Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

er vel dobbelsperrelinje der ratt, og kun en bakke man kan kjøre forbi i om man er på vei til E18. Om han irriterte deg så mye er det vel bare og slippe han forbi men men

 

Han sier det var på østsiden av tunnelen, altså mot E6. Der kan man kjøre forbi så og si hele veien.

 

 

I dag så jeg noe merkelig.

Var på E6 innover til Oslo (fra nord), og så ligger jeg bak en Mercedes i felt nummer 2 fra høyre (er 4 felt). Han kjører i ca 80, noe som er greit nok, men jeg la meg inn et felt til venstre siden det lå en masse vogntog der som holdt høyere hastighet. Og så legger han i Mercedesen seg inn foran vogntoget som lå foran meg, mellom to vogntog, og kjørte med under en meter klaring fra fronten på vogntoget.

 

Vogntoget som kjørte foran han igjen dro på litt (eller, fulgte den hastigheten han allerede hadde blir vel mer riktig..) og lagde en stor nok luke slik at det kunne blitt normal avstand mellom alle kjøretøyene, men sjåføren fortsatte å somle foran vogntoget. Jeg flyttet meg til det ytterste feltet for å gi vogntoget foran meg litt mer plass, og så tenkte jeg at han i Mercedesen kanskje ikke turte å hive seg ut i det ytterste feltet og venta på at det skulle bli ledig, så jeg lagde en passe stor luke for ham slik at han kunne fjerne seg, men nei. Jeg måtte bare peise på for å ikke sinke feltet, for bilene bak begynte å nærme seg. Aner ikke om han flytta seg eller om han fortsatte å ligge livsfarlig nære vogntoget..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye rart.

 

Oppelevd nesten ingenting i det siste bare at folk ikke forholder seg til høyrevikeplikten også kjører forbi på høyre side O.o??

 

Nesten at jeg traff en sykkel ettersom han dro forbi meg på høyre side og han lå bak meg. Jeg blinker at jeg skal til høyre. Begynner å legge meg inn og deretter kliner han forbi meg på høyre side. Hadde jeg ikke lagt merke til det så hadde han sikkert vært på et sykehus.

 

Lurer på hvorfor de ikke forstår at det er farlig?! Ekke rart at de dør i trafikken når de er sånn.

 

 

 

Oslofjord tunnelen kan man kjøre forbi når man kjører nedover bakken på begge sider. Til det står et skilt man ikke kan kjøre forbi mer. Dette blir en stund før fotoboksen men etter det blir det nesten to felt med engang.

 

 

 

Hadde en i Oslofjord tunnelen som lå helt oppi ræva på meg istad. Kjørte forbi en bil på venstre side og legger meg inn for å slippe fram han tullingen som skjer ut som han skal ta å legge seg ut til neste felt igjen?!. At vi nesten lå tre biler i veien. jeg kommer forbi han på høyre. PS: Han gasser på når jeg ligger på siden av han! <-- Idioti!

 

Så han bak meg legger seg inn etter meg også forsvinner O.o. Ser etterhvert at han kommer bak meg men da ligger han sekunder bak meg. Mye rart man skal se :p.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvorfor tror syklister at vikeplikt ikke gjelder dem når de ligger i veibanen? Kom til en rundkjøring av typen malingsklatt med en reflekspåle i midten, og til høyre i rundkjøringen kom det en syklist midt i veien, som da fikk vikeplikt for meg. Jeg kommer inn i rundkjøringen i brukbar fart, og han bare fortsetter rett frem. Jeg måtte kjøre oppå rundkjøringen for å ikke kjøre i ham, og når jeg tuta så vifta han bare med armene, som om JEG hadde gjort noe galt.

Lenke til kommentar

Mye rart.

 

Oppelevd nesten ingenting i det siste bare at folk ikke forholder seg til høyrevikeplikten også kjører forbi på høyre side O.o??

 

Nesten at jeg traff en sykkel ettersom han dro forbi meg på høyre side og han lå bak meg. Jeg blinker at jeg skal til høyre. Begynner å legge meg inn og deretter kliner han forbi meg på høyre side. Hadde jeg ikke lagt merke til det så hadde han sikkert vært på et sykehus.

 

 

Du skal jo sjekke siden din når du bytter felt, selv om du blinker, litt avhengig av situasjonen så er ikke slikt automatisk tohjulingens feil.

 

AtW

Lenke til kommentar

@ATWindsor:

 

Selvsagt ser jeg når jeg bytter felt men tulling gjorde det etter jeg så. Pluss at han ikke har lov å kjøre forbi på høyre felt det står spesifiselt i en paragraf som jeg ikke husker. Dette må du også huske, pluss at tullingen kunne jeg ikke sett ettersom han var liksom akkurat i porsisjon at jeg ikke så han bak eller på siden. Vanskelig å forklare.

Vil bare si at fartsgrensen er 100 og veien heter *E18.

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

Sykklister har unntak ang forbikjøring i høyre felt.

De kan forbikjøre en bil som kjører rett fram ja, men de har ikke lov til å forbikjøre en som skal til å svinge til høyre.

 

Hvis bilist og syklist kjørte i samme felt er det syklistens feil (fordi syklisten har ikke lov til å kjøre forbi når bilen blinker til høyre), hvis de kjørte i to forskjellige felt er det bilistens feil (fordi bilen har vikeplikt ved feltbytte).

 

Men, 100-sonen på E18? I så fall skjedde det på en motorvei, og syklister har ikke lov til å kjøre på motorveier uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syklister som lager krøll her også. Stod som nr 3 i et kryss og ventet på klar bane for å svinge til venstre. Hadde litt tidligere passert en syklist på vanlig måte. Mens vi står der, kjører han forbi rekken vår til venstre for oss. Lovbrudd nr 1, man skal ikke kjøre forbi til venstre i et kryss der biler skal svinge til venstre. Da han var forbi rekka vår svingte han umiddelbart til venstre som en solid kamikazepilot slik at trafikken i motgående kjørefelt måtte bråbremse og nærmest kom på stive hjul.

 

...Og syklister spør seg hvorfor bilister kritiserer dem for oppførselen sin?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser stadig syklister som kjører feil i envegskjørte gater. Å blinke på dem er jo håpløst. Hvis jeg tuter på dem så får jeg en langfinger tilbake. Greit nok at syklister gjør mye kødd, men å sykle i feil retning på en allerede smal gate er å be om å få avkortet helsa si.

 

Jeg kan godt skjønne at det er praktisk å sykle mot en envegskjørt gate. Men burde man ikke gjøre dette på fortauet i det minste?

Lenke til kommentar

Jeg ser stadig syklister som kjører feil i envegskjørte gater. Å blinke på dem er jo håpløst. Hvis jeg tuter på dem så får jeg en langfinger tilbake. Greit nok at syklister gjør mye kødd, men å sykle i feil retning på en allerede smal gate er å be om å få avkortet helsa si.

 

Jeg kan godt skjønne at det er praktisk å sykle mot en envegskjørt gate. Men burde man ikke gjøre dette på fortauet i det minste?

 

Dette opplever jeg hele tida. De fleste syklister tror de er fritatt for trafikkreglene.

Lenke til kommentar

Ser det er mye frustrasjon mot sykkelister her, og mye av det er helt klart rasjonelt, men som sykkelist og bilist har jeg mer frustrasjon mot bilister.

 

Det er fryktelig irriterende at biler ikke oppretholder vikeplikten fra høyere, spesielt i tettbygde strøk hvor vi på sykkel kommer i samme fart som biler.

 

Bilisters utolmodighet er også fryktelig irriterende, har opplevd flere ganger at jeg har ligget i rundt 40 i 50 sone, og biler skal på død og liv forbi meg de 20-30 meterne det er en drabant som skiller motgående felt pga avkjøringer. Har man virkelig så dårlig tid at man ikke kan vente 5-10 sekunder?

 

 

Lenke til kommentar

Har man virkelig så dårlig tid at man ikke kan vente 5-10 sekunder?

Samme spørsmål kan jeg stille syklistene som sykler på rødt over en etfelts-bru så jeg må stoppe midt på brua og vente på at de skal passere. Og hva med de som sykler i sitt eget tempo på sterkt trafikkerte veier uten å slippe forbi køen bak? Eller de som sykler forbi alle bilene som stopper for rødt lys, og selv gir blanke f i det røde lyset?

 

Det koster ikke mange sekunder å vente på grønt, slippe forbi køen eller stille seg i kø som andre trafikanter.

Lenke til kommentar

Jeg har en 30-sone der jeg bor, med nedoverbakke og endel fartshumper. Jeg klarer fint å holde farten på sykkel, men bilene skal på død og liv kjøre forbi (det er også endel svinger med dårlig sikt). Når de har kommet forbi, bremser de godt ned på grunn av humpene, noe som fører til at jeg må bremse kraftig igjen (med sykkelen kunne jeg bare syklet mellom humpene).

 

Kjører man forbi, skal man ikke hindre de man nettopp har forbikjørt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.aftenblad...aggressive.html

 

Så sant, så sant.

Senest i dag når jeg kjørte en kort tur fikk jeg en mørhåret kvinne i 20-årene med hvit overdel, passe slank og ikke så værst i ansiktet. Dette kunne jeg se kun med et kjapt blikk i bakspeilet når jeg lå i 110km/t (speedometerfart) i 90-sona på 4 felts E39 her i Stavanger i dag. For hun lå nærmere enn at jeg kunne se frontlysa i alle tre speilene!

 

Ja, jeg kunne riktignok bremse ned da jeg så henne i speilet (jeg antar at hun kjørte i rundt 140km/t for hun var langt bak da jeg startet forbikjøringen) og heller lagt meg bak den bilen jeg holdt på å kjøre forbi, men det gadd jeg ikke når jeg først lå i venstre kjørefelt og uansett var ferdig i løpet av 10 sekunder (jeg bruker så lang tid siden jeg ikke venter til jeg er rett bak i rompa på forankjørende og heller ikke legger meg inn før jeg er 3-4 sekunder foran igjen siden jeg ikke vil forstyrre mer enn nødvendig siden jeg vet hvor irriterende slikt kan være for enkelte, særlig på regnværsdager og i snø/sluddvær).

 

At folk i det hele tatt tør? Jeg var like bak bilen da hun tok meg igjen og i stedet for å slakke av et stykke før bråbremser hun rett bak meg og legger seg der. Ikke snakk om at hun ville ha avstand.

Tenk hvis noe skjedde? For det første ville hun smelt rett i meg på grunn av reaksjonstiden, og for det andre ville hun uansett ikke klart å bremse ettersom bilen min har kortere stoppelengde.

 

Skulle ønske politiet her kunne gjøre som hjemme i Østfold at dem nå begynner å ta slike romperyttere. Hun hadde blitt fratatt lappen på stedet i dette tilfellet.

Endret av Audi TDI
Lenke til kommentar

Har man virkelig så dårlig tid at man ikke kan vente 5-10 sekunder?

Samme spørsmål kan jeg stille syklistene som sykler på rødt over en etfelts-bru så jeg må stoppe midt på brua og vente på at de skal passere. Og hva med de som sykler i sitt eget tempo på sterkt trafikkerte veier uten å slippe forbi køen bak? Eller de som sykler forbi alle bilene som stopper for rødt lys, og selv gir blanke f i det røde lyset?

 

Det koster ikke mange sekunder å vente på grønt, slippe forbi køen eller stille seg i kø som andre trafikanter.

 

Å stille seg forresrst i køen kan være nyttig til tider, det er ikke no vits å stå i en kø kun av prinsipp, men det fordrer jo da at du ikke umiddelbart etterpå hindrer trafikken bak. Personlig plages jeg lite av syklister, kanskje aller mest plages jeg av de når jeg sykler selv, enkelte sykler jo feks mot kjøreretningen i sykkelfelt. Mitt største problem som syklist er busssjåfører og billister som innbiller seg at syklister skal ligge ut mot kantlinja. Som ikke-syklist er det stort sett sløve bilister som volder mest bry.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor hogger dere inn bremsen umiddelbart etter å ha passert 60 km/t-grensa etter å ha kjørt i 80-sone?

 

Er det helt umulig å slippe alle pedaler for bare å trille ned til gjeldende fartsgrense?

 

Og hvorfor i alle dager må dere kjøre MINST 10 km/t tregere enn fartsgrensa når dere passerer en fartsboks? Har dere null kontroll på farten på bilen? Eller har dere ikke speedometer? Eller hva faen?

Lenke til kommentar

Du får bot om du kommer kjørende i 80 km/t i en 60 sone, uavhengig om du netopp har passert et 60 skilt når du kommer fra 80 sonen. Man skal holde fartsgrensen fra og med skiltet, ikke trille deg ned i fart etter at du har passert et skilt som opplyser om lavere fartsgrense. Det optimale er å bremse ned før skiltet, ikke etter.

Endret av Coa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...