Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

«Det hører for øvrig med til historien at nevnte bilist i tillegg hadde en månedsgammel baby usikret i baksetet.»

Og i tillegg regner jeg med "unnskyldningen" til kamikaze-piloten i dette tilfellet var at "Jammen, jeg skulle bare ..." på politiets forspørsel om hvorfor et hjelpeløst spedbarn lå usikret i baksetet.

 

Dersom dette er faren burde sertifikatet vært inndratt på livstid uten sjans til benådning, i tillegg burde pikken vært kappet av og alle former for genespredning vært avskåret.

Er det moren, burde eggstokkene vært fjernet - *uten* narkose/bedøvelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greit nok at han lå alt for nærme bilen foran, men å begynne å snakke om å ta fra ham foreldreretten og og avslutte med kastrering, er for meg fullstendig unødvendig og useriøst.

 

Hvis kort avstand til foranliggende biler medfører kastrering, skal alle fotgjengere som kaster seg ut i veien, midt mellom to overganger, miste begge beina og en valgfri arm.

Lenke til kommentar
Greit nok at han lå alt for nærme bilen foran, men å begynne å snakke om å ta fra ham foreldreretten og og avslutte med kastrering, er for meg fullstendig unødvendig og useriøst.

 

Hvis kort avstand til foranliggende biler medfører kastrering, skal alle fotgjengere som kaster seg ut i veien, midt mellom to overganger, miste begge beina og en valgfri arm.

Kastrering tar jeg avstand til, men å utsette et forsvarsløse spedbarn for livsfare bør få seriøse konsekvenser. Jeg tror ikke dette var noe "tryggere" enn da Michael Jackson holdt et spedbarn utenfor balkonggelenderet i 4. etasje. Barnet hadde vært i livsfare også med 3 sekunder til bilen foran. For kort avstand øker bare alvorlighetsgraden og uforsvarligheten.

 

Sånn jeg ser det er det 2 forhold fyren bør straffes for:

1. For kort avstand til bilen foran (fare for seg selv og andre i trafikken)

2. Alvorlig omsorgssvikt ved å kjøre med et usikret barn. Forhold 1 skjerper bare alvorlighetsgraden av ugjerningen.

 

HERLIG å se at folk får hard straff for liten avstand til kjøretøyet foran. Ofte tenkt på at jeg skulle hatt et lysskilt i bakruta hvor jeg kunne aktivere: "Hva skjer med deg hvis jeg bråbremser NÅ?" når disse håpløse idiotene som ligger helt opp i rævva di kommer.

Jeg har tenkt tanken selv.

 

2-3 sekunder bak: "Hold avstand!"

kortere enn 2 sekunder bak: "Hold avstand for faen!"

 

Finnes det rimelig utstyr man kan montere i bilen som registrerer både fart og avstand og som viser avstanden i sekunder?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Greit nok at han lå alt for nærme bilen foran, men å begynne å snakke om å ta fra ham foreldreretten og og avslutte med kastrering, er for meg fullstendig unødvendig og useriøst.

 

Hvis kort avstand til foranliggende biler medfører kastrering, skal alle fotgjengere som kaster seg ut i veien, midt mellom to overganger, miste begge beina og en valgfri arm.

 

Hva meg alle voksne fotgjengere som kaster spebarn ut i veien midt mellom to overganger da?

 

Det å rævsleike en annen bil med en usikret baby i baksetet (som det faktisk var snakk om her) synes jeg er like alvorlig, og burde følgelig straffes meget strengt. Man leker ikke med sine (eller andres, for den del) barns liv på den måten!

 

Greit nok at kastrering er drøyt, men å miste foreldreretten hvis man gjør sånt, det er faktisk på sin plass. Det finnes INGEN unnskyldning god nok til å la et barn ligge usikret i bilen under kjøring. Uansett strekning!

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det er strengt å bøtelegge folk for å ha mellom 2 og 3 sekunders avstand. I 50 km/t er det over 40 meter med 3 sekunds avstand, på den strekningen kan jeg bremse ned til 0 4 ganger fra 50 km/t. Og bremse ned fra 100 til 0. Det er lite effektivt med tanke på køkjøring, man kan begynne å flytte seg nærmere i forbindelse med forbikjøring osv. Derfor synes jeg det er situasjonsavhengig om man skal bøtelegges for slikt.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

2. Alvorlig omsorgssvikt ved å kjøre med et usikret barn. Forhold 1 skjerper bare alvorlighetsgraden av ugjerningen.

Jeg la ikke merke til at barnet i artikkelen lå usikret. Nå skjønner jeg hvorfor dere begynte å snakke om at han burde miste foreldreretten, og må si meg helt enig.

 

I en episode av Top Gear brukte Jeremy et slikt skilt, hvor han ga mobilnummeret til James May til alle som kjørte bak ham. Et slikt, for eksempel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Personlig synes jeg det er strengt å bøtelegge folk for å ha mellom 2 og 3 sekunders avstand.

Når man bøtelegges for 1-5 km/t over fartsgrensa så synes jeg det er omtrent like strengt å bøtelegge for å ligge 2,0 - 2,9 sekunder bak.

 

Siden køkjøring som regel skjer i hastigheter godt under fartsgrensa så vil også 3-sekunders-avstanden bli kortere. Går køen i 20 km/t så er det snakk om 3-4 billengders avstand. Tett køkjøring gir som regel mye mer trafikkbølger og dermed tregere trafikkavvikling enn lengre avstand og jevnere køhastighet.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Traffic_wave

http://en.wikipedia.org/wiki/Fundamental_diagram_of_traffic_flow

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Personlig synes jeg det er strengt å bøtelegge folk for å ha mellom 2 og 3 sekunders avstand.

Når man bøtelegges for 1-5 km/t over fartsgrensa så synes jeg det er omtrent like strengt å bøtelegge for å ligge 2,0 - 2,9 sekunder bak.

 

Siden køkjøring som regel skjer i hastigheter godt under fartsgrensa så vil også 3-sekunders-avstanden bli kortere. Går køen i 20 km/t så er det snakk om 3-4 billengders avstand. Tett køkjøring gir som regel mye mer trafikkbølger og dermed tregere trafikkavvikling enn lengre avstand og jevnere køhastighet.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Traffic_wave

http://en.wikipedia.org/wiki/Fundamental_diagram_of_traffic_flow

 

At det er like strengt som noe annet betyr ikkea t det ikke er for strengt, videre er ikke dette snakk om man bør bøtelegges for å kjøre bare litt uforsvarlig med tanke på avstand, spørsmålet er hva som er forsvarlig, det blir mer på linje med at jeg hadde sagt "jeg hadde heller sett fratsgrensen var 100 km/t på dette strekket", så vidt meg bekjent står ikke 3 sekunder som en grense noe sted i lovverket.

 

Videre er det flere trafikkforskere som har uttalt at 3-sekundsregelen skaper unødvendig mye kø, fordi det minsker den reelle kapasiteten på veien, og som lenkene du viser til er inne på, når det først begynner å tette seg, så går trafikkavviklingen vesentlig dårligere. (forøvrig tar det bare en drøy meter å bremse ned fra 20, jo lavere hastighete jo flere ganger en normal bremselengde er 3 sekund)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Tett køkjøring gir som regel mye mer trafikkbølger og dermed tregere trafikkavvikling enn lengre avstand og jevnere køhastighet.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Traffic_wave

http://en.wikipedia.org/wiki/Fundamental_diagram_of_traffic_flow

 

Yes.

Dette er det mange som ikke forstår. Folk er så veldig opptatte av å tette igjen luker, så det blir til at de kjører 5-6 meter forover og stopper helt, og dette gjentas over lange, lange strekninger. Det er derfor man ser køen løse seg opp ved et visst punkt uten at man ser snurten til årsaken av køen i utgangspunktet.

 

Det er mye bedre å ha en litt over en billengde mellom hver bil og heller holde jevn fart. Når jeg ser bilen foran meg stoppe helt slipper jeg gassen og triller rolig forover, og når jeg nærmer meg bilen foran har køen begynt å bevege seg igjen. På den måten slipper jeg og de bak meg å stoppe bilen helt, og hvis flere gjør det samme blir bølgen oppløst på kort tid.

 

Det er en kar på youtube, en forsker tror jeg, som har en video hvor han viser og forklarer prinsippet med å holde jevn fart og ha større luker foran seg (kan enkelt finnes ved å søke på "traffic wave"). Han slipper inn de som "sniker" uten å stoppe bilen, og dermed kan resten av køen bak fortsette å holde jevn fart. Skjønner at det er frustrerende å se folk slippe unna med "sniking", men hvis man har en stor nok luke foran seg vil ingen i køen bak merke noe til den ekstra bilen.

 

Mange (jeg vil påstå at alle) av køene i tunnelene i Oslo oppstår når folk ikke slipper fram de som kommer fra påkjøringsfeltet, det blir alt for tett når de presser seg fram allikevel, og da må de som allerede er i tunnelen/på veien stoppe bilen helt. Da kommer det en slik bølge.

 

http://trafficwaves.org/tanim.html

http://trafficwaves.org/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde 3 sekunders avstand til bilen foran, i 80-sonen på omkjøringsveien i Trondheim. Ble da forbikjørt av tre biler, som la seg inn foran meg og bremset.

 

Sånne tuter jeg på. Når jeg har en passe avstand til forankjørende, så skal da ikke andre folk legge seg imellom og ødelegge dette. En ting er å legge seg imellom, men å faktisk bremse, nei, da ser jeg rødt.

Lenke til kommentar

.. asfaltarbeid med manuelt dirigert kolonnekjøring med følgebil. Greit nok, men tydeligvis ikke her.

 

Først bestemmer de seg tydeligvis for å kolonnekjøre halve jorda rundt for et lite område (greit nok.. det forflytter seg.. men det er vel enklere å bare kolonnekjøre halve jorda rundt enn å flytte stolen "dirigenten" sitter på etterhvert som asfalten kjøles ned). De setter opp 50-grense-skilt (egentlig 60/70-grense), og så kjører følgebilen i 70-80.. Resultatet er at iløpet av strekningen deler køen seg opp i de som kjører i 70-80 bak følgebilen, og de som følger fartsgrensen, som ligger saktere bak, og splitter køen. Ikke rart det er masse hjulspor på den nye asfalten, fordi følgebilen er jo langt borte vekk når de siste kommer, og når køen splittes opp må jo de som kommer etter kjøre der de tror de skal kjøre, siden de ikke vet hvor den forrige kjørte.

Lenke til kommentar

Har sommerjobb nå hvor det har blitt en del bykjøring med traktor og henger. Jeg skjønner meg ikke på de som tør hive seg inn foran meg i en rundkjøring så jeg må bremse for å unngå å kollisjon. Hvis jeg treffer en personbil med skuffa på traktoren er jeg temmelig sikker på at det er bilen som tar skade, og ikke skuffa.

 

Ser også en del uvettige forbikjøringer, selv om jeg er flink til å finne steder der jeg kan slippe forbi biler. Ja, traktorer går sakte, og den jeg kjører har maksfart på 30 km/t, men orker du ikke ligge bak meg i 1-2 minutter til jeg kommer meg ut av veien vil jeg påstå at du mangler respekt for andre i trafikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjørte fra Tønsberg til Tusenfryd i dag(tok med meg lillebror på en liten tur) og på veien ut til E18 så møter jeg da på en audi 80(tror jeg, men er egentlig ikke viktig) med ettermonterte lykter. Jeg ble nesten blendet, og dette var klokka 10 om morgenen.

 

Etterpå hadde jeg kjørt gjennom Oslofjordstunnelen. Ligger vel i 80-83(er 80 km/t i fartsgrense på strenkningen) og det var lov til å kjøre forbi på strekningen. Og tror du ikke at en idiot i varebil legger seg 3-4 meter bak meg. Dette selv om han kunne kjøre forbi så fortsetter han å ligge i ræva på meg, helt bort til E6(eller er det E18) hvor han gasser på som F og kjører forbi. Hvorfor kunne han ikke gjort dette lenge før?

Lenke til kommentar

Hvorfor kunne han ikke gjort dette lenge før?

 

I Oslofjordtunnelen er det fotobokser i hver retning, så forståelig at man ikke kjører forbi der. Uansett forsvarer ikke det rumpekjøring.

 

Men det er nesten en mil fra slutten av tunnelen på østsida og bort til E6, og nesten 3 mil fra vestsiden til E18. Man skulle nesten tro at det var mulig å kjøre forbi på de strekningene.. Merkelig oppførsel.

Lenke til kommentar

Hvorfor kunne han ikke gjort dette lenge før?

 

I Oslofjordtunnelen er det fotobokser i hver retning, så forståelig at man ikke kjører forbi der. Uansett forsvarer ikke det rumpekjøring.

 

Men det er nesten en mil fra slutten av tunnelen på østsida og bort til E6, og nesten 3 mil fra vestsiden til E18. Man skulle nesten tro at det var mulig å kjøre forbi på de strekningene.. Merkelig oppførsel.

Det var vel en 3-4 kilometer etter tunnelen(på østsiden) han "tok meg igjen". Kunne jo se langt foran meg og det var klar bane for forbikjøring.

Lenke til kommentar

Men jeg stusser på at ikke lappen ryker før det er så kort som 0,5 sekunder mellom bilene. Lappen burde røket ved 1 sekund også burde det vært en høy bot mellom 1 og 2 sekunder og en lav bot mellom 2 og 3 sekunder.

Greit nok med et sekund, men en del situasjoner blir i overkant ugreie dersom man alltid skal holde minste 3 sekunders mellomrom. Prøv eksempelvis å gjøre en forbikjøring på Vestlandet med 3 sekunder fram til neste bil. Vi er dessverre ikke velsignet med den veistandarden man har på Østlandet. LANGT derifra.

Lenke til kommentar

Greit nok at han lå alt for nærme bilen foran, men å begynne å snakke om å ta fra ham foreldreretten og og avslutte med kastrering, er for meg fullstendig unødvendig og useriøst.

 

Hvis kort avstand til foranliggende biler medfører kastrering, skal alle fotgjengere som kaster seg ut i veien, midt mellom to overganger, miste begge beina og en valgfri arm.

 

 

vis du er dum nok til og sette barnet sitt liv i fare bare fordi du har lyst og spare et par minutter.. burde du fratas barnet og miste retten til flere barn.

 

vis dem har et barn med seg burde dem miste beina sine vis dem bare setter seg selv i fare. who cares. :laugh:

Lenke til kommentar

Hvorfor kunne han ikke gjort dette lenge før?

 

I Oslofjordtunnelen er det fotobokser i hver retning, så forståelig at man ikke kjører forbi der. Uansett forsvarer ikke det rumpekjøring.

 

Men det er nesten en mil fra slutten av tunnelen på østsida og bort til E6, og nesten 3 mil fra vestsiden til E18. Man skulle nesten tro at det var mulig å kjøre forbi på de strekningene.. Merkelig oppførsel.

Det var vel en 3-4 kilometer etter tunnelen(på østsiden) han "tok meg igjen". Kunne jo se langt foran meg og det var klar bane for forbikjøring.

er vel dobbelsperrelinje der ratt, og kun en bakke man kan kjøre forbi i om man er på vei til E18. Om han irriterte deg så mye er det vel bare og slippe han forbi men men

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...