Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+13412342564

Kommer så til å dø i trafikken en dag.

 

Holdt på å krasje i en stor bil i 80km ettersom han ikke holdt sin vikeplikt. Tutet på han osv, ligger i 120km i venstrefelt. (PS: Pleier alri å kjøre fort men dette var motorvei i 100km og måtte rekke noe). Tror du han fyrer flytter seg...?!! Måtte blinke og tute også etterhvert flyttet han seg.

 

I dag var det en utenlandsk bil som kom sikkert i 120km i 60 sonen ettersom han plutselig var oppi ræva mi. Endte bare med at jeg bremset kraftig og hadde nesten bilen i bagasjen. Var vel fordi han bremset der og da akkurat. Deretter legger han seg nærmere meg og jeg hiver inn bremsen endte med at vi sto helt stille. Kjører på igjen og der kjører han forbi meg og viser fingeren XD. Jeg er 20 år og han var sikkert 25. Og folk sier at ungdommer er dumme bak rattet?

 

Har nesten alltid bare krasjet med eldre folk...

 

Jasså ja, så du er en av dem, du. En som skal markere seg i trafikken på den måten. Innser du ikke at det skaper en minst like farlig situasjon?

Endret av Slettet+13412342564
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min genrelt største irritasjon er at så få folk skjønner at de har vikeplikt for ytterste felt når de drar ut av en rundkjøring fra innerste felt. Generelt så er det manglende opprettholdelse av vikeplikt som skaper flest farlige situasjoner for meg. Om de i det minste blinker, og kjører som hodeløse høns, så kan jeg manuvrere meg ut av knipa, hovedproblemet er når folk hverken klarer å se seg rundt eller blinke.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kommer så til å dø i trafikken en dag.

 

Holdt på å krasje i en stor bil i 80km ettersom han ikke holdt sin vikeplikt. Tutet på han osv, ligger i 120km i venstrefelt. (PS: Pleier alri å kjøre fort men dette var motorvei i 100km og måtte rekke noe). Tror du han fyrer flytter seg...?!! Måtte blinke og tute også etterhvert flyttet han seg.

 

I dag var det en utenlandsk bil som kom sikkert i 120km i 60 sonen ettersom han plutselig var oppi ræva mi. Endte bare med at jeg bremset kraftig og hadde nesten bilen i bagasjen. Var vel fordi han bremset der og da akkurat. Deretter legger han seg nærmere meg og jeg hiver inn bremsen endte med at vi sto helt stille. Kjører på igjen og der kjører han forbi meg og viser fingeren XD. Jeg er 20 år og han var sikkert 25. Og folk sier at ungdommer er dumme bak rattet?

 

Har nesten alltid bare krasjet med eldre folk...

 

Jasså ja, så du er en av dem, du. En som skal markere seg i trafikken på den måten. Innser du ikke at det skaper en minst like farlig situasjon?

Slenger meg på denne. Det skapes en enda farligere situasjon ved at man plutselig skal stoppe opp helt uten videre. Har vært ute for slike med "markeringsbehov" selv, det er noe forbannet tull å holde på sånn.

Lenke til kommentar

Min genrelt største irritasjon er at så få folk skjønner at de har vikeplikt for ytterste felt når de drar ut av en rundkjøring fra innerste felt. Generelt så er det manglende opprettholdelse av vikeplikt som skaper flest farlige situasjoner for meg. Om de i det minste blinker, og kjører som hodeløse høns, så kan jeg manuvrere meg ut av knipa, hovedproblemet er når folk hverken klarer å se seg rundt eller blinke.

 

AtW

Det enda flere ikke skjønner er at i rundkjøringer er det utelukkende den som kommer sist inn som har vikeplikt, uansett. Disse reglene om feltskifte, høyreregel (!), osv. oppstår bare dersom to kommer inn i rundkjøringen nøyaktig samtidig.

 

Vikepliktskilt overstyrer trafikkregler, alltid. Og et vikepliktskilt gjelder mot alle i alle felt på veien en er på vei inn på, ikke bare det ytterste slik det virker som at 99% av alle tror. Dette inkluderer også trafikk som enten er i ferd med eller vil bytte felt.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Min genrelt største irritasjon er at så få folk skjønner at de har vikeplikt for ytterste felt når de drar ut av en rundkjøring fra innerste felt. Generelt så er det manglende opprettholdelse av vikeplikt som skaper flest farlige situasjoner for meg. Om de i det minste blinker, og kjører som hodeløse høns, så kan jeg manuvrere meg ut av knipa, hovedproblemet er når folk hverken klarer å se seg rundt eller blinke.

 

AtW

Det enda flere ikke skjønner er at i rundkjøringer er det utelukkende den som kommer sist inn som har vikeplikt, uansett. Disse reglene om feltskifte, høyreregel (!), osv. oppstår bare dersom to kommer inn i rundkjøringen nøyaktig samtidig.

 

Vikepliktskilt overstyrer trafikkregler, alltid. Og et vikepliktskilt gjelder mot alle i alle felt på veien en er på vei inn på, ikke bare det ytterste slik det virker som at 99% av alle tror. Dette inkluderer også trafikk som enten er i ferd med eller vil bytte felt.

 

Endelig er det flere som har skjønt det :).

 

@alle andre:

 

Glem den saken istad, som sagt var irritert og pleier aldri å gjøre det. Så glem det og alle er gladet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det enda flere ikke skjønner er at i rundkjøringer er det utelukkende den som kommer sist inn som har vikeplikt, uansett. Disse reglene om feltskifte, høyreregel (!), osv. oppstår bare dersom to kommer inn i rundkjøringen nøyaktig samtidig.

 

Vikepliktskilt overstyrer trafikkregler, alltid. Og et vikepliktskilt gjelder mot alle i alle felt på veien en er på vei inn på, ikke bare det ytterste slik det virker som at 99% av alle tror. Dette inkluderer også trafikk som enten er i ferd med eller vil bytte felt.

Så, med andre ord: Dersom jeg kommer inn i en firearmet rundkjøring og skal ut til venstre (altså den 3. armen, jeg ligger da i inderste felt), men blir joinet av en annen fra 1. eller 2. arm som da ligger i ytterste felt, så har jeg altså IKKE vikeplikt for ham?

 

Dette har jeg i så fall ALDRI lært ... ikke rart at rundkjøringer "alltid" ender med skylddeling :ohmy:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det enda flere ikke skjønner er at i rundkjøringer er det utelukkende den som kommer sist inn som har vikeplikt, uansett. Disse reglene om feltskifte, høyreregel (!), osv. oppstår bare dersom to kommer inn i rundkjøringen nøyaktig samtidig.

 

Vikepliktskilt overstyrer trafikkregler, alltid. Og et vikepliktskilt gjelder mot alle i alle felt på veien en er på vei inn på, ikke bare det ytterste slik det virker som at 99% av alle tror. Dette inkluderer også trafikk som enten er i ferd med eller vil bytte felt.

 

 

Jo det har du. Man har alltid vikeplikt vet feltbytte.

 

Det er jo derfor jeg spør...

Lenke til kommentar

Min genrelt største irritasjon er at så få folk skjønner at de har vikeplikt for ytterste felt når de drar ut av en rundkjøring fra innerste felt. Generelt så er det manglende opprettholdelse av vikeplikt som skaper flest farlige situasjoner for meg. Om de i det minste blinker, og kjører som hodeløse høns, så kan jeg manuvrere meg ut av knipa, hovedproblemet er når folk hverken klarer å se seg rundt eller blinke.

 

AtW

Det enda flere ikke skjønner er at i rundkjøringer er det utelukkende den som kommer sist inn som har vikeplikt, uansett. Disse reglene om feltskifte, høyreregel (!), osv. oppstår bare dersom to kommer inn i rundkjøringen nøyaktig samtidig.

 

Vikepliktskilt overstyrer trafikkregler, alltid. Og et vikepliktskilt gjelder mot alle i alle felt på veien en er på vei inn på, ikke bare det ytterste slik det virker som at 99% av alle tror. Dette inkluderer også trafikk som enten er i ferd med eller vil bytte felt.

 

Det er ikke riktig, det er ingen unike trafikkregler for rundkjøringer, og de fungerer som en vanlig forkjørsvei som går i sirkel, om du da har kommet deg inn i rundkjøringen, uten å forstyrre den som allerede er der inne, så har han vikeplikt for deg om han senere foretar et feltskifte. Det siste avsnittet ditt er bare relevant om jeg kjører inn i høyrefelt mer eller mindre samtidig som vedkommende svinger ut.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det enda flere ikke skjønner er at i rundkjøringer er det utelukkende den som kommer sist inn som har vikeplikt, uansett. Disse reglene om feltskifte, høyreregel (!), osv. oppstår bare dersom to kommer inn i rundkjøringen nøyaktig samtidig.

 

Vikepliktskilt overstyrer trafikkregler, alltid. Og et vikepliktskilt gjelder mot alle i alle felt på veien en er på vei inn på, ikke bare det ytterste slik det virker som at 99% av alle tror. Dette inkluderer også trafikk som enten er i ferd med eller vil bytte felt.

Så, med andre ord: Dersom jeg kommer inn i en firearmet rundkjøring og skal ut til venstre (altså den 3. armen, jeg ligger da i inderste felt), men blir joinet av en annen fra 1. eller 2. arm som da ligger i ytterste felt, så har jeg altså IKKE vikeplikt for ham?

 

Dette har jeg i så fall ALDRI lært ... ikke rart at rundkjøringer "alltid" ender med skylddeling :ohmy:

Helt korrekt. Vikepliktskiltet overstyrer feltskiftvikeplikt, på lik linje med høyreregelen.

 

Hovedregelen for rundkjøringer er dermed at man aldri legger seg inn på side med noen andre med mindre man kjører inn samtidig på samme innkjøring.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Møtte på en forbanna kuk i en amg merce cab i sted. Men hentesveisen blafrende opp i den åpne kupeen, så kjørte han inn i rundkjøringa rett foran meg slik at jeg måtte bremse kraftig for å ikke ta med hele siden og bakenden på gjøken. Faen, da var det liiike før jeg dro videre rundt rundkjøringa etter idioten og fått utlevert en fin omplassering i trynet på han, satan ta!

 

Det verste var at han så at jeg kom, men begynte å kjøre når jeg var rett ved hans arm i rundkjøringa. Han så bare rett frem og sklei sakte videre i rundkjøringa. Angrer meg enda at jeg ikke bare moste på og virkelig fucka opp bilen hans. Min andrebil er jo et vrak uansett, så jeg hadde tjent på det.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Jeg skjønner meg ikke på nordmenn og rundkjøringer, men etter at dere sier vi alltid har vikeplikt for den som er først inn i rundkjøringen, så skjønner jeg godt hvorfor jeg gang på gang opplever idiotiske situasjoner i den ene to-feltsrundkjøringen vi har her... Det er nemlig HELT vanlig å legge seg i venstre fil hvis man skal rett frem, eller å kutte kraftig om man ligger i høyrefil.

 

Er det veldig vanskelig å velge riktig felt OG holde denne igjennom rundkjøringen?

Lenke til kommentar

Idag vil jeg skjelle ut to grupper:

1. Folk med bobil - Forstår dere ikke at dere lager en enorm kø når dere på død og liv skal ligge langt under fartsgrensa (sikkert for å se mest mulig). Slippe noen forbi? Nei, på strekker hvor man kan kjøre forbi plasserer tullingene doningen så det blir vanskelig/umulig å komme forbi

 

Verdt å merke at dette gjelder norsk-registrerte bobiler. Tyskere f.eks. er veldig flinke, holder hastighet og slipper folk forbi.

 

2. Dere som kjører svære SUV'er (av typen XC90) som ikke kan kjøre over en fartsdump i mer enn 5 km/t. Når min Mondeo fint kan kjøre over samme dumpen i 30-40 km/t så må det for f... være mulig for dere å kjøre over uten å måtte bråbremse foran hver eneste dump for å så gasse opp til 60.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

2. Dere som kjører svære SUV'er (av typen XC90) som ikke kan kjøre over en fartsdump i mer enn 5 km/t. Når min Mondeo fint kan kjøre over samme dumpen i 30-40 km/t så må det for f... være mulig for dere å kjøre over uten å måtte bråbremse foran hver eneste dump for å så gasse opp til 60.

 

Min irritasjon er heller motsatt. Det hender jeg har svære SUV-er bak meg som ikke helt forstår at jeg er nødt til å kutte hastigheten en god del før jeg kjører over enkelte fartshumper for å ikke skrape opp undersiden av bilen min (særlig de hvor det er to firkanter som stikker opp i veien). Ser de koker over av sinne og kjører tett der bak.. Er forsåvidt mitt problem at jeg har en lav bil, men jeg skraper ikke opp eksosanlegget mitt for at du skal rekke fotballtreninga til ungene. Men klart, det er forskjell på ≈15 km/t i 30-sonen som jeg gjør, og gåhastighet.

 

Samme greia der det er veiarbeid og man kjører på hest og kjerre-vei med flere hull enn en gjennomsnittlig sveitserost. Beklager SUV-eiere, men jeg har ikke en bil som egner seg til full hastighet på slike veier (snakker ikke om asfaltveier med dårlig standard bare så det er sagt, snakker om grus/leireveier).

Lenke til kommentar

Nå er det vel mer papirarbeidet rundt det å ha bil jeg klager på men:

-Forrige eier av bilen jeg har nå. Det er for dårlig å bruke 3 måneder på å ordne med tapsmelding av vognkort del2 + ordne salgsmelding.

-Bilforhandleren dette går gjennom som klarte å glemme å purre på forrige eier.

 

Årsavgift er i orden. Forsikring er flyttet over på meg. Nå må snart resten gå i orden. wallbash.gif

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har et lite spørsmål til dere som er god på å finne frem i forskrifter osv. Jeg har nemlig vært i kontakt med bilforhandleren min, ettersom jeg la merke til at jeg ikke hadde kjørelys bak når lysbryteren står i posisjon 0, kun kurvelys foran er tent (såkalt DRL - Daytime Running Lights). Jeg lurte på om jeg kunne få omprogrammert dette, siden (jeg trodde) det er ulovlig å kjøre uten lys, pluss at vi bor i et land med mange tunneller. Svaret jeg fikk var slik:

 

Hei.

 

Fabrikken anbefaler ikke å kode om til kjørelys bak.

Dette lager krøll i bilens data.

Nye regler i Norge kreves det ikke kjørelys bak på bil om dagen.

 

Sett bryteren i pos "auto"

 

Ha en fin dag!

 

Det er spesielt den uthevede linjen jeg lurer på, dessuten har jeg ingen auto-posisjon, så da vil jeg nesten tro at denne regelen ikke gjelder meg? (Det skal for øvrig nevnes at det muligens har vært en misforståelse mellom meg og ham, fordi han hadde skrevet Golf i emnet, mens jeg har en Polo).

 

Can someone enlighten me, please? :)

Lenke til kommentar

1. Folk med bobil - Forstår dere ikke at dere lager en enorm kø når dere på død og liv skal ligge langt under fartsgrensa (sikkert for å se mest mulig). Slippe noen forbi? Nei, på strekker hvor man kan kjøre forbi plasserer tullingene doningen så det blir vanskelig/umulig å komme forbi

 

 

Det er 2 grunner til hvorfor bobiler genrelt kjører under fartsgrensen.

 

1. De har VELDIG svake motorer i forhold til vekten de kjører rundt med. Det er faktisk helt vanlig å ha fra 100 til 120 HK på en gjennomsnittlig bobil. Produsenter gjør det for å spare penger og for å presse prisene på bobilene ned. Men dette resulterer da at bobilen bruker evighter på å komme opp i fart og holde på farten pga luftmotstand, bakker o.l.

 

2. Du må ta i betraktining at det er som regel eldre som kjører. De føler at det er bedre å ta det med ro når de sitter bak rattet på en stor bil og det må de få lov til også siden de kjører en veldig stor bil og refleksene deres er ikke like gode som hos yngre sjåfører.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...