Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

I forrigårs kjørte vi på fjellet, det var en veldig svingete vei, og der kommer det en bil og kjører forbi oss, midt i en sving. Vi kan se at han gjør det samme i svingen etter der igjen. Greit nok at du kan se 100 m fram, men det er forsatt idioti å gjøre forbikjøring i en sving!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svinger som er oversiktlige nok til forbikjøring er noe av det mest geniale som finnes.. Da man kan passere alle sinkene som ikke klarer å holde hastigheten i svingene. Dette er riktignok bare noe man kan gjøre om man kjenner strekningen fra før, og vet at ikke veien er usynlig blokkert av noe, samt det er vanskelig å vurdere lengden på strekningen.

Jeg har desverre sett akkurat hvorfor det ikke er så smart på ukjente strekninger.. Plutselig kommer det en bil frem fra noe man ikke så, og er det en venstresving kan man få trøbbel siden det er vanskelig å se veien forover. Så akkurat dette tidligere i sommer like sør for den ene ferga på E6 (skarberget-bognes). Var noe skogryddearbeid som foregikk slik at en sving var delvis oversiktig, desverre var den alt for kort og det lå tømmerstokker stablet i veien. Vedkommende som forsøkte seg på forbikjøring der møtte en bobil, og det var nok bare pga veldig kjapp bremsing fra bobilen sin side at vedkommende klarte å presse seg inn tilbake i høyre felt. Kan nevne at denne ferga er ekstrem, da det er bare svinger og bakker flere mil på begge sider, og siden trafikken blir samlet pga ferga blir det fort kilometervis med kø bak èn bil som ikke klarer å holde hastigheten oppe, og ikke gjør en dritt for køen bak seg.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Nå begynner det å bli litt (for) mye snakk om rundkjøringer og vikeplikt. Dette er tross alt en tråd for trafikkrelaterte klager.

Vil dere avslutte diskusjonen, eller flytte den til en ny tråd? Og hvis dere går for det siste, vil dere jeg skal splitte ut de siste sidene?

Kan godt avslutte for min del, men det er jo flere som er interessert i rundkjøringsproblematikken :)

For å dra opp en klagesak:

I trondheim går det en vei langs universitet, inn på denne veien kommer det endel sideveier. Jeg har før irritert meg over at folk ikke klarer å få det inn i hodet at man har vikeplikt for dissse sideveiene når de kommer fra høyre. Men relativt nylig har dette blitt en forkjørsvei, det kommer en fyr inn fra en sidevei og kjører ut på veien, og en motorsyklist som kommer fra hans høyre må bremse ned endel for ikke treffe han, greit nok, kanskje han ikke har fått med seg de nye vikepliktskiltene, men jaggu kommer ikke jeg fra hans venstre også, jeg må jo også kjøre full nedbremsing for å ikke kollidere med gjøken. Ganske godt gjort å kjøre ut på en forkjørsvei, å forårsake kraftig nedbremsing for begge felter, kanskje han tenke "her kan jeg slå to fluer i en smekk, å ta to motorsyklister på en gang"

En liten trafikketatlig klage også, her i trondheim har ikke alle fotgjengeroverganger skilt, jeg må innrømme det irriterer meg ganske mye, da det er mye lettere å spotte skiltene enn stripene på veien.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå begynner det å bli litt (for) mye snakk om rundkjøringer og vikeplikt. Dette er tross alt en tråd for trafikkrelaterte klager.

Vil dere avslutte diskusjonen, eller flytte den til en ny tråd? Og hvis dere går for det siste, vil dere jeg skal splitte ut de siste sidene?

Kan godt avslutte for min del, men det er jo flere som er interessert i rundkjøringsproblematikken :)

Nettopp! Derfor hadde det kanskje vært lurt med en egen tråd? :) Jeg vil ikke tvinge dere til å avslutte diskusjonen, på ingen måte, men hvis dere vil fortsette å diskutere hadde det kanskje vært best å gjøre dette i en egen tråd, og ikke her i klagemuren.

En liten trafikketatlig klage også, her i trondheim har ikke alle fotgjengeroverganger skilt, jeg må innrømme det irriterer meg ganske mye, da det er mye lettere å spotte skiltene enn stripene på veien.

Helt enig. Vi har samme "problem" her i Lillehammer, og det er spesielt ille på vinteren. Er det noen spesielle grunner som gjør at kun utvalgte fotgjengeroverganger er merket med skilt?

Lenke til kommentar

Helt enig. Vi har samme "problem" her i Lillehammer, og det er spesielt ille på vinteren. Er det noen spesielle grunner som gjør at kun utvalgte fotgjengeroverganger er merket med skilt?

Da, ærede forumdebattanter; inviterer jeg dere herved til Tromsø hvor vegseksjonen ved bydrifts eneste oppgave er å sitte å klø seg i ræva til arbeidsdagen er over. For å gjøre noe, nei, se det - det er ikke deres jobb..

Her mangler det ikke på hull og grøfter i et vegnettverk som var nedslitt allerede for 10 år siden. Derimot er alt av skilting og merking komplett og fullstendig fraværende. De klager på "dårlig vær" og da kan de ikke male vegbanen. Penger til skilt får de ikke av Arild Hau(lau)sberg, så da blir det kjøring på lykke og fromme. Fotgjengere i Tromsø er forresten et helt eget kapittel for seg selv. De går med skyggelapper, ser seg hverken til venstre eller høyre, og bare durer rett ut i vegen, som selvsagt uten unntak *MÅ* krysses på skrå. Taxisjåfører skal jeg ikke engang begynne med. Men de burde det vært skuddpremie på.

Tilbake til merkingen, eller rettere sagt, den totale mangelen på den:

Her har vi så mange "lokale" kjøreregler som en må være 3. generasjons innfødt for å forstå. Det er også absolutt obligatorisk å ha avlagt opplæring og førerprøven i Tromsøs bygater for i det hele tatt få med seg "logikken" i "trafikkreglene" her.

Vi har et av de mest trafikkerte kryssene i byen (Grønnegata/Fr. Langesgt for lokalkjente). Det er to felt sørover og ett felt nordover.

Normal "folkeskikk" som jeg lærte for snart 25 år siden er "til høyre og rett frem", så skal en holde høyre felt. Men neida, skal du sørover (to felt), så skal du holde venstre felt ved rett frem og høyre ved sving til høyre. Det er ikke merket særlig godt, men når en (ukjent turist) prøver å legge seg venstre for å svinge venstre oppdager h*n at det er forbudt å svinge den vegen. Skiltet står ca 20 meter *etter* krysset. Mang en stakkars turist har måttet bråbremse for å legge seg i høyre felt og prøve å kjøre rett frem (sørover), men har fått illsinte tutinger og med påfølgende bråbremsinger for å ha prøvd å "skvise" seg inn etter de generelle trafikkreglene. I tillegg, om man prøver å holde høyre-rett-frem, så treffer man på en 25cm høy fortauskant som ikke alltid er lett å se i "kampens hete".

Nordover er det, som skrevet, ett felt. Her er påbudt kjøreretning (faktisk, unntaksvis i denne sammenhengen, merket med skilt "påbudt kjøreretning" og hvit pil på blå bunn). Men blir det hensyntatt? Ptftftf (eller hvordan man beskriver "fjertelyd" med tunga), selvsagt ikke. "Alle" må jo selvsagt svinge opp (venstre) og lage dertilhørende kø bak.

Nevnte jeg at dette er et kryss med av og til fungerende trafikklys? Som igjen er koblet slik at du akkurat *ikke* rekker neste lyskryss, hverken på nord eller sør.

:mad: J*vla idioter som har planlagt kjøremønsteret i Tromsø. Vedkommende må jo ha drukket bensin, kava og dårlig heimbrent før de gikk i gang med planleggingen. I tillegg mistenker jeg dem for å ha tatt føreropplæringen i India (hvor man kvalifiserer til sertifikat klasse C ved å kunne føre en rickshaw 6 meter rett frem og så rygge samme strekning tilbake).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nettopp! Derfor hadde det kanskje vært lurt med en egen tråd? :) Jeg vil ikke tvinge dere til å avslutte diskusjonen, på ingen måte, men hvis dere vil fortsette å diskutere hadde det kanskje vært best å gjøre dette i en egen tråd, og ikke her i klagemuren.

Da avventer jeg en utskillelse.

Lenke til kommentar

Som sagt, så gjort.

En ting jeg har irritert meg over de siste dagene er fotgjengere som absolutt skal krysse veien midt mellom to overganger. De står i veikanten fem meter fra et fotgjengerfelt, og forventer at jeg skal stoppe. Det skjer ikke!

Endret av Runar
Lenke til kommentar

Som sagt, så gjort.

En ting jeg har irritert meg over de siste dagene er fotgjengere som absolutt skal krysse veien midt mellom to overganger. De står i veikanten fem meter fra et fotgjengerfelt, og forventer at jeg skal stoppe. Det skjer ikke!

Dette irriterer jeg meg også over. Det, og folk som småtasser over fotgjengerfeltet. Når jeg går over fotgjengerfelt, øker jeg tempoet hvis jeg har en bil som venter på meg.

Lenke til kommentar

Når jeg er ute og kjører legger jeg merke til mange, særlig nyere biler med lysfeil. En ting er at en pære akkurat har gått, men når de ikke gidder sjekke om pæra eller reflektoren er riktig stilt inn så den heller lyser rett til himmels og blender annen trafikk, da får enkelte av dem et lite blink fra meg med lyshornet. Håpet mitt er at andre også gjør det så de etterhvert kanskje skjønner at det er noe galt.

Lenke til kommentar

Kan starte med å klage på meg selv for en gangs skyld :p

Kjørte som normalt i et "T"-kryss oppi gata her (hermetegn fordi det er et T-kryss med en ekstra utkjøring med nedsenket fortauskant for at de 3 personene som bor der skal få komme til husene sine -privat vei). Så jeg skulle til venstre og satt halvveis i min egen verden.. Blinket og dreide på rattet som en zombie.

Selvfølgelig kom det en som skulle rett frem fra den veien hvor det kjører maks 4 biler i døgnet. Enset ham ikke i det hele tatt, og var så vidt vi fikk svingt unna hverandre. Han ble bra sint, tuta og herja. Hadde nok jeg blitt òg hvis jeg hadde møtt meg sjøl :p Ikke rart det blir ulykker når folk er så ukonsentrerte :shrug:

Og så kan vi klage på andre igjen :)

Hvordan merker ikke folk at det er oppover og nedover i tunneler? Enhver som har kjørt igjennom Nøstvedttunnelen vet godt hva jeg snakker om. Folk har normal fart og gass inn mot tunnelen, og når det blir nedoverbakke slipper de ikke gassen og kjører dermed i 110, og når det er oppoverbakke på andre siden trykker dem ikke ned gassen noe mer, og kjører dermed i 75-80. Det er for øvrig 90 gjennom tunnelen.

Lenke til kommentar

Hvordan merker ikke folk at det er oppover og nedover i tunneler? Enhver som har kjørt igjennom Nøstvedttunnelen vet godt hva jeg snakker om. Folk har normal fart og gass inn mot tunnelen, og når det blir nedoverbakke slipper de ikke gassen og kjører dermed i 110, og når det er oppoverbakke på andre siden trykker dem ikke ned gassen noe mer, og kjører dermed i 75-80. Det er for øvrig 90 gjennom tunnelen.

Det skjønner du når du har prøvd å kjøre litt lengre med en mindre dieselmotor som ligger og putrer rundt på 1500rpm.. Det gir omtrendt null motorbrems, selv på "høye" turtall (tatt i betrakning rødstrek på typisk 4500rpm..). Man gidder liksom ikke å sitte på bremsen hele tiden, så dermed ender det opp med at hastigheten i nedoverbakken bare øker og øker..

Lenke til kommentar

Jeg er også av den oppfatningen av at han burde hatt vikeplikt for meg, det er derfor jeg kjørte uten å tenke mer over det også. Mora mi satt på og hun sa også "det der er ikke noe vanlig vei, han burde stoppa". 99% av de som bor der og bruker den veien stopper for de som er på den store veien (som også er forkjørsvei), uansett om de som kommer i mot skal til venstre og når de egentlig har "grønt".

Den veien går til noen få hus, samt en liten parkeringsplass, så jeg vil ikke si at den er "åpen for alminnelig ferdsel". Veien har et eget trafikklys som signaliserer enten rødt eller grønt (altså, det er ikke noe gult lys der).

Jeg kommer fra veien til venstre i bildet her, og skal nordover. Han kom fra den veien til høyre i bildet

post-56083-1280870155,1382_thumb.jpg

edit:

Man gidder liksom ikke å sitte på bremsen hele tiden, så dermed ender det opp med at hastigheten i nedoverbakken bare øker og øker..

Hastigheten nedover har jeg ingen problemer med, det er hastigheten oppover jeg irriterer meg over. Poengterte bare den store hastighetsforskjellen.

Har kjørt varebiler med diesel og færre en 60 hester og jeg hadde aldri problemer med å holde tilnærmet fartsgrensa i oppoverbakkene. En moderne stasjonsvogn burde ikke ha problemer med å holde 88-91 oppover.

Endret av raid2
Lenke til kommentar

Da ser det ut som UP faktisk klarte å legge fra seg fartskameraet sitt akkurat lenge nok til å beslaglegge to førerkort til førere som kjørte for tett på bilen foran.

http://www.sa.no/lokale_nyheter/article5210327.ece

Jeg ser gjerne mye mer av slike aksjoner, hvor man reagerer på slike ting som avstand, (manglende) bruk av blinklys, uvettige forbikjøringer, venstrefilsdaffing osv. Fart er ikke det eneste lovbruddet som dreper eller skader her til lands. :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Man gidder liksom ikke å sitte på bremsen hele tiden, så dermed ender det opp med at hastigheten i nedoverbakken bare øker og øker..

Hastigheten nedover har jeg ingen problemer med, det er hastigheten oppover jeg irriterer meg over. Poengterte bare den store hastighetsforskjellen.

Har kjørt varebiler med diesel og færre en 60 hester og jeg hadde aldri problemer med å holde tilnærmet fartsgrensa i oppoverbakkene. En moderne stasjonsvogn burde ikke ha problemer med å holde 88-91 oppover.

Beklager, ser at jeg ikke leste alt. Trodde det bare var snakk om nedover, og når det gjelder begge deler, så blir det noe annet.

.. desverre er denne typen førere de samme som ikke klarer å holde foten på samme sted etter at en har kjørt forbi dem. Ufattelig plagsomt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Da ser det ut som UP faktisk klarte å legge fra seg fartskameraet sitt akkurat lenge nok til å beslaglegge to førerkort til førere som kjørte for tett på bilen foran.

Jeg ser gjerne mye mer av slike aksjoner, hvor man reagerer på slike ting som avstand, (manglende) bruk av blinklys, uvettige forbikjøringer, venstrefilsdaffing osv. Fart er ikke det eneste lovbruddet som dreper eller skader her til lands. :)

«Det hører for øvrig med til historien at nevnte bilist i tillegg hadde en månedsgammel baby usikret i baksetet.»

:realmad: :realmad: :realmad:

Jeg syns det er veldig positivt at de tar disse analslikkerne, ingenting er mer irriterende enn å ha en klistra opp i ræva. I 100km/t skal man faktisk ha ~85m frem til kjøretøyet foran for at det skal tilsvare 3 sekund. Hvis jeg ikke husker feil står lyktestolper med en avstad på 25m (??), så man må altså ha minst 3 lyktestolper mellom seg.

Lenke til kommentar

Hva er det med at folk i ferjekø ikke forstår prinsippet "kø"?

Sto på en overfull ferjekai for noen dager siden og når ferja endelig kom så forstod vi fort at ikke alle kom med. Spørsmålet ble bare hvem av oss som stod bakerst var det som måtte stå igjen?

Da er det noen J***ER som kjører bak meg som deler køen i to ved å kjøre opp på siden av meg i fil 2(eg og flere sto i fil 1 og var veldig spente på hvor ferjemannskapet satte streken). Heldigvis var det ingen av de som kjørte i fil 2 som kom med, men de trenger ikke å komme her og si at de ikke forstod at det var trangt om plassen og at de i praksis var i en kø. Eg måtte dessverre stå igjen med tre biler fremfor meg :(

Lenke til kommentar

Helt enig. Dette er et veldig bra tiltak. Det hender daglig at folk kjører ubehagelig nært.

Men jeg stusser på at ikke lappen ryker før det er så kort som 0,5 sekunder mellom bilene. Lappen burde røket ved 1 sekund også burde det vært en høy bot mellom 1 og 2 sekunder og en lav bot mellom 2 og 3 sekunder.

«Det hører for øvrig med til historien at nevnte bilist i tillegg hadde en månedsgammel baby usikret i baksetet.»

Her burde han ikke bare mistet lappen men barnevernet burde fått en bekymringsmelding og vurdert om faren skal få beholde foreldreretten. Hvis det var faren som var sjåfør da.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...