Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Den setningen var siktet til Kiire, som tydeligvis mente politiet ville straffe meg for å ligge i fartsgrensen i venstrefeltet forbi en fotoboks. :)

Selvfølgelig KAN det være en nødsituasjon også. Det kan komme noen i feil fil på motorveien også. Jeg anser det som like sannsynlig at noen har såpass hastverk at liv eller helse står i fare p.g.a. 30 sekunder som at det kommer noen imot meg på motorveien.

Det virker som om du tror jeg ligger slik i flere kilometer, nomore. Det er absolutt ikke tilfelle. Det er snakk om maks 500 meter forbi en fotoboks. Jeg slipper gladelig folk forbi etter dette. Jeg er ikke noe glad i å ha folk rett bak meg, jeg heller.

Det har hendt at noen har blinket på meg idet jeg har ligget der, men når jeg har pekt på fotoboksen har de vært takknemlige likevel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok snakk om noe lenger enn 500 meter vil eg tro, men eg ser hvor du vil hen.

Problemet er bare det at du ikke har lov til å gjøre det du gjør. Om vedkommende kjører for fort av en gyldig grunn så vil vedkommende enten få boten frafalt eller betale den med glede. Om vedkommende er en notorisk fartsfantom så har du i praksis hindret fotoboksen å gjøre sin jobb(som er å bøtelegge de som kjører for fort i håp om at de slutter med dette). Mao vil de ikke lære noe av det, men fortsette slik.

At du gjør det er jo sikkert bare sjarmerende for de lokalkjente. Eller til nøds et innslag på Norges herligste. Men se for det at mange begynner å gjøre akkurat det samme? Nei takk. Forhold deg til regelverke som oss andre. Gamle hattekjørere som kjører for sent og venstrefilsronkere har vi nok av i fra før. Vi trenger IKKE flere.

Lenke til kommentar

Det er faktisk snakk om MAKSIMALT 500 meter. Har du i det hele tatt kjørt den aktuelle strekningen?

Hvis du ikke har fått med deg hele diskusjonen, så er dette en slags stille protest fra min side. Nettopp for å hindre at fotoboksen gjør jobben sin. Den er idiotisk plassert, og stedet har en latterlig lav fartsgrense.

Jeg har ingen rett til å gjøre det, men jeg ser på den som en pengemaskin som ikke har noe som helst med trafikksikkerhet å gjøre.

Jeg forsvarer ikke idiotkjørere, men å plassere en tilnærmet usynlig fotoboks midt i en tunell, gjøre at skiltene som varsler om den er lite synlig og samtidig sette ned fartsgrensen fra 80 til 60 700 meter før boksen, er rett og slett et sleipt triks for å få inn mer penger.

Endret av Tee-Zee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Igjen, uansett hvordan du vrir og vrenger på det; det gjør det ikke mer lovlig. Hvordan skal bilen bak vite at det "bare" dreier seg om 500m? Hva om han må til legevakten i all hast og stresser seg opp i skyene fordi du blokkerer veien, og så bestemmer seg for å ta en veldig skummel forbikjøring? Du vet aldri hvorfor bilene gjør det de gjør, og derfor er det best å passe på seg selv og la politiet ta seg av de andre.

Jeg skjønner argumentene mot fotoboksen, men det gir deg ingen politimyndighet. Og det kan neppe være en pengemaskin, når den er avslått 350 døgn i året (ifølge artikkelen tidligere i tråden).

Lenke til kommentar

Igjen, uansett hvordan du vrir og vrenger på det; det gjør det ikke mer lovlig. Hvordan skal bilen bak vite at det "bare" dreier seg om 500m? Hva om han må til legevakten i all hast og stresser seg opp i skyene fordi du blokkerer veien, og så bestemmer seg for å ta en veldig skummel forbikjøring? Du vet aldri hvorfor bilene gjør det de gjør, og derfor er det best å passe på seg selv og la politiet ta seg av de andre.

Jeg skjønner argumentene mot fotoboksen, men det gir deg ingen politimyndighet. Og det kan neppe være en pengemaskin, når den er avslått 350 døgn i året (ifølge artikkelen tidligere i tråden).

Greit nok, det er dustete oppførsel med sånn blokking, men "sykehus-argumentet" er ganske tynt, la meg tippe det aldri har skjedd at noen har dødd av noe slikt fordi de ikke kom raskt nok til legevakten.

AtW

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det er faktisk snakk om MAKSIMALT 500 meter. Har du i det hele tatt kjørt den aktuelle strekningen?

Hvis du ikke har fått med deg hele diskusjonen, så er dette en slags stille protest fra min side. Nettopp for å hindre at fotoboksen gjør jobben sin. Den er idiotisk plassert, og stedet har en latterlig lav fartsgrense.

Godt mulig. Eg vet ikke hvor det er snakk om. Men hvor lang tid bruker du på 500 meter i 60-80 sonen?

Jeg har ingen rett til å gjøre det, men jeg ser på den som en pengemaskin som ikke har noe som helst med trafikksikkerhet å gjøre.

Men er det da greit om alle bilister begynner å "bøye" regler fordi de er uenige i plasseringen av fotobokser eller andre ting langs veien? Er det for eks greit om eg konsekvent legger meg på midtstripa når eg passerer bomstasjoner fordi eg er uenig i plassering og at eg mener de bare er en pengemaskin for kommunen?

Jeg forsvarer ikke idiotkjørere, men å plassere en tilnærmet usynlig fotoboks midt i en tunell, gjøre at skiltene som varsler om den er lite synlig og samtidig sette ned fartsgrensen fra 80 til 60 700 meter før boksen, er rett og slett et sleipt triks for å få inn mer penger.

Er det et krav at vedkommende som blir tatt i en fotoboks skal være enig i plassering og kunne tydelig se boksen? Altså, at vedkommende faktisk kjørte i 70-80 i en 60-sone er mindre viktig?

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Og ja, eg blir irritert når andre bilister blinker på meg på grunn av laserkontroll. Om en møtende bilist blinker på meg så tolker eg det som et faretegn. At det for eks er dyr, mennesker, biler eller andre ting i veibanen som eg må være oppmerksom på(kræsjet bil som kommer plutselig på eller lignende). For eks feil lysbruk eller at ei lyspære har tatt kvelden. Ellers er lyshornet unødvendig og kan til nøds på en dårlig dag irritere meg.

Akkurat her er jeg uenig. Jeg har flere ganger spart penger etter at noen har gjort med oppmerksom på en laserkontroll lenger framme, og det er jeg takknemlig for. Dessuten varsler de jo om en "fare" lenger framme... :p

Når det gjelder fotobokser er jeg i stand til å lese skilter og ta vare på meg selv.

Lenke til kommentar

1 blink = lysfeil

2 blink = fare

3 blink = kontroll

Dette er den standarden jeg har sett flest bruke, og også standarden jeg bruker.

Nå er det veldig skjeldent jeg bruker lyshorn om dagen, bla. som følge av at mine fjernlys nå lyser opp 100% umiddelbart i motsetning til typisk at man kan slippe bryteren så raskt at lysene ikke rekker å lyse opp nok til å blende trafikken mer enn nødvendig. Hjelper ikke å varsle noen om en fare dersom de ikke ser den pga flekker i synet uansett.

Endret av gxi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, men da er det jo greit.

Det er ikke 60 før litt lenger ned i bakken, så om man holder 100 i venstrefeltet, så er ikke det skiltet verdens letteste å legge merke til.

Jeg pleier hvertfall ikke å se ut i veikanten fire filer bortenfor på motorveien. :)

Lenke til kommentar

Vel, når du da ligger i venstre fil, hvor regner du da med at skiltet skal stå?

Det kunne nok vært bedre merking med for eks skilt som henger over veien, men folk flest er vant med at skilt står på siden av veien til høyre. Dessuten er ikke det krise om du ikke får med deg det skiltet der, så lenge du får med deg skiltet som varsler om ny fartssone. Og disse står på begge sider av veien.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selvsagt hadde det ikke vært noe problem om alle overholdt (den latterlig lave) fartsgrensen.

Jeg gjør det ikke, og jeg vet at mange med meg ikke vil kjøre i 60 på en motorvei når det ikke er noen som helst logisk grunn til det - annet enn at de skal tjene penger på fotoboksen.

Derfor fortsetter jeg, og mange med meg, i samme fart gjennom tunellen. Ser jeg da at noen helt klart ikke vet om den, så gjør jeg det jeg kan for å hjelpe de med å unngå en bot.

Samme hva du, eller andre, mener om det. :)

EDIT: Jeg regner egentlig ikke med at det skal stå et fotoboksskilt på motorveien i det hele tatt...

Endret av Tee-Zee
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du tar helt feil Tee-Zee for det første er det ikke en motorvei og for det andre er det lov å ha en fotoboks der ettersom det er en helt annen klasse enn motorvei.

Det du gjør er farlig, ulovlig og hadde en politi sett deg så kan du eventuelt miste lappen. Uansett hva dine argumenter er, og dette har skjedd før.

Tenkt deg vist han fyren bak deg har en dårlig dag veit du aldri hva han gjør? Pluss du blokkerer venstrefilen som er HELT ULOVLIG! Kan jo eventuelt skje at bilen bak deg kjører forbi deg på høyre side og da har du brud flere trafikkregler.

Du kan faktisk bli filmet av han bak deg og bli anmeld fot tullete og farlige kjøring.

I dag opplevde jeg at en fyr ikke holdt vikeplikten sin og bilen foran meg tuter og fyren som bare kjørte viste bare fingeren O.o Mye rar kjøring.

Jeg har funnet ut at jeg irriterer meg meget over folk som jukser i kø.

Eks:

Det står helt stille i høyre felt men han i venstre skal jukse og skal inn i høyre bak han kommer det biler i 80+ som må bråbremse pga idioten står helt stille og kommer ikke inn i høyre felt pga at folk ikke slipper han inn eller at det ikke går fremover. Dette gjør at køen står veldig stille også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De skiltene som vanligvis er på motorvei, er vel stort sett fartsgrenser (på begge sider når den endres) og store gule skilt som forteller deg hvor du skal.

Det hender selvfølgelig det er ett og annet elgskilt også, men stort sett er det de to ovennevnte som befinner seg på motorvei.

Lenke til kommentar

Kan noen av dere verdensmestere da garantere meg at dere hadde sett dette skiltet, og at dere hadde kjørt i 60 på den samme veien?

Om de ikke ser det skiltet (som vel hovedsaklig er myntet på de som kommer på RV190 fra Ring 3) så har de da en god sjanse til et par hundre meter lengre nedi bakken:

post-34672-1283189550,2192_thumb.jpg

Uansett så er hele diskusjonen i stor grad idiotisk da trafikken i begge filer 90% av tida består av billister som har kjørt Vålerenga-tunellen mange nok ganger til å vite om det som muligens er norges best kjente "hemmelige trafikkfelle", så trafikken flyter i 60 forbi boksen.

Endret av TøsMan™
Lenke til kommentar

Kan noen av dere verdensmestere da garantere meg at dere hadde sett dette skiltet, og at dere hadde kjørt i 60 på den samme veien?

Google fotograferer med vidvinkel. Derfor blir perspektivene litt rare og skiltet der ser ganske liten ut. I virkeligheten er det ikke så vanskelig å se skiltet.

Jeg er enig med mange andre her at det Tee-Zee gjør med å blokkere i venstrefeltet er unødvendig. Men jeg forsvarer også Tee-Zee med at dette ikke foregår over lang strekning. Jeg irriterer meg grønn hver eneste gang jeg er ute og kjører på firefeltsvei.

Nordmenn klarer fane meg ikke å kjøre riktig. Folk putrer 2 km/t fortere enn bilen til høyre og bruker 2 km for å kjøre forbi en bil. Andre ligger i venstrefila mens det er ingen biler i høyre fil. Her er saken grei for meg. Jeg bare kjører forbi på høyre side selv om at det er ulovlig. Hittil har jeg ikke hørt noen få bøter for slik forbikjøring i dette molbolandet.

Det Tee-Zee gjør er ikke verre enn det enkelte gnomer gjør. Jeg har hørt utallige historier om folk som sløver i venstre fil. «Jeg kjørte jo i 105 i 100-sonen. De ti bilene bak får bare ligge bak.» Tee-Zee er i det minste klar over hva som skjer bak bilen hans. Jeg har ofte vært borti bilister som verken reagerer på lyshorn eller lydhorn når jeg prøver å signalisere at de bør GTFO venstrefila. Hvis de ikke ser eller hører min bil, så ville de hatt store vansker med å oppdage en sykebil med full sirene bak seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...