Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

kjørte fra Bodø til Trondheim i dag, og det var en del trafikk, begge veier. Det som irriterte meg vannvittig, var at motgående (og de bak/foran meg) ikke klarte å holde sia si. Speilet mitt ble nesten tatt 3 ganger, og da lå jeg helt ute på vegskulderen.. Jesus, man sitter jo med hjertet i halsen etter slikt! forøvrig var det mange lusekjørere, og krek som ikke klarte å holde avstand til bilene foran, slik at vi som vil kjøre forbi, selv om det kommer en bil i mot 1 mil unna, kan svinge imellom bilene når det passer seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opplevde to rompekjørere i natt. Jævlig irriterende. Heldigvis så tok dem hintet etter litt pumping av bremsepedalen

Hva med og selv ta hintet og kjøre til siden og slippe dem forbi? Hvor mange kalorier ville det ha kostet deg? Ærlig talt.

Sånne som deg skaper mange farlige situasjoner fordi du "tvinger" frem farlige forbikjøringer fordi man ikke orker lengre å ligge bak en sinke.

Lenke til kommentar

Over til noe mer trafikalsk, ikke langt unna der jeg bor så er det et stort hvitt skilt, der det står "Singsaker Skole", og der det på den hvite flaten er tegnet inn en rød varselstrekant derdet står 30 km/t. Er dette en reell fartgrense? Det ser ikke ut som et vanlig fartsgrenseskilt, og fartsgrensen blir heller ikke opphevet (man bare havner ned på en vei som er 50 km/t den andre veien, uten at det står noe skilt om det. Hva er reglene i forhold til slike skilt? Vanligvis ved skoler er det gjerne et normalt 30-skilt med tidsangivelser.

AtW

Regner med at det er dette skiltet der er snakk om:

post-56083-1281901011,8662_thumb.jpg

Har aldri sett noe lignende. Alle skoler jeg har kjørt forbi har enten allerede befunnet seg i en 30-sone eller så har det vært skiltet med 30-skilt før og et nytt skilt rett etter skoleområdet.

Jeg ville tatt det litt med ro fram til gangfeltet der i skoletida, særlig nå rundt skolestart ihvertfall. Er ikke fartshumper/opphøyd gangfelt som det vanligvis er rundt skoler med nedsatt fartsgrense heller så.

Lenke til kommentar

Hva med og selv ta hintet og kjøre til siden og slippe dem forbi? Hvor mange kalorier ville det ha kostet deg? Ærlig talt.

Sånne som deg skaper mange farlige situasjoner fordi du "tvinger" frem farlige forbikjøringer fordi man ikke orker lengre å ligge bak en sinke.

Han sier ingenting om hvilken hastighet han selv lå i. Jeg vil heller si at det er omvendt, rumpekjørerne skjønner ikke at de stresser opp forankjørende. Forbikjøring skjer alltid på eget ansvar, det er aldri noe man tvinges til.

Selv følger jeg stort sett fartsgrensene. Om jeg skulle kjørt til siden hver gang noen la seg opptil støtfangeren, ville jeg ikke fått tid til stort annet. Trafikk kan ikke dreie seg om å presse hverandre av veien, selv om nettopp dét ser ut til å være rådende praksis i dag. Mottrekket er å sette på tåkelysene når disse folkene dukker opp.

Endret av Konformisten
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uansett om jeg ligger i fartsgrensa og har en bilist opp i rompa, så er det tusen ganger mer behageligere å få han (det er nok i 99% han) foran meg og ut av syne enn å ha han klint opp i rompa.

Det koster meg ett sekund av tapt tid.

Om jeg ligger allerede i en kø med 1000 biler foran meg, så stiller saken seg selvfølgelig anderledes, men om det er jeg som "leder", så kjører jeg heller inn til siden og slipper dem forbi enn å ha en pervers glede over å diktere farten til alle bak meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opplevde to rompekjørere i natt. Jævlig irriterende. Heldigvis så tok dem hintet etter litt pumping av bremsepedalen

Om man ligger etter fartsgrensen går det for det samme. Om jeg ligger i 80 i 80-sona så slipper jeg ikke folk forbi i den forstand at jeg bremser og blinker inn. De får finne seg en fin plass å kjøre forbi selv. Som oftest legger de seg i 5 km/h over fartsgrensa. Nok til bot, men ikke til å tjene seg mye tid.

Lenke til kommentar

Om det bygger lang kø bak deg når du ligger i fartsgrensa har enten 100stk et ønske om bot, 100stk gått glipp av et skilt, eller en person feil på speedometeret.

Om du ligger i fartsgrensa blir det aldri KØ. Det kan være 20 biler på rekke uten at det er kø.

Lenke til kommentar

20 biler på rekke og rad etter deg er per definisjon en kø. 8 eller 10 biler også for den saks skyld.

Selv om du ikke svarte rett frem på spørsmålet mitt, kommer holdningen din veldig tydelig frem.

Endret av Atald
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle ønske at folk kunne slutte å "leke Politi" ved å ligge og sperre veien for andre som vil forbi bak dem. En fartsgrense er en fartsgrense, men man kan aldri vite grunnen til at bilen bak bare "må" forbi. Kanskje ligger et familiemedlem syk på sykehus, hvem vet? Uansett, dette skaper bare farlige forbikjøringer, spesielt nå i sommervarmen når det går en kule varmt for noen og enhver. Jeg legaliserer for all del ikke råkjøring, men oppfordrer dere til å la rette instanser ta seg av disse. Med andre ord, slipp dem forbi. Dere slipper å ha en bil i ræva, og bilen bak (og eventuell motgående trafikk) slipper farlige forbikjøringer som i verste fall ender tragisk. Alle vinner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

20 biler på rekke og rad etter deg er per definisjon en kø. 8 eller 10 biler også for den saks skyld.

Agreed. Hva er greia med at nordmenn alltid MÅ stå ved et prinsipp og vise hele resten av verden at de gjør nettopp det? Dersom 20 biler bak vil kjøre fortere, la dem få lov til det! Det er ikke opp til privatpersoner å være "dømmende" instans i trafikken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg opplever heller at folk som slippes forbi senker farta etterpå, fordi de ikke har noen å "jage" lenger.

Japp.

Det er ikke alltid slik at de bak ønsker å komme forbi, mange vil bare ha noen foran seg til å styre farten (uten at jeg skal påstå at det var tilfelle her). Bare finn en strekning med lite trafikk, god oversikt og mange muligheter for forbikjøring og sjekk selv. Etter 10-15 minutters kjøring bygger det seg opp en håndfull biler bak deg, til tross for at veien var tilsynelatende tom da du kjørte utpå. Ligg i fartsgrensa eller like under og se hvor få som egentlig kjører forbi deg. Test gjerne på flerfeltsvei og, samme greia der selv om venstrefeltet er tomt.

Pleier ikke å irritere meg noe særlig over rumpekjørere egentlig. Blir bare smålig irritert hvis jeg har biler foran meg og dermed ikke kan gjøre noe med saken. Er jeg først i "køen" trår jeg litt ekstra på gassen når jeg føler at noen er for nære (gitt at det er forsvarlig på den aktuelle strekningen og det ikke er muligheter for forbikjøring dersom det er det de ønsker, selvsagt). Har aldri opplevd at noen har peisa på for å rumpekjøre en gang til etter å ha justert opp hastigheten et lite øyeblikk.

Noen folk skjønner bare ikke at de ligger for nære. Ta bestefaren min for eksempel, han er langt i fra en aggressiv sjåfør, men det hender at jeg må be ham om å holde litt større avstand de gangene jeg sitter på fordi han ikke har lagt merke til at han er alt for nære i forhold til reaksjonsevnen han har.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da vet vi det. Hver gang man får en bil bak seg regnes man som en farlig veisperring, og har bare å pelle seg ut i grøfta. Ens egen fart har ingen betydning, all den tid folk kan ha viktige møter eller syke bestemødre. Kanskje Vegtrafikkloven burde gjøres litt tydeligere på dette punktet?

Lenke til kommentar

Om folk skal på sykehuset eller på møte har ingenting å si, de kan fortsatt følge fartsgrensa, iallefall ikke klage og syte om noen faktisk følger den. Om det er 8 biler bak deg, så er det IKKE kø, så fremst de ikke SKAL forbi deg, og hinter til det. F.eks etter en ferge. Alle kjører forbi trailerne, så legger de seg i 80. Er det kø da? Nei, ikke i den forstand at en sinke er framst.

Om jeg ligger i 80, og noen vil forbi, og de SKAL kjøre fortere, så får de kjøre fortere forbi meg også. Skal ikke hjelpe andre med å gjøre noe ulovlig, uansett hvor teit jeg høres ut nå. Sett at jeg ligger OVER fartsgrensa, så slipper jeg iallefall ikke folk forbi i den forstand (igjen) at jeg slakker ned for at de skal komme seg raskere forbi. Forøvrig, hva enn alle dere sier her inne, har jeg ikke sett EN som slipper folk som kommer i en faens fart opp i speilet forbi..

Om jeg MÅ ligge under fartsgrensa, så slipper jeg såklart folk forbi.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om jeg ligger i 80, og noen vil forbi, og de SKAL kjøre fortere, så får de kjøre fortere forbi meg også. Skal ikke hjelpe andre med å gjøre noe ulovlig, uansett hvor teit jeg høres ut nå. Sett at jeg ligger OVER fartsgrensa, så slipper jeg iallefall ikke folk forbi i den forstand (igjen) at jeg slakker ned for at de skal komme seg raskere forbi. Forøvrig, hva enn alle dere sier her inne, har jeg ikke sett EN som slipper folk som kommer i en faens fart opp i speilet forbi..

Tillat meg å sitere trafikkreglenes § 12:

§ 12. Forbikjøring

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Du plikter å hjelpe til i den forstand at du holder til høyre og ikke øker farten. Jeg tviler på at kjøretøyet du kjører faller inn under siste del, men det skader ikke å følge Vegtrafikkloven § 3, som du sikkert er kjent med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Agreed. Hva er greia med at nordmenn alltid MÅ stå ved et prinsipp og vise hele resten av verden at de gjør nettopp det? Dersom 20 biler bak vil kjøre fortere, la dem få lov til det! Det er ikke opp til privatpersoner å være "dømmende" instans i trafikken.

Det er ingen rettighet å utsette andres liv for fare.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gidder heller ikke å gjøre noe særlig med det om det ligger biler bak meg, men jeg legger meg gjerne lenger ut mot siden av veien en liten stund slik at de får bedre oversikt. Om det kommer forbikjøringsmuligheter uten at de gjør noe med det gjør jeg ikke mer.

Hater å havne bak folk som ligger helt ute på midtstripa, spesielt de i høye biler. Helt utrolig hvor mye av sikten det kan ødelegge. Opplevde noe annet i tilsvarende kategori her en kveld. Kjørte på en vei uten gatelys og tar igjen en bil som ligger ti km/t under grensa. Personen kjører selvsagt uten fjernlys, så jeg ser stort sett ingenting foran den bilen. Blinker diskret med mine egne fjernlys og ingenting skjer. Skulle ønske folk var mer oppmerksomme i trafikken. Ble vel liggende bak i 10 minutter på tross av at det var flere gode forbikjøringsmuligheter da jeg rett og slett ikke så de før det var for sent på grunn av mangel på opplysning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...