d0ppler Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Du får bot om du kommer kjørende i 80 km/t i en 60 sone, uavhengig om du netopp har passert et 60 skilt når du kommer fra 80 sonen. Man skal holde fartsgrensen fra og med skiltet, ikke trille deg ned i fart etter at du har passert et skilt som opplyser om lavere fartsgrense. Det optimale er å bremse ned før skiltet, ikke etter. jeg har da aldri sagt at du skal gjøre det etter skiltet. Slipp opp gassen litt før, så er man i 60 når man intreffer 60-sonen. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Jeg slipper alltid gassen før ny (lavere) fartsgrense, har jeg en bil bak meg (spesielt audier, mercer og bmwer med middelaldrede herremenn i) ender det alltid med at de blir liggende klin oppi ræva på meg, selv lenge etter skiltet. Jeg fatter ikke hva problemet deres er, de ser skiltet like godt som meg. Fartsgrensen gjelder f.o.m. du passerer skiltet, ergo skal man senke farten slik at den samsvarer med ny fartsgrense innen man når den, og den mest økonomiske metoden for å gjøre dette er å slippe foten fra gasspedalen. For meg virker det som om enkelte tror at det er umulig å senke farten uten bruk av bremsepedal. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Jeg er nødt til å bruke bremsene slik på de få stedene jeg kan i det daglige. Klart kan jeg trille, men da ruster bremseskivene såpass at de ikke fungerer optimalt når jeg trenger de som mest. I perioder når jeg bruker bilen mye så triller jeg ned i fart sånn at jeg ligger ca. 10km/t over akkurat idet jeg passerer skiltet. Men det er vel heller ikke godt nok for de utålmodige... Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Jeg slipper alltid gassen før ny (lavere) fartsgrense, har jeg en bil bak meg (spesielt audier, mercer og bmwer med middelaldrede herremenn i) ender det alltid med at de blir liggende klin oppi ræva på meg, selv lenge etter skiltet. Jeg fatter ikke hva problemet deres er, de ser skiltet like godt som meg. Fartsgrensen gjelder f.o.m. du passerer skiltet, ergo skal man senke farten slik at den samsvarer med ny fartsgrense innen man når den, og den mest økonomiske metoden for å gjøre dette er å slippe foten fra gasspedalen. For meg virker det som om enkelte tror at det er umulig å senke farten uten bruk av bremsepedal. Se på saken fra en annen vinkel - det er faktisk 80 helt fram til skiltet. Jeg irriterer meg over folk som skal starte "nedbremsning" en evighet før fartsgrensen faktisk endres. Og dersom det er skiltet f.eks. 50 km/h om 250 m, er det ikke nødvendig å kjøre i 50 km/h fra nevnte skilt... Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Har faktisk slitt med det der en stund her også! De holder på å bygge om motorveien her og i den anledning så har de satt opp 50km/h om 1km skilt og folk står jo omtrent på bremsen ved det første skiltet... Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Idag så fikk jeg motorstopp på 23 veien. Akkurat før Oslofjordtunnelen. Sto akkurat før rundkjøringen. Går med vest og setter opp trekanten hele 140 M ifra bilen. Noe den skal. Jeg har på nød blink og dem ser du BRA i mørke når jeg har skrudd av bilen helt. Bare de blinker. Det som faktisk ser at det er faktisk en bil som KJØRER på nød skilte mitt og deretter kjører mot meg ja. Jeg står bak min bil for akkurat kommet tilbake. Kjører det helt ned. Jeg går fremover for å sette det opp men den bilen kjører mot meg. Treffer nesten meg, hadde FAEN meg truffet meg vist jeg ikke hadde hoppet bakover. Deretter noen MM ifra bak fangeren min! De bak så dette og ringte politiet. Etter 5 minutter kom politiet med blå lys og kjørte den veien den bilen kjørte. Etter 20 minutter kommer politiet igjen og ser at jeg enda står der. PS: Venter på NAF. De sa de hadde snakket med personene i bilen og diverse. Spurte meg hva som hadde skjedd og de sa: De var MEGET fornøyd hvordan jeg hadde plassert bilen, satt skilte så og så langt og hadde på nød blink. Og hadde på de vestene. UAnsett om de kom i 100KM så de meg og dama tydelige og var veldig fornøyd med det. . Synes jeg var hyggelig sakt av Politiet. Dette er ROS til politiet at de tok den bilen igjen og snakket med de. Jeg veit ikke om han/hun mistet førekorte eller noe. Og ros til de andre bilene bak som ringte politiet!. <-- Utrolig det finnes sånne folk enda. Heldigvis ble ikke mitt skilt ødelagt og kunne sette det opp igjen. Men i løpet av den idioti kjøringen der kunne jeg hatt død! Ser de ingenting liksom? Alle de andre bilene klarte å komme seg unna og bremse ned men de kjører den ned og kjører mot meg for å så prøve å treffe meg (Så faktisk sånn ut) og deretter brå svinge over til venstre for å ikke treffe min bil. Vil bare si at jeg sto på Hurum siden. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 Idag så fikk jeg motorstopp på 23 veien. ... Sånne folk fortjener kun én ting; balltre på kneskålene Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 Jeg slipper alltid gassen før ny (lavere) fartsgrense, har jeg en bil bak meg (spesielt audier, mercer og bmwer med middelaldrede herremenn i) ender det alltid med at de blir liggende klin oppi ræva på meg, selv lenge etter skiltet. Jeg fatter ikke hva problemet deres er, de ser skiltet like godt som meg. Fartsgrensen gjelder f.o.m. du passerer skiltet, ergo skal man senke farten slik at den samsvarer med ny fartsgrense innen man når den, og den mest økonomiske metoden for å gjøre dette er å slippe foten fra gasspedalen. For meg virker det som om enkelte tror at det er umulig å senke farten uten bruk av bremsepedal. Se på saken fra en annen vinkel - det er faktisk 80 helt fram til skiltet. Jeg irriterer meg over folk som skal starte "nedbremsning" en evighet før fartsgrensen faktisk endres. Og dersom det er skiltet f.eks. 50 km/h om 250 m, er det ikke nødvendig å kjøre i 50 km/h fra nevnte skilt... Prøv å huske tilbake til da du tok lappen, en fartsgrense er kun en øvre fartsgrense. Ja, det er irriterende med dem som overdriver skikkelig, men det var absolutt ikke det jeg mente. Jeg kjenner min bil godt nok til at jeg vet når jeg skal slippe gassen for å kunne trille fra 70 til 50, og dermed ha ca. 50 akkurat i det jeg passerer skiltet. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 Hvorfor hogger dere inn bremsen umiddelbart etter å ha passert 60 km/t-grensa etter å ha kjørt i 80-sone? Er det helt umulig å slippe alle pedaler for bare å trille ned til gjeldende fartsgrense? Jeg har kjørt temmelig økonomisk en periode, dvs. nesten ikke brukt bremsen, til håndbrekket låste seg en dag jeg skulle starte. Ringte verkstedet, og fikk beskjed om å bremse mye en periode... Han mente også at bremsetromlene varte lenger om man brukte de mye, enn lite. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 (endret) Du får bot om du kommer kjørende i 80 km/t i en 60 sone, uavhengig om du netopp har passert et 60 skilt når du kommer fra 80 sonen. Man skal holde fartsgrensen fra og med skiltet, ikke trille deg ned i fart etter at du har passert et skilt som opplyser om lavere fartsgrense. Det optimale er å bremse ned før skiltet, ikke etter. Det er juridisk korrekt måte å gjøre det på, men i praksis skjer aldri fartskontroller på strekninger like etter redusert fartsgrense. Fartsgrenseskiltene settes også i god tid før faremomenter som er grunnen til den lavere fartsgrensa. Personlig slipper jeg pedalen en passe strekning før jeg passerer skiltet, men når antagelig ikke ny fartsgrense før flere sekunder etter jeg passerer skiltet. __ Apropos skifte av fartsgrenser. Jeg har lagt merke til ugunstig plassering av nye fartsgrenser på en del landeveier. Se tegningen: Her skal man bremse i nedoverbakken for å overholde 60-sonen og deretter gasse på langs flat vei. Andre veien skal man bremse ned før oppoverbakken og deretter gasse på for å komme seg opp bakken. Hadde man flyttet skiltet til toppen av bakken ville man naturlig trillet hastigheten i oppoverbakken ned fra 80 til 60 km/t. Andre veien hadde man naturlig trillet hastigheten i nedoverbakken fra 60 til 80 km/t. Skiltplasseringen på tegningen gjør altså at folk vil bruke unødvendig mye bremse og drivstoff. Det er neppe snakk om mange titalls grammene bensin per bil, men når veien trafikkeres av noen tusen biler hver dag så blir det mange tonn i løpet av et år. For ikke å snakke om hvor irriterende det er å tvinges til å kjøre ulogisk. for ordens skyld: Mange av plassene det er slik skiltplassering er det god plass til å flytte skiltene i begge retninger. Endret 9. august 2010 av Simen1 3 Lenke til kommentar
Marir Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 FY FLATE SOM JEG HATER SYKLISTER. Velta nettopp min sju timer gamle scooter pga en som i tillegg stakk av. Lenke til kommentar
Estella! Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 FY FLATE SOM JEG HATER SYKLISTER. Velta nettopp min sju timer gamle scooter pga en som i tillegg stakk av. Så da skal du ta alle under en kam? Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 Apropos skifte av fartsgrenser. Jeg har lagt merke til ugunstig plassering av nye fartsgrenser på en del landeveier... Det er mer enda mer ugunstig for vogntog på 30 tonn som må bremse før den bakken. Da snakker man mye unødvendig diesel og CO2, totalt sett. 2 Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 Prøv å huske tilbake til da du tok lappen, en fartsgrense er kun en øvre fartsgrense. Ja, det er irriterende med dem som overdriver skikkelig, men det var absolutt ikke det jeg mente. Jeg kjenner min bil godt nok til at jeg vet når jeg skal slippe gassen for å kunne trille fra 70 til 50, og dermed ha ca. 50 akkurat i det jeg passerer skiltet. Joda, klart det er en øvre fartsgrense. Men med gode forhold ser jeg ingen grunn til at man ikke skal opprettholde den, trafikken i Norge er treg nok som den er. Som Simen1 sier så er det heller sjelden at fartskontrollene blir holdt rett etter nedsatt grense, heldigvis. Jeg er nok blant dem som gjerne "sklir inn" i en lavere fartsgrense sånn litt etter litt. Det viktigste i mitt hode er å følge trafikken. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 En ting som har irritert meg i det siste er turister som stopper på veien og slår på nødblinken når de skal se på kart og lignende. Som seg hør og bør skal man jo stoppe når noen bruker nødblink og står midt på veien , i alle fall når den blir slått på når du nærmer deg, og det er gode muligheter for å parkere bilen uten for veien i nærheten. Akkurat det skjedde i går. En møtende bil slakket ned og slår på nødblinken, dermed stopper også jeg, og slår på nødblinken selv. Det første jeg hører når jeg kommer til den andre bilen er "do you have a problem?". Det endte med at jeg måtte bekrefte at de var på rett vei, og hvor langt det var dit. Jeg synst det er litt håpløst å stoppe på veien og slå på nødblinken for å lese et kart. Jeg er klar over at andre land har annen nødblink-kultur enn det vi har. Men uansett hva man sier så er det i det minste egoistisk å stoppe midt på en vei for å lese kart når det er rikelig med merkede rasteplasser og andre umerkede avkjøringer. Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 I andre land betyr nødblink like så godt "pass på", "vær forsiktig", "jeg har parkert her uten lov, men bruker nødblink så er det plutselig greit". Da jeg var i Tyrkia i sommer, brukte folk nødblink da det begynte å regne. Tåpelig. I Norge brukes vel nødblink bare til nød eller arbeidsvarsling. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 I Norge betyr nødblink: For utenlandske kjøretøy: Vi venter på noen å rane. For norske: Jeg vil ikke betale, så jeg skal bare parkere her "en liten stund" 2 Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 Ja, ser det er mange i byområdene som bruker nødblink når de "bare skal" ettellerannet. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 Rart er det at alle biler har en type lys som er laget for akkurat formålet å markere en bil som er parkert: Parkering-/Markeringslys. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 (endret) Misbruk av nødlys er vel straffbart? Men jeg regner ikke med at UP har brukt et minutt på den type overtredelser de siste 10 årene. Det er vel grunnen til at det sklir ut. Når det gjelder turister så er jeg for en vennligsinnet tone. De legger tross alt igjen en del penger der de ferdes og fortjener en god ferieopplevelse i retur. Det går likevel an å nevne på en hyggelig måte at nødlysene er ment for nødsituasjoner. Men å misbruke nødsignalet når man parkerer ulovlig bør føre til to bøter: En for ulovlig parkering og en for misbruk av nødlys. Nødlys indikerer nød og vi er lovforpliktet å hjelpe mennesker i nød. Når man så kommer for å hjelpe folk i nød og finner ut at det er falsk alarm så blir man forbannet. Endret 10. august 2010 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå