Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Når jeg øvelsekjører med lettsykkel har jeg i bakhodet at bak rattet på enhver av kjøretøyene der ute, sitter det en tulling som ikke har sett meg, som tror at jeg vil vike, og som ikke kan kjøre. På den måten slipper jeg en del uhell som kan skje tror jeg.

 

En god ide, at medtrafikkanter forsøker å ta livet av deg skjer jo hele tiden på tohjuling, kjør som alle andre er blinde idioter, så går det bedre (og ikke er det langt fra sannheten heller, bilister har en tendens til å konsentrere seg for lite om kjøringen)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dagens irritasjon. En bøg som ligger i 50 på E6 i mange KM, og tasser i 40 igjennom tunneller. Synd det var trafikk i mot hele veien, og det andre er dette:

 

post-70615-1279823666,6606_thumb.png

 

Dette er i boligfeltet her jeg bor. Det oransje feltet er et område hvor det har vært graving, så det står noen kjegler der. Det blå er en svær Caravelle. Jeg kommer rundt svingen, og ser at denne Caravellesjåføren går ut av bilen sin. Merker fort at ikke faen at jeg kommer forbi her. Tror du ikke det kommer en bil nedenfra også da, som skulle opp? Nå var vi altså to biler som ikke kommer frem og sjåføren i Caravellen bare gikk. Hornet mitt funker fortsatt ikke, så den andre bilen tok ansvaret og stod på hornet til fjotten kommer ut på terassen, og skjønner at han har sperret veien for andre.

 

For et høl... Hvem faen parkerer DER?!

Lenke til kommentar

Man får sånne kit til et par tusen kroner med kompressor, horn, lufttank og hele pakka på flere nettsider. Bare google "train horn" f.eks. Ikke alle biler som har plass i motorrommet til sånt, men har sett folk plassere hornene på taket og i frontfangeren osv.

 

Helt sinnssykt med lyd i noen av de, hører det flere kilometer unna.

Lenke til kommentar

Kjørte Arendal-Tønsberg-Arendal i dag, og opplevde et par situasjoner.

Første jeg kan huske var en som absolutt skulle forbi når det var krabbefelt, og endte opp med å nesten kjøre over i gule midtfeltet der det går inn igjen. Presset seg inn, samme skjedde også på tilbaketuren der det var en som presset seg inn mellom meg og han som lå bak. Hadde ikke mer enn 4-5 meter klaring til meg, så ble ganske trangt en liten periode. Nokså ekkelt, vi kjørte jo i 80-90.

 

Ved Sandefjord kom det en artig dame ut på veien, og uheldigvis havnet hun rett foran meg. I 80-sonen (eller er det 90?) kjørte hun i herlige 55 km/h. Varte i et par kilometer og lagde laaaaang kø, før hun heldigvis svingte av.

 

På vei tilbake mot Arendal igjen kom det en ambulanse i motgående retning, med full utrykning. Blålys og sirene. Campingbilen derimot, som lå foran ambulansen, verken hørte eller så den, og holdt seg nokså nærme midten. Endte med at ambulansen måtte laaaangt over i mitt felt, der jeg naturligvis svingte helt inn i veikanten og var på vei til å stoppe. Allikevel var det ikke mer enn 30-40 cm klaring mellom speilene, og ambulansen kom fort. Idiotsjåfør som ikke merker en ambulanse bak seg, hvis jeg hadde stått litt lengre ute hadde jeg blitt et speil fattigere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

(...) samme skjedde også på tilbaketuren der det var en som presset seg inn mellom meg og han som lå bak. Hadde ikke mer enn 4-5 meter klaring til meg, så ble ganske trangt en liten periode. Nokså ekkelt, vi kjørte jo i 80-90.

 

Du skal vel egentlig holde en slik avstand til bilen foran at det er mulig for en annen bil å kjøre forbi deg, og legge seg inn mellom deg og bilen foran uten problemer.

Lenke til kommentar
Første jeg kan huske var en som absolutt skulle forbi når det var krabbefelt, og endte opp med å nesten kjøre over i gule midtfeltet der det går inn igjen. Presset seg inn, samme skjedde også på tilbaketuren der det var en som presset seg inn mellom meg og han som lå bak. Hadde ikke mer enn 4-5 meter klaring til meg, så ble ganske trangt en liten periode. Nokså ekkelt, vi kjørte jo i 80-90.

Hvorfor reduserte du ikke hastigheten litt og hjalp han forbi?

Lenke til kommentar

(...) samme skjedde også på tilbaketuren der det var en som presset seg inn mellom meg og han som lå bak. Hadde ikke mer enn 4-5 meter klaring til meg, så ble ganske trangt en liten periode. Nokså ekkelt, vi kjørte jo i 80-90.

 

Du skal vel egentlig holde en slik avstand til bilen foran at det er mulig for en annen bil å kjøre forbi deg, og legge seg inn mellom deg og bilen foran uten problemer.

Du har misforstått, noe som ikke er så rart, slang jo denne sammen med første hendelsen.

Jeg lå først, med bil A bak meg. Bil B lå lengre bak og kjørte forbi bil A, og presset seg inn her, med bare et par meter klaring fremover til meg.

 

Første jeg kan huske var en som absolutt skulle forbi når det var krabbefelt, og endte opp med å nesten kjøre over i gule midtfeltet der det går inn igjen. Presset seg inn [...]

Hvorfor reduserte du ikke hastigheten litt og hjalp han forbi?

Når jeg skjønte at han prøvde å komme forbi meg også slakket jeg naturligvis av for å hjelpe han forbi, men det var ikke så lett å forstå når han såvidt kjørte fortere enn meg og jeg fortsatt kunne se han i sidespeilet når vi kom til der det var skiltet at krabbefeltet var avsluttet.

 

Kan også legge til at det var litt trafikk på veien tilbake, og hver eneste gang det var fotoboks ble farten til køen senket fra 80 til 60. Nok et irritasjonsmoment.

Lenke til kommentar
Første jeg kan huske var en som absolutt skulle forbi når det var krabbefelt, og endte opp med å nesten kjøre over i gule midtfeltet der det går inn igjen. Presset seg inn [...]

Hvorfor reduserte du ikke hastigheten litt og hjalp han forbi?

Når jeg skjønte at han prøvde å komme forbi meg også slakket jeg naturligvis av for å hjelpe han forbi, men det var ikke så lett å forstå når han såvidt kjørte fortere enn meg og jeg fortsatt kunne se han i sidespeilet når vi kom til der det var skiltet at krabbefeltet var avsluttet.

 

Kan også legge til at det var litt trafikk på veien tilbake, og hver eneste gang det var fotoboks ble farten til køen senket fra 80 til 60. Nok et irritasjonsmoment.

Dette er grunnen til at du IKKE skal redusere hastigheten når du ser noen kommer bak deg. OM du skal gjøre det, så skal det gjøres etter at vedkommende som kjører forbi har kommet opp på siden av deg (dette regnes da som tidspunktet en forbikjøring ikke lengre kan avbrytes). Det som skjer når du reduserer hastigheten før dette er at bilene bak deg kommer nærmere, og du hindrer vedkommende som kjører forbi å kjøre inn i en luke bak deg, fordi du veldig enkelt forklart fjerner dem.

 

Dette er noe som veldig lett skaper ulykker ved forbikjøring av mer enn èn bil. En som skal kjøre forbi kan beregne at vedkommende skal inn i en luke lengre frem i køen, men ikke nødvendigvis helt forbi den. Om da en lengre frem starter oppbremsing vil disse lukene forsvinne, og dermed tvinger forbikjørende til å kjøre forbi flere biler enn planlagt.

 

En veldig farlig situasjon oppstår når vedkommende fremst ser en bil kommer i mot, og plutselig vil hjelpe forbi forbikjørende lengre bak, og bremser hardt. Med det samme, helt uventet forsvinner alle lukene i køen, samtidig med at bilen som kommer i mot blokkerer muligheten for å fortsette forbijøringen. Resultatet ender lett i biler som kolliderer side-mot-side eller i beste fall 3 biler i bredden, evt. to biler i bredden og vedkommende som kommer i mot havner i grøfta.

Lenke til kommentar

La meg reformulere den delen du quotet;

 

Jeg slakket av når jeg forstod at hans intensjoner var å passere meg, noe jeg skjønte når han lå ved siden av meg og kjørebanen holdt på å krympe tilbake til ett felt igjen. Det var først da jeg slapp opp gassen, for først trodde jeg at han skulle bruke luken bak meg, siden det ble skiltet om at forbikjøringsskiltet var ferdig og han kjørte ikke så mye fortere enn meg. Siden jeg tenkte at han ville gjøre det slakket jeg naturligvis ikke av, for da hadde jo, som du sier, luken hans forsvunnet.

Lenke til kommentar

Jeg reduserer ikke min hastighet med mindre jeg ser en veldig tydelig fartsøkning i dèt bilen forsvinner ut av det vanlige delen av sidespeilet. Om noen velger å bruke en veldig liten luke av en eller anenn grunn verken reduserer eller øker jeg hastigheten noe, for at det skal være 0% mitt valg og 100% forbikjørendes valg.

 

Ofte idèt jeg gjør forbikjøring i køer og skal inn i luker mellom vil hastigheten min være i utgangspunktet vesentlig høyere enn køen. Istedet for å kaste meg inn i køen bruker jeg å bremse opp i venstre kjørefelt, plassere meg midt mellom de to bilene jeg skal inn i mellom, og så gli inn i mellom. Mange vil presse seg inn med full hastighet, og deretter bremse hardt ned inne i køen.

 

Kombinasjonene at noen ligger i venstre felt like bak støtfangeren i samme hastighet som køen er noe man skal tolke til at vedkommende vurderer forbikjøring eller er på vei inn i køen, eller en vurdering mellom disse to. Dette også om hastigheten er noe høyere enn køens hastighet. Det er da man virkelig ikke skal redusere sin egen hastighet, ettersom det umiddelbart tvinger frem en forbikjøring uten mulighet for valg. I dette tilfelle vil man kunne se bilen helt ytterst på speilet, og er nok lett å tolke det til en 100% sikker forbikjøring og dermed lage situasjonen jeg har prøvd å beskrive.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjørte bak et nek i dag som lå midt på midstripa i tofeltesen i en caravelle. Har du faen ikke kontroll på hvor bilen er på veien, så kjøp en mindre bil. Irriterende som faen, tuta, men til ingen nytte. Endte med at jeg kjørte fobi i motsatt fordi hun kjørte så treigt. Mulig jeg er en idiot, men slike folk irriterer meg noe helt hinsides.

Lenke til kommentar

Kjørte bak et nek i dag som lå midt på midstripa i tofeltesen

 

Det er passe irriterende veit jeg.

Særlig når det er folk som har så veeeeeeldig god tid og derfor kan bruke flere kilometer på et feltbytte. Lå bak en venstrefilsrunker her i går som seriøst brukte over en kilometer på å bytte felt, noe som førte til at han lå midt i mellom feltene mesteparten av tiden og dermed endte opp med å sinke begge feltene..

 

 

Borti veien her er det et T-kryss hvor jeg stadig vekk ser folk stopper på feil sted i krysset når det er rødt (se illustrasjon), noe som sperrer veien for de som skal til høyre. Jeg pleier bare å presse meg forbi på innsiden siden jeg ikke gidder å vente på et nytt grønt, men "etter boka" så skal man vel egentlig vente til det er helt klart.

 

"Problemet" er at krysset er ganske stort, så hvis man kjører på gult så rekker man ofte ikke over før det har byttet til rødt, og da vil man plutselig oppdage det røde lyset på andre siden av krysset og dermed stoppe foran fotgjengerfeltet. Greit nok det, man vil jo tross alt ikke risikere å kjøre på eventuelle fotgjengere, men når man stopper der er man egentlig midt i krysset, og da kan man like så godt bare kjøre videre når fotgjengerne har gått over. Litt som når man skal til venstre i et kryss og det blir rødt mens du står midt i krysset og venter på at det skal bli klart, ingen vits i å vente på at det skal bli grønt igjen.

 

post-56083-1280059435,6839_thumb.jpg

Lenke til kommentar

en idiot som skulle kjøre forbi meg ( jeg låg bak en sneil, men fikk ikke lov av mamma og kjøre forbi ),, også kommer det selvsagt en bil imot slik at han måtte skynte seg inn i høyre felt mellom meg og sneilen.. så han legger full sving når han er rett vedsiden av meg..

så jeg måtte bremse som faen for og ikke få han i siden.....

 

men hyggelige var at når han hadde kjørt vekk fra oss. så sto han på en bussholde plass lengre fremme og ble bitch slappet av kone mor, og så satte kone mor seg i fører sete..

 

 

lurer på hvor mange BJ'er han måtte gi til sensoren for og bestå :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...