Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Poenget mitt er at om de skal oppholde seg på veien så skal de følge alle trafikkreglene, slik resten av befolkningen må.

 

For meg virker det mer som du irriterer deg over at det går sakte med syklister. Men greit nok, jeg er enig i at de bør følge trafikkreglene (dog mener jeg at det er mindre ille å bryte de som syklist)

Det er lite jeg blir mer irritert og forbannet over enn syklister som sykler forbi køen og svinger av veien, selv om det er rødt lys. Eller syklistene som ser på vikeplikt som en regel kun bilister må følge. Det at det går sakte er langt ifra det verste.

 

(Dette gjelder selvsagt ikke alle syklister.)

 

Apropos det å kjøre sakte: På vei til Gjøvik i går forårsaket en mopedbil/elektrisk bil en rimelig lang kø. Denne lille mopedbilen kjørte i rundt 40 km/t i en 80-sone, og stoppet ikke på de mange bussholdeplassene men la seg så langt ut på kanten av veien at nesten samtlige biler kjørte forbi, selv om det kom andre imot. Dette skapte flere direkte farlige situasjoner. Hva er så vanskelig med å stoppe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Poenget mitt er at om de skal oppholde seg på veien så skal de følge alle trafikkreglene, slik resten av befolkningen må.

 

For meg virker det mer som du irriterer deg over at det går sakte med syklister. Men greit nok, jeg er enig i at de bør følge trafikkreglene (dog mener jeg at det er mindre ille å bryte de som syklist)

 

AtW

Såklart irriterter det meg når jeg ligger bak en syklist og det er såpass med trafikk i motgående retning at jeg ikke kan foreta en trygg forbikjøring, samtidig som syklisten passerer bussholdeplass etter bussholdeplass.

Lenke til kommentar

Mye kommentarer angående å ligge i rumpa.

 

Liker at folk sier de kanskje har en grunn?

 

Eneste grunnen du faktisk har å kjøre for fort som faktisk er LOV er vist det er AKUTT hjelp ellers ingenting! <--- HUSK DETTE, ingen annen GRUNN er lov!

 

Så de som faktisk følger lovene skal få skylda for at idioten skal forbi?

Bruk bremsene mer sier jeg og vis at det å ligge oppi ræva er idiotisk. De har heller ikke lov til dette. Hvorfor skal alltid de som kjører ordgentlig og ligger i fartsgrensen bli utsatt for sånt?

 

Nok er nok for mange for tiden og jeg ser at det er FAKTISK mange som gjør det for tiden og tror det blir mer og mer av det faktisk.

 

Jeg har bare sluttet å bry meg om de, men kjører de forbi så legger jeg meg til høyre og gasser ikke på :)

Endret av Andzel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er straffbart og direkte farlig å bruke bremsene for å "statuere et eksempel" for bilen bak. Fatter ikke folk som gjør dette, undrer meg på om de har et dødsønske eller hva det nå er. Jeg pleier ikke ligge spesielt nær bilen foran, men noen har vitterlig "komfortsoner" på veien som er helt ekstreme.

 

Angående resten av diskusjonen rundt dette med å slippe forbi trafikken bak skjønner jeg fremdeles ikke hva som er så forferdelig vanskelig med å gjøre nettopp det. Det kan godt hende at bilen foran stort sett ligger i fartsgrensen, men kanskje det eksempelvis går litt saktere i svingete partier? Eller kanskje i en oppoverbakke? Det er som oftest gode grunner til at en bil ligger først i en kø.

 

Som doppler sier lenger oppe her, ligger man i fartsgrensen målt nøyaktig på GPS tar man nesten ALLTID igjen trafikken foran.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Eneste grunnen du faktisk har å kjøre for fort som faktisk er LOV er vist det er AKUTT hjelp ellers ingenting!

Kan du vise til hvor i veitrafikkloven akutt hjelp er unntatt fartsgrensa?

I denne artikkelen på Jusstorget henvises det til straffelovens § 47 som omfatter nødrett. Nå er det i artikkelen snakk om promillekjøring, men jeg regner med at det samme kan sies om å bryte fartsgrensene.

 

Det bør også nevnes at "i følge loven skal forholdene som berettiger [å bryte fartsgrensene] ha en ”særdeles betydelig overvekt” for at denne skal være straffri.", så det skal en del til før man kan pårope seg nødretten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er straffbart og direkte farlig å bruke bremsene for å "statuere et eksempel" for bilen bak. Fatter ikke folk som gjør dette, undrer meg på om de har et dødsønske eller hva det nå er. Jeg pleier ikke ligge spesielt nær bilen foran, men noen har vitterlig "komfortsoner" på veien som er helt ekstreme.

Jeg er helt enig. Så lenge avstanden er tre sekunder på tørt sommerføre så er det unødvendig å fokusere så mye på trafikken bak. Folk bør heller følge med på det som skjer foran.

 

 

Angående resten av diskusjonen rundt dette med å slippe forbi trafikken bak skjønner jeg fremdeles ikke hva som er så forferdelig vanskelig med å gjøre nettopp det. Det kan godt hende at bilen foran stort sett ligger i fartsgrensen, men kanskje det eksempelvis går litt saktere i svingete partier? Eller kanskje i en oppoverbakke? Det er som oftest gode grunner til at en bil ligger først i en kø.

Er det ikke litt snodig at bilen foran har meget god fokus bakover når noen er for nær, men straks køen blir milelang så er det som om føreren ikke aaaaner hva som skjer bak? :p

 

Etter å ha kjørt i utlandet flere turer så er konklusjonen min:

Enkelte nordmenn er sta og egoistiske. De vet godt hva som skjer bak seg, men de står på sitt. De har lov til å kjøre i 80 km/t, og da gjør de det. På samme måte har en syklist lov til å ligge i vegbanen og skape kø uten å bli bøtelagt. Å ligge i venstre fil i 100 km/t mens høyre fil er tom, er helt greit. De bilene rett bak har jo ikke lov til å kjøre fortere! Så lenge de ikke blir straffet for det i Norge, så står de på sitt.

 

Det er litt på samme måte som at det er lov å røyke på en bussholdeplass med mange andre mennesker rundt seg. Røykeren er til ulempe for andre, men vedkommende har lov til å røyke der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Liker at folk sier de kanskje har en grunn?

 

Eneste grunnen du faktisk har å kjøre for fort som faktisk er LOV er vist det er AKUTT hjelp ellers ingenting! <--- HUSK DETTE, ingen annen GRUNN er lov!

 

Så de som faktisk følger lovene skal få skylda for at idioten skal forbi?

Bruk bremsene mer sier jeg og vis at det å ligge oppi ræva er idiotisk. De har heller ikke lov til dette. Hvorfor skal alltid de som kjører ordgentlig og ligger i fartsgrensen bli utsatt for sånt?

 

Nok er nok for mange for tiden og jeg ser at det er FAKTISK mange som gjør det for tiden og tror det blir mer og mer av det faktisk.

 

Jeg har bare sluttet å bry meg om de, men kjører de forbi så legger jeg meg til høyre og gasser ikke på :)

 

Problemet er at det er altfor mange som har din holdning i trafikken. Må jeg ha noen grunn? Grunnen kan være så simpel at jeg ikke gidder å ligge bak en som ikke klarer å holde fartsgrensa. Problemet med sånne som deg er at dere i BESTE fall ligger i fartsgrensa, men så fort det kommer en antydning til sving, eller for ikke snakke om en fartsboks, så hogger dere inn bremsen til dere ligger minst 10 km/t under lovlig hastighet.

 

Ja, jeg tar alle over en kam nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at det er altfor mange som har din holdning i trafikken. Må jeg ha noen grunn? Grunnen kan være så simpel at jeg ikke gidder å ligge bak en som ikke klarer å holde fartsgrensa. Problemet med sånne som deg er at dere i BESTE fall ligger i fartsgrensa, men så fort det kommer en antydning til sving, eller for ikke snakke om en fartsboks, så hogger dere inn bremsen til dere ligger minst 10 km/t under lovlig hastighet.

 

Ja, jeg tar alle over en kam nå.

Problemet er altså at for mange følger loven? Hvis man i "beste fall" holder fartsgrensen, skulle det være enda bedre å bryte fartsgrensen, ifølge din retorikk.

 

Det jeg ikke helt forstår, er hva som er så vanskelig med å holde avstand til forankjørende, hvis man verken har mulighet eller planer om å kjøre forbi. Hva gjør man da hvis et dyr springer ut i veien?

 

Veiskulder er fullstendig mangelvare på norske veier, så en sammenligning med f.eks. Sverige er uholdbart. Her lar det seg ikke gjøre å kjøre til siden, uten å stoppe helt.

Lenke til kommentar

Problemet er altså at for mange følger loven? Hvis man i "beste fall" holder fartsgrensen, skulle det være enda bedre å bryte fartsgrensen, ifølge din retorikk.

 

Det jeg ikke helt forstår, er hva som er så vanskelig med å holde avstand til forankjørende, hvis man verken har mulighet eller planer om å kjøre forbi. Hva gjør man da hvis et dyr springer ut i veien?

 

Veiskulder er fullstendig mangelvare på norske veier, så en sammenligning med f.eks. Sverige er uholdbart. Her lar det seg ikke gjøre å kjøre til siden, uten å stoppe helt.

Det finnes stort sett ikke noe problem all den tid den mye omtalte "bilen foran" kjører på rette, flate strekninger. Da klarer de aller fleste å holde såpass fart på bilen at både fartsgrensen opprettholdes, og bilene bak ikke blir hindret eller forstyrret (vtrl. § 6[1]). Problemene oppstår når svinger eller andre topografiske innslag i veibanen gjør nevnte bil foran såpass usikker at h*n ikke lenger klarer å opprettholde fartsgrensen. Trafikken bak vil imidlertid ikke ha problemer med dette, dermed er køen et faktum. Når så denne køen vokser til en betydelig størrelse er det, som bb79 sier, uforståelig at "bilen foran" ikke oppfatter at h*n har plikt til å flytte på seg (vtrl. § 3[1]).

 

Dersom formålet ikke er å kjøre forbi ligger feilen selvsagt hos bilen bak. Men jeg tør påstå at dette ikke er det mest sannsynlige formål når en bil eller flere trekker nærmere bilen foran.

 

Man kan enkelt "kjøre til siden" i Norge ved å redusere farten og gi tegn ved blink til høyre. Noen gjør dette, men dessverre alt for få. Flesteparten av disse som gjerne leder an en kø har en tendens til å øke farten på rettstrekkene der man kan kjøre forbi, for så å igjen redusere farten i svingete partier. Dette blir i lengden grusomt frustrerende for trafikken bak, og er i min mening også et brudd på vtrl. § 3(1).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig irriterende med endel folk som kjører moped. Var 3 stykker som bare peiset forbi på høyre side når jeg sto i kø inn mot Hamar i dag tidlig. Er bare 1 felt i hver retning, og ganske trangt, så var ikke store klaringa. Er jo direkte farlig. Også opplevd mange av de som bare kaster seg ut i forkjørsveier, som om reglene ikke gjelder for de og når de nesten kræsjer så blir det sånn panikkbremsing med litt rykk og napp.

Endret av Toffer91
Lenke til kommentar

Folk som ligger i ræva er mye farligere for bilen foran enn at han foran kjører på eller under fartsgrensa eller ikke legger seg mer til høyre under en forbikjøring.

 

Kommer det en tulling i mot deg i samme kjørefelt som deg så blir det hammeren og ambolten. Politiet gir også bot for å holde mindre enn 3 sekunder avstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liker at folk sier de kanskje har en grunn?

 

Eneste grunnen du faktisk har å kjøre for fort som faktisk er LOV er vist det er AKUTT hjelp ellers ingenting! <--- HUSK DETTE, ingen annen GRUNN er lov!

 

Så de som faktisk følger lovene skal få skylda for at idioten skal forbi?

Bruk bremsene mer sier jeg og vis at det å ligge oppi ræva er idiotisk. De har heller ikke lov til dette. Hvorfor skal alltid de som kjører ordgentlig og ligger i fartsgrensen bli utsatt for sånt?

 

Nok er nok for mange for tiden og jeg ser at det er FAKTISK mange som gjør det for tiden og tror det blir mer og mer av det faktisk.

 

Jeg har bare sluttet å bry meg om de, men kjører de forbi så legger jeg meg til høyre og gasser ikke på :)

 

Problemet er at det er altfor mange som har din holdning i trafikken. Må jeg ha noen grunn? Grunnen kan være så simpel at jeg ikke gidder å ligge bak en som ikke klarer å holde fartsgrensa. Problemet med sånne som deg er at dere i BESTE fall ligger i fartsgrensa, men så fort det kommer en antydning til sving, eller for ikke snakke om en fartsboks, så hogger dere inn bremsen til dere ligger minst 10 km/t under lovlig hastighet.

 

Ja, jeg tar alle over en kam nå.

 

 

Herregud, jeg bruker GPS og andre saker for å vise hvor fort jeg kjører. Pleier alltid å ligge i 82-83 KM da. UAnsett om mitt speddometer viser 90 KM.

 

Jeg bremser knapt i svinger og diverse, eneste steder jeg bremser i svinger er der jeg faktisk veit det kan være noe rundt. Som eksempel en Elg her om dagen. Sto rundt svingen hva hadde du gjort da? Vist du hadde kjørt fortere enn meg og jeg traff den nesten? Da lå jeg i 70 i 80 KM/h og det står også stor elgfare.

 

Bare duster som deg som ødelegger for mange andre.

 

Hva gjør DU den dagen du faktisk har drept en unge pga du lå fornærme bilen foran som måtte bråbremse for en sak som du ikke så?

 

Nei, egoister i trafikken er farlig og det e faktisk du som er farligst her og ikke andre.

Endret av Andzel
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det den internasjonale "nei til blinklys-dagen" idag? Har jeg gått glipp av noe?

 

Synes jeg opplevde dette i dag også. Ihvertfall når de skal legge seg til venstre og du kommmer fortere enn de som svinger ut og de svinger ut uten blinklys det er farlig. :|

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...