Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Gidder ikke å lese alle de siste postene, men konstanterer det korrekte. Alle her som kjører aktivt på bane både kjøring og drifing på rudskogen, våler GDM.Raceway eller andre baner i norge har testet dette skikkelig ut.

 

Det korrekte er. I praksis sett fra et vanlig menneste ER ABS det beste valget siden dette pumpebremser optimalt. I teorien og under kontrollerte forhold er optimal brems uten abs hvor du akkuratt ikke låser hjulene den optimale bremsemtode. Å låse hjulene er den aller væreste metode da du får null veigrep, og med minimal friksjon så er det klart det er en dårlig bremsemetode.

 

Ergo. det rette er abs er det beste for den vanlige person, manuell bremsing uten å låse hjulene er den optimale bremsing.

 

Punktum!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her er litt fakta om abs og bremse lengde ved glatt kjørebane

 

Tja, vet ikke helt jeg, siden Teknikeren linker til tyder på en viss uenighet om dette. Les bla. de to siste linjene vs. noen linjer over.

 

En annen viktig faktor er hvilket dekke dette er testet på, da det er vesentlig forskjell på naturens hålke og såpehålke, som brukes på sommeren.

I allefall jeg kjører til daglig ikke i såpe/olje.

 

Ang. erfaring bak rattet.

Erfaring som er nevneverdig får man ikke før man har minst 5 km-rike år bak rattet.

 

Edit: Quoting

Lenke til kommentar
Gidder ikke å lese alle de siste postene, men konstanterer det korrekte. Alle her som kjører aktivt på bane både kjøring og drifing på rudskogen, våler GDM.Raceway eller andre baner i norge har testet dette skikkelig ut.

 

Det korrekte er. I praksis sett fra et vanlig menneste ER ABS det beste valget siden dette pumpebremser optimalt. I teorien og under kontrollerte forhold er optimal brems uten abs hvor du akkuratt ikke låser hjulene den optimale bremsemtode. Å låse hjulene er den aller væreste metode da du får null veigrep, og med minimal friksjon så er det klart det er en dårlig bremsemetode.

 

Ergo. det rette er abs er det beste for den vanlige person, manuell bremsing uten å låse hjulene er den optimale bremsing.

 

Punktum!

Amen, takk!

Lenke til kommentar

Lærte på kjøreskolen at den ultimate bremseeffekten skjer ved at hjulet går 12 % saktere enn underlaget. Læreren ville vi skulle prøve å få til det i stedet for å ta den obligatoriske nødbremsen med fire stive. (Var redd for dekkene sine, forståelig nok.)

 

Merk: Dette var en bil uten ABS.

Lenke til kommentar

Hele poenget med ABS er at når "mannen i gata" kjører i halvsøvne i vintermørket og plutselig får en elgokse foran seg så får han panikk! Da sparker han ned bremsepedalen alt han makter og vrir bilen til en eller anna side. Hadde han da ikke hatt ABS så kunne han vridd rattet ut av ledd og bilen ville uansett gått rett fram og inn i elgen. (Eller elgen inn i bilen da..)

 

Og hadde ABS vært perfekt (noe den ikke er enda) så hadde den ikke låst/sluppet opp dekkene hakkevius som de fleste systemer gjør idag, men bare slakka av litt på bremsene slik at hjula akkurat ikke låste seg. DA hadde man fått generelt kortere bremselengde!

Lenke til kommentar

Kom over noe intressant idag:

I Norge er forskjellige ABS-systemer testet og sammenlignet med biler uten ABS (Karlsen 1989). Blant resultatene kan nevnes:

 

·      Ved bremsing rett fram på homogen friksjon får biler med ABS gjennomgående en kortere bremsestrekning enn biler med vanlige bremser under de fleste friksjonsforhold. ABS-systemet Girling SCS gir noe lengre bremselengde enn øvrige ABS-systemer, men gir likevel kortere bremselengder enn med låste hjul.

 

·      På vegdekke med løs snø og grus fikk alle biler med ABS vesentlig lengre bremselengde enn biler uten ABS. Dette kan skyldes at låsning av hjulene skaper en «plogeffekt» som forkorter bremselengden.

 

·      ABS-systemer med lavfriksjonsregulering på for- og bakaksel, noe som innebærer at bremsetrykket på alle hjul tilpasser seg det som har lavest friksjon, kan medføre en dramatisk økning i bremselengden på vinterveger.

 

·      De tester som er utført på forhold med varierende friksjon viser imidlertid at ABS gir kortere bremselengde enn biler uten ABS samtidig som de også er retningsstabile.

Dessverre finner jeg ikke testen i sin helhet, men det er en test av stopplengde ved nordiske veg- og vinterforhold. Siden disse testene ble tatt har nok ABS-teknologien kommet betydlig lenger. EBD har jo f.eks kommet inn og det går jo ut på en mer "riktig" fordeling av bremsekraft.

Lenke til kommentar

Enig med allyse. Det mest optimale er å nesten låse hjulene med vanlige bremser. Testet dette selv på glattkjøring. Men når vi snakker om glattkjøring kan jeg si at det var noen uenigheter blant kjørelærerne også om hva som var den mest effektive metoden.

 

Uansett er abs en stor fordel når du støkker og reagerer spontant med å trø pedalen gjennom gulvet. Og til dere som sier at dette bare gjelder den vanlige mannen i gata, vil jeg si at man aldri vet hvordan man selv vil reagere i en sik situsasjon før man har prøvd. Selv om man er mester å bremse på vanlig såpeglatt føre sier ikke dette noe om hvor godt du bremser (takler situasjonen) når du oppdager den 1 sekund før det smeller. ;)

Lenke til kommentar

Jeg kjørte av døra til en bil grunnet vannparkering.

En vinter jeg skulle hjem så kjørte det en bil forran meg.

I et kryss med avkjørsel til venstre kjørte bilen inn til høyre og stoppa, jeg svingte ut og skulle pasere, da åpna dama som kjørte døra som ble brettet fremover av min bil.

Nå var farten liten og min bil gammel og solid så uheldigvis fikk ikke jeg noe skader, men bilen til dama måtte få byttet dør og hengsler.

 

Sluttresultatet: Hennes feil.

 

Det verste av alt var at vi var enig på stedet om at det var hennes feil og i ogmed at jeg ikke hadde fått noen skade på min bil så ble vi enig om ikke å melde det til forsikringsselskapet.

Av etterpåklokskap hadde hun meldt uhellet til forsikringsselskapet og jeg fikk tilsendt skademelding som jeg fylte ut grundig.

Regnet med at hun gjorde det forde noen hadde fortalt at det sikkert ikke var hennes feil ettersom hun hadde stått stille eller noe slikt.

Jaja, jeg fikk tilogmed tilbud fra hennes forsikringsselskap om å få utbedret skaden på min bil. :p

Lenke til kommentar
Jeg kjørte av døra til en bil grunnet vannparkering.

En vinter jeg skulle hjem så kjørte det en bil forran meg.

I et kryss med avkjørsel til venstre kjørte bilen inn til høyre og stoppa, jeg svingte ut og skulle pasere, da åpna dama som kjørte døra som ble brettet fremover av min bil.

Nå var farten liten og min bil gammel og solid så uheldigvis fikk ikke jeg noe skader, men bilen til dama måtte få byttet dør og hengsler.

 

Sluttresultatet: Hennes feil.

 

Det verste av alt var at vi var enig på stedet om at det var hennes feil og i ogmed at jeg ikke hadde fått noen skade på min bil så ble vi enig om ikke å melde det til forsikringsselskapet.

Av etterpåklokskap hadde hun meldt uhellet til forsikringsselskapet og jeg fikk tilsendt skademelding som jeg fylte ut grundig.

Regnet med at hun gjorde det forde noen hadde fortalt at det sikkert ikke var hennes feil ettersom hun hadde stått stille eller noe slikt.

Jaja, jeg fikk tilogmed tilbud fra hennes forsikringsselskap om å få utbedret skaden på min bil. :p

da skulle du ja ha krevd omlakering og greier , ikke vært snau , koster jo ikke dame noe mere uansett , fått en takstman til og sett på hva som kunne angivlig være fra denne kolisjonen

Lenke til kommentar
da skulle du ja ha krevd omlakering og greier , ikke vært snau , koster jo ikke dame noe mere uansett , fått en takstman til og sett på hva som kunne angivlig være fra denne kolisjonen

Da jeg var innblandet i en kollisjon, unnlot han andre å nevne at bilen hans hadde skader fra før. Forsikringsselskapet fant dette ut, og vips ble saken en annen. Jeg hadde opprinnelig skylden, men forsikringsselskapet fant han andre fyren "mindre troverdig" etter at han unnlot å nevne dette.

 

Det hele endte med skylddeling. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Jeg kunne desværre ikke påberope meg en skade jeg ikke hadde.

At bilen såg for jævlig ut kunne jeg desverre ikke klandre damen for.

Kanskje jeg kunne hevdet at lakken datt av i sammenstøtet.

Jøss, moral. Gode greier. :)

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne klage over alle i Oslo som faktisk ikke skjønner at det er lurt å ha vinterdekk på bilen når det er meldt snø i god tid og det faktisk er NOVEMBER! Og hva tenker man på når man vet at man har sommerdekk på bilen, det snør og man "må" bruke bilen. "Det går sikkert bra, er sikkert ikke så glatt". :no:

Skylde på manglende brøyting og salting blir for teit. Nytter jo ikke begynne å brøyte når det er bar asfalt.

 

10 usle cm med snø og det blir totalt kaos. :roll:

 

Av og til er det flaut å bo i Oslo...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Jeg vil gjerne klage over alle i Oslo som faktisk ikke skjønner at det er lurt å ha vinterdekk på bilen når det er meldt snø i god tid og det faktisk er NOVEMBER! Og hva tenker man på når man vet at man har sommerdekk på bilen, det snør og man "må" bruke bilen. "Det går sikkert bra, er sikkert ikke så glatt". :no:

Alle uten vinterdekk som hindret trafikken i dag, burde få en heftig bot. Dumskap burde straffe seg.

Lenke til kommentar

På de 500 første metrene jeg kjørte i dag så jeg to trafikkuhell. Det ene var en bil som ikke hadde klart å stoppe ved et fotgjengerfelt, men det klarte bilen foran. Bilen bak braste rett inn i bilen som hadde stoppet. Rett etter var det en som ikke hadde greid svingen hadde kjørt ut ved en avkjørsel. Store køer for å fylle luft har det vært ved bensinstasjonene i dag også. :hmm:

 

Bor like utenfor Oslo, og må si dette er litt flaut, ja..

Lenke til kommentar

hvorfor kjører folk som om snø og slaps gir bedre veigrep med

sommerdekk en bart føre? :cry:

 

bare på vei til jobb i dag var det to stk som kjørte ut i veien rett forran meg.

såg ut som om de hadde panikk for å ikke komme seg ut på veien i det hele tatt.

*oppgitt*

 

og ja, han ene hadde hvertfall sommerdekk da eg fikk sett nøye på bilen

når han parkerte rett forran meg litt senere :whistle:

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Får latterkrampe av å lese nettavisene for tiden. Makan til idiotiske tilstander det er i Oslo. Først og fremst så skjønner jeg ikke helt hvorfor alle bussene må tas ut av drift. Hvor vanskelig er det egentlig å få på kjettinger egentlig? Tar vel maks 30min og bussen kan kjøre trygt videre. Så har vi alle som tror at snø og bil går like bra som asfalt og bil. *riste oppgitt på hodet* Er folk egentlig klar over at hvis man skulle satt ned fartsgrensene fornuftig på en motoveg og ikke saltet vil medført at fartsgrensene måtte settes ned med 40-50km/h? Så stor forskjell er det på snø/is og bar asfalt... Nei, vinter er en morsom årstid, for da kan jeg se på alle idiotene dumme seg ut bak rattet :evil:

 

Edit: har på følelsen at det er mer snø her i Gjøvik, men jeg har enda til gode å se en bil som har kjørt ut her...

 

Edit#2: *momle noe om at Oslo og snø ligner litt på amerikanere og snø*

Endret av Ernie.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...