Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Har selv kjørt Kristiansand - Bodø flere ganger samt en del turer Kristiansand Oslo. Det du forteller koots er som TechTiger sier bare kirsebær på kaken. Du kommer til å møtte så dumme folk at du kommer til å filosofere over hvordan en slik total idiot klarte å gjennomføre en relativt tricky trafikkprøve uten å trø rumpa si i dataskjermen som en bavian lysten på en banan...

Endret av Bakura
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjørte fra Svolvær til Harstad tur-retur idag. Hadde 5 timer på meg, turen er vel 17 mil hver vei, to 50-soner, noen 60-soner, ellers 80. Så jeg hadde greit med tid.

 

Huff... Tohundreogsekstitusen bobiler, tre busser, et par vogntog, et par campingvogner som lå MIDT i veien. Kvinnfolk begge to..

 

En haug av biler som lå i 120 på strekkene og 50 i svingene.

 

5 timer sa jeg? Jeg starta 11 om morran, skulle på jobb 16.00... Var framme på jobb klokka 16:04, skulle vel vært hjemme cirka 16:40.. Ah, nevnte jeg traktoren i den 3km lange undervannstunellen med 7 graders stigning?

Lenke til kommentar

De bobilene er grusomt trege. De ligger 60-70 km/t på rettstrekkene og er nede i 50 km/t i svinger. Dette er altså på 80-sone. Hva slags motor sitter det i disse bilene? Og veier de bilene 2-3 tonn, eller? Det er jo litt snodig at vogntog som veier 20-30 tonn fint kan ligge i 80-90 km/t på samme strekning.

Lenke til kommentar

Grunnen er at disse bilene stort sett leveres med strikkmotorer, da de er svindyre ellers. Ta denne, 2,5L og 95HK!! Disse veier jo 3 tonn, samt vanntank, gasstank og drivstofftank. Selv "toppmodellene" leveres bare med rundt 130HK og i min 3-serie synes jeg det blir for smått selv for den bilen (ligger på 122HK).

 

I tillegg kan man leie disse tingene, sikkert mange som gjør det og ikke har kjørt stort før. Da blir det mye lusekjøring tenker jeg.

Lenke til kommentar

Har kjørt VW Transporter med overlasta tilhenger og fullt bagasjerom, til sammen sikkert over 2 tonn last. Inkludert bilens egenvekt blir ikke dette langt unna disse skipene på hjul. Hadde null problemer* med å holde 100-110 km/t gjennom Sverige, og den bilen hadde 68 hk..

 

*maks turtall i femtegir :p

Lenke til kommentar

.. ca. 1 til 2 ganger i året treffer jeg på en av disse, sansynligvis vesentlig oftere, men av varierende grunner tillater ikke trafikken dem å vise seg frem:

 

Jeg kjører alene på vei med 80-grense, hvor fartsgrensen brått blir redusert til 50 pga omkjøring og veiarbeid. Veien er .. ehm. hullete.. veldig hullete. Har høljeregnet i dag, og veien her har ikke asfaltdekke. Så hullete at jeg kjører på tomgang fremover i 1. gir endel av strekningen, og øker til 30 ellers.

 

Bak meg kommer det selvsagt et gammelt vrak med en eller annen fører som ikke bryr seg om hverken seg selv, andre, sin egen bil eller andres biler.. og pøser på forbi meg på denne så steinene spruter (hører dem kastes inn i siden på min bil).

 

Greit nok.. han klarer å komme seg noen hundre meter foran meg før 80-grensa starter igjen med skikkelig vei. Jeg aksellererer til 80 igjen, og stiller inn fartsbegrenseren til 84 (som = 80 nøyaktig i virkeligheten). Jeg trør gasspedalen i bånn, og holder den der, slik jeg bruker å gjøre. Dvs. bilen holder da nøyaktig 80km/t, verken mer eller mindre. Noen km til tar jeg selvsagt vedkommende igjen, da vedkommende ligger i 70km/t. Jeg har altså holdt gasspedalen min i bånn, med fartsbegrenseren innstilt til 84 slik at jeg har holdt nøyaktig 80km/t hele veien (= gjenomsnittsfart på 80km/t).

 

Første rettstrekning kjører jeg forbi. I dèt jeg passerer viser speedometeret mitt 101. Jeg trykker inn fartsbegrenseren igjen, og den havner på 102. Holder gasspedalen i bånn, og fortsetter. Jeg klarte vel kanskje å få ca. 100m mellom meg og bilen bak, men den holdt seg slik lenge. Jeg øker til 110 på fartsbegrenseren før et veldig svingete parti (dvs. jeg klarer såvidt å holde grep på alle dekkene igjennom de svingene, bare såvidt..). Siden bilen bak meg definitivt ikke har helt nytt hjuloppheng med skikkelige dekk, så får jeg litt mer avstand bakover, men ikke mye. I det jeg kommer inn i en 70-grense, 50-grense (boligfelt) tar vedkommende meg igjen. Kjørte 70-grensa i ca. 100, og 50-grensa i like under 70. Fortsetter igjennom noe tilsvarende før en ny 80-grense starter, og jeg aksellererer til 110km/t igjen. Kjører igjennom svinger som igjen såvidt dekkene klarer, men vedkommende bak henger på i samme hastighet (untatt igjennom svingene). Tar igjen noe trafikk (heldigvis) foran meg, så det ble noe slutt på dette..

 

Når man treffer på slike som dette er det man skjønner hvorfor folk flest i Norge ikke gidder eller vil kjøre forbi, og hvorfor det oppstår så ufattelig mange ulykker i form av forbikjøringer (merk her at jeg måtte opp i 100km/t for å komme forbi, fordi vedkommende økte hastigheten på rettstrekningen).

 

Sist gang dette skjedde rapporterte jeg vedkommende til politiet (med regnummer, biltype, osv.), men selvsagt ville ikke politiet gjøre en dritt med det (som forventet), så det gidder jeg ikke å gjøre flere ganger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Lå nettopp bak ei kjerring i en Golf (ca. '95-modell) med uoriginale baklykter, hvor kun det høyre bremselyset fungerte (ingen lys i venstre og midtre), og det var meget svakt lys. Dette i kombinasjon med at kjerringa hadde noen ekstremt uvanlige bremsevaner (som f.eks. å kjøre i 40km/t mot et rødt lys i 40-sonen, for å så bråbremse et godt stykke (~50m) før selve lyskrysset) gjorde at det var forferdelig plagsomt å kjøre bak henne. I tillegg hadde hun et defekt blinklys på høyre side, indikert av dobbel blinkfrekvens.

 

Er det så fantastisk vanskelig å sjekke at lysene er i orden innimellom? Det er ikke meningen at man skal vente helt til neste EU-kontroll, slik at man får mangellapp og finner det ut på den måten.

Lenke til kommentar

Om man skal powerrygge slurer man ikke clutchen, man slipper ut clutchen og trør på gasspedalen. 4000rpm i revers er faktisk ikke så veldig fort.. Reversgiret har lavere utveksling enn 1. gir.

 

.. og uansett har det ingenting med verken golf eller golfeiere å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjørte bak 2 biler idag, den fremste en caravelle (tror jeg) som kjørte i 60 i 80 sonen, og ikke så ut til å ville øke farten heller, kjørte forbi, for jeg HATER folk som kjører for sakte.

 

Har også vært borti det samme som deg gxi, at folk gasser på når en vil forbi, fordel å ha litt futt i bilen til å kjøre forbi de.

Lenke til kommentar

Om man skal powerrygge slurer man ikke clutchen, man slipper ut clutchen og trør på gasspedalen. 4000rpm i revers er faktisk ikke så veldig fort.. Reversgiret har lavere utveksling enn 1. gir.

 

.. og uansett har det ingenting med verken golf eller golfeiere å gjøre.

Pga. dette irrasjonelle innlegget regner jeg med at du har Golf selv. Girutvekslingen spiller vel liten rolle for slitasjen når man slurer på 4000 rpm.

 

Når man har observert det samme fenomenet gjentatte ganger, kan det danne seg visse forestillinger om Golf-eiere. No offense.

Lenke til kommentar

Om man skal powerrygge slurer man ikke clutchen, man slipper ut clutchen og trør på gasspedalen. 4000rpm i revers er faktisk ikke så veldig fort.. Reversgiret har lavere utveksling enn 1. gir.

 

.. og uansett har det ingenting med verken golf eller golfeiere å gjøre.

Pga. dette irrasjonelle innlegget regner jeg med at du har Golf selv. Girutvekslingen spiller vel liten rolle for slitasjen når man slurer på 4000 rpm.

 

Når man har observert det samme fenomenet gjentatte ganger, kan det danne seg visse forestillinger om Golf-eiere. No offense.

Jeg er ingen golf-eier..

 

Som sagt, skal man powerrygge, så slurer man ikke clutchen, man slipper clutchen, og så øker hastigheten med clutchen helt ute. Ingen sluring.. samme greia som å kjøre forover på 4000rpm i første gir, bare at man går bakover, og det går litt saktere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Du "powerrygger" ikke ut av en lomme da... Og jeg vet godt hva han mener, bare at det ikke gjelder golf, men eldre herremenn generelt (som morfaren min, han har fått det for seg at man skal tråkke gasspedalen i bunn så snart man får start på bilen, med dagens biler er det såklart veldig unødvendig, og sliter på motoren).

Lenke til kommentar

gxi: når du først var kommet forbi, var det da nødvendig å kjøre fra bilen bak? Poenget med å kjøre forbi er jo, for de fleste, å få holde sitt tempo, og det må da være fullstendig likegyldig om bilen du kjører forbi av en eller annen grunn bestemmer seg for å øke tempoet og følge deg. Så lenge han/hun ikke ikke kjører forbi igjen og senker tempoet, så ser jeg ikke poenget i å leke formel-1.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

traff en bestemor ( sikkert 80) på vei over hardanger forje uke.. hold 30 i 80 sonen og lågg midt i veien. bokstaveli talt de som kom imot måtte stoppe og kjøre inn til siden...

 

jeg lurer på hvor mange BJ'er hun måtte gi legen sin for og beholde sertifikatet... :roll: :roll: :roll:

Lenke til kommentar

gxi: når du først var kommet forbi, var det da nødvendig å kjøre fra bilen bak? Poenget med å kjøre forbi er jo, for de fleste, å få holde sitt tempo, og det må da være fullstendig likegyldig om bilen du kjører forbi av en eller annen grunn bestemmer seg for å øke tempoet og følge deg. Så lenge han/hun ikke ikke kjører forbi igjen og senker tempoet, så ser jeg ikke poenget i å leke formel-1.

Jeg tror problemet med idioten som lå bak gxi var at han holdt for kort avstand. Derfor prøvde gxi å kjøre litt fortere enn normalt for å bli kvitt fyren. Han bak (jeg antar at det bare er hanner med for mye testosteron som har et behov for å markere sitt revir) holdt jo allerede lavere snittfart enn gxi.

 

Hvis gxi hadde slakket av og sluppet forbi idioten, så er jeg 100 % sikker på at idioten vil lusekjøre bare for å terge gxi. Å ringe 02800 hjelper ikke i det hele tatt. Det eneste som hjelper er å kjøre forbi et par biler og håpe at fyren bak ikke får gode muligheter. Hvis du er utrustet med en bedre bil og bedre dekk så er det bare å kjøre på. Har du flaks får idioten bak skrens og dør i en sving. Naturlig seleksjon heter det.

Lenke til kommentar

gxi: når du først var kommet forbi, var det da nødvendig å kjøre fra bilen bak? Poenget med å kjøre forbi er jo, for de fleste, å få holde sitt tempo, og det må da være fullstendig likegyldig om bilen du kjører forbi av en eller annen grunn bestemmer seg for å øke tempoet og følge deg. Så lenge han/hun ikke ikke kjører forbi igjen og senker tempoet, så ser jeg ikke poenget i å leke formel-1.

Poenget mitt med å kjøre forbi bil nummer 2 som eksisterer på veien er at jeg får kjøre uten biler jeg må ta hensyn til, og det gjelder bil foran og det gjelder bil bak. Jeg beholder alltid den samme hastigheten som jeg hadde ved forbikjøring noen km for å kjøre fra vedkommende jeg kjører forbi, nettopp fordi de aller fleste vil kjøre noe fortere når de får en bil å følge etter. Det er dog noe forskjell på

90 => 110 etter å ha kjørt i 70, og 70 => 80 slik de fleste gjør. De fleste jeg kjører forbi etter å ha tatt igjen i 80-grense kjører jeg vekk fra iløpet av en km i 90 uten problem.

 

Jeg kjørte med fartsbegrenseren min på 110 hele veien med pedalen i bånn, igjennom flere svinger. Jeg kunne se vedkommende ikke klarte å holde hastigheten igjennom svingene. Jeg kjører en helt ny bil med nye fjærer, nye støtdempere, nye dekk , alt av funksjoner som skal få holde bilen på veien når den slipper i en sving. Jeg kunne kjenne at dekkene var helt på grensen til å slippe. Det at vedkommende likevel hengte på betyr bare at hastigheten hans på rettstrekningene må ha vært langt over 110.

 

Jeg slapp forøvrig vedkommende forbi i ei rundkjøring med å ta en ekstra runde, og lot han bare stikke av etter det, da jeg egentlig absolutt ikke har noen interesse for kappkjøring. Det var da biler foran meg som jeg ikke ville kjøre forbi uansett.

 

Det er forresten utrolig hvor mye rart man treffer på av biler både foran seg og bak seg ved å kjøre i èn 98% nøyaktig hastighet hele veien, med tanke på unøyaktig hastighet.

 

Folk kan kjøre forbi meg så mye de vil, og jeg kan kjøre forbi dem så mye jeg vil, men er det èn ting jeg virkelig hater, så er det når noen bruker meg som testkjører foran dem for å se hvor fort det er mulig å kjøre igjennom svingene, samt om det er noen hindringer rundt dem. Èn ting skal folk vite.. den gangen jeg mister grepet i en sving, så er det ikke slik at bilen min slenges rundt og rundt. Den bremser alt den klarer med fordeling av kraft for kombinasjonen rette opp og bremse ned (mister den grepet bak, så slenger den bremsen hardt på ett av forhjulene, og vil pulsere bremsing på begge dekkene foran inntil den har mistet så mye hastighet at den tar tak igjen). Har merket det virkelig hardt i svinger på vinterføre hvor hardt den faktisk bremser opp bilen når den slipper grepet på noen av hjulene. Den som da henger bakpå med et gammelt vrak uten denne funksjonaliteten vil ganske enkelt slite i kombinasjonen med dårlig veigrep og en bil foran som bremser veldig hardt.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Nå som det er ferie er det mange som tar med unga på tur, og det ser man godt langs veiene. I går fikk jeg nesten sett det alt for godt da jeg opplevde at det var en som sto helt stille med halve bilen i veibanen (for at ungene skulle kaste opp bensinstasjonpølsene) rett rundt en skarp sving hvor man ikke ser enden av svingen før man har kommet nesten helt rundt.

 

Selvfølgelig ingen varseltrekant.

 

Skjønner ikke hva folk tenker med når de holder på sånn.

På den strekningen er det 80, men jeg kjørte i kanskje 40 rundt svingen jeg hadde passasjerer som liker å ha de indre organene sine plassert korrekt etter endt kjøretur, men jeg vet at det er mange som tviholder på fartsgrensa selv i såpass skarpe og uoversiktlige svinger. Hva om jeg hadde kommet i 80 rundt svingen? Valget hadde blitt mellom å styre ut i motgående felt og potensielt ta livet av meg selv, eller å kjøre rett i ræva på den stillestående bilen og trolig overleve, men kveste barnefamilien som står å vasker oppkast. Jeg har gode bremser, men 80 km/t til stillestående på 30 meter er vanskelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...