Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Yay i dag har jeg bestått prøvekjøringen i to år etter man har tatt lappen uten å krasje eller bulke eller lage en RIPE i lakken :D

Gratulerer :p Og på fredag kan du gratulere meg med det samme, for da har jeg også hatt lappen i to år :p Riktignok ikke helt uten skader da, den mest alvorlige var en høyreregel jeg reagerte feil på, som resulterte i at firmabilen fikk passasjerdøren trykket inn, men man lærer jo av det også. Men jeg skal være enig med deg da, etter to år på veien, og over 60.000 km på baken har jeg sett jævla mye rart.

Lenke til kommentar

Passerte 3 år med lappen i forrige måned jeg. 1 viltpåkjørsel, 1 parkeringshusflekk uten varige skader, 1 selvforskyldt ripe med polermaskin.

 

Nå til høsten blir det finpuss på det som mangler. Kom inn på trafikklærerutdanningen på Stjørdal med god margin. Regner med jeg gjør mye feil.

 

Akkurat idag har jeg lite å klage på, men for å ta noe - så vil jeg klage på de kortsynte idiotene som presterte å plassere veien for nære huset jeg bor i akkurat nå. Det skjedde for mange tiår siden, og veien er alt for nære med dagens trafikk. Det bråker! Nå på sommeren er det blodtrimmede mopeder som støyer mest, de er hørbare også med vinduet igjen.

Lenke til kommentar

For kort tid siden åpnet det en "ny" bensinstasjon her i byen. Grunnen til at jeg sier "ny" er at det opprinnelig var en YX-stasjon som ble revet ned og gjort om til en UnoX-stasjon. Et par dager etter at stasjonen ble åpnet for bruk, med helt ny inn- og utkjørsel, kom rånerbilene tilbake. Denne gjengen fantastiske ungdommer hadde tidligere brukt YX-stasjonen som sitt oppholdssted, og de så ikke ut til å ville flytte seg. De parkerte bilene sine foran (og på skrå rundt) bensinpumpene, slo opp campingstoler under taket og fyrte opp grillen.

 

Ikke nok med at de blokkerte bensinpumpene for alle oss "sivile", men å grille pølser bokstavelig talt på en bensinstasjon? Hva fa*n tenker du med?

 

Jeg er dessverre ikke tøff nok til å gå alene bort til et titalls rånere, så hvis det skjer igjen skal jeg lure i buskene med kamera og telelinse og skrive et leserbrev til lokalavisa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For kort tid siden åpnet det en "ny" bensinstasjon her i byen. Grunnen til at jeg sier "ny" er at det opprinnelig var en YX-stasjon som ble revet ned og gjort om til en UnoX-stasjon. Et par dager etter at stasjonen ble åpnet for bruk, med helt ny inn- og utkjørsel, kom rånerbilene tilbake. Denne gjengen fantastiske ungdommer hadde tidligere brukt YX-stasjonen som sitt oppholdssted, og de så ikke ut til å ville flytte seg. De parkerte bilene sine foran (og på skrå rundt) bensinpumpene, slo opp campingstoler under taket og fyrte opp grillen.

 

Ikke nok med at de blokkerte bensinpumpene for alle oss "sivile", men å grille pølser bokstavelig talt på en bensinstasjon? Hva fa*n tenker du med?

 

Jeg er dessverre ikke tøff nok til å gå alene bort til et titalls rånere, så hvis det skjer igjen skal jeg lure i buskene med kamera og telelinse og skrive et leserbrev til lokalavisa.

 

Tja, mens du ligger inni buskene der kan du ringe politiet samtidig. Grilling under bensinstasjontaket er jo livsfarlig. Det er vel ikke lov med åpne flammer der en gang?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tja, mens du ligger inni buskene der kan du ringe politiet samtidig. Grilling under bensinstasjontaket er jo livsfarlig. Det er vel ikke lov med åpne flammer der en gang?

Om det var åpne flammer på engangsgrillen er jeg usikker på, men slik aktivitet skal jo uansett ikke forekomme under bensinstasjontaket. Politiet får nok en telefon neste gang!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I år kommer jeg til å runde 10 år med lappen og ca. 200 000 km. Det eneste uhellet jeg har vært borti var for ca. 5 år siden. Det var en sommerdag på en vei jeg kjente godt. Foran meg lå to biler hvor den fremste bilen kjørte veldig sakte. Da jeg kom til rettstrekningen skulle jeg kjøre forbi begge to.

 

post-160721-1279769230,2176_thumb.png

 

Idet jeg var på venstresiden, svingte dama helt fremst inn i en innkjørsel til et hus. Jeg stod på bremsene og lagde bremsespor på 18 meter. Allikevel brukte dama utrolig lang tid på å svinge inn. Jeg dunket borti bakskjermen hennes med en fart på 5-10 km/t. Først var det snakk om at jeg skulle ta all skyld. Men etter å ha fylt ut skademelding ble det skylddeling. Begge hadde forsikring i DnB NOR. Jeg så selvfølgelig aldri noe blinklys, og hun påstod at hun brukte blinklys. Vi på forumet her vet jo hvor ofte folk bruker blinklys.

 

For et par år siden tok jeg en kjøretime. Jeg ville se om jeg hadde lagt på meg noen uvaner. Og det hadde jeg:

1. På motorveien blinket jeg og byttet felt altfor fort. Blinklyset skal stå på i 3 sekunder før man bytter felt.

2. Når jeg bremset ned mot et kryss holdt jeg inne clutchen. Man skal ikke clutche for tidlig. Ellers blir ikke motorbremsen brukt og man sliter mer på skiver/klosser.

3. Når jeg skulle ut av en rundkjøring lå jeg i innerste felt for lenge. Man skal bytte felt tidlig og blokkere andre biler fra å kjøre inn i rundkjøringen.

 

Denne ene kjøretimen var utrolig nyttig og har hjulpet meg til å bli en bedre og mer korrekt sjåfør. En slik time burde vært obligatorisk etter et par år på veien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne ene kjøretimen var utrolig nyttig og har hjulpet meg til å bli en bedre og mer korrekt sjåfør. En slik time burde vært obligatorisk etter et par år på veien.

 

Veldig bra tiltak. Etter noen år med kjøring, er dette typiske uvaner man får. F.eks det med blinking under feltskifte. Det er viktig at man er sikker på at de rundt har sett og forstått hva man har tenkt til å gjøre. Ser mange som blinker samtidig som de bytter felt, eller blinker en gang mens de er midt i feltskifte. Derimot, de fleste billister med noen års erfaring vil aldri innrømme at de har blitt mindre hensynsfulle.

Jeg har snart hatt lappen i 2 år, og mange ganger tar jeg meg i å være litt uoppmerksom i trafikken. Da jeg begynte å kjøre var jeg veldig anspent, men fikk samtidig med meg alt. Jeg kjører også veldig mye på "min rett", men har noen ganger tenkt på hvor vanskelig det faktisk er å bevise sin rett eller uskyld. Det beste er å unngå kollisjoner/ulykker.

Lenke til kommentar

Igjen er det venstrefilronkerne som irriterer. Hva er greia med at de må vente til jeg ligger helt inn i bagasjerommet før de bytter felt? Møtte på tre-fire stk bare på en tur, hvor alle gjorde det samme.

 

Venstrefeltet var ledig bortsett fra den ene idioten som kjørte nesten like fort som de i høyrefelt og blokkerte selvfølgelig. Lå i ca 80 i 80 sona, og i høyrefeltet lå alle i 75. Jeg kommer bak i fin marsjfart på rundt 95 i venstrefeltet, og ser idioten langt fremme, altså har han god tid på å legge seg over. Jeg holder meg på samme fart og ser jeg nærmer meg bilen ganske fort, men likevel reagerer ikke vedkommende. Jeg kjører fortsatt like fort og bremser først når jeg er helt opp i ræva på han. Først da kommer blinklyset på og kassa skifter felt. Så må jeg akselerere på nytt igjen, for så å bremse for neste idiot. Er det virkelig så vanskelig å kaste et blikk i speilet og se at bilen bak holder en del høyere fart? Irriterer sinnsykt med slik rykk og napp kjøring, fordi enkelte ikke klarer å flytte seg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Forbanna cruiseturister i Stavanger. En haug med jævla sirupsrompa pensjonister som daffer rundt midt i gata i Vågen, og ikke engang gidder å flytte seg. Noen av dem ser ikke engang at du kommer, fordi de er for opptatt med å stirre på fotoapparatskjermen. Altså, det er greit at deler av Vågen er sperret av for vanlig trafikk, men det betyr ikke at du bare kan labbe rundt akkurat som det passer deg.

 

I tillegg ble jeg dritforbanna da en idiot av en bussjåfør parkerte bussen sin midt i rundkjøringa ved fisketorget (og samtidig blokkerte den i to av tre retninger), for å slippe ut en hel buss med snørrunger i refleksvest. Tror jeg ble stående i 10 minutt å vente på at han skulle fjerne seg.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Hvor ofte møter du deg selv i motsatt kjøreretning, slik at du kan bedømme om det er blendende eller ikke? Aldri, sier du? Tenkte meg det. Det er veldig stor forkjell på å stå i sitt eget gårdsrom/parkeringsplass og se om det blender, og hvordan det faktisk ser ut på veien for møtende bilister.

 

Nærlys er laget for å lyse opp veien på en helt annen måte enn grøftelys. Det skal ikke mye fuktighet til på veien før grøftelys blir veldig irriterende. Dessuten blir den totale lysmengden større, slik at det vil virke negativt på andre på kveldstid.

 

Jeg er faktisk så nøye at jeg har sittet i en annen bil i mørket og sett om det blender. Noe det ikke gjør overhodet.

Lenke til kommentar

Fy faen trodde jeg skulle dø i trafikken istad.

 

Jeg skulle kjøre forbi en buss og en bil som lå i høyrefelte deretter kommer det en idiot hadde sikkert 160+ fordi han var rett oppi ræva når jeg sa han langt avgårde . Han legger seg HELT oppi ræva mi. Tror du ikke en fugl kommer ut i mitt kjørefelt noe som gjør at jeg automatisk bremser???? Da tror du ikke han her IDIOTEN blir en IDIOT.

 

Han kjørte en stor sånn Toyota bil eller hva det enn var igjen med fire store sportlamper foran seg. (Husker ikke hva de heter). Setter de på så jeg ikke ser EN DRITT fremover pga lyset treffer speilet. Så jeg bremser litt igjen for at han skal slutte nei da. Da blinker han og diverse og tuter. Dette hjelper meg veldig fordi jeg ser ikke engang om jeg kommet forbi bussen og bilen foran.

 

Legger meg inn til høyre og da lå jeg i 120KM da kommer JÆVELEN foran meg og bråbremser så jeg kommer ned i 40KM hun/han bak meg så dette og klarte å svinge unna og bussen fikk stoppet.

 

Ringte politet men de kunne ikke gjøre noe ettersom de ikke hadde biler tilgjengelig. Neste gang tar jeg loven i egne hender og da blir det mer grisete enn pent!

 

Ser jeg han her engang til så veit jeg hvem som ligger flat. Etter han hadde gjort dette kjørte han i 110 så jeg lå bak han med noen biler imellom for å ikke la fyren klikke litt mer.

 

Som igjen ser jeg han igjen er han ja. *** Bra at min kjæreste ikke var med fordi da hadde jeg virkelig tatt loven i egne hender der og da..

 

Fy faen for en idiot!

Endret av Andzel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen ganger hadde det vært fint med en Desert Eagle i hanskerommet.

 

Litt fra dagens biltur. Jeg hadde fått adressen til et bilverksted ved Økern, og tenkte å stikke en tur innom. Men hele området rundt Økern viste seg å være vandalisert, med omkjøringer hit og dit. Nå er det ikke akkurat mangel på slikt i Oslo, men dette stedet tok kaka. Skulle tro de holdt på med gjenoppbygging etter en verdenskrig. Måtte rett og slett gi opp å finne frem der.

Endret av Konformisten
Lenke til kommentar
Fy faen for en idiot!

Nå begynner eg kanskje å få et rykte på meg her for å ha et dødsønske, men det har ikke kommet til det, enda. Men her hadde du Andzel en gylden mulighet til å vise Toyotaen hvor liten avstand han hadde. I praksis. Du vet, fysikktime i praksis ;)

 

Evnt så kunne du jo hatt en slik: AB12_15_05copy.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Hvor ofte møter du deg selv i motsatt kjøreretning, slik at du kan bedømme om det er blendende eller ikke? Aldri, sier du? Tenkte meg det. Det er veldig stor forkjell på å stå i sitt eget gårdsrom/parkeringsplass og se om det blender, og hvordan det faktisk ser ut på veien for møtende bilister.

 

Nærlys er laget for å lyse opp veien på en helt annen måte enn grøftelys. Det skal ikke mye fuktighet til på veien før grøftelys blir veldig irriterende. Dessuten blir den totale lysmengden større, slik at det vil virke negativt på andre på kveldstid.

 

 

Jeg er faktisk så nøye at jeg har sittet i en annen bil i mørket og sett om det blender. Noe det ikke gjør overhodet.

Altså, du har sittet i en annen parkert bil og sett om det blender? Det er langt fra godt nok. Hva med over bakketopper, gjennom svinger, på våt vei, eller en kombinasjon av dem? Det er mange situasjoner hvor litt for mye lys plutselig blir alt for mye lys. At du har sittet i en annen bil (hvor satt du forresten? førersiden eller passasjersiden?) og dratt en "Mjæh, blændar jo itte d hær!" er langt fra godt nok. Lysene på en bil har en funksjon, og er ikke til pynt. De kan se pene ut og opprettholde sin funksjon, men de skal ikke bare være der for å "se pent ut".

 

For å si det på en annen måte: Det er veldig, veldig, veldig mange som putter xenon-kit og 100W-pærer i diverse frontlykter på bilene sine, og mener at det ikke er noe problem. At de ikke blender er med andre ord din egen personlige mening, som ikke er basert på annet enn din oppfatning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...