Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Men han gjør det bevist, han legger seg ut er ikke sikkert det noen foran han noe som kan gjøre at han fyren bak blir sikkerlig irritert og gjør noe dumt etterpå og det betyr at han trenger ikke å gjøre noe dumt på den veien han er på. Men neste vei, fordi folk blir irriterte og det varer lenge hos nordmenn har jeg oppdaget hos folk.

 

Faktisk kan han bli bøtelagt og vist dette fører til ulykke er det faktisk han som får en skyld og ikke han bak eller noen av de andre som irriterer seg skikkelig.

 

Og ser du ikke skiltene så tror jeg du må åpne øynene mer ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke helt hva jeg blir irritert av. At en fyr sperrer veien min i 30 sekunder hvor jeg allikevel ville holdt lav fart på grunn av fotoboksen. Eller at en annen gnom ligger i venstrefil i flere kilometer og ikke reagerer på lyshorn.

 

Det er ikke så lett for meg å se skiltene fordi jeg ligger i 120 km/t i 80-sonen vettu :p Dessuten har Norge kunstig lave fartsgrenser mange steder. Fotoboksene er satt ut slik at Staten A/S skal få nok penger i år også.

 

Edit: Jeg blir faktisk mer irritert på idiotene som ligger i 60-70 km/t etter fotoboksen. Denne ruta kjører jeg flere ganger i uka. Ofte blir jeg hengende bak slike gnomer helt til veien deler seg ved Bjørvika. I dette tilfellet ville folk som Tee-Zee lagt seg i høyrefila så snart fotoboksen er passert, ikke sant?

Endret av bb79
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enhver som ofte kjører strekningen det er snakk om vet at Tee-Zee ikke endrer trafikkbildet noe som helst ved å gjøre som han gjør. 90 i venstrefeltet på E6, ja, da skaper du nok litt av hvert, 60 i venstrefeltet i Vålerengatunnelen mellom tunnelåpningen og fotoboksen, absolutt ikke. Her går trafikken i begge felt i samme hastighet 12 timer i døgnet, og "hold høyre" er det få som bryr seg om.

 

Grunnen til det er at de som skal videre på E18 legger seg til venstre allerede ved Helsfyr (dvs par hundre meter før tunnelen), fordi venstre felt gjennom tunnelen blir høyre felt på E18 etter tunnelen, og ved å bytte felt tidlig slipper du å havne i feltbytte-klammeriet rett før Bispelokket (der Mosseveien møter E18). Noen må være først i køen, og her har Tee-Zee valgt å være det for å hjelpe medtrafikanter. Om han hadde lagt seg i venstre felt og kjørt i 60 fordi han skal til Sandvika som alle andre hadde ingen sagt noe på det.

 

Hadde han ordlagt seg noe alá "jeg ligger i venstre felt som er mest hensiktsmessig for min videre kjøring fordi jeg skal videre på E18, så kommer det en bak meg som blinker og blir irritert fordi jeg holder fartsgrensa i den korte strekningen hvor det er en fotoboks" så hadde nok irritasjonen vært rettet et annet sted.

 

Poenget mitt er bare at om han legger seg til venstre fordi han skal rett frem etter tunnelen eller om han gjør det for å sperre veien/hjelpe er et fett -han ville kjørt forbi fotoboksen i 60 km/t uansett. I 99% av situasjoner hadde jeg vært enig med debattantene som har uttrykt sin misnøye, men akkurat her har jeg en fot innenfor Tee-Zee's dør.

 

Jeg er enig at Ola Nordmann ikke skal leke politi, og jeg sier absolutt ikke at slik oppførsel er greit, men jeg prøver bare å komme med litt fakta rundt denne situasjonen. Man skulle jo nesten tro det var snakk om en murvegg på autobahn så het som diskusjonen har blitt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kan jo hende Tee-Zee er noen som irriterer deg etter fotoboksen :). Pluss er klarer du ikke å se skiltene eller å se fotoboksen så er det din feil og jeg ser at det blir litt feil at han er en mamma som må passe på så godt voksne folk. Skulle egentlig ikke ha lappen dere.

 

@ raid2 :

 

Jeg kan godt ligge i 70 der uten problem men jeg må ned nesten i 60 KM på mitt speddometer pga folk ikke kan kjøre fartsgrensen veit du. Pluss om jeg vil kjøre 90 der er det mitt problem og ikke han sitt problem? Pga boksen er jo uansett ikke drift i 24/7 men toppens ti dager.

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

Statistisk sett kan jeg bryte fartsgrensen i syv år før jeg blir tatt. Det gjør ikke noe om jeg kjører såpass fort at jeg ikke ser skiltene. Dette er tross alt år 2010. Jeg har jo GPS som varsler meg med lydsignal når jeg nærmer meg. Jeg kjøpte selvfølgelig toppmodellen som måler sidevegs akselerasjon og klarer å varsle i tuneller også.

 

Den svingen kan fint tas i 100 km/t. Hvis det er ingen biler der kan jeg holde enda høyere fart hvis jeg kjører inn i tunellen i venstre felt og kutter inn mot høyre felt og deretter exiter svingen bredt mot venstre igjen. Den svingen er jo bare barnemat i forhold til Nürburgring :p

Lenke til kommentar

Statistisk sett kan jeg bryte fartsgrensen i syv år før jeg blir tatt. Det gjør ikke noe om jeg kjører såpass fort at jeg ikke ser skiltene. Dette er tross alt år 2010. Jeg har jo GPS som varsler meg med lydsignal når jeg nærmer meg. Jeg kjøpte selvfølgelig toppmodellen som måler sidevegs akselerasjon og klarer å varsle i tuneller også.

 

Den svingen kan fint tas i 100 km/t. Hvis det er ingen biler der kan jeg holde enda høyere fart hvis jeg kjører inn i tunellen i venstre felt og kutter inn mot høyre felt og deretter exiter svingen bredt mot venstre igjen. Den svingen er jo bare barnemat i forhold til Nürburgring :p

 

Nå er det sjelden svingradiusen som er avgjørende på fartsgrensene, med unntak av i rundkjøringer så er det jo en veldig liten andel av svingene i 50-sone+ man ikke kan holde 100 km/t i sånn rent teknisk.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kan jo hende Tee-Zee er noen som irriterer deg etter fotoboksen :). Pluss er klarer du ikke å se skiltene eller å se fotoboksen så er det din feil og jeg ser at det blir litt feil at han er en mamma som må passe på så godt voksne folk. Skulle egentlig ikke ha lappen dere.

 

@ raid2 :

 

Jeg kan godt ligge i 70 der uten problem men jeg må ned nesten i 60 KM på mitt speddometer pga folk ikke kan kjøre fartsgrensen veit du. Pluss om jeg vil kjøre 90 der er det mitt problem og ikke han sitt problem? Pga boksen er jo uansett ikke drift i 24/7 men toppens ti dager.

Den er på oftere enn 10 ganger. Den har bare vært på i 10 dager tilsammen i året.

Lenke til kommentar

Jeg kan godt ligge i 70 der uten problem men jeg må ned nesten i 60 KM på mitt speddometer pga folk ikke kan kjøre fartsgrensen veit du. Pluss om jeg vil kjøre 90 der er det mitt problem og ikke han sitt problem? Pga boksen er jo uansett ikke drift i 24/7 men toppens ti dager.

 

Ja, jo, er jo forsåvidt enig i dette.

 

Problemet og årsaken til oppstusset her er at veien blir sett på som en motorvei med et ytre "høyhastighetsfelt" når det egentlig burde blitt sett på som to veier parallelt i samme retning adskilt med fysisk sperre. At veien kanskje er ment som det førstnevnte er en ting, men veien blir jo ikke brukt på den måten.

 

Det er langt mer logisk å holde fartsgrensa i høyre felt, sant? Tenk at veien er to høyrefelt så slipper man å irritere seg over de som ikke greier holde minst 75 til venstre gjennom Ekebergtunnelen. Det fungerte for meg, og nå har de drøyt 2.5 kilometerne blitt en av få road-rage frie soner i Oslo :roll: For øvrig er fartsgrensa fra åpningen i Vålerengatunnelen fram til Ekebergtunnelen 60 (blir så 70 i Ekebergtunnelen).

 

Selv gir jeg langt faen i hvor fort andre kjører forbi boksen, det angår ikke meg uansett. Selv om fotoboksen er avslått mange dager i året og oddsen er på min side tar jeg ingen sjanser, man har jo tross alt ingen informasjon om hvilke dager det er.

Lenke til kommentar

Den svingen kan fint tas i 100 km/t. Hvis det er ingen biler der kan jeg holde enda høyere fart hvis jeg kjører inn i tunellen i venstre felt og kutter inn mot høyre felt og deretter exiter svingen bredt mot venstre igjen. Den svingen er jo bare barnemat i forhold til Nürburgring :p

 

Nå er det sjelden svingradiusen som er avgjørende på fartsgrensene, med unntak av i rundkjøringer så er det jo en veldig liten andel av svingene i 50-sone+ man ikke kan holde 100 km/t i sånn rent teknisk.

 

AtW

Det er maaaange svinger i 50-soner som fint kan kjøres i 100 km/t. Fartsgrensene er der på grunn av andre veier, trafikk, hus, lyskryss osv. Dessuten settes de med hensyn til vinteren. Tar man bort disse elementene og kun ser på selve veien kan den fint kjøres i mye høyere hastighet, på en tørr sommerdag uten trafikk. Jeg har selvfølgelig ikke gjort dette. Jeg snakker bare rent hypotetisk.

 

Det var det jeg skulle fram til med Vålerengatunnelen. Man kan fint holde mye høyere fart der enn folk flest er klar over. Selv kjører jeg i 60 km/t på grunn av fotoboksen. Og mine foregående innlegg var ikke seriøst ment egentlig.

Lenke til kommentar

Faktisk kan han bli bøtelagt og vist dette fører til ulykke er det faktisk han som får en skyld og ikke han bak eller noen av de andre som irriterer seg skikkelig.

Det er ikke høyere fartsgrense i venstrefeltet, så hvordan får man skylda i en ulykke for å ligge i fartsgrensa like før en fotoboks?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det morsomme her er at mens denne personen får en liten smekk på lanken og en "fyfy, sånt skal vi ikke ha noe av" for å ha blokkert et fotgjengerfelt, så står en annen parkeringsgestapo med tommestokk og måler avstand til innkjøringa til en enveiskjørt gate med millimeter-presisjon. Ser stasien spankulere stolt og fornøyd med blokka si hver eneste dag etter å ha bøtelagt uskyldige mennesker for trivielle overtredelser hvor absolutt ingen blir berørt av "feilparkeringen".

 

Skulle gjerne blitt parkeringsvakt for å få slike goder, men jeg ville nok aldri blitt ansatt siden jeg har fornuft og evne til å handle etter skjønn..

Lenke til kommentar

Motorsyklister med konstant fjernlys - jeg vet at de bruker dette for å lettere bli observert i trafikken, men her er et newsflash: Jeg ser dere uten også!

 

Ta på en refleksvest, så ser Hjalmar på 87 år dere også. Refleksvest på motorsykkel skulle forresten vært påbudt. Da hadde jeg sluppet å miste nattesynet hver gang en motorsykkel kjørte forbi...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Refleksvest på motorsykkel skulle forresten vært påbudt. Da hadde jeg sluppet å miste nattesynet hver gang en motorsykkel kjørte forbi...

Ser du ikke en motorsykkel uten at de bruker refleks burde faktisk DU komme deg ut av trafikken. Jeg er forsåvidt enig i at å kjøre med fullt lys om dagen er idiotisk, og det er det òg når du kjører imot andre biler uansett tid på døgnet.

Lenke til kommentar

Var vel ikke det som er poenget. Poenget var akkurat at dersom de absolutt vil gjøre seg ekstra synlig, så får de bruke noe annet enn fjernlys.

 

Er dessuten et problem med mange motorsykler at det skal veldig liten vektfordeling bakover på sykkelen før nærlyset lyser rett oppover. I tillegg er det nok mange 16-åringer med lettsykkel som har funnet ut at de får bedre lys ved å justere dem opp, samtidig med montering av ekstra sterke pærer eller xenonkit.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på at enkelte som vil være mer synlige kan bruke det, og gjøre det påbudt. Det er òg bare enkelte 16-åringer som gjør dette. Det er alltid de som gjør noe dumt som er i flertallet. Jeg har f.eks ikke tenkt å gjøre det med min lett-mc. Jeg kjører og tenker "Sjåføren i den bilen er en tilbakestående idiot, og kommer ikke til å se meg eller stoppe for meg".

Lenke til kommentar

@tor_erik:

Jeg kjører motorsykkel selv.

Men jeg må si meg absolutt enig. Kjøring med konstant fjernlys på sykkelen bevitner om en mindre intelligent "pilot".

 

@Sk!ppy:

Det er faktisk ikke lett i et (uoversiktlig og tett) trafikkbilde å få øye på en motorsyklist. Spesielt ikke om det regner eller er dårlig sikt. Så det å forlange at enkelte ikke har noe i trafikken å gjøre basert på dette grunnlag bevitner heller om din uerfarenhet i trafikken.

 

Jeg kjører som sagt sykkel selv, har faktisk 20-sesongs "jubileum" i år. Det var en artikkel i medlemsbladet til NMCU for en stund siden angående dette med refleksvest/fjernlys/bli-sett problematikken.

Det viste seg at refleksvest ikke var så synlig som "alle" trodde og skapte derfor en falsk trygghet. Fjernlys var riktignok mer synlig, men det skapte unødig irritasjon i trafikkbildet.

Det som faktisk hjelper er refleks*armer* og/eller "neonfarget" hjelm.

Dessverre er det slik at klesdesignerne ikke følger med i tiden og fortsetter å lage skinnjakker i søke mørke farger, samt tøybekledning i mørk blå eller mørk rød. Altså ingen fordelaktige farger. Men igjen, de skal jo sko seg økonomisk de også, så det finnes jakker med refleksarmer. Men prisen er ofte 2-3x en "normal" jakke.

Hjelmprodusentene er faktisk begynt å komme med flæsje farger, og min neste hjelm blir nok av den hysterisk blendende knall gule typen.

 

Jeg nevnte innledningsvis at jeg heller ikke synes det er noe "sjakktrekk" å kjøre med fjernlys på sykkelen, så derfor, når jeg møter dem i bil, setter jeg på alt jeg har av lys. Xenon, ekstralys, fjernlys osv.. Dette får stå på til jeg har passert syklisten.

Kjører jeg sykkel, viser jeg fingeren til fjernlysfjottskolten istedet for å "hilse" som alle gode MC-piloter gjør til hverandre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...