Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Ikke stort fra meg for tiden, men romperyttere i byen og på slettene er alltid like irriterendes. Jeg har kjørt fra et par biler i lyskryss (ta det helt med ro og kjøre over på gult lys så romperytteren må stoppe) i det siste for å si det sånn og det løser som regel problemet :wee: .

 

Ellers liker jeg ikke folk som liker å blinke om noen kjører med feil lys. Egentlig ikke så irriterende, men alikevel.

Jeg kan skjønne det hvis en av pærene har gått eller som en av lyskasterne lyser til himmels, men hvis jeg kjører med parklys + grøftelys etter det er blitt mørkt er da kun mitt eget problem. Særlig når grøftelysa ikke blender mer enn parklysa og lyser opp veien maks to meter foran bilen når det er mørkt. De er altså kun laget for syns skyld skulle man tro.

 

Sist var i forgårs kveld da noen blinket på meg med grøftelysa da jeg kjørte med kjørelys (originalt xenon) + originale grøftelys hvor ingen av delene blender motgående trafikk noe som helst. Ja det er ikke lov, men jeg gjør det for syns skyld for jeg synes det er stiligere ut :innocent:. Jeg hadde lyst til å flashe med fjernlysa bare for å vise at jeg gir beng, men det er ikke vits.

Endret av Audi TDI
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Irriterer meg også over bussjåfører og folk som blinker og hoijer på meg fordi jeg kjører med angeleyes og tåkelys på dagtid. Det er en fullstendig lovlig kombinasjon, men det er tydeligvis mesteparten ikke enig i, og må påminne meg med å blende meg halvveis blind med sine sillionwattsxenon langlys.

Endret av Brian
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Sist var i forgårs kveld da noen blinket på meg med grøftelysa da jeg kjørte med kjørelys (originalt xenon) + originale grøftelys hvor ingen av delene blender motgående trafikk noe som helst. Ja det er ikke lov, men jeg gjør det for syns skyld for jeg synes det er stiligere ut :innocent:. Jeg hadde lyst til å flashe med fjernlysa bare for å vise at jeg gir beng, men det er ikke vits.

Hvor ofte møter du deg selv i motsatt kjøreretning, slik at du kan bedømme om det er blendende eller ikke? Aldri, sier du? Tenkte meg det. Det er veldig stor forkjell på å stå i sitt eget gårdsrom/parkeringsplass og se om det blender, og hvordan det faktisk ser ut på veien for møtende bilister.

 

Nærlys er laget for å lyse opp veien på en helt annen måte enn grøftelys. Det skal ikke mye fuktighet til på veien før grøftelys blir veldig irriterende. Dessuten blir den totale lysmengden større, slik at det vil virke negativt på andre på kveldstid.

Lenke til kommentar

Sist var i forgårs kveld da noen blinket på meg med grøftelysa da jeg kjørte med kjørelys (originalt xenon) + originale grøftelys hvor ingen av delene blender motgående trafikk noe som helst. Ja det er ikke lov, men jeg gjør det for syns skyld for jeg synes det er stiligere ut :innocent:. Jeg hadde lyst til å flashe med fjernlysa bare for å vise at jeg gir beng, men det er ikke vits.

Hvor ofte møter du deg selv i motsatt kjøreretning, slik at du kan bedømme om det er blendende eller ikke? Aldri, sier du? Tenkte meg det. Det er veldig stor forkjell på å stå i sitt eget gårdsrom/parkeringsplass og se om det blender, og hvordan det faktisk ser ut på veien for møtende bilister.

 

Nærlys er laget for å lyse opp veien på en helt annen måte enn grøftelys. Det skal ikke mye fuktighet til på veien før grøftelys blir veldig irriterende. Dessuten blir den totale lysmengden større, slik at det vil virke negativt på andre på kveldstid.

 

Enig den. Er også noe HELT annet når det er mørkt ute.

Og etter min mening er faktisk grøftelys + PARK-lys tøffest,

men det er jo også bare lov til å bruke når det er dagslys (sant?)...

Lenke til kommentar

Enig den. Er også noe HELT annet når det er mørkt ute.

Og etter min mening er faktisk grøftelys + PARK-lys tøffest,

men det er jo også bare lov til å bruke når det er dagslys (sant?)...

Korrekt.

 

Ang. dette med å blinke på folk uten kjørelys eller enøyde banditter. Jeg gjorde dette før, men har i det siste gitt opp. De fleste er så dumme at de ikke skjønner hintet. Samtidig syns jeg enøyde banditter er mer utbredt nå enn før. Har pærene blitt dårligere, eller er folk så giddalause at de ikke gidder å bytte pærer? De fleste nye biler har jo feilindikatorer på pærene også, så det ikke noen unnskyldning at man ikke visste lenger.

 

Forsåvidt kjørte jeg nylig fra Oslo Lufthavn Gardermoen og hjem. Det var litt dårlig føre, så jeg kjørte bak ei rekke med biler, i ca 70-80 km/t (som var passe fart mtp. forholdene). Derimot, dusten foran meg hadde permanente bremselys. Om dette skyldtes at han bremsa konstant, eller en teknisk feil veit jeg ikke, men det var skikkelig irriterende. Har jo null sjans til å se om han bremser. Selvfølgelig, man skal holde nok avstand til kjøretøyet foran, noe jeg da også gjorde. Ellers er det irriterende å kjøre bak folk med henger som ikke har giddi å koble til lyskontakten. Idioter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå som det er ferie er det mange som tar med unga på tur, og det ser man godt langs veiene. I går fikk jeg nesten sett det alt for godt da jeg opplevde at det var en som sto helt stille med halve bilen i veibanen (for at ungene skulle kaste opp bensinstasjonpølsene) rett rundt en skarp sving hvor man ikke ser enden av svingen før man har kommet nesten helt rundt.

 

Selvfølgelig ingen varseltrekant.

 

Skjønner ikke hva folk tenker med når de holder på sånn.

På den strekningen er det 80, men jeg kjørte i kanskje 40 rundt svingen jeg hadde passasjerer som liker å ha de indre organene sine plassert korrekt etter endt kjøretur, men jeg vet at det er mange som tviholder på fartsgrensa selv i såpass skarpe og uoversiktlige svinger. Hva om jeg hadde kommet i 80 rundt svingen? Valget hadde blitt mellom å styre ut i motgående felt og potensielt ta livet av meg selv, eller å kjøre rett i ræva på den stillestående bilen og trolig overleve, men kveste barnefamilien som står å vasker oppkast. Jeg har gode bremser, men 80 km/t til stillestående på 30 meter er vanskelig.

Dette er jo den veldig typiske situasjonen hvor 3 biler havner i en kjedekollisjon ved at første bil stopper såvidt, men neste har ikke mulighet, og dermed ender det opp med at alle sammen blir med i et trekkspill. Det skjer hele året, hele tiden i alle mulige situasjoner, fordi folk ikke skjønner det at man ikke parkerer rett rundt svinger (eller generelt sett på veien) uten å sørge for sikring av stedet med varseltrekant. Helt greit at nummer 1 og to klare å stoppe, men ofte ender det opp med at marginene forsvinner i biler som står i kø. Det er bare helt til noen som er litt uoppmerksom kommer rundt svingen, så er det trekkspill..

 

Dette er sammen med en drøss med kollisjoner som blir fremstilt feil (men det endrer ikke nødvendigvis skyldspørsmålet uansett), typisk i ferietider hvor det er veldig mye trafikk:

 

- Ensom bil ligger knørvet i grøfta i en høyresving eller lignende.

Offisiell forklaring: For høy hastighet.

Egentlig forklaring: Bil kom i mot i feil kjørefelt (og stakk av).

 

- Møteulykke etter rettstrekning.

Offisiell forklaring: Farlig forbikjøring.

Egentlig forklaring: Hindret innkjøring i høyre felt enten av for kort avstand i køen vedkommende var på vei forbi (første bil ser i speilet, bil kommer kjørende langt borte i venstre felt. På bremsen med en gang. Bilene i resten av køen kjører inntil bil foran før oppbremsing, dermed forsvinner alle luker som forbikjørende har beregnet for å kjøre inn i høyre felt igjen. Forbikjørende tvinges til å kjøre forbi resten av køen igjennom kommende sving), eller første bil har økt hastigheten.

Lenke til kommentar

Ellers liker jeg ikke folk som liker å blinke om noen kjører med feil lys. Egentlig ikke så irriterende, men alikevel.

Jeg kan skjønne det hvis en av pærene har gått eller som en av lyskasterne lyser til himmels, men hvis jeg kjører med parklys + grøftelys etter det er blitt mørkt er da kun mitt eget problem. Særlig når grøftelysa ikke blender mer enn parklysa og lyser opp veien maks to meter foran bilen når det er mørkt. De er altså kun laget for syns skyld skulle man tro.

 

At du kjører med feil lys, er aldeles ikke kun ditt problem. Lysene skal være korrekte av en grunn, og skal ikke modifiseres slik at de endrer lysbildet bilen din lager. Dette går ut over andre! Enten fordi du blir usynlig pga for lite, eller blender med for mye eller feiljustert lys. Dette er irriterende, forstyrrende og i mange tilfeller farlig.

Endret av EMiRo
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det virker som 70 % av bilister tror at de er veldig god bak ratet. Så god faktisk at de ikke trenger å holde større avstand til bilen foran enn 2 meter. Det er fryktelig irriterende når dere ligger RETT OPPI I RÆVA! Jeg må si at jeg ofte har trang til å bråbremse og gasse på etter på. Hva sier dere andre?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når jeg øvelsekjører med lettsykkel har jeg i bakhodet at bak rattet på enhver av kjøretøyene der ute, sitter det en tulling som ikke har sett meg, som tror at jeg vil vike, og som ikke kan kjøre. På den måten slipper jeg en del uhell som kan skje tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vurderer å montere et skilt foran på sykkelen min hvor det står "Der er gangfeltet, idiot!" med en vridbar pil under. Frykelig irriterende å komme syklende på sykkelfektet og møte på en gjeng med øtren mennesker blokkere hele sykkelfeltet, mens gangfeltet er tomt. Når man går i sykkelfeltet bør man kanskje være ekstra oppmerksom ovenfor de som bruker feltet til hva det faktisk ER egnet for, men neida! De legger ikke merke til meg før jeg er 1/4 meter foran nesa på dem!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@ Audi TDI Ikon:

 

Vist det kommer en fyr som har redusert syn tror du han ser din bil når han kjører forbi da? Jeg holdt på å kjøre ut av veien for litt siden fordi han idiot hadde parklys eller hva det enn var igjen jeg så ingenting. Blinket på han men han forsto ingenting. Helvete sånne folk er irriterende. Pluss det er LOVPÅLAGT i NORGE å kjøre med riktig lys.

 

Samme i tunneler du ser knapt bilene og de som kjører uten lys i hele tatt er SKREMMENDE i tunneler.

 

Du bruker parklys osv når det mørkt ut ja da håper jeg neste gang du ikke ser elgen i grøfta og den hopper rett foran deg neste gangn :). Ser du hvor viktig det er med riktig lys.

 

Jeg og dama kjørte engang også så jeg et lite prikk av at lyset mitt traff noe på veien langt framme. Hadde riktig og kjørte i 30 km i 80 sonen da. Var sikkert dritt langt frem. Kommer frem der er det 20 revunger :). De var nysgjerrige på bilen var tøft det kommer jeg til å huske for alltid. Bare da forsto jeg å kjøre med fjernlys reddet livet til de ungene og sikkert mitt og dama sitt liv også fordi det var en sving der de var i også. Dritt å kjøre på dyr også ikke få svingt osv.

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

Det virker som 70 % av bilister tror at de er veldig god bak ratet. Så god faktisk at de ikke trenger å holde større avstand til bilen foran enn 2 meter. Det er fryktelig irriterende når dere ligger RETT OPPI I RÆVA! Jeg må si at jeg ofte har trang til å bråbremse og gasse på etter på. Hva sier dere andre?

 

Etter at jeg fikk meg tåkebaklys har ikke det blitt nødvendig (ikke at det er noe å gjøre uansett). Bare å slå de på litt så forsvinner de i bakspeilet :)

Endret av TechTiger
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det virker som 70 % av bilister tror at de er veldig god bak ratet. Så god faktisk at de ikke trenger å holde større avstand til bilen foran enn 2 meter. Det er fryktelig irriterende når dere ligger RETT OPPI I RÆVA! Jeg må si at jeg ofte har trang til å bråbremse og gasse på etter på. Hva sier dere andre?

 

Etter at jeg fikk meg tåkebaklys har ikke det blitt nødvendig (ikke at det er noe å gjøre uansett). Bare å slå de på litt så forsvinner de i bakspeilet :)

 

Genialt triks. eller har du at du tar gassen i bånd også trykker du på bremsepedalen ikke helt ned. Da får han bak samme effekt at du bråbremser men du kjører enda i samme hastighet.

Lenke til kommentar

Ok, først denne linken: http://www.bladet.no/nyheter/article5199360.ece Hvordan i helvette får man til alt det der på en gang? :p

 

Så, over til dagens to frustrasjoner. Jeg måtte ned til sentrum for å vaske bilen og kjøpe melk, og når jeg skulle hjem så kom dagens første "hva faen"-opplevelse. Bygget butikken ligger i, har inngang på den ene siden av bygget, og utgang på den andre siden. Det er plass til en bil i bredden på begge sidene. Jeg er på vei ut, og da kommer det en jævla svær bobil mot meg. Jeg vet jeg kjører riktig, og tasser rolig bortover, så homsen kan rygge seg tilbake slik at jeg kommer meg hjem. Han var tydeligvis ikke enig, og etter å ha rygget 2-3 meter, så stoppet han opp, og stod bare der. Jeg løftet den ene hånda for å liksom hinte til at han skulle flytte seg, men neida. Hornet mitt funker ikke atm, så jeg var nødt til å ta andre virkemidler i bruk. Skrudde på alt jeg har av lys, og begynte å ruse motoren litt smått. Da tok han hintet og begynte å rygge tilbake. Han rygger så langt at jeg såvidt kommer meg forbi, også fortsetter han inn på utgangen. Faens turist!

 

Nummer to var takket være en håpløs sjåfør. På vei hjem så havner jeg bak en liten bil som tasser sånn rundt ti under fartsgrensen, først i 50, så i 60. Jeg skal av vegen 500 meter lengre fremme, så orker ikke kjøre forbi. Bakfra kommer det en Corvette i ganske grei hastighet, og han legger seg helt opp i rævva på bilen min, og når vi kommer over en bakketopp, så skal han forbi meg og bilen foran. I det han legger seg ut, så legger han merke til en rød Honda som kommer i mot, og fyren måtte vrenge seg tilbake i filen vår igjen. Det var ikke langt ifra at det kunne blitt en kollisjon der. Hva tenker folk med?

Lenke til kommentar

Var på vei hjem fra jobb i dag da eg såvidt unngikk ei møteulykke med en idiot. Kom kjørende opp en bakke hvor det er forbikjøring forbudt med doble hele sperrelinjer. På toppen av bakken er det fjell på begge sider samtidig som at veien(to felt) går ned en ny bakke med en slak sving og så over i tre felt hvor et er avkjøringsfelt(også forbikjøring forbudt). På toppen av bakken er det en idiot som har presset seg forbi en buss(som såg galskapen og kjørte så langt ut som mulig), i en 60-sone, over flere sperrefelter og uten oversikt. Møtepunktene våres hadde vært akkurat på toppen av bakken akkurat i det øyeblikket vi så hverandre, hadde det ikke vært for at bussen nesten kjørte i grøfta og eg klarte å kjøre helt opp på veiskulderen. Idiot :mad:

 

Eg er egentlig litt irritert over at eg ikke holdt plasseringen i feltet mitt. Da hadde vedkommende sneiet sia mi og fått et oppgjør med forsikringsselskapet og staten.

Lenke til kommentar

Hehe, jepp. Er vel egentlig en refleks som gjør at man svinger unna uansett. Jeg kunne godt ha gjort det uten passasjerer men med dama i bilen eller noe aldri i livet tenkt noe sånt.

 

Yay i dag har jeg bestått prøvekjøringen i to år etter man har tatt lappen uten å krasje eller bulke eller lage en RIPE i lakken :D

 

Men jeg tror jeg kommer til å dø i trafikken i en kollisjon eller at hjerte sprenger av sinne en dag :| Så mye rart jeg har sett i to år og hvor mange år har jeg igjen bak rattet :|

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...