bb79 Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 I utlandet brukes nødblink oftere enn her. Hvis trafikken brått stopper eller slakker av på hovedveien så er det vanlig praksis å slå på nødblink. De som kommer bak bør også gjøre det. På disse veiene holder jo bilene vanligvis 130-160 km/t da, så det er litt kjekt å bli varslet. I parkeringsplasser i Thailand er det helt vanlig med nødblink. Først kjører man rundt til man finner en plass. Deretter slår man på nødblink mens man foretar rygging/etc. Fordelen er vel at nødblink er synlig i alle retninger. I Norge skal man kun bruke blinklys. Nødblink høres for meg ut som mer praktisk og sikrere. Noe som er forbudt i ett land kan jo være lov i et annet. Her i landet er det jo lov til å gå på rød mann. Skal man feriere i et land synes jeg man bør sette seg inn i landets lover og regler. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 I utlandet brukes nødblink oftere enn her. Hvis trafikken brått stopper eller slakker av på hovedveien så er det vanlig praksis å slå på nødblink. De som kommer bak bør også gjøre det. På disse veiene holder jo bilene vanligvis 130-160 km/t da, så det er litt kjekt å bli varslet. Flere nye bilmodeller skrur automatisk på nødblinken (og av igjen) hvis du bremser hardt i en viss hastighet. Ikke dumt! Lenke til kommentar
koots Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Mye forskjellig bruk av nødblink rundt omkring. I Spania dobbeltparkerte de og så satte den ytterste bilen på nødblinken. I Sør-Afrika er det vanlig å gi et blink med nødblinken når andre biler kjører til siden så du kan kjøre forbi. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 I utlandet brukes nødblink oftere enn her. Hvis trafikken brått stopper eller slakker av på hovedveien så er det vanlig praksis å slå på nødblink. De som kommer bak bør også gjøre det. På disse veiene holder jo bilene vanligvis 130-160 km/t da, så det er litt kjekt å bli varslet. Flere nye bilmodeller skrur automatisk på nødblinken (og av igjen) hvis du bremser hardt i en viss hastighet. Ikke dumt! Faktisk veldig smart. Jeg gjør denne prosedyren manuelt når jeg bremser hardt på motorvei hvor det plutselig er kø feks. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 I utlandet brukes nødblink oftere enn her. Hvis trafikken brått stopper eller slakker av på hovedveien så er det vanlig praksis å slå på nødblink. De som kommer bak bør også gjøre det. På disse veiene holder jo bilene vanligvis 130-160 km/t da, så det er litt kjekt å bli varslet. Flere nye bilmodeller skrur automatisk på nødblinken (og av igjen) hvis du bremser hardt i en viss hastighet. Ikke dumt! Faktisk veldig smart. Jeg gjør denne prosedyren manuelt når jeg bremser hardt på motorvei hvor det plutselig er kø feks. Bilen min har dette, men man må bremse veldig hardt for å utløse den. Det er vel derfor folk nedover Europa slår på nødblink manuelt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Hva synes dere om å kjøre mellom feltene? Jeg gjør dette jevnlig med MC (kø i mitt felt, så jeg kjører på midtlinja), jeg blinker vanligvis til venstre når jeg kjører på midtlinja slik, mens nødblink kanskje hadde vært mer passende? (dog er det ikke nødblink på min MC) AtW Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 I Sør-Afrika er det vanlig å gi et blink med nødblinken når andre biler kjører til siden så du kan kjøre forbi. Jeg gjør alltid det når lastebiler gir tegn til at det er klart til å kjøre forbi. Enten ett blink med nødblinken, eller et blink til hver side. Som regel svarer dem med å gi meg ett blink med lyshornet tilbake. Syntes det bare er en hyggelig gest å gi. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Det gjør jeg også når jeg kjører bil med tak. I min egen bil er det derimot bare å slenge hånda opp. Fungerer på samme måte. Prøver også å bruke nødblink når det blir kø på motorveien. Nedover i Europa skrur man på denne som bakerste bil, og den som tar deg igjen skrur på sin osv. Her blir det med at jeg skur på min, og bilen bak skjønner ingenting og blir stående. En del nye biler blinker både raskt med bremselysene og skrur på nødblink ved hard oppbremsing. Det er nok ikke ment å brukes på motorvei, men heller i nødssituasjoner - som for eksempel ved vilt i veien. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 (endret) Flere nye bilmodeller skrur automatisk på nødblinken (og av igjen) hvis du bremser hardt i en viss hastighet. Ikke dumt! Min bil har denne funksjonen, men man må bremse såpass hardt at panikkbremsassistenten aktiveres (da bremser den med full kraft). Det første som skjer er at bremselysene blinker hurtig, og hvis farten synker til under 10km/t aktiveres nødblink. Men, jeg tror at nødblinken må slås av manuelt, jeg var nemlig vitne til at dette skjedde på en smal vei med en bil lik min (jeg stod parkert utenfor hytta og observerte dette), føreren bråbremset, og fikk tydeligvis ikke med seg at nødblinken gikk på, for han kjørte videre med den et godt stykke. Endret 11. august 2010 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
raid2 Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 (endret) Flere nye bilmodeller skrur automatisk på nødblinken (og av igjen) hvis du bremser hardt i en viss hastighet. Ikke dumt! V70'n til fattern har denne funksjonen. Husker godt da bilen var helt ny og han måtte bråbremse for et eller annet. Bilen blinka og ulte og det var ikke måte på hvor mye varsling det var. Fattern skjønte selvsagt ikke en dritt med en gang Hva synes dere om å kjøre mellom feltene? Jeg gjør dette jevnlig med MC (kø i mitt felt, så jeg kjører på midtlinja), jeg blinker vanligvis til venstre når jeg kjører på midtlinja slik, mens nødblink kanskje hadde vært mer passende? (dog er det ikke nødblink på min MC)AtW Jeg ser helst at motorsyklister holder seg helt til venstre uansett, så kjøring på midtlinja er greit i mine øyne såfremt køen beveger seg meget sakte, står helt stille eller når motgående kjøreretning er adskilt med fysisk sperre. Har ingen problemer med motorsykler som kjører på feltskille (altså mellom bilene) dersom det er tett/stillestående kø heller, men som nevnt foretrekker jeg at de holder seg ytterst i venstre felt om det er mulig. Har vært vitne til nestenulykker der motorsyklister har kjørt mellom bilene hvor en bil i venstre felt plutselig har villet bytte felt og vrengte seg ut uten forvarsel, så kjør sakte! Blinke til venstre, eller bruk av nødblink mens slik forbikjøring pågår er bare positivt. Endret 11. august 2010 av raid2 Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Artig historie om nødblink: Bestefar og familien bodde en stund i Tanzania, der han blant annet underviste litt på en skole. Han ble ganske godt kjent med en av lærerne, og han og noen andre bestemte seg for å hjelpe han med å få førerkortet. De hadde litt kjøretimer med han selv, og så spyttet de inn litt penger til en kjøreskole. Han bestod oppkjøringen og alt var fint, og så skulle han kjøre bestefar inn til byen en gang. Dette var på slutten av 80-tallet, og bilene der var jo ikke i fantastisk stand. Bestefar hadde dog en fin og moderne bil med blinklys (det var mange som ikke hadde blinklys, da brukte de bare høyrehånden (venstrekjøring der) til å signalisere hvor de skulle). Når de da kom til et lyskryss hvor de skulle rett frem satt så sjåføren på nødblinken, og bestefar lurte jo naturligvis på hvorfor han gjorde det. Da fikk han til svar at det hadde han lært på kjøreskolen, for da var det så lett for de bak å forstå at han skulle rett frem i krysset og ikke til venstre eller høyre. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 (endret) Spørsmål til både blister og syklister: Jeg kom til et lyskryss. På begge sider av lyskrysset går det sykkelfelt på høyre side. Jeg lå i sykkelfeltet og skulle rett fram. Til venstre for meg var en bil som blinket til høyre. Da det ble grønt snek han seg fram og sperret sykkelfeltet. Der ble han stående fordi han måtte vente til noen fotgjengere hadde gått over. Var det meninga at jeg skulle kjørt forbi han på venstre side i stedet? Har ikke han vikeplikt for meg fordi han får meg på sin høyre side? Eller må sykkelfelt også vike for annen trafikk slik som gang-/og sykkelvei? Uansett hva reglene er, så synes jeg det var dårlig trafikkflyt på den måten. Det blir som å ligge midt i lyskrysset og sperre mens man venter på grønt lys. Edit: Jeg bruker lys selv på dagtid for å synes bedre. Foran har jeg da fem blinkende LED-lys som er umulig å ikke oppdage. Endret 13. august 2010 av bb79 Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Spørsmål til både blister og syklister: Jeg kom til et lyskryss. På begge sider av lyskrysset går det sykkelfelt på høyre side. Jeg lå i sykkelfeltet og skulle rett fram. Til venstre for meg var en bil som blinket til høyre. Da det ble grønt snek han seg fram og sperret sykkelfeltet. Der ble han stående fordi han måtte vente til noen fotgjengere hadde gått over. Var det meninga at jeg skulle kjørt forbi han på venstre side i stedet? Har ikke han vikeplikt for meg fordi han får meg på sin høyre side? Eller må sykkelfelt også vike for annen trafikk slik som gang-/og sykkelvei? Uansett hva reglene er, så synes jeg det var dårlig trafikkflyt på den måten. Det blir som å ligge midt i lyskrysset og sperre mens man venter på grønt lys. Edit: Jeg har begynt å bruke lys på dagtid for å synes bedre. Foran har jeg da fem blinkende LED-lys som er umulig å ikke oppdage. Den er ikke så lett å svare på. Sykkelfeltet forsvinner jo i lyskrysset, men samtidig skal bilistene sjekke blindsona til høyre i sånne situasjoner. Var ihvertfall det jeg lærte da jeg tok lappen. Derimot, hvis man er bilist og skal til høyre, så er det lurt å legge seg så langt som mulig til høyre (i kryss hvor sykkelfeltet forsvinner) for å forhindre at syklister plutselig kommer på siden og skal fram. Selvfølgelg må man sjekke om det er klart før man gjør en sånn "blokkering". Jeg ville ikke anbefalt å ta en "forbisykling" på venstre side, da det kan skape farlige situasjoner. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Spørsmål til både blister og syklister: Jeg kom til et lyskryss. På begge sider av lyskrysset går det sykkelfelt på høyre side. Jeg lå i sykkelfeltet og skulle rett fram. Til venstre for meg var en bil som blinket til høyre. Da det ble grønt snek han seg fram og sperret sykkelfeltet. Der ble han stående fordi han måtte vente til noen fotgjengere hadde gått over. Var det meninga at jeg skulle kjørt forbi han på venstre side i stedet? Har ikke han vikeplikt for meg fordi han får meg på sin høyre side? Eller må sykkelfelt også vike for annen trafikk slik som gang-/og sykkelvei? Uansett hva reglene er, så synes jeg det var dårlig trafikkflyt på den måten. Det blir som å ligge midt i lyskrysset og sperre mens man venter på grønt lys. Edit: Jeg bruker lys selv på dagtid for å synes bedre. Foran har jeg da fem blinkende LED-lys som er umulig å ikke oppdage. Han har vel vikeplikt for deg ja, såvidt jeg vet. Ellers ser jeg ikke helt hva som er så farlig med å kjøre forbi på venstre? Det er jo helt vanlig når noen stopper for å svinge av en vei, og det er plass på siden av bilen. AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Meget godt spørsmål! Det koker vel ned til: - Er sykkelbane definert som vei for kjørende eller er det definert som gangveg (for gående). - Er syklisten i sykkelbanen kjørende eller gående når han stopper for rødt lys og setter en fot i bakken? Jeg tror (er ikke sikker på) at sykkelfeltet er definert som vei for kjørende og at syklisten er definert som kjørende, også når man har en fot i bakken og venter på grønt lys eller stopper for trafikken ellers. Lenke til kommentar
hightow Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Jeg antar dette er et sykkelfelt beregnet for syklister, dvs merket med sykkelfigur i asfalten og sykkelskilt. Blir vel akkurat det samme som en buss i kollektivfelt. Sykkelfeltet er et kjørefelt, og bilisten har vikeplikt for syklister dersom h*n må krysse sykkelfeltet. Slutter sykkelfeltet før krysset blir jo syklisten en "vanlig" kjørende, og vanlige regler gjelder. Hadde jeg vært syklist i denne situasjonen så hadde jeg benyttet meg av min trafikkgrunnregel nr. 1; Ikke stol på noen! Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 BaronSlask: Jeg mener å ha lest på forumet at syklister er unntatt regelen og kan kjøre forbi på høyre side. Jeg husker også fra kjøreskola at jeg som bilist måtte legge meg lengst til høyre for å sperre for syklister. Dette var dog ikke på vei med sykkelfelt. AtW: Det burde egentlig ikke være noe i veien å kjøre forbi på venstre side. Som bilist så kjører jeg jo forbi både på høyre og venstre side avhengig av hvor bilen foran skal svinge. Simen: Jeg tror sykkelbane er definert som en annen kjørebane. Det vil si at jeg må vike for trafikk fra høyre osv. Det betyr egentlig også at bilisten krysser en annen kjørebane og må derfor vike. Igjen, jeg aner ikke hva reglene er. Kanskje noen «jurister» kan hjelpe oss? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Jeg er ganske sikker på at biler som skal til høyre i kryss har vikeplikt for syklister til høyre for de, også om sykkelfelt ikke er merket opp i krysset. Nå er ikke det noe jeg ville satset livet mitt påa t folk følger som syklist dog. AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 (endret) Jeg synes folk bruker hornet for lite i Norge. Man bør "si i fra" om farlig oppførsel i trafikken oftere. F.eks kunne syklisten i situasjonen over her kjørt så nært bilen som praktisk gjennomførbart og brukt ringeklokka og signalisert med armer og hender at bilisten hindrer trafikken. Jeg har selv blitt mer oppmerksom på at denne funksjonen ikke bare er til pynt og bruker hornet når andre bilister skaper farlige situasjoner. I sydlige Europa bruker de hornet ekstremt mye. Ikke at jeg vil ha sånne tilstander i Norge, men jeg tror mange norske bilister aldri har brukt hornet. Om det er frykt for å bruke det eller man bare har glemt at det finnes aner jeg ikke. Endret 13. august 2010 av Simen1 Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Spørsmål til både blister og syklister: Jeg kom til et lyskryss. På begge sider av lyskrysset går det sykkelfelt på høyre side. Jeg lå i sykkelfeltet og skulle rett fram. Til venstre for meg var en bil som blinket til høyre. Da det ble grønt snek han seg fram og sperret sykkelfeltet. Der ble han stående fordi han måtte vente til noen fotgjengere hadde gått over. Slik jeg ser dette må situasjonene løses på en av to måter. 1. Man anser sykkelfeltet som et eget felt, og bilisten må krysse sykkelfeltet for å kunne svinge til høyr. Dermed får han vikeplikt for deg som allerede oppholder deg i dette feltet, ref. trafikkreglene § 8 pkt 1 om kjørefeltskifte. 2. Man anser ikke sykkelfeltet som et eget felt, men all den tid du skal rett framover vil bilisten ha vikeplikt for deg når han svinger til høyre, ref. trafikkreglene § 7 pkt 3 om vikeplikt. Trafikkreglene finnes for øvrig her: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19860321-0747.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå