsmål: I tunneler og på broer er det ofte forbudt å gå og sykle. Hva skal man juridisk sett gjøre om man får motorstopp et sted det ikke er mulighet til å svinge av eller lov til å være fotgjenger (f.eks dytte en bil).

stoppe i veien og sette ut varseltrekant vil jeg tro.

 

Sett på nødblink, ring bilberging og ta på refleksvest før man går ut å setter ut varseltrekant.

Lenke til kommentar

Apropos varseltrekant...

 

§ 1-6. Varsling ved nødstans

Er kjøretøy plassert til fare eller hinder for trafikken og det ikke straks flyttes til egnet sted, skal føreren varsle andre kjørende med varseltrekant, nødsignallys eller på annen måte. Varseltrekanten skal plasseres i god avstand - om mulig minst 150 m - fra kjøretøyet slik at andre kjørende kan se det i tide. Bilfører skal bruke refleksvest når han beveger seg utenfor bilen.

 

Jeg ser ofte folk plassere varseltrekanten et par meter unna bilen. Andre ganger ser jeg den klassiske; varseltrekanten står på taket på bilen. Her er det noen som har sovet i timene.

 

Jeg er enig med BaronSlask og AtW, det var unødvendig kjøring av Andzel. Rask nedbremsing uten grunn er både farlig og forbudt. Greit nok at den andre sjåføren oppførte seg som en dust. Andzel gjør ikke saken noe bedre. Dessuten var begge disse to førerne mer opptatt av hverandre enn å følge med på trafikken.

 

Andzel: Husker du denne tråden du startet?

Se og tenkt over har du gjort noe sånt? Har du nesten forårsaket en alvorlig ulykke pga du så på ei eller noe?

 

Ikke bli en av de som på videoen blir distrahert i trafikken og forårsaker en ulykke. Dette er ikke ment som et personangrep. Det er et forsøk på å forandre holdningen til bilførere slik at ulykker kan unngås.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hmm,historien din er litt uklar,menfølgende skjer sånn jeg forstår det:

 

1. Du ligger i venstre felt og blokkerer selv om du ikke skal kjøre forbi de på høyre side.

2. Du kjører inn i et annet felt derdu har vikeplikt og forstyrrer føreren i feltet

3. Du foretar en farlig nedbremsing rett før vedkommende.

 

AtW

 

Jeg kjører forbi folk.

2: Ingen jeg har vikeplikt for pga motorvei. Så det er ikke lov å kjøre forbi på høyreside.

3: Pga, han tar nesten ræva mi pluss viser meg fingeren.

 

Vist dere ikke forstår hva jeg mener så glem saken..

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

Du nevner at du kommer i kø i venstrefeltet. Loven sier at det er lov å kjøre forbi til høyre hvis farta i venstrefeltet er bestemt av et kjøretøy foran, eller når det er kø. Samtidig skulle han inn i det høyre feltet lenger fram for å ta av. Istedenfor å la han kjøre forbi som han har rett til, bryter du vikeplikt ved feltskifte og legger deg foran han. Når han tydelig viser sin misnøye, svarer du med å bremse hardt. Du må da skjønne at dette ikke var bra? Alle har gjort dumme ting, og det er greit å klage på seg selv i trafikken også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Get a room?

 

På vei hjem fra jobb tidligere i kveld så havnet det en bil bak meg med selvmontert xenon. Og fjernlys.

 

Jeg forbannet denne bilisten og etter litt bremsing og lignende så svingte jeg inn på en bussholdeplass.

 

Når jeg så etter en stund kom nærmere Enebakk så jeg blålys. Og nevnte bil. Og en politimann som så på lysene.

 

 

:love:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg forbannet denne bilisten og etter litt bremsing og lignende så svingte jeg inn på en bussholdeplass.

 

Når jeg så etter en stund kom nærmere Enebakk så jeg blålys. Og nevnte bil. Og en politimann som så på lysene.

Det er godt å høre at politiet stopper disse bilistene. Om det ikke blir bøter så får i alle fall vedkommende en liten lærepenge. Det var forresten bra at du svingte inn på en holdeplass og slapp bilen forbi. Hadde bare alle 80 km/t-kjørerne gjort det samme så ville Norge vært en bedre plass å leve i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er godt å høre at politiet stopper disse bilistene. Om det ikke blir bøter så får i alle fall vedkommende en liten lærepenge. Det var forresten bra at du svingte inn på en holdeplass og slapp bilen forbi. Hadde bare alle 80 km/t-kjørerne gjort det samme så ville Norge vært en bedre plass å leve i.

Enig, alle som respekterer fartsgrensene er en pest og plage for samfunnet. De burde helst slutte å eksistere.

Lenke til kommentar

Du er kanskje ikke klar over at disse 80 km/t-kjørerne egentlig kjører i 70-75 km/t bare? Hvis man ligger helt fremst i en kø på 50 biler og det ikke er noen biler foran seg så burde det ringe en bjelle.

 

Folk flest tror at man kan kjøre så sakte man vil fordi det er alles rett. Og at fartsgrensen kun er øvre fartsgrense. Men det går an å bruke litt sunn fornuft. På godt tørt sommerføre ser jeg stadig folk som lusekjører. Det vitner om dårlig dømmekraft og kjøreerfaring.

 

Om man selv ikke tør eller klarer å holde fornuftig fart så bør man i alle fall vike for de som vil forbi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om man selv ikke tør eller klarer å holde fornuftig fart så bør man i alle fall vike for de som vil forbi.

Da skulle man heller ikke hatt "Permis de Conduire" som det het i gamle dager :)

 

Jeg var med kona på første time på "traffikalsk grunnkurs" da hun tok det. Det var stort sett info om og rundt førerkort- og -klasser. I tillegg til generell oppførsel i trafikken, og selvfølgelig den klassiske "herregud-jeg-kvalte-motoren-nå-stryker-jeg". Dette er jo (som kjent?) ikke tilfelle. Man kan alltid være uheldig motorkveling er ikke strykgrunnlag. Derimot er ekstrem saktekjøring og/eller usikkerhet i høyeste grad strykgrunnlag.

Kjører man konsekvent 60 i 80-sonen på oppkjøring (på "normale" forhold) så stryker man. Venter man for lenge i f.eks en rundkjøring, så stryker man.

 

Altså, "lusekjørere" uten grunn har mistet grunnlaget for å inneha førerkort.

Derved også, i praksis er det "forbudt" å kjøre unødvendig sakte.

 

Var en historie i et bobilmagasin for noen stund siden angående en ekstremt saktekjørende bobilkusk. (Tror jeg har nevnt det før). Via registeringsnummer tilegnet politiet seg mobilnummeret til føreren, som fikk pålegg å kjøre til siden eller sette opp farta, ellers ble det lappmist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...