Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Jeg er også enig i at bilisten har vikeplikt. Men jeg ville likevel syklet defensivt og sluppet bilen forbi. Det fordi jeg regner mitt liv og min helse til å være mer verdt enn "forkjørsretten" min.

En "strategi" som jeg av og til bruker i slike situasjoner er å legge meg i bilfeltet like før krysset, da blir biler bak meg nødt til å ta hensyn til meg, pluss at jeg viser tydeligere at jeg skal rett fram eller til venstre, ikke til høyre. Så legger jeg meg i sykkelfeltet igjen etter krysset.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Konklusjonen er vel at selv om man har retten på sin side så må man kjøre defensivt. Som syklist så har man egentlig null beskyttelse i forhold til en bil. Hjelmen hjelper jo litt.

Godt tips det, A-Jay. Jeg skal prøve det neste gang :) Jeg aner en liten konflikt her... enkelte bilister blir nok provosert hvis jeg bruker «deres felt» og har sykkelfeltet mitt rett ved siden av.

Lenke til kommentar

Hva tenker hvis en fyr i en suv passerer deg midt i et lyskryss. Så stanser han lener seg ut av vinduet og roper til deg so long sucker.. Så gasser han på så hjulene spinner og forsvinner. Hva tenker du da?

For min del veit jeg ikke om jeg skulle begynt å le eller bli illsint. Forøvrig tenker jeg at han ikke har det helt godt med seg selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva tenker hvis en fyr i en suv passerer deg midt i et lyskryss. Så stanser han lener seg ut av vinduet og roper til deg so long sucker.. Så gasser han på så hjulene spinner og forsvinner. Hva tenker du da?

Da hadde jeg rolig og sindig bare smilt medfølende til ham. Men samtidig ville jeg jo ha notert meg nummeret på bilen, slik at jeg i nattens mulm og mørke (om en måneds tid i Nord-Norge) kunne sporet opp adressen, hvorpå jeg hadde spraymalt bilen med følgende tekst:

"Vennligst ha medlidenhet med meg. Jeg er impotent og har mikropenis, derfor må jeg kjøre stor SUV og trakassere alle jeg møter. Alt dette for å bedre mitt eget selvbilde."

Edit: Eventuelt, hadde jeg lagt ut bilen for salg til en latterlig billig sum. Eller kanskje fått i stand noe slikt som dette.

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar

At jeg dermed fikk bekreftet nok en fordom mot SUV-eiere.

Audi har forresten noen SUV'er på markedet. Hva slags drittsekker som kjører rundt i sånne, overgår min forestillingsevne.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke nødvendigvis fremkommeligheten det går på, men mer plassen. Altså, har du sett en Audi Q7 ved siden av en vanlig bil? Den er massiv.

Ellers er det jo behagelig å sitte høyt. Vi kjøpte nettopp en MB A-klasse, og selgeren fortalte at en gang de hadde hatt en rolig dag hadde de stilt den opp ved siden av en GLK og sammenlignet sittehøyden, og fant ut at den var så godt som lik.

Det er fordi A-klassen har et veldig tykt gulv som motoren presses mellom dersom man er i en frontkollisjon, og dermed må man faktisk stege opp til bilen - som er veldig uvant på en såpass liten bil. Syns det var kjemperart de første gangene, var jo vant til at den lille bilen var en Polo der du omtrent måtte ned på kne for å komme deg inn.

Nå skal ikke jeg sløse tiden med en lang digresjon, men det er vel kombinasjonen av sittehøyde og plass som er tiltalende for de fleste.

Lenke til kommentar

Antall SUV'er i landet sammenlignet med folk som faktisk trenger en slik en for å komme seg fram henger ihvertfall ikke på greip. Men jeg skal innrømme at jeg syns de er kule :)

Hehehe... Problemet er at nordmenn trenger en SUV for å komme over løvet i oppkjørselen...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Norge har ikke veier, men et puslespill av veibiter, satt sammen av en sinna 3-åring som ikke fikk bitene til å passe, og brukte hammer istedet :)

Lenke til kommentar

Aldri skjønt hva som er så kult med SUVer, de er jo basically stasjonsvogner med høy bakkeklaring :)

Over til noe mer trafikalsk, ikke langt unna der jeg bor så er det et stort hvitt skilt, der det står "Singsaker Skole", og der det på den hvite flaten er tegnet inn en rød varselstrekant derdet står 30 km/t. Er dette en reell fartgrense? Det ser ikke ut som et vanlig fartsgrenseskilt, og fartsgrensen blir heller ikke opphevet (man bare havner ned på en vei som er 50 km/t den andre veien, uten at det står noe skilt om det. Hva er reglene i forhold til slike skilt? Vanligvis ved skoler er det gjerne et normalt 30-skilt med tidsangivelser.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...